Volkswagen Golf GTI TCR pirmais testa brauciens

Karstais hečbeks
Toms Timoško
26. septembris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Jau šī gada beigās septītās paaudzes Volkswagen Golf dos ceļu tā pēcnācējam. Tā ir iespēja aiziet no lielās skatuves ar pamatīgu blīkšķi un sprādzienu. Volkswagen šim salūtam sarūpējis īpaši liesmojošu pirotehniku – 290 zirgspēku Golf GTI TCR.

Sportiskais hečbeks iedvesmu smēlies no relatīvi jaunā Touring Car Series (TCR) čempionāta, pārceļot motorsporta virtuvi uz sērijveidā ražotu ikdienas auto. Pie rūtotā karoga tiekas vecie sāncenši – Seat Leon Cupra, Honda Civic Type-R, Hyundai i30N un citi skrējēji, kuri ir uzskatāmi par konkurentiem arī ārpus trases nožogojuma.

Versijas

Vēsturiski septītās paaudzes Golf ieguvis jau vairākas īpašās modifikācijas. Vispirms klajā nāca Clubsport versija. Svinot Golf GTI 40. dzimšanas dienu, Volfsburgas zīmols laida klajā Golf GTI Clubsport Edition 40. Vēlāk pievienojās arī Clubsport S versija. 310 ZS jaudīgais hečbeks trases apstākļiem bija piemērotāks nekā jebkad agrāk – tam pat nebija aizmugures sēdekļu. Tāpat nevar aizmirst arī pilnpiedziņas Golf R.

Ja ņemam vērā, ka TCR tiešā mērā tiek saistīts ar motorsportu, tad sešpunktu drošības jostas, kausveida sēdekļi un drošības karkass varētu būt iztikas minimums, taču noticis pretējais. Tas ir civilizētāks, nekā varētu gaidīt.

Dizains

Pelēkais ir jaunais melnais? Tā vismaz var noprast pēc jauno Audi RS modeļu saimes un tagad šo modi pārņēmis arī jaunais GTI TCR. Uz sāniem redzamā šūnu grafika (papildaprīkojumā 552 eiro) un melnās krāsas uzraksti ir pirmie pavedieni, kas norāda uz piederību TCR sugai. Diskrēts jumta spoilers, agresīvs aizmugurējā bampera difuzors un neliela lūpa zem priekšējā bampera atturīgi to pietuvina īstenajam autošosejas TCR, vienlaikus paliekot drošā attālumā. Hečbeks tiek piedāvāts sarkanā, pelēkā un baltā krāsā, bet par papildus maksu (460 – 1512 eiro) var iegūt divtoņu (melna jumta) krāsojumu.

Tehnika

GTI TCR uzskatāms par GTI Performance (245 ZS) turpinājumu. Zem motora pārsega atrodas 2,0 litru TSI turbomotors, kas tagad attīsta 290 ZS un 380 Nm. Četrcilindru dzinējs savienots ar septiņpakāpju DSG transmisiju, bet jauda tiek novadīta uz priekšējo tiltu. Papildus zirgspēki uzliek lielāku atbildības nastu arī uz pārējiem tehniskajiem mezgliem, tāpēc veiktas izmaiņas ne vien GTI TCR stūres sistēmā un balstiekārtā, bet arī bremžu sistēmā, piešķirot tam perforētos bremžu diskus. Standarta aprīkojumā pieejams priekšējā diferenciāļa bloķētājs un no jauna izveidota nerūsējošā tērauda izplūdes sistēma, bet dzesēšanas sistēmas efektivitātei uzstādīti papildus divi radiatori.

Tas vēl nav viss. Kā izrādās, tad par maksimuma izspiešanu no GTI TCR būs jāpiemaksā. Dinamiskā šasijas kontrole (DCC) ļaus izmainīt amortizatoru stingrību, vienlaikus vēl par 5mm samazinot klīrensu. Standarta izpildījumā GTI TCR iegūst 18 collu vieglmetāla diskus, bet imidža nostiprināšanai paredzēti īpašā dizaina 19 collu Pretoria diski ar Michelin Pilot Sport Cup 2 riepām. DCC un disku komplekts izmaksās 2971 eiro. Par maksu iespējams noņemt arī elektronisko maksimālā ātruma ierobežotāju, palielinot to no 250 līdz 260 km/h.

Šāda situācija var šķist ciniska, taču šoreiz akmens nav jāmet Volkswagen dārziņā. Līdzīgu praksi ar sportisko versiju maksas dopingu piekopj arī Hyundai un citi ražotāji. Kas maksā, tas saņem vēl vairāk. Kas no tā ir sanācis?

Dinamika

Kuram vairāk zirgspēku un kurš ātrāk aiztrauksies līdz 100 km/h – tās nav tikai superauto segmenta spēlītes. Karsto hečbeku lauciņā katrs zirgspēks un iegūtā sekunde ir uzskatāma par mazo uzvaru attiecībā pret sāncenšiem. 0 – 100 km/h lidojums tiek veikts 5,6 sekundēs. Dzīvē tas ir viens mirklis un uzskatāms par cienījamu rezultātu hot hatch pulkā.

Pieredzes bagātie gan teic, ka šāda tipa automašīnām svarīgāk ir tas, cik ātri tiek sasniegts nākamais simts. Pateiksim priekšā – tas notiek neticami ātri. 2,0 l TSI motors neizrāda ne mazākās nespēka pazīmes pat brīdī, kad tuvojamies maksimālā ātruma ierobežojumam. Tiklīdz tahometra stabiņš pārsniedz aptuveni 1800 motora apgriezienus, jebkura apdzīšana prasa vien mirkli. Tāpat kā atvadīšanās no tiesībām, tāpēc TCR seriāla stilā ieturētu braukšanu atstāsim trasēm.

Kā jau secinājām Cupra Ateca testā, sešpakāpju mehānikas aizstāšana ar DSG transmisiju neliks vilties pat veco tradīciju piekritējiem. Ātras un nemanāmās pārnesumu maiņas ļaus ietaupīt laiku, bet naskākie braucēji varēs izmantot pārnesumu lāpstiņas aiz stūres.

Izvēloties sporta režīmu, automašīnas gaita kļūst sakārtotāka un stingrāka, vienlaikus neaizraujoties ar galējībām. Bloķējošais diferenciālis teju nevainojami ļauj katram ratam saglabāt pēc iespējas augstāku saķeri, nezaudējot ātrumu. Volkswagen izdevies radīt apstākļus, kuros nejūtamies kā uz nažiem, kur viena nepareiza stūres kustība vai darbība pedāļiem var novest pie sliktām sekām. Tas vēl joprojām saglabā komfortu un mieru, piešpricējot šai idillei adrenalīna devu.

GTI TCR spēj uztvert katru ceļa niansi un mūsu pieredzē kļuvis par pirmo auto, kas ļauj sajust nelielos reljefa vilnīšus uz jaunās Sēnītes šosejas. Balstiekārtas un stūres sistēmas tandēms patiesi neatstās vienaldzīgos, ļaujot izbaudīt dinamisku braucienu un veiklības braucienos uzvarēt ne vienu vien jaudas parametros pārāku pretinieku.

Jāatzīmē gan, ka maksimālā rezultāta sasniegšanai svarīgi būs laikapstākļi. Michelin Pilot Sport Cup 2 riepas ir prasīgas attiecībā pret temperatūru, tāpēc pirms rudenīga skrējiena labāk tās laikus uzsildīt. Tiklīdz riepu vai seguma temperatūra būs zema, var nākties cīnīties ar priekšdaļas izslīdēšanu līkumos. Tas pats attiecas arī uz launch control funkciju, kur visa jauda tiek nogādāta uz priekšējo tiltu. Šajā brīdī daļēji nākas atslēgt pretslīdes sistēmu, kas rada ievainojumus citādi lieliskajā diferenciāļa darbībā.

Kamēr pilnpiedziņas Cupra Ateca ar šo uzdevumu tika galā visos mēģinājumos, GTI TCR ne reizi nespēja no vietas aizšauties bez tā saucamā wheel hop. Tas gan nav nekāds pārsteigums – ar šādu kaiti līdz šim sirdzis jebkurš jaudīgais priekšpiedziņas hot hatch, turklāt autosportā nianšu nav. Jo labāks riepu protektors un automašīnas regulējumiem piemērotāki laikapstākļi, jo labāks būs rezultāts.

Ikdiena

GTI TCR paklausīgā uzvedība pārlieku neliks upurēt gaitas komfortu. Pateicoties DCC adaptīvajiem amortizatoriem, auto spēj būt gana mīksts, 19 collu diskiem pārlieku nesatricinot hečbeka uzvedību. Ekonomiskajā, komforta vai normālajā režīmā hečbeks ir kluss un rāms, zemapziņā tā vien gaidot brīdi, kad atkal akseleratora pedāli nospiedīsiet stingrāk.

Stumdīšanos pieblīvētā satiksmē sastrēgumu stundās atvieglos DSG transmisija, bet grozīšanās lielveikalu stāvvietās nebūs grūts uzdevums, pateicoties progresīvajai stūrei. Vieta salonā būs pietiekama četriem pieaugušajiem, bet pie stūres ērti varēs iekārtoties dažādu augumu braucēji – regulācijas iespēju sēdeklim un stūrei netrūkst. Klasei atbilstošais 380 – 1270 litru bagāžnieks kalpos par praktisku nodalījumu nepieciešamajām mantām.

Cena

GTI TCR sākumcena ir 36 516 eiro. Standarta aprīkojumā pieejamas tādas tehnoloģijas kā sadursmes novēršanas brīdinājuma sistēma Front Assist, adaptīvā kruīza kontrole, jaunākās paaudzes digitālo mērinstrumentu panelis Multi Color Active Info Display un LED priekšējie lukturi. Mūsu konkrētais testa auto maksā 48 360 eiro. Tā iespaidīga naudas summa, ja ņemam vērā, ka runa vēl joprojām ir par sērijveida ražošanā pieejamu hečbeku. Situāciju neuzlabo arī konkurentu cenrāži.

  • Leon Cupra ar līdzīgu tehnisko nodrošinājumu maksā no 29 010 eiro. Zem pārsega atradīsies tas pats 290 ZS 2,0 TSI motors.
  • Hyundai i30N pieejams ar sešpakāpju mehānisko transmisiju. 285 ZS Performance Pack versijā tas maksās 28 990 eiro, bet 250 ZS modifikācija 25 990 eiro.
  • Megane R.S. ar 280 ZS motoru maksās no 26 720 eiro, bet Trophy 300 ZS versija no 30 510 eiro.
  • Honda Civic Type-R ar 320 ZS – no 37 350 eiro.
  • Cupra Ateca būs piemērota tiem, kuri vēlas apvienot hot hatch azartu ar praktiskām ikdienas gaitām. 300 ZS krosovers maksās no 39 510 eiro.
  • Atskaitot Type-R, pārējos hot hatch var iegādāties lētāk, turklāt braukšanas prieka faktors vienā otrā nebūs mazāks.

Plusi

  • Lieliska balstiekārta
  • Veiktspējīgs dzinējs
  • DSG transmisijas darbība

Mīnusi

  • Cena
  • Daži no šīs paaudzes noslēguma gaidīja vairāk

Rezumējums

Atšķirībā no 400 eksemplāros izlaistā Clubsport S, GTI TCR netiks ražots ierobežotā skaitā, taču viens ierobežojums pastāv – laiks. Līdz astotās paaudzes Golf prezentācijai nav atlicis daudz, tāpēc GTI TCR varēs iegādāties tikai tie, kuri pasteigsies.

Vai pēdējais uznāciens uz skatuves bija pietekami spilgts? Tas atkarīgs no tā, kādas GTI izrādes līdz šim esat piedzīvojuši. Ja šī ir viena no pirmajām pieredzēm ar GTI un ātrs hečbeks ir jūsu vēlmju sarakstā, pelēkās krāsas raķete spēs atspoguļot visas tās īpašības, kuras gadu gaitā tik ļoti iecienījuši GTI piekritēji. Dinamika, gaita un uzbūves kvalitāte, kas apvienota ar ikdienas lietošanas ērtumu.

Tiem, kuri šai dramaturģijai sekojuši ilgāku laiku, GTI TCR var atstāt iespaidu, ka fināls varēja būt vēl emocionālāks un spriedzes piesātinātāks. Cena, kas sasniegusi 50 000 eiro robežu un TCR tituls ir kā dzinulis latiņas paaugstināšanai. Papildus aerodonamikas elementi virsbūvē, vēl ekstrēmākas pārvērtības salonā, vēl stingrāks balstiekārtas krampis sacīkšu režīmā. Varbūt arī pilnpiedziņa, kas gan savukārt neizbēgami audzētu hečbeka svaru. Iespējams, Volkswagen atradis krustpunktu, kurā apstāties īstajā brīdī.

Lai arī kurā zāles pusē jūs sēdētu, GTI TCR ir viens no šī brīža labākajiem karstajiem hečbekiem, kalpojot kā apliecinājums tam, kādēļ šo segmentu iemīlējuši tik daudz benzīngalvu visā pasaulē.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs