Ciguns — meditācija kustībā

Netradicionālā medicīna
Gundega Gauja
Gundega Gauja
10. decembris, 2019
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Oskars Kupics
Pēdējā laikā šī senā ķīniešu atveseļošanās māksla kļūst arvien populārāka. Tā ļauj dziedināt pašai sevi!

Skaidro Ilze Egle:

  • Ciguna instruktore, apguvusi medicīnisko cigunu Dr. Igora Kudrjavceva skolā Saules ceļš un pie ciguna skolotājas Mairas Gūtmanes. Ir septiņu gadu ciguna pieredze.
  • Profesionāla māksliniece, rīko personālizstādes. Ar zīmējumiem, grafikām un fotogrāfijām piedalījusies izstādēs arī Kanādā, Norvēģijā, Austrālijā.
  • Ar ciguna palīdzību atrisinājusi vairākus personiskās veselības jautājumus, iemācījusies pieņemt un mīlēt sevi un citus.

Mans eksperiments

Piedalījos ciguna nodarbībā, kas notika neparastā vietā – Latvijas Nacionālās bibliotēkas stikla torņa korē. Agrā svētdienas rītā pašā Gaismas pils spicītē bija sapulcējušies vairāki desmiti dažādu vecumu cilvēku gan ar iepriekšēju ciguna pieredzi, gan bez tās. Visiem ērtas drēbes, kājās vien zeķītes. Stundu garajā nodarbībā bija paredzēts apgūt vairākus senus ārstnieciskā ciguna vingrojumus. Vienlaikus vilina arī skaistais panorāmas skats uz Rīgu, kas patiešām ir vienreizīgs – rīta saules stari izgaismo visu stikloto telpu, kaut kur lejā vēl tikai mostas miegainā galvaspilsēta.

Skaidrs, ka atgādāt sevi agrā svētdienas rītā līdz bibliotēkas vienpadsmitajam stāvam var tikai motivēti cilvēki, tāpēc ātri izkārtojamies un instruktore Ilze Egle sāk nodarbību.

Apkārt daudz nevajagot skatīties. Nevajag arī saspringt un pārāk censties, bet gan ļauties mierīgai kustības plūsmai un koncentrēties uz sevi, savām sajūtām. «Vienalga, kā no malas izskaties un ko dara kaimiņš – koncentrējamies uz sevi,» tā Ilze visus īsi instruē, un mēs sākam vingrot.

Ciguna vingrošana ir kā lēna deja jeb kā darbošanās palēninātā filmā. Izpildām vingrinājumus, kas senajā ķīniešu praksē tiek saistīti ar ilgdzīvošanu. Tās ir mierīgas, skaistas kustības, ko lielākoties izpilda viegli ieliektiem ceļgaliem, sekojot savai ieelpai un izelpai. Seko vingrinājumi – saule, ūdens, atdalīt kalnus, citi… Vēlme raudzīties apkārt pazūd ātri, un es lēnām iegrimstu lēno kustību plūdumā. Tas prasa arī zināmu piepūli, sevišķi, ja kādā pozā muskuļi sāk atgādināt par savu esamību. Katru vingrinājumu atkārtojam zināmu laiku, taču tieši cik ilgi – nevaru pateikt, jo kādā brīdī aizpeldu pati savā pasaulē.

Pasniedzēja Ilze fonā rimti kaut ko skaidro, un var just, ka visi klātesošie telpā rada vienotu enerģētisko lauku, un tajā visā tiešām ir kas īpašs.

Kāda sieviete blakus rindā paziņo, ka enerģijas telpā ir tik daudz, ka viņai uz mirkli jāpaņem pauzīte. Vēlāk viņa atgriežas. Vingroju, pilnīgi aizmirsusi par apkārtni. Kad Ilze saka: «Nākamais vingrojums būs pēdējais,» nav skaidrs, kur palikusi šī stunda. Cilvēki izklīst apmierināti, klusi, smaidīgi un relaksēti.

Šis ir bijis viens no labākajiem veidiem, kā mierpilni iesākt svētdienas rītu, tāpēc apņemos noskaidrot, kādas ir iespējas praktizēt cigunu regulāri un kur.

Kā tas darbojas?

Ciguns ir ķīniešu tradicionālās vingrošanas veids, kas cieši saistīts ar ķīniešu filozofiju un dzīves uztveri. Sena atveseļošanās un psiholoģiskā treniņa prakse, kas ļauj atbrīvoties no slimībām, pagarina dzīves ilgumu, nostiprina fizisko ķermeni un garu, un palīdz dziļāk izprast sevi un apkārtējo pasauli. Šobrīd šī prakse jau ir plaši pazīstama daudzviet pasaulē arī ārpus Ķīnas. Ciguns tiek iedalīts dažādos virzienos un skolās, tas var būt saistīts ar dziļākiem garīgiem meklējumiem un pat cīņas mākslām. Eiropā plašāk pazīstams medicīniskais ciguns, ar kura palīdzību cilvēki maina savu domāšanu, pasaules uztveri un, izpildot noteiktus vingrinājumus, uzlabo savu psiholoģisko un fizisko labsajūtu.

«Ciguns principā ir divi vārdi – ci, kas ir enerģija, un gun, kas ir darbs, darbība. Tātad – darbs ar enerģiju. Enerģija ir visur un visā – mūsu prātā, fiziskajās aktivitātēs, emocijās,» skaidro ciguna pasniedzēja Ilze.

«Ciguns būtībā ir meditācija kustībā. Tā nav vingrošana, kas ļauj uztrenēt fizisko muskulatūru, bet vairāk strādā ar saitēm, cīpslām, ar telpu starp muskuļiem. Kustības tiek izpildītas ļoti lēni, elpa ir apzināti palēnināta, nomierināta, sākumā palēninot izelpu, pēc tam arī ieelpu. Tas fizioloģiski maina lietas visā ķermenī. Es nodarbojos ar saulaino jeb medicīnisko cigunu, kas domāts veselības nostiprināšanai un uzlabošanai. Tajā viens no pazīstamākajiem vingrinājumu kompleksiem ir 8 brokāta gabali (Ba Duan Dziņ) imunitātei un slimību dziedināšanai.

Šoreiz te, bibliotēkā, rādīju dažus vingrinājumus no kompleksa ilgdzīvošanai. Tas ir ķīniešu domāšanas veids – nodrošināt sev tādu veselību, ka cilvēks ir spējīgs dzīvot ilgāk nekā mūsu iedomātie nieka sešdesmit un septiņdesmit gadi.

Ciguns der jebkurā vecumā un veselības stāvoklī, arī maziem bērniem un senioriem, tikai nevajag pārcensties ar elpošanu.

Mums ir raksturīgi censties, bet, elpojot centīgi, var sareibt galva. Vajag elpu palaist viegli, jo mēs esam kā ķīmijas fabrika, un mierīgas elpas brīdī visa mūsu iekšējā ķīmija pārriktējas. Ja pēc nodarbības blakus būtu laboratorija pētījumiem, tur varētu labi pierādīt un redzēt, kā mainās organisma ķīmiskais sastāvs. Rodas tāda sajūta, ka nevari nesmaidīt.»

Personīgā pieredze

«Būdama māksliniece, esmu emocionāls cilvēks. Esmu strādājusi arī algotu darbu un izdegusi – dabūju veģetatīvo distoniju ar sirdslēkmēm, ātro saukšanu, stiprām zālēm. Nevarēju no gultas piecelties, likās, ka sirds pa muti izlēks ārā, panika… Zālēm bija blakusefekti, no tām man kļuva vēl sliktāk.

Sapratu, ka nevēlos, lai man ir panika iziet uz ielas, iekāpt sabiedriskajā transportā, turklāt man – cilvēkam, kas ir ārkārtīgi komunikabls. Tieši lēnā ciguna vingrošana un elpošana man palīdzēja.

Ciguns iemācīja būt ar sevi, pieņemt sevi tādu – emocionālu –, jo tāpēc jau es arī varu radīt mākslu. Neesmu klusais latvietis, drīzāk esmu ekspansīva, bet vienmēr par to esmu kušināta, klusināta un allaž jutusies vainīga. Ciguns man palīdzēja saprast – tāda es esmu, un tas ir skaisti! Man bija jāmācās, lai straujās emocijas nebojā manu veselību, un to panācu tieši ar cigunu. Ikdienā biju pazaudējusi prāta un ķermeņa saistību, bet, kad atguvu šo saikni, sākās arī mana ķermeņa pārvērtības.

Es cienu un novērtēju visu, ko sniedz mūsdienu medicīna, ka var palīdzēt, piemēram, pie smagām sirds slimībām – tas ir fenomenāli! Bet es arī ļoti labi saprotu, ka daudz varu palīdzēt sev pati, ja vien uzticos savam ķermenim.»

Fiksē sajūtas

«Es vienmēr saku: «Piereģistrē sajūtas.» Arī man domās ir virtuālais žurnāls, un katru reizi prātā atveru to un ierakstu – kā es šorīt jūtos, kas man ir prātā, kādas ir emocijas. Citreiz ir skumji, citreiz ir tāds uzrāviens – saule spīd, esmu lidojumā! Piefiksēju – OK, šorīt ir tā. Tad sāku vingrot un domās fiksēju, kā jūtas mans ķermenis, elpa… Aha, iesāpas tur vai tur. Pēc nākamā vingrinājuma – kā es tagad jūtos?

Tad vingrojot pieķeru, ka galvā plānoju kādu darba lietu. Kur esmu aizklīdusi? Atkal piefiksēju to un atvedu sevi atpakaļ. Un to arī māca ciguns – kā viegli un konkrēti atgriezties šeit un tagad brīdī. Ieelpo un sajūti elpu deguna galā – kāda tā ir? Silta, vēsa? Sajūti, kā tā ieplūst plaušās, tad izpūt to un atkal sajūti. Šādi domās esot pie sava degungala, pie plaušām, krūtīm, var sajust sevi un atkal neaizklīst domās un plānos par rītdienu un nepadarītiem darbiem.

Šodienas nodarbību beidzām ar tā dēvēto da Vinči pozu – tad stāvam pilnībā atvērti, rokas un kājas plati, ar plaukstām pret debesīm. Tā ir poza – es varu, es esmu Dieva radība, es pilnībā uzticos un radu savu dienu, radu savu dzīvi! Tas nozīmē arī – ar savu attieksmi es radu savu veselību!»

Ieguvumi veselībai

Ciguns palīdz jebkurā atveseļošanās procesā un nav pretrunā ar klasisko medicīnu.

  • Nomierina nervu sistēmu, atjauno imunitāti

Ciguns ļauj dziļi relaksēties un palīdz tikt vaļā no stresa – uz to ārsti bieži norāda kā uz kavēkli veseļošanās gaitā. Ciguns neapgalvo, ka nevajag dzert zāles un iet uz operāciju, bet ciguns ir instruments, kā tu vari sev palīdzēt arī pati ar elpošanu un kustībām.

  • Palīdz mainīt domāšanu

Ciguns māca, ka nevis tu gaidi, kad pasaule atrisinās tavas problēmas, sākot no fizioloģiskām, kas izpaužas kā slimības, līdz pat garīgām, emocionālām, attiecību lietām, bet, ka tu pati esi tā, kas daudz ko var ietekmēt. Arkārtīgi būtiska ir attieksme. Cigunā uz lietām skatās tā – ko es varu darīt? Varbūt esmu sapūtusies, apvainojusies, dusmīga, esmu to ilgstoši nēsājusi sevī, un šī enerģija sagrauž mani un vēlāk izpaužas kā slimība? Un bojā dzīvi apkārtējiem.

Mēs zinām, ka pat iesnas ir emociju izpausme. Ja ir kaut kas, ko negribu dzīvē redzēt, pat redze pēkšņi kļūst sliktāka. Emocionālā sajūta ir ārkārtīgi svarīga, un te ciguns rietumu klasiskās medicīnas ārstiem nāk palīgā. Ja cilvēks ir noskaņots ar vēlmi darīt nevis čīkstēt, ja fonā visu laiku nav stress, tad šāds cilvēks izārstēsies salīdzinoši ātrāk, nekā tas, kurš ir neapmierināts ar sevi un visu apkārtējo pasauli. Šodienas ātrajā ritmā mēs ļoti daudz dzīvojam galvā un esam pazaudējuši dabīgo dzīvo saikni ar savu ķermeni. Ciguns māca to atgūt.

Praktiskā daļa

Lai apgūtu cigunu, jāpiedalās instruktora vadītās nodarbībās. Kad būsi apguvusi ciguna pamatus, vari ar to nodarboties jebkurā laikā un vietā pati savā nodabā. Tā kā nodarbībām grupā ir lielāks enerģētiskais spēks, ikdienā vari darboties mājās pati, bet laiku pa laikam ieteicams apmeklēt arī kādu nodarbību grupā – kaut vai reizi pāris nedēļās vai mēnesī.

Labāk ir vingrot regulāri katru dienu – kaut vai tikai dažus vingrinājumus piecpadsmit minūšu garumā, nekā vingrot vairākas stundas, bet tikai reizi nedēļā. Iesākumā vari veikt kādu no šiem trim vingrinājumiem vai visus trīs kopā.

Kā pareizi darīt?

  • Iesākumā katru vingrinājumu izpildi kaut vai dažas reizes, ideālā variantā – 9 reizes katru. Var arī ilgumu mērīt laika vienībās – 3, 6 minūtes, ja proti vērot savu ķermeni un sajūti šo kustību kā meditāciju, vari palikt pie viena vingrinājuma arī daudz ilgāku laiku, pat pusstundu.
  • Pirms sāc kustības sazemējies, sajūti savas pēdas uz zemes, sajūti pēdu centrus.
  • Ikvienā kustībā iesaistās viss ķermenis – no kāju mazajiem pirkstiņiem līdz pat galvas virsai, lai cik vienkārša un neliela būtu kustība. Ciguns– tā ir apzinātība, esot pilnībā pie sevis un ar sevi. Tā ir sevis vērošana. Tu vingro sev, nevis lai kādam kaut ko pierādītu. Apzinātība nozīme, ka esi klātesoša – piemēram, ceļot rokas, seko līdzi, kā tu tās cel, sajūti trajektoriju.
  • Pēc katra vingrinājuma apstājies un mirkli izvērtē savas sajūtas – kas ir mainījies, ko tu jūti? Ir vajadzīgi šie atskaites punkti. Tādā veidā tu mācies atgūt saikni ar savu ķermeni.  

3 vingrinājumi iesācējām

  • 1. vingrojums – Atdalīt kalnus

Tā kā ciguns ir meditācija kustībā, pildot vingrojumus, varam katrā kustībā ielikt vairāk nekā tikai pati kustība. Piemēram, atdalīt kalnus taču šķiet nereāli, vai ne? Bet ciguns māca – ieliec šajā kustībā, ko izpildi, kādu savas dzīves lietu, kura tev šobrīd šķiet neatrisināma. Vienalga, vai veselības, darba vai attiecību jomā. Un, tikpat viegli, kā izpildi šo vingrinājumu, atļauj sev nākt domai, ka, iespējams, ir risinājums, par kuru tu šobrīd pat nespēj iedomāties, bet tas var būt tikpat viegls kā šī kustība.

Foto: Oskars Kupics

  1. Kājas kopā, ceļi viegli ieliekti, abas rokas uz krūtīm – kreiso liec uz labās.
  2. Ar kreiso kāju sper soli uz priekšu, rokas ver vaļā ar atliektām plaukstām uz sāniem, attālinot vienu roku no otras, līdz tās iztaisnojas. Ķermenis nedaudz vērsts uz labo pusi.
  3. Tad kāju liec atpakaļ un dari to pašu uz otru pusi.
  4. Nobeidz vingrinājumu, uzliekot abas rokas uz ķermeņa centra zem nabas. Pastāvi minūti.
  • 2. vingrojums – Saule

Foto: Oskars Kupics

  1. Nostājies ar kājām plecu platumā, kājas ieliektas vieglā pietupienā, mugurkauls taisns,  rokas uzliec uz ķermeņa centra zem nabas – kreisā roka virsū labajai.
  2. Ar kreiso roku sāc kustību caur sānu uz augšu un cel roku virs galvas ar delnas virspusi līdz galvas virsai, bet nepieskaroties. Tad maini rokas – kad kreisā roka nāk lejā, labā uzsāk kustību uz augšu.  Kad abas rokas ir prom no sevis, viegli iztaisno ceļus, bet, kad viena roka atrodas viegli virs galvas un otra zem nabas, iesēdies dziļākā pietupienā.
  3. Nobeidz vingrinājumu, nolaižot roku, kas ir virs galvas, lejā un uzliekot atkal abas rokas uz ķermeņa centra zem nabas. Pastāvi un pavēro sevi vienu minūti, kādas ir ķermeņa sajūtas.

 

3. Pastumt mākoni

Foto: Oskars KupicsFoto: Oskars KupicsFoto: Oskars Kupics

  1. Kājas plecu platumā, ceļi viegli ieliekti.
  2. Ietupies dziļāk, nolaid rokas un cel no zemes uz augšu līdz padusēm, it kā tu celtu uz augšu iedomātu enerģijas bumbu. Ceļoties iztaisno ceļus.
  3. Kad rokas ir pie padusēm, ietupjoties,  cik vien dziļi vari, izstum tās uz priekšu iztaisnojot.  
  4. Nobeidz vingrinājumu, uzliekot abas rokas uz ķermeņa centra zem nabas. Pastāvi un atkal pavēro sevi vienu minūti.

Kur var nodarboties ar cigunu?

  • Dr. Igora Kudrjavceva skola – Saules ceļš. Informācija – www.labsajuta.lv un pa tālr. 29294116. Skolas instruktori strādā Rīgā, Jūrmalā, Jelgavā, Siguldā, Cēsīs, Smiltenē, Ropažos, Mālpilī, Dobelē, Tērvetē, Daugavpilī, Baložos un citviet.
  • Dažādās jogas studijās, piemēram, DabaYoga Rīgā. Informācija – dabayoga.lv un pa tālr. 23773887.
  • Veselības centrā Vivendi Rīgā. Informācija – vivendicentrs.lv un pa tālr. 20451777.
  • Centrā Miervidi Rīgā. Informācija – miervidi.lv un pa tālruni 25885999.

Cena par vienu nodarbību – vidēji 8–10 eiro.

Zini! Ik pa laikam Rīgā pieejamas bezmaksas ciguna nodarbības, ko Eiropas Savienības projektu ietvaros organizē Rīgas dome, – seko informācijai mājaslapā www.veseligsridzinieks.lv.

Lasi citur

 

 

Privātā Dzīve

Vairāk

Receptes

Vairāk

Veselība

Vairāk

Ieva

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+