Mūsu smadzenes spēj vairāk, nekā varam iedomāties

Reklāmraksts
31. marts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Publicitātes foto
Intensīvs garīgais darbs un dinamiska dzīve rada smadzenēm papildu slodzi. Ilgstoša stresa dēļ metabolisma procesi mūsu organismā mainās, ietekmējot smadzeņu darbību, pazeminot miega kvalitāti un imunitāti. Ja pamanāt, ka ir grūti koncentrēties, atmiņa nedarbojas tik labi kā agrāk un ātri nogurstat, jāpārdomā, kā mainīt dzīvesveidu un uztura paradumus.

Efektīvai smadzeņu darbībai ir vajadzīga enerģija un skābeklis. Apgūstot jaunas zināšanas, intensīva garīgā darba laikā smadzenēm ievērojami pieaug prasības pēc enerģijas.

Tātad jāgādā par pilnvērtīgu uzturu, papildus jālieto vitamīni un minerālvielas, kā arī nepieciešama pietiekama atpūta,
lai uzturētu smadzeņu normālu darbību garīgas spriedzes laikā. 

Kā uzlabot savu atmiņu?

Ja, izejot no mājas, sākam prātot, vai izslēdzām gludekli, ja grūti paturēt prātā tālruņa numurus vai faktus, ja pēc pāris sarunas minūtēm jau esat aizmirsis sarunbiedra vārdu un uzvārdu, tas var liecināt par koncentrēšanās trūkumu, augstu stresa līmeni vai atmiņas traucējumiem. Smadzeņu darbības uzlabošanai var izmantot atmiņas un neirobikas vingrinājumus, bet, lai smadzeņu šūnas normāli darbotos, tām nepieciešama enerģija.

Uzturs atmiņai ir daži pārtikas produkti, vitamīni un mikroelementi, kas paātrina cilvēka smadzenēs notiekošus bioķīmiskos procesus, kuri stimulējoši iedarbojas uz smadzeņu šūnām. Zinātnieki jau sen ir pierādījuši, ka pareizs, sabalansēts uzturs saglabā un uzlabo atmiņu, tāpēc tiem, kam ir svarīga ilgstoša smadzeņu darbība un laba atmiņa, vajadzētu padomāt par vitamīnu un minerālvielu regulāru uzņemšanu.

Uzturs atmiņas uzlabošanai

Lēnie ogļhidrāti ir organisma galvenais enerģijas avots, īpaši smadzenēm. To darbībai ieteicamie ogļhidrāti ir graudaugos, sevišķi griķos un auzās, tāpēc tos iesaka atmiņas uzlabošanai. Uzturā jāiekļauj arī ogļhidrāti, kas ir dārzeņos (visu veidu piparos, zaļajos lociņos, redīsos), augļos (citrusaugļos, banānos, bumbieros) un ogās. Tiem jābūt aptuveni 70% no kopējā uztura.

Ne mazāk svarīgas ir olbaltumvielas. To trūkums kavē enerģijas iekļūšanu un pārstrādi smadzeņu šūnās. Tātad ogļhidrāti kopā ar olbaltumvielām palīdz uzlabot atmiņu. Vismaz trīs reizes nedēļā jāēd gaļa, īpaši liellopu gaļa.

Produkti atmiņas uzlabošanai, kas satur olbaltumvielas, – biezpiens, piens un olas. Taču uzturā jābūt ne vairāk kā 15% olbaltumvielu. Ja uzņemam vairāk, tas izraisa brīvo radikāļu skaita pieaugumu, kaitējot gan smadzenēm, gan asinsrites sistēmai, kas arī nodrošina pilnvērtīgu atmiņas darbību.

Tauki arī ir enerģijas avots. Pietiekami lietojot pārtikas produktus, kas bagāti ogļhidrātiem un olbaltumvielām, mēs uzņemam nepieciešamo tauku daudzumu. Uzturā drīkst būt ne vairāk kā 15% tauku. Papildus jālieto zivju eļļa, jo tajā ir svarīgās omega-3 taukskābes, kas tieši ietekmē cilvēka atmiņu un garīgās spējas. Tāpēc ēdiet treknas zivis vismaz divas reizes nedēļā! Tas ir īstais ēdiens atmiņai.

Atmiņas treniņi

Regulāri trenējot atmiņu, drīz pamanīsiet, ka spēja iegaumēt ir uzlabojusies. Mācoties no galvas dzejoļus, ne tikai trenējam atmiņu, bet arī gūstam emocionālu baudījumu, paplašinām vārdu krājumu, apgūstam jaunus vārdus. Protams, lieliska iespēja ir arī svešvalodu apguve, tomēr ir jātrenē īstermiņa atmiņa. Labs veids ir uzmanības trenēšana, piemēram, spēles, kur jāiegaumē vārdi, attēli vai secība.

Reakcijas un telpiskās uztveres treniņi

Te palīdz spēles, kur ātri jāpieņem lēmums, kā arī dejas vai jogas nodarbības. Paradoksāli, bet datorspēles ne tikai sagādā jautrību jauniešiem, bet arī noder pieaugušajiem un vecāka gadagājuma cilvēkiem, jo palīdz trenēt reakciju un telpisko uztveri.

Loģiskās domāšanas treniņi

Rēbusi, mīklas un uzdevumi ir lieliski palīgi loģiskās domāšanas attīstībā. Šaha un kāršu spēles, krustvārdu mīklu un sudoku risināšana vingrina prātu un sekmē jaunu savienojumu veidošanos galvas smadzeņu šūnās.

Runas treniņi

Runājiet vairāk! Mēles mežģi, garu un sarežģītu vārdu izrunāšana, frāzes svešvalodās – tas veicina runas treniņu.
Bet grāmatu lasīšana ir ne tikai izklaide un atpūta, bet arī laba iespēja uzturēt vārdu krājumu un pat paplašināt to.

Jāpiebilst, ka smadzenes nespēj normāli funkcionēt bez fiziskām aktivitātēm (regulāras pastaigas, joga, nūjošana, vingrošana), un runāt par kognitīvo funkciju pilnīgu darbību nav iespējams, ja organisms ir nevesels. Pietiekama uzmanība ir jāpievērš arī sīkās motorikas attīstībai.

Pabaro savu prātu!

Neurozan® uzlabo garīgās darbaspējas – atmiņu, koncentrēšanos, kā arī stiprina nervu sistēmu un noturību pret stresu.*

*Ginkgo biloba palīdz saglabāt spēju koncentrēt uzmanību, darba atmiņu gan īstermiņā, gan palielināta stresa apstākļos, uzlabo atmiņu un veicina asāku domāšanu. Dzelzs, cinks un jods veicina normālas kognitīvās funkcijas.

Uztura bagātinātājs. Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu.

Materiāls tapis sadarbībā ar Vitabiotics.

 

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+