Mednieka un makšķernieka sapnis – krievu visurgājējs Sherp

Aktīvā atpūta
Aldis Bite
19. marts, 2019
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Auto Bild
Alpīnisti sapņa sasniegšanai upurē ļoti daudz, taču… arī viņi nav pārcilvēki, jo nespēj ekspedīcijai visu nepieciešamo ekipējumu uznest savos plecos. Lai to izdarītu, tiek algoti šerpas, kas ceļā uz vismežonīgākajām virsotnēm transportē pamatīgus smagumus. Sherp – tā sauc jauno krievu brīnumu, kas bagātniekiem varētu aizstāt kvadraciklus un kļūt par mednieku un makšķernieku sapņu piepildījumu.

Vai kādreiz bērnībā esat vēlējies auto, kas ir proporcijās palielināta kravas auto rotaļlieta? Nevis kvadracikls, bet īsts milzenis. Tieši tāds – robusts un pārliecinošs – izrādījies Sanktpēterburgā uzkonstruētais ATV (All Terrain Vehicle) ar nosaukumu Sherp. Aprīkots ar nestandarta riepām, audekla jumtu bāzes versijā, tas ir viens no stilīgākajiem transportlīdzekļiem, kādu jebkad esam redzējuši.

Lai panāktu unikālas bezceļu spējas, Sherp izmanto īpašas zemspiediena riepas, kuras tiek uzpumpētas ar automobiļa atgāzēm. Riteņi ir 1,60 m augsti, 60 cm plati. Katra ripuļa tilpums ir 850 l. Kopējais četru riepu 3400 l tilpums transportlīdzeklim nodrošina lielisku peldspēju un kreisēšanu ar protektoru lāpstiņu radītās kustības palīdzību.

Zem sēdekļiem slēpto motora un pārnesumkārbas novietojums ievērojami pazemina transportlīdzekļa smaguma centru. Šāds risinājums padara riteņoto ierīci par ļoti veiklu braucamrīku kā uz zemes, tā uz ūdens.

Izcelsme

Savulaik Krievijas reformators Pēteris I logu uz Eiropu cirta un izeju pie jūras radīja, galvaspilsētu uzceļot purvainā apvidū pie Somu jūras līča. Mainījušās sabiedriskās iekārtas, taču dabas apstākļus vismaz Krievijā cilvēks līdz šim iespaidot necentās. Pie Pētera pilsētas joprojām ir purvi, pārplūduši lauki un neizbraucami lauku ceļi. Tieši tas arī kalpojis par iemeslu, kādēļ dzimis unikāls transportlīdzeklis.

Pirms pieciem gadiem talantīgs krievu konstruktors Aleksejs Garagašjans izdomāja makšķerniekiem un medniekiem piemērotu transportlīdzekli, kas būvēts, lai turīgi aktīvā dzīvesveida cienītāji komfortabli spētu nokļūt tur, kurp agrāk viņus varēja nogādāt vienīgi helikopteri.

 Virsbūvei nav parkaru un ārpusgabarītu detaļu, tādēļ lielie riteņi un īsā bāze rada augstu klīrensu kā arī izcilus uzbraukšanas/nobraukšnas leņķus.

Pašlaik transportlīdzekļa eksemplāru skaits sasniedz vairākus desmitus un nokārtota dokumentācija sērijveida ražošanai. Sherp izplatās strauji, dažu mēnešu laikā pircēji atrasti gan Zviedrijā, gan ASV. Interesants ir paša konstruktora dzīvesstāsts, jo pirms aptuveni 20 gadiem komfortablā pilsētnieka dzīve tika nomainīta pret dzīvi laukos, tolaik purvainajā Ļeņingradas apgabalā.

Lai nokļūtu uz darbu un mājās, Garagašjans sāka būvēt dažādus pilnpiedziņas transportlīdzekļus. 90. gados tie bija unikāli pilnpiedziņas motocikli, vēlāk, pieaugot konstruktora turībai, realizējās automobiļu konstrukcijas. Uzņēmums tika dibināts 2012. gadā, konstruktoram sadarbojoties ar investoru grupu. Triju gadu darba rezultātā atlasīti drošākie tehniskie risinājumi, un Sherp gatavoja masveida ražošanai.

Tā priekštecis tika radīts pirms desmit gadiem, un no tā ir saglabāts izturīgais japāņu dīzeļdzinējs. Īpatnējais transportlīdzeklis ir savdabīga bezceļu bagija, buldozera un amfībijas sintēze. Gluži kā puisēna rokas vadīta rotaļlieta, arī šis visurgājējs spēj pārvietoties pa jebkuru virsmu, ieskaitot ledu un ūdeni, un sola ļoti jautrus piedzīvojumus zvejas un medību entuziastiem. Robustā transportlīdzekļa tehniskie parametri izbrīna pat tos, kas ir tālu no izpratnes par inženierzinātnēm. Garums – 3,4 m, augstums – 2,3 m, klīrenss – 60 cm.

Auto lieliski peld, taču pats galvenais – spēj saviem spēkiem izrāpties no ūdens uz ledus vai sauszemes.

Tas viegli pārvar līdz pat 70 cm augstus šķēršļus. Uzbraukšanas un nobraukšanas leņķis ir iespaidīgs, pateicoties ārkārtīgi īsajai garenbāzei. Unikāla ir arī šerpas spēja apgriezties uz vietas, jo auto tiek vadīts nevis ar stūri, bet svirām. Zem pasažieru nodalījuma grīdas uzstādīts japāņu firmas Kubota četru cilindru turbo dīzelis ar 1,5 l darba tilpumu. Tas tandēmā ar manuālo piecpakāpju pārnesumkārbu nodrošina 45 km/h uz sauszemes un līdz 6 km/h uz ūdens. Degvielas patēriņš 2–3 l stundā.

 Riteņu diametrs, to iekšējais tilpums un auto īsā garenbāze ir priekšnosacījumi lai Sherp piemistu gan apskaužama peldspēja, gan unikāla bezceļu prasme.

Braukšana

Mašīnai nav durvju to klasiskajā izpratnē. Auto priekšpusē ir atlokāms elements –vērtne, pa kuru abi braucēji var iekļūt kabīnē. Pirmās divas vai trīs reizes būs neērti, tad izstrādāsies ieradums. Ja nepieciešams, var no riepām izlaist gaisu, nē, piedodiet CO2, tad iekāpšana būs daudz ērtāka. Kā apturēt šo braucamrīku? Maksimāli pie sevis sinhroni pievelkot abas sviras. Ja esat vadījis buldozeru vai armijā esat bijis tankists, vadīšanu apgūsiet ātri! Uz grīdas atrodami trīs pedāļi – sajūgs, gāze un pedālis, ar kuru palīdzību kontrolē spiedienu riepās.

 Mazās amfībijas iekšpusē valda bļitkotājus un medniekus apmierinošs askētisms. Par papildu samaksu auto komfortu var pilnveidot – ierobežo tikai naudas un fantāzijas trūkums.

Tās, kā jau minējām, piepūšamas ar izplūdes gāzēm. Ņemot vērā riteņa izmērus 1600 × 600 × 25 un zemu spiedienu tajos, šerpas apturēšanai vairumā gadījumu bremzes jālieto minimāli. Cieņu pelnījusi mašīnas vadības vienkāršība. Sviras atrodamas pie vadītāja kreisās rokas. Katra atbildīga par attiecīgu mašīnas pusi (gluži kā buldozeram).

Vienkārši velciet pareizo sviru – un, piemēram, labajā pusē auto paliek bez vilces. Velciet nedaudz spēcīgāk – auto sāk palēnināties. Pavisam pie sevis – tas nobremzē! Tā iespējams paātrināt, palēnināt vai apstādināt vienas vai abu pušu riteņus. Sviras var kustināt, pieskaroties tikai ar pirkstu galiem.

Jauka blakusparādība ir praktiski neeksistējošs pagrieziena rādiuss, jo auto var apgriezt uz vietas.

1300 kg pašmasas auto virsbūves pamatā ir cauruļveida rāmis, kas klāts ar tērauda loksnēm.

Pateicoties tieši šādai slēgtai grīdas pannai, transportlīdzeklis spēj peldēt. Virsbūves iekšpusē paslēpta ķēde riteņu piedziņai. Tas ir tehniski vienkāršs, drošs un ģeniāls risinājums, kas atklāj Sherp radītāja Alekseja Garagašjana talantu. Bāzes modelim nav salona apkures vai loga tīrītāju, taču tā vienkāršo sēdekļa virsmu var elementāri pārvērst par 2,10 m garu virsmu gulēšanai.

 Tieši zemspiediena riepu asprātīgā uzbūve un pietiekami komfortablā piekare veiklajai amfībijai ļauj izkļūt no ūdens gan uz ledus, gan sauszemes.

Kopā ar Sherp var pasūtīt piekabi (ap 3500 eiro) šīs amfībijas transportēšanai, jo ar unikālu transportlīdzekli pārvietošanās pa koplietošanas ceļiem nav atļauta. Otrs uzslavu vērtais ir labi organizētā salona ventilācija un apkure. Gaisa plūsma pūš tā, ka vējstikls atkūst gandrīz acumirklī, un arī salons uzsilst neticami ātri. Arī mobilitātes rezerves šim auto ir diezgan labas – tvertnē 58 l, kas pietiek gandrīz diennakts lietošanai. Treškārt, auto ir viegli apkalpojams. Paša rokām tādu sīkumu kā gaisa filtra nomaiņu var veikt dažās minūtēs.

Izmaksas

Auto, maigi sakot, nav lēts. Grūti spriest, vai vairāk nekā 60 000 eiro ir adekvāta cena transportlīdzeklim, kas uz nakti nav pat aizslēdzams. No otras puses – vietās, kur aizbrauksiet ar šerpu, var uzglūnēt vienīgi savvaļas dzīvnieki, jo kājām ejošie un ar kvadraciklu braucošie nelabvēļi ieradīsies tikai pēc pāris dienām. Viens ritenis maksā vairāk par tūkstoš eiro, tikpat arī papildu degvielas tvertne. Lieljaudas ģenerators maksās nedaudz mazāk par 500 eiro, taču pilnveidošanas iespējas ir gandrīz bezgalīgas. Tundra un taiga gaida!

Rezumējums

Ja aplūkosiet oficiālos Sherp testus vai ar telefonu filmētos entuziastu video, viss ir pārsteidzoši ticami. Ne velti vairāki ārvalstu autožurnāli jau paspējuši šerpai piedēvēt visu laiku izcilākās bezceļu veicējas laurus.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+