Tā rodas auto — ieskats automašīnu veidošanas procesā

Praktiskie padomi
Auto Bild
Auto Bild
11. septembris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Autobild
Līdz brīdim, kad jauns auto nonāk salona starmešu gaismā, tam ejams diezgan garš ceļš, turklāt lielākā daļa no tā parasti paliek aizkulisēs, sabiedrības acīm slēpta. Mēģināsim nedaudz pavērt aizkarus, ļaujot jums gūt vismaz aptuvenu priekšstatu par to, kā top automobilis.

Rast atbildi uz jautājumu, ar ko sākas automobilis, ir tikpat sarežģīti, kā atrisināt mūžseno retoriku: kas tad bija pirmais – vista vai ola? No vienas puses, ir mākslinieks dizainers, kam dota brīvība ikdienā neierobežoti spēlēties ar zīmuli un papīru. Viņš sākotnēji švīkā it kā nejaušas līnijas, kuras pakāpeniski iegūst vairāk vai mazāk noteiktas aprises, pamazām veidojas detalizēti zīmējumi. Taču, no otras puses, reālajā dzīvē dizainers nebūt nav kā tāds dzejnieks klejotājs, kas iet kurp vēlas, rīmē to, kas ienāk prātā.

 Lai gan auto ražotāju rīcībā ir modernākās tehnoloģijas un jaudīga datortehnika, sākuma fāzē dizainera neatņemami darba rīki joprojām ir zīmuļi un dzēšgumija

Pastāv dažādi mākslinieka radošās brīvības limitējoši faktori. Vispirms dizainera darba ģenerālo virzienu nosaka firma, kuras labā viņš strādā. Proti, darba gaitā māksliniekam tomēr jāpatur prātā, ka savos radošajos meklējumos viņš nedrīkst aizmaldīties pārāk tālu no darba devēja nospraustajām vadlīnijām.

Pirmkārt, ir darba uzdevums. Tas nozīmē, ka dizainers vienkārši neizliek uz papīra savu konkrētā brīža dvēseles noskaņojumu, lai citi pēc tam mēģinātu uzminēt, kas no tā ir iznācis. Nē, parasti tas ir daudz prozaiskāk – viņš tiek nodarbināts pie kāda vairāk vai mazāk konkrēta auto modeļa izstrādes. (Modeļu stratēģiju nosaka uzņēmuma mārketinga departaments.)

 Rotaļas ar plasilīnu: speciāls robots pēc dotās specifikācijas izgrebj automašīnas priekšējo paneli

Otrkārt, ikkatrs sevi cienošs autoražotājs prasa, lai evolūcijas procesā tiktu saglabātas firmas identitātes pamatlīnijas. Tiesa, joprojām ir arī tādi, kas savu identitāti vēl nemaz nav atraduši… Treškārt, ir dažādas tehniskas un tehnoloģiskas normas un prasības, kas kā asi zemūdens akmeņi ierobežo dizainera radošās domas brīvu peldējumu. Ceturtkārt, katrai daiļradei zināmu dinamiku piešķir projekta izstrādes noteiktais grafiks.

Ceļš ar pieturām

Jauna auto tapšana ir process, kas sastāv no vairākām secīgām fāzēm. Būtībā tas sākas ar skiču fāzi, kas nedaudz vienkāršoti aprakstīta šā stāsta sākumā. Tas ir tāds primāro ideju ģenerēšanas un apkopošanas periods. Tā gaitā dizaineru kolektīvam nepieciešams atrast un uzlikt uz papīra primāros akcentus, kā arī vispārējos vilcienos noformēt kopējo vīziju par topošo automobili. Procesa gaitā tapušo skiču albums tiek iesniegts kompānijas dizaina padomei, kura ar skatu no malas novērtē veikumu un vajadzības gadījumā pievieno tam savas rekomendācijas.

 Plastilīna makets ļauj novērtēt gan kopskatu, gan atseviķu detaļu saderību, kā arī vajadzības gadījumā veikt dažādas korekcijas

Nākamajā, t. s. grafiskajā, fāzē mākslinieciskie švīkājumi tiek pārvērsti lakoniskos, vairāk vai mazāk detalizētos tehniskos attēlos. Mūsdienīgā konstruktoru birojā šodien jūs vairs neatradīsiet vienkāršu rasējamo dēli. Tagad visa projektēšana notiek datorā. Modernās trīsdimensiju grafiskās programmas ne tikai atvieglo tehnisko zīmējumu veidošanu, bet arī darba gaitā spēj nodrošināt daudz plašākas improvizācijas iespējas, nekā strādājot ar zīmuli un lineālu agrākajos laikos.

Pat attēlota trīs dimensijās, bilde tomēr ir un paliek bilde. Lai gūtu maksimāli pilnīgu iespaidu, obligāta dizaina procesa sastāvdaļa ir topošā automobiļa kopējā silueta un, ja nepieciešams, arī atsevišķu virsbūves un interjera detaļu modelēšana. Tam tiek izmantots mums no bērnu dienām labi pazīstams materiāls kā plastilīns.

 Pastiprināta uzmanība ikvienam sīkumam

Tiesa, plastilīna veidošanas metodes vairs ne tuvu nav tik primitīvas. Šis process ir pilnībā datorizēts. Speciāli roboti manipulatori pēc iepriekš sagatavotiem rasējumiem no plastilīna kluča izgrebj uzdoto objektu. Kā varat noprast, šādam automobiļa modelim vajadzības gadījumā joprojām itin viegli var veikt dažādas modifikācijas.

Tālāk jau parādās aisberga redzamā daļa – tas, ko mediji visgudri mēdz dēvēt par konceptauto. Tas ir tāds savā ziņā sirreāls veidojums, kas tiek izmantots kā topošā modeļa publisks pieteikums. Sirreāls tādēļ, ka konceptauto nav tikai pusizcepts kliņģeris, kas teju, teju nāks gatavs. Tas apzināti tiek veidots nedaudz… kosmisks, izmantojot dažādas ultramodernas, taču pagaidām vēl nenobriedušas tehnoloģiskas idejas, pārgalvīgus dizaina risinājumus, neparastus materiālus u. tml.

 Konceptauto ir absolūti unikāls, vienā eksemplārā veidots mākslas darbs

Šāda futūristiska pieeja, no vienas puses, piesaista publikas uzmanību, bet, no otras, – joprojām ļauj paturēt noslēpumā dažādas specifiskas gaidāmā modeļa detaļas. Turklāt konceptauto allaž kalpo kā barometrs, kas palīdz noskaidrot sabiedrības interesi par topošo automobili, lai saprastu, vai ir vērts to virzīt tālāk ražošanai.

Parasti tas vēl nav simtprocentīgi nolemts, un autobūves vēsture nereti pieredzējusi gadījumus, kad šajā fāzē dizaineru un konstruktoru veikums tiek norakstīts papīrgrozam.

Protams, pirms uzsākt jauna modeļa sērijveida ražošanu, nepieciešams pārbaudīt visu agregātu un detaļu darboties spēju. Tādēļ tiek izgatavots topošā automobiļa prototips (parasti – vairāki), kas pēc speciālas metodikas tiek testēts dažādos, bieži vien pat nereālas slodzes apstākļos. Simtiem darba stundu izmēģinājumi notiek gan laboratorijā, gan speciālos poligonos.

 Vesela nodaļa autokompānijā rūpējas par apdares materiālu izvēli un kvalitāti

Tādējādi auto veidotājiem jāgūst pilnīga pārliecība, ka, piemēram, pagriezienu rādītāja pārslēdzējs izturēs divus miljonus ieslēgšanu, dzinēja aizdedzes kontakti paliks sausi, arī nobraucot 2000 km nepārtrauktā lietusgāzē, un bremzes saglabās darba efektivitāti pat pēc 4000 km mauciena pa Kalifornijas tuksneša putekļiem.

Maršruts pa laika spirāli

Bieži vien dzirdēts, ka, laižot tirgū kārtējo jauno modeli, autoražotājs ar lepnumu ziņo, ka tas tapis no tīras lapas divos (O. K., citreiz – trīs) gados. Taču tā nav gluži taisnība. Modernajā autobūvē faktiski ir ļoti grūti fiksēt šo starta jeb t.s. tīrās lapas atskaites punktu.

 Robots tūstošiem reižu aizver un atver auto durvis, tādējādi pārbaudot to darboties spēju

Ķeroties pie kārtējā projekta, dizaineri patiesībā jau nesāk darbu no nulles. Katras kompānijas dizaina studijas arhīvā ir milzīgi krājumi ar nerealizētām idejām, kuras tur nav vis noraktas aizmirstībai, bet glabājas, lai – reizumis pēc pieciem, bet varbūt pēc divdesmit pieciem gadiem – īstajā brīdī rastu savu lietojumu. Arī tapšanas ātrums ir vairāk kā pašreklāma. Raugi, pagaidām vēl neviens skaļi nerunā par tādu prozaisku tēmu kā TĀ jaunā modeļa, kas tikai pirms pāris mēnešiem Parīzes autoizstādē piedzīvojis savu pirmizrādi, gaidāmo nomaiņu.

 Gan vasaras svelmē, gan ziemas spelgonī: pirmssērijas prototips tiek pakļauts nežēlīgām slodzes un izturības pārbaudēm

Vai tā notiks pēc četriem vai pieciem gadiem, ir tikai mārketinga stratēģijas jautājums, taču pilnīgi skaidrs, ka tā ir neizbēgama un nepieciešama (nekas uz šīs pasaules nav mūžīgs) un tātad loģiski tiek jau savlaicīgi plānota. Bet tas savukārt nozīmē, ka dizainers tā vietā, lai kādu brīdi bezbēdīgi tīksminātos par sava daba augļiem, atkal jau līkņā ap nākamā topošā automobiļa skicēm. Process turpinās…

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+