Caura vai pārsista riepa – kā rīkoties?

Auto riepas
Auto Bild
Auto Bild
29. septembris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Pārsista vai pārdurta riepa nav nekas jauns, un liela daļa vadītāju šādu nepatīkamu brīdi ir pieredzējuši. Situācija kļūst vēl bēdīgāka, ja ir jāsecina, ka bagāžniekā nav rezerves riteņa. Jauniem auto tas jau kļūst par normu, un standarta riepu aizstāj dažādas alternatīvas. Ko darīt, ja nav iespēja izsaukt palīdzības dienestu?

Atlīdzības dienesti uz ceļa palikušajiem ir populārāki nekā pie mums, izsaukumu skaits pārsistu vai pārdurtu riepu dēļ strauji palielinās. Anglijā 2010. gadā bija 29 000 izsaukumi, 2014. gadā skaits pieaudzis jau līdz 118 000, bet nedaudz vēlāk skaits pietuvojās jau 170 000 atzīmei. Turklāt riepu problēmām tiek veltīti 9 no 10 izsaukumiem. Kāpēc notiek tik krasas izmaiņas?

Atbilde ir vienkārša – automašīnu, kas aprīkotas ar rezerves riepu, kļūst arvien mazāk.

Lai iegūtu šādu greznību arī savā automašīnā, nereti par to nākas piemaksāt. Audi A4 par nepilna izmēra rezerves ratu būs jāpiemaksā 102 eiro, Opel Adam – 61 eiro, Ford Mondeo tas pieejams jau standarta aprīkojumā, bet jaunais VW Passat ir nopērkams ar pilna izmēra rezerves riteni, kas maksās no 57 līdz 363 eiro atkarībā no riepas izmēra un diska veida.

Standarta rezerves riteņa aiziešana vēstures lappusēs ir izskaidrojama ar vairākiem faktoriem. Viens no tiem ir ES izdarītais spiediens uz autoražotājiem, liekot arvien vairāk samazināt CO2 kaitīgos izmešus un degvielas patēriņu. Tas nozīmē, ka katrs ietaupītais kilograms ir zelta vērtē un 20 kg lieka bagāža ir viens no pirmajiem, kas tiek atstāta noliktavas plauktos.

Ja riepa jau ir pārdurta…

  • Kompakta izmēra rezerves ritenis

Tas ir par aptuveni septiņiem kilogramiem vieglāks un aizņem vismaz uz pusi mazāk vietas nekā standarta ritenis. Lai arī vizuāli tas nepretendē uz dizaina balvu, līdz tuvējam servisam tas ļaus nokļūt. Svarīgi ir ievērot atļauto ātruma un distances ierobežojumu, kas attēlots uz diska malas. Parasti tie ir  80 km/h un 80 kilometru ceļš.

  • Pilna izmēra rezerves ritenis

Vairāk redzams vecākos modeļos vai lielākos auto. Standarta rezerves rats ir labs glābiņš, jo ļaus nesteigties uz remonta vietu. Diemžēl tas aizņem daudz vietas un ir smags – liela svara vadāšana līdzi nebūs draudzīga ne vien degvielas patēriņam, bet arī rata nomaiņas gadījumā tas būs fiziski grūtāks process.

  • Palīdzības komplekts

Tie standarta aprīkojumā ir pieejami dažādu zīmolu automašīnās, bet vajadzības gadījumā tos var iegādāties arī atsevišķi. Komplekts sastāv no 12 voltu barojama kompresora un putu baloniņa. Kompresoru var izmantot arī, lai piepumpētu standarta riepas. Otrs lietojums ir gumijotas masas iepildīšana riepā, aizpildot bojāto vietu riepas iekšienē, pēc tam uzpumpējot to. Šāds komplekts aizņem maz vietas un ļaus doties uz tuvējo servisu. Bet lielāku bojājumu gadījumā tas nebūs palīgs, un būs vien jāmeklē rezerves rats.

  • Putu baloniņš

Visekonomiskākais un visvairāk vietas ietaupošais līdzeklis. Tomēr, kā jau lielākoties tas pierādās praksē, kas ir lēts, reti ir arī labs. Līdzīgi kā palīdzības komplektam, arī baloniņu nevarēs izmantot, ja riepas bojājums ir liels. Var gadīties, ka putas netiek galā arī ar pavisam mazu caurumu. Pirms tā lietošanas jāatrod bojājuma vieta, jāizvelk svešķermenis un jāpievieno baloniņš pie gaisa ventiļa.

Trūkums – putu sapūstais rats pēc tā nomaiņas vairs nebūs lietojams.

Ja riepa vēl nav pārdurta…

Pirms esam pieredzējuši nepatīkamu pārsteigumu, standarta riepas jau laikus varam nomainīt pret tādām, kas ir gluži kā radītas sliktiem ceļu apstākļiem.

  • Run Flat riepas

Ja jūsu automašīnai visas četras riepas ir Run Flat, tad šī raksta tematika jūs neskar. Pēc ražotāju vārdiem, tās spēs izturēt praktiski jebkurus bojājumus un spēs aizvest līdz tuvējam servisam bez gaisa spiediena tajās. Tas skan lieliski. Tāpēc līdz ar agrīno riepu modeļu nonākšanu tirgū Mini un BMW īpašnieki bija vieni no pirmajiem, kas tās izmantoja ikdienas satiksmē. Gaita uzreiz kļūst cietāka un mazāk komfortabla, bet to cena salīdzinājumā ar standarta riepām ir krietni vien augstāka. Lai arī tagad situācija ir uzlabojusies, lielu popularitāti šis riepu veids nav ieguvis.

  • Pašblīvējošās riepas

Šo riepu ideoloģija ir līdzīga kā Run Flat – neliek bojājumu gadījumā kāpt ārā no auto un mainīt riteni. Riepas izstrādē izmantota tehnoloģija, kas pārduršanas gadījumā ar viskozitātes slāni noblīvē dūriena vietu protektora zonā. Tas gan attiecas uz gadījumu, ja naglas vai cita asā svešķermeņa garums nepārsniedz 5 mm. Sākotnēji šādu riepu veidu izmantoja VW modeļi.

Rezumējums

Rezerves riepas ar laiku varētu izzust, līdzīgi kā kasešu atskaņotājs vai mehāniski veramie logi. Tomēr, vērtējot mūsu ceļu stāvokli, ir jāteic, ka Latvijā tik drīz tas nenotiks. Tā kā uz auto palīdzības dienestu pakalpojumu var gadīties gaidīt ilgi, drošības labad no mazā rezerves rata vai baloniņa nevajadzētu atteikties.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

GADA KOSMĒTIKA 2020

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+