• Zemgales lauku ceļos un vēstures sliedēs: Motormuzejs ar dvēseli

    Reklāmraksts
    Iveta Dzērve
    25. jūnijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Matīss Markovskis
    Zemgales plašumos, kur līdzās tek Mūsa, bet pamalē aiz bērziem manāma Lietuva, saimnieko Arnis Vējš – saimniecības Uzvara-Lauks un viesnīcas Miķelis īpašnieks. Arnis nav tikai zemes cilvēks, visdrīzāk viņa vēnās plūst arī drusciņa benzīna. Arnis ir arī privāta motormuzeja veidotājs un kaislīgs seno spēkratu kolekcionārs.

    Arņa Vēja motormuzeja pirmsākumi meklējami jau pagājušā gada 70. gados, kad paraugsaimniecības Uzvara kolhoza vadītājs Ivars Jansons iecerēja izveidot etnogrāfisku ekspozīciju – Zemgales zemnieku sētu ar traktortehniku, ratiem un sadzīves priekšmetiem. Tolaik sāka vākt arī automobiļus – vēl tagad uz dažām mašīnām redzama emblēma Uzvara. Kad kolhozs sabruka, šī kolekcija nevienam nebija vajadzīga, un, lai to neizstaipa pa pasauli, Arnis, tobrīd jauns un apsviedīgs agronoms, kopā ar domubiedriem atpirka pamesto teritoriju un turpināja darbu – šoreiz jau ar privātas kolekcijas ambīcijām.

    Tiesa, lielākā daļa auto, ko šobrīd iespējams apskatīt muzejā, ieradušies pēdējo desmit gadu laikā un, kā saka īpašnieks, gandrīz vai paši ir atraduši ceļu uz šo vietu, jo lielākoties atceļojuši no Latvijas kolekcionāriem, kas tos bija glabājuši zem segas šķūnī vai garāžā.

    Ar Latvijas garšu

    Privātais motormuzejs ir kā laika kapsula – Arnim Vējam ir svarīgi, lai auto, kas tajā nonāk, ir kāds īpaši vērtīgs stāsts Latvijai. Kolekcijā ir vairāk nekā 100 gadu vecais Albion automobilis – viens no pirmajiem neatkarīgās Latvijas spēkratiem, kuru radījuši skoti, bet pat viņiem pašiem šodien vairs nav pilnas informācijas par šo modeli. Te atrodams arī Latvijā ražotais Ford Vairogs ar astoņu cilindru motoru – vietējās autobūves lepnums, kas tapis pēc Ford licences. Rūpnīcas direktors Pauls Barons, Krišjāņa Barona mazdēls, to īpaši sev lika izgatavot ar pagarinātu virsbūvi – septiņvietīgu.

    Arņa īpašumā ir arī pirmais BMW, kas Latvijā iegādāts no salona pirms Otrā pasaules kara. Īpašs kolekcijas dārgums ir leģendārais Horch 830 BL kabriolets – autentisks, lieliskā stāvoklī, ar oriģinālu salonu. Šo modeli Arnis ilgstoši medīja, taču tas nedevās rokās, līdz šis konkrētais pats atradies caur paziņām, burtiski iekrita rokās! Horch ir Audi priekšgājējs – izcils Vācijas autobūves piemērs.

    Kolekcijā ir arī Opel Kapitan – Berijas privātā automašīna, kas filmēta dokumentālajā filmā par Staļinu 50 gadi pēc nāves. Daudzos kadros redzams, kā Staļins sēž tās aizmugurē. Savukārt 1975. gada ZIL, kuru savulaik īpaši pasūtīja Brežņevam, lai pārvietotos pa Maskavu, – tādi auto ir vien 53 pasaulē, 2006. gadā nokļuva Džeimsa Bonda filmā Casino Royale.

    Vēl viens ekskluzīvs eksemplārs: Čaika, krievu autobūves šedevrs, ar V8 motoru, 195 zirgspēkiem, automātisko ātrumkārbu, ekskluzīvu salona koka apdari un pat kondicionētāju – tiem laikiem īsts brīnums. Šī konkrētā Čaika bija kolhoza Uzvara vadītāja Ivara Jansona dienesta auto, kas 80. gadu vidū izraisīja pat valdības līmeņa skaudību. Kad viņš aizbrauca pie toreizējā zemkopības ministra, kam bija Volga, situācija kļuva pikanta – kolhoza priekšsēdētājam bija ekskluzīvāks auto nekā ministram!

    Kolekcijā ir arī vairāki seni, bet lieliski saglabāti Mercedes gan vieglie auto, gan ugunsdzēsēju mašīna, kas vēl ap 1970. gadu cirkulēja Rīgas ielās, gan iespaidīgais Otrā pasaules kara laikā vācu armijas vajadzībām izmantotais kravas auto. Tomēr sevišķi aizkustinošs ir 1938. gada Mercedes, pēc Otrā pasaules kara ilgi lietots un lolots kā ģimenes auto, kuram, kad oriģinālās vācu detaļas nolietojās un Padomju Savienībā nebija pieejamas, tika aizstāstas ar to, kas nu bija, – motors, tilti un stūre tai ir no Volgas.

    Šodienas varoņi

    Ikdienā Arnis Vējš brauc ar G klases Mercedes – skaistu, uzticamu, bet gana robustu auto, kas piemērots arī lauku ceļiem. Taču nesen viņš iegādājies arī Mercedes V klases busiņu – jau otro pēc kārtas, jo iepriekšējais labi kalpojis. Tagad izvēlēts jaunākais modelis uzņēmuma vajadzībām.

    Tas ir daudzfunkcionāls transportlīdzeklis – kalpo gan darbinieku komandējumiem, piemēram, kad novembra tumsā kolektīvs dodas uz lauksaimniecības izstādi Hannoverē, gan ģimenes braucieniem. Busiņam ir piekabes āķis, tāpēc ar to ērti var transportēt arī antīkos auto, kas vairs nespēj braukt. Liels pluss ir pārveidojamais salons: šodien tas ir biznesa transfēra auto, rīt – ģimenes mašīna, bet brīvdienās no tā var izņemt beņķus un aizvest, piemēram, ledusskapi.

    Mercedes dizains vienmēr tiek pieslīpēts līdz detaļām – arī šajā modelī tas ir jūtams. Salons ir ļoti komfortabls – gan vadītājam, gan pasažieriem. Gaita – klusa un stabila, pateicoties premium piekarei. Drošības sistēmas ir pārdomātas – auto pats nobremzē, ja priekšā parādās dzīvnieks, un apstājas, ja sajūt, ka vadītājs ir iemidzis. Nakts braucieniem būtiski uzlabots apgaismojums – ceļš tiek izgaismots daudz labāk. Busiņš šobrīd ir jaudīgākais iekšdedzes dzinēja buss Eiropā. Tieši tāpēc to mēdz salīdzināt nevis ar citiem busiem, bet ar premium SUV.

    Lielisks sabiedrotais ceļojumos, uzticams partneris gan darbam, gan brīvajam laikam.

    Satura mārketings

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk