Svarīgākais – vecāku piemērs
Vecāki stāsta un rāda piemēru. Tieši tāpat kā pieklājība, manieres un mājas darbu pildīšana, arī naudas tērēšana un budžeta plānošana bērniem ir pamazām jāiemāca. Vecākiem ir bērniem jāpalīdz un jāizglīto – jāmudina rēķināt, sekot līdzi izdevumiem un ienākumiem.
Nav tāda noteikta vecuma, kad sākt ar bērniem runāt par naudu, bet līdz ar skolas gaitu uzsākšanu ir īstais mirklis arī skolēnam piešķirt papildu atbildību par savu naudu.
Līdz ar skolas sākumu savs telefons un karte visbiežāk ir vecāku izvēle, lai būtu pārliecība, ka jebkurā brīdī var gan savu bērnu sazvanīt, gan iedot viņam naudu. Novērots, ka norēķinu konta atvēršanu atvases uztver ar lielu atbildību un kā pagodinājumu, ka tie kļūst līdzvērtīgāki vecākiem. Protams, jāizvērtē bērna ikdienas gaitas un iespējas tērēt piešķirto kabatas naudu skolā, pēc skolas un brīvdienās, jo tikai ar reālu iepirkšanās pieredzi bērnam rodas izpratne.
Citi lasa
Cik liela kabatas nauda skolēnam?
Lielākoties vecāki bērnu kabatas naudai atvēl 20 – 50 eiro mēnesī. Svarīgi atcerēties, ka sākumskolas skolēni domā vienu līdz trīs dienas uz priekšu, tādēļ pašiem mazākajiem nevajadzētu ieskaitīt visu mēneša summu uzreiz. Izpratne par naudas summu mazajiem rodas pamazām, un viņi nespēj uztvert būtisku atšķirību starp pieciem un deviņiem eiro.
Vecākiem jābūt ar stingru nostāju un nav ieteicams kontu papildināt uzreiz, tiklīdz nauda beigusies vai bērns lūdz.
Ja ir bijusi vienošanās par kabatas naudas izsniegšanu reizi nedēļā, tad jāgaida līdz nākamajai nedēļai, bet, ja reizi mēnesī – gaidīšanas sekas bērns izjutīs daudz nopietnāk.
Ieteikums vecākiem – minēt bērniem izprotamus piemērus, palīdzot saprast, ka internetbankā ir īsta nauda, un tā ir reāla dzīve. Ja iztērē nedēļai saplānoto budžetu vienā dienā saldumos vai vakarā spēlītēs, tad kabatas nauda ir beigusies un nedēļu jāgaida.
Analizējam, kur nauda iztērēta!
Mūsdienu tehnoloģijas ļoti palīdz arī bērnu finanšu izglītošanā, jo ir interesanti apgūt ko jaunu viņiem saprotamā veidā. Internetbankas apguve var kļūt par aizraujošu nodarbi bērniem kopā ar vecākiem, analizējot, kam mēneša laikā visvairāk tērēts. Tā bērni paši redzēs, kur nauda iztērēta – ikdienas saldumos, izklaidēs, hobijos un cik izdevies iekrāt. Vienmēr noderīgi ir atcerēties, ka labākais veids, kā bērnam kaut ko iemācīt, ir rādīt piemēru ar savām rīcībām, piemēram, ja ģimenē ir ieradums kopīgi plānot iknedēļas pirkumus vai brīvdienu plānus, bērni to pārņems kā normālu ieradumu arī savā dzīvē. Tāpat ir ar budžeta plānošanu.
Ja vecāki nemitīgi brīnās, kur paliek nauda, nav grūti uzminēt, kāda būs bērna attieksme pret finanšu plānošanu.
Lai arī tā ir bērna nauda, vecākiem būtu vērts sekot līdzi un sniegt padomus. Novērots, ka bērni vairāk naudu iztērē, ja karte ir nopīkstināma, jo tas ir interesanti un mudina veikt vairākus pirkumus. Savukārt karte, kas ir tikai ar PIN kodu, reizēm rada sarežģījumus, jo tas aizmirstas. Ļoti svarīgi ir ar atvasēm izrunāt drošības jautājumus – ja karti pazaudē, kā rīkoties.
Vecākiem ir iespēja ne tikai atvērt bērnam patstāvīgu norēķinu kontu, maksājumu karti un internetbankas pieslēgumu, bet vairāk kontrolēt bērnu tēriņus, piesaistot bērna maksājumu karti savam kontam, un piešķirot konkrētu tēriņu limitu.
Mūsdienās skolēni ir ļoti labi apguvuši jaunākās tehnoloģijas un arī norēķini ar telefona palīdzību ir populāri, bet mazākajiem ieteicama tomēr ir debetkarte, jo telefons var izlādēties vai pazust.
Reizēm bērni pat ātrāk nekā pieaugušie apgūst, piemēram, norēķinus ar aplikācijas palīdzību.
Noteikti ir vērts testēt iespējas kopā ar bērniem. Piemēram, skaidras naudas izņemšanai – kopīgs gājiens uz bankomātu un konkrētās bankas bankomāta īpatnību iepazīšana, jo, kā zināms, daži bankomāti vispirms izsniedz naudu, bet citi – karti. Lai izveidojas pieradums, ieteicams paņemt arī izdrukātu čeku, ko sakrāt un pievienot ikmēneša norēķinu analizēšanai.