Nevīstoša un mūžam slavena. Lellei Barbijai — 60

Ja nu kāds šajā pasaulē pratis saglabāt nevīstošu jaunību un nemainīgu popularitāti, tā ir slavenā lelle Barbija. Viņa 2019. gada 9. martā svin savu 60. dzimšanas dienu un izskatās joprojām starojoša.
Jubileja
Līga Stirna
9. marts

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock

Kopš saviem pirmsākumiem 1959. gadā Barbija kļuvusi par starptautisku tēlu, kultūras ikonu un mūzu. Viņai izveidoti televīzijas seriāli un veltītas dziesmas. Barbija joprojām ir un paliek populārākā rotaļu lelle pasaulē — ik gadu 150 pasaules valstīs tiek pārdotas vairāk nekā 58 miljonu Barbiju.Barbijas "mamma" Ruta Hendlere

 “Mana Barbijas filozofija bija vienkārša: lai, spēlējoties ar lelli, mazā meitene varētu saprast, ka var kļūt, par ko vien vēlas. Barbija vienmēr ir uzsvērusi, ka sievietei ir izvēle," saka Ruta Hendlere, Barbijas radītāja. Lelle nosaukta par godu viņas meitai Barbarai.

Daži fakti par Barbiju:

  • Vinņas pilnais vārds ir Barbara Milisenta Robertsa.
  • Viņa nāk no izdomātas Viskonsinas štata pilsētas Vilovas.
  • Draugs Kens Barbijai pievienojās 1961. gadā.
  • 1962. gadā Barbija iegādājās savu pirmo māju. 1971. gadā viņa tika pie savas pirmās mašīnas.
  • Pirmā slavenība, kura tika atveidota kā lelle Barbija, bija britu modele Tvigija. Lellei bija Tvigijas leģendārais grims, minikleita ar vertikālām svātrām un dzelteni zābaki. Tas bija sākums plašajai sērijai ar slavenībām un modes elites pārstāvjiem leļļu veidolā.
  • Pirmais modes mākslinieks, kurš radīja Barbijai īpašu apģērnu sēriju, bija oskars de la renta 1985. gadā.
  • Barbija ir pirmā pieaugusī lelle bērniem. Līdz tam ģimenēs spēlējās ar lellēm-zīdainīšiem vai lellēm-bērniem.

Slavenā modele Tvigija un viņas BarbijaBarbija ir bijusi uzticības persona vairākām meiteņu paaudzēm un rosinājusi kāpt pāri sabiedrības stereotipiem, darbodamās vairāk nekā 200 profesijās – jau 1965. gadā Barbija aizlidoja uz Mēnesi (tikai pēc četriem gadiem uz Mēness uzkāpa Neils Ārmstrongs), 90. gados viņa jau kandidēja uz prezidenta amatu, pirms to uzdrīkstējās sieviete ASV, viņa ir strādājusi par robotikas inženieri, arhitekti, veterinārārsti, zobārsti, astronauti, paleontoloģi, videospēļu izstrādātāju, izpilddirektori, reperi un nemitīgi turpina aicināt meitenes izmēģināt arvien jaunas profesijas. 

Šī lelle ir kā popkultūras momentuzņēmums, bet tajā pašā laikā allaž ir iedvesmojusi meitenes saskatīt katrai sevī neierobežotas iespējas.

 

Barbija ir bijusi pasaules vadošo modes mākslinieku mūza, un zīmolam ir bijusi sadarbība ar vairāk nekā 75 citiem starptautiskiem zīmoliem un jaunajiem dizaineriem, piemēram, Moschino, Matty Bovan, Nasir Mazhar, Roksanda Ilincic, Karl Lagerfeld, Comme Des Garçons. Šo daudzo veiksmīgo sadarbību rezultātā ir radītas unikālas lelles un rīkoti aizraujoši modes pasākumi.

Tikpat daudz cik slavēta un iekārota, Barbija tikusi arī pelta un kritizēta.

Tikpat daudz cik slavēta un iekārota, Barbija tikusi arī pelta un kritizēta. Zobgalības un arī sašutumu izsauc dažu sieviešu aizraušanās ar Barbijas tēlu un skurpulozu sekošanu tam, nevairoties no operācijām, lai izskatītos pēc dzīvās Barbijas. Šai apsēstībai ir pat medicīnisks Barbija uz žurnāla The Times vākaapzīmējums — Barbijas sindroms. Slaidajai un tievajai lellei pārmeta meiteņu iedzīšanu mazvērtības kompleksos, kas noveda līdz veselības traucējumiem. reaģējot uz aizvien skaļāku neapmierinātību, lelles ražotāji 1997. gadā Barbiju padarīja apjomīgāku, bet 2016. gadā ieviesa pat trīs ķermeņa tipus — slaida, maza auguma un apaļīga. Pēdējā sev pievērsa pamatīgu mediju uzmanību un pat nokļuva uz prestižā amerikāņu žurnāla The Times vāka. Gan ar paziņojumu: vai mēs beizot varētu beigt runāt par manu ķermeni? 

Barbijas lellēm bijuši vairāk nekā 100 dažādi ādas toņi, etniskās iezīmes, matu tekstūras, acu krāsas un pat sejas formas. Viena no pirmajām līdzās gaišmatainajai un zilacainajai lellei parādījās afroamerikāniete Frānsija, kas radīta 1967. gadā; kolekcionāri to bieži dēvē par melno Frānsiju, bet tikai Barbijas - slavenas un iedvesmojošas personības2015. gadā Barbiju ražotāji Mattel Inc. ieviesa lelles ar dažādiem ādas krāsas un matu toņiem. Savukārt šā gada sākumā kompānija paziņoja, ka jaunpienācēja kolekcijā būs Barbija ratiņkrēslā un lelle ar mazākām krūtīm, ne tik izteiktu vidukli un izteiksmīgākām rokām, vēsta portāls Glamour.

Jaunākā Mattel Inc. kampaņa, par godu Barbija 60. jubilejai un Starptautiskajai sieviešu dienai, ir Shero – 20 iedvesmojošas sievietes no 18 valstīm. Viņu vidū ir jaunā US Open čempione, Japānas tenisiste Naomi Osaka, aktrise Jara Šahidi un citas, raksta BBC. Šogad Barbiju plejādei pievienojās pirmā maoru lelle, kas veidota pēc slavenas Jaunzēlandes sporta žurnālistes Melodijas Robinsones veidola. 

    Lasi citur

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

     

    Veselība

    Privātā Dzīve

    Mans Mazais

    Astes

    AutoBild.lv

    Māja

    Receptes

    Dārzs