• Šobrīd

    weather img

    Rīga +10°C

    Aktivitāšu pulkstenis. Kādu izvēlēties?

    Sports
    Ieva Smilga
    Ieva Smilga
    9. marts
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Izskatās, ka rokaspulksteņi atkal nākuši modē. Taču mūsdienu pulksteņi vairs nav tikai laikrāži – tie spēj uzskaitīt dienas laikā noietos soļus, pieskatīt tavu pulsu un miega režīmu. Nez, vai arī tev tādu vajag? Un, ja jā, – kā atrast savējo? Skaidro MĀRIS BERĶIS, ierīču eksperts no Pulsometrs.lv.

    Neskaitāmie nosaukumi

    Gudros pulksteņus mēdz dēvēt gan par pulsometriem, gan viedpulksteņiem, gan sporta un aktivitāšu pulksteņiem. Patiesībā – stingru robežu starp šiem nosaukumiem un pašiem pulksteņiem nav. Lielākoties tiem visiem pamatfunkcija ir ikdienas aktivitāšu skaitīšana. Tas ir, noietie soļi, pieveiktie stāvi, aktivitāšu ilgums un sadedzinātās kalorijas.

    Par sporta pulksteņiem visbiežāk dēvē gadžetus, kas piemēroti tad, ja ar fiziskām aktivitātēm nodarbojas nopietnāk. Padomā, vai, piemēram, tev patiešām vajag zināt, cik reižu un kad skrējiena laikā tava kāja pieskaras zemei? Šie pulksteņi piemēroti, ja trenējies triatlonam, peldēšanai, velobraukšanai vai citam intensīvam sporta veidam, kur nepieciešams sekot līdzi izaugsmei un jāveic datu analīze. Tie ir robustāki un izturīgāki pret putekļiem, ūdeni, kritieniem.

    Ikdienas aktivitāšu pulksteņi būs vienkāršāki, visbiežāk arī lētāki, jo tajos ir tikai pamatfunkcijas. Tie ir viegli savienojami ar telefonu un lielākoties izskatās elegantāk nekā sportam domātie pulksteņi.

    Nosaukums pulsometrs norāda, ka pulkstenī, visticamāk, iestrādāts pulsa mērītājs, kurš to lasīs no tavas rokas locītavas. Taču pulsometrs visdrīzāk būs arī sporta pulkstenī, tāpat arī ikdienas aktivitātēm paredzētajā. Tādēļ – nekoncentrējies tik ļoti uz gudrā pulksteņa nosaukumu, bet, galvenais, apzinies savus mērķus un vajadzības un izvēlies pulksteni atbilstoši tam.

    Funkcijas, kurām vērts pievērst uzmanību

    • Noieto soļu skaits un citu ikdienas aktivitāšu mērījumi

    Gudrajos pulksteņos iestrādāts sensors, kas fiksē tavas kustības, un programmatūra šos datus interpretē, nosakot, kas ir solis. Dažos pulksteņos var arī iestatīt, cik centimetru garš ir tieši tavs solis. Protams, vienmēr var gadīties kļūda, bet pēdējos gados šie algoritmi kļuvuši ļoti precīzi. Ja vecākie modeļi par soli uzskatīja arī rokas kustināšanu, tad jaunākās paaudzes pulksteņi uz šo triku vairs neuzķeras.

    Varbūt esi dzirdējusi, ka dienā jānoiet 10 tūkstoši soļu. Patiesībā šo skaitli pirms daudziem gadiem izmantoja kāda elektrotehnikas firma, lai mārketinga kampaņā pievērstu uzmanību savam jaunākajam produktam – soļu skaitītājam. Bet, tā kā 10 tūkstoši soļu ir aptuveni astoņi kilometri un tos var pieveikt vidēji stundā un četrdesmit minūtēs, sanāk pavisam neslikts atskaites punkts ikdienas pastaigai. Ja vēlies, soļu skaitītājs var motivēt ikdienā noiet nedaudz vairāk, lai sasniegtu apaļāku skaitli vai savu uzstādīto mērķi. Tātad – šī funkcija pavisam noteikti ir ne vien noderīga, bet arī interesanta, lai izpētītu, cik tad īsti dienā sanāk nostaigāt.

    Šajā pašā sadaļā mēs varētu pielikt klāt arī ikdienā pieveikto stāvu skaitu. Tas mudinās kāpt pa kāpnēm, nevis izmantot liftu. Kā arī – sadedzinātās kalorijas, kas tiek mērītas gan pēc aktivitāšu daudzuma, gan pēc ievadītajiem svara un vecuma parametriem.

    • Pulsa mērījums

    Pulksteņa aizmugurē ir optisks sensors, kas asinsvados spīdina gaismiņu un, balstoties uz gaismas atstarošanās ātrumu, nosaka, cik strauji sitas tava sirds. Lai rādījums būtu precīzs, ieteicams pulksteni pievilkt gana stingri, lai sportojot tas negrozās ap locītavu. Augstākas slodzes laikā šie sensori mēdz kļūdīties, tādēļ, ja sporto nopietnāk, ieteicams izmantot īpašas pulsa jostiņas, ko liek ap krūškurvi. Šīs jostas uztver elektrosignālu, kas rodas, sirdij saraujoties, un signālu nosūta pulkstenim. Šī metode ir krietni precīzāka.

    Pulsa mērījuma funkcija ir īpaši svarīgi, ja kaut nedaudz sporto un vēlies to darīt tiešām veselīgi, jo ne vienmēr viss ir jādara uz pilnu jaudu.

    Bet arī pārāk īsam un vieglam treniņam nav jēgas. Tāpēc ir labi zināt, kādas ir tavas pulsa zonas un kas katrā no tām notiek ar tavu organismu. To zinot, tev, piemēram, nūjojot, atliks tikai ieskatīties savā pulkstenītī, kurš ziņos, cik strauji sitas tava sirds, un tev viss taps skaidrs – jāpieliek solis vai varbūt gaita jāpalēnina.

    • Miega ilgums un kvalitāte

    Miegs tiek mērīts, balstoties uz kustības sensora informāciju. Tas ir, pulkstenis jūt tavas kustības un izdara secinājumus par miega fāzi. Lai mērījums būtu precīzāks, tiek ņemti vērā arī pulsa dati.

    Katram pulkstenim šī funkcija var atšķirties, bet lielākoties tā parāda, cik stundas esi pavadījusi katrā no miega fāzēm, kas savukārt liecina par miega kvalitāti. Lai pulkstenis mērītu miegu, tas, protams, ir jāatstāj uz rokas arī nakts laikā.

    • Stresa līmeņa mērījumi

    Aizvien vairāk pulksteņu piedāvā noteikt arī stresa līmeni, balstoties uz sirds ritma variabilitātes mērījums, kas ir daudz smalkāks mērījums par pulsu. Ja pulss lielākoties parāda tikai to, kā ķermenis jūtas fiziski, tad šis parāda arī to, kā jūtas nervu sistēma. Ja viss ir kārtībā, tad šie sitieni ir mainīgi un nervu sistēma pielāgojas apkārtējai videi. Ja ir vienādi, tad ir nervu sistēmas pārslodze.

    • GPS

    Navigācijas sistēmas iestrādātas lielā daļā jaunākās paaudzes viedpulksteņu, tomēr – ne visos. GPS rāda pieveikto kilometru skaitu, kustības ātrumu, kā arī pēcāk ļauj apskatīt noieto distanci kartē. Šī funkcija noderēs, ne tikai ejot pārgājienā, bet arī sēņojot, jo piedāvā atvest uz gājiena sākumpunktu, samazinot apmaldīšanās risku.

    • Treniņu režīmi

    Ja esi uzticīga vienam sporta veidam, meklē pulksteni, kurā ir šādas aktivitātes uzskaites funkcija. Jaunākajos pulksteņos ir simtiem dažādu nodarbību – skriešana, nūjošana, riteņbraukšana, joga, pilates, ravēšana un pat malkas skaldīšana. Kādam būs svarīgi, lai fiksē klinšu kāpšanu, citam – airēšanu. Katrai no šīm aktivitātēm ir sava specifika. Piemēram, klinšu kāpšanai nav svarīgi kilometri, bet vertikālais stāvums. Malkas ciršanai – vēzienu skaits, golfam – vēziena stiprums, jogai – cik pozīcijas treniņā esi izpildījusi.

    • Savienojamība ar telefonu

    Reti kuram pulkstenim šāda funkcija nav pieejama, bet labāk pirms pirkšanas pārbaudi, vai tas savienojams tieši ar tavu telefonu. Tas ir ērti, jo pulkstenis visu uzskaita, bet datus izpētīt feināk ir telefona ekrānā. Tāpat, ja pulkstenis ir uz rokas, telefonu vari neņemt visur līdzi. Piemēram, rušinoties dārzā, telefonu var atstāt netālu uz galda. Ja kāds zvanīs vai rakstīs, pulkstenis par to ziņos ievibrējoties.

    Dārgākajiem pulksteņiem ir funkcija, kas ļauj pat atbildēt uz zvaniem caur pulksteni.

    Cik tie maksā?

    Labus pulksteņus, kas skaita ikdienas aktivitātes, mēra pulsu un noder vienkāršu ikdienas sporta aktivitāšu laikā, var nopirkt, sākot no nedaudz vairāk par 150 eiro. Tuvāk 200 eiro jau būs pieejami pavisam labi modeļi. Protams, ja ir vēlme pēc papildu funkcijām un gribas, lai pulkstenis ir ļoti pievilcīgs, ir iespējas iztērēt arī krietni vairāk naudiņas. Bet noteikti izvēlies uzticamu, pārbaudītu zīmolu un autorizētu tirgotāju – tas garantēs produkta kvalitāti, un bojājuma gadījumā būs pieejama garantija.

    Ņem vērā!

    • Ja modernās tehnoloģijas tevi drusku biedē, izvēloties gudro pulksteni, svarīgi, lai tas ir ne vien funkcionāli loģisks, bet arī tā ekrāns nav sarežģīts un ir viegli saskatāms. Ja pat telefona ekrānā tev ir grūtības saskatīt un uzspiest uz pareizajiem simboliem, vieglāk varētu būt tikt galā ar pulkstenīti, kuram malā ierīkotas pogas, jo uz ekrāna izvēlnes ir sīkas, un ne vienmēr iespējams trāpīt pa vajadzīgo.
    • Gandrīz visi pulksteņi ir regulāri jālādē, bet, lai tas nekļūtu apnicīgi, pirms pērc, noskaidro, cik izturīga ir tā baterija.

    Kādam jābūt tavam pulsam sportojot?

    Precīzi savas pulsa zonas var noteikt sporta laboratorijā, veicot slodzes testu. Bet izrēķināt aptuveno maksimālo pulsa frekvenci var pēc formulas: 220 mīnus vecums gados. Fizisko nodarbību laikā ieteicams noturēties līmenī, lai tavs pulss nav vairāk par 85% no maksimālā.

    Piemēram, ja tev ir 50 gadi, tava maksimālā pulsa frekvence ir: 170 (220–50), bet sportojot tavam pulsam nebūtu jāpārsniedz 145 sitieni minūtē.

    • 50–60% no maksimālā pulsa. Zemākās intensitātes zona, kas pozitīvi ietekmē sirds un asinsvadu sistēmu. Labam efektam šajā zonā jādarbojas ne mazāk par 20–30 minūtēm. Starp citu, šajā pulsa zonā vislabāk deg arī tauki.
    • 60–70% no maksimālā pulsa. Arī šī zona palīdzēs stiprināt sirds izturību, un enerģija kustībām galvenokārt tiek ņemta no tauku oksidācijas, tāpēc joprojām šī ir laba pulsa zona tievētājiem.
    • 70–80% no maksimālā pulsa. Šajā pulsa zonā var ilgstoši sportot, jo nesākas aizelšanās un ir iespējams normāli sarunāties. Tas nozīmē, ka netiek pārkāpts anaerobais slieksnis, aiz kura darbs tiek veikts ar samazinātu skābekļa daudzumu. Treniņi šajā zonā uzlabo izturību un paaugstina ātrumu. Šeit enerģiju ķermenim galvenokārt dod apēstie ogļhidrāti.
    • 80–90% no maksimālā pulsa. Šajā zonā notiek darbs ap anaerobo slieksni, kad organismam netiek tik daudz skābekļa, cik vajadzētu. Tāpēc veselības uzturēšanas sportošanas laikā šajā zonā nav vajadzības nonākt. Šī jau ir smagas intensitātes slodze, kas samazina darbaspējas arī trenētiem atlētiem.
    • 90–100% no maksimālā pulsa. Liels skābekļa deficīts, ļoti strauja pienskābes uzkrāšanās, slodze var turpināties tikai īsu brīdi.

    Var norādīt uz problēmu

    Dr. MĀRTIŅŠ ZUTERIS ģimenes ārsts un osteopāts Veides ārstu praksē:

    –Pēc gudrā pulksteņa datiem diagnozi nevar noteikt, bet tie var būt nozīmīgi, lai agrīni norādītu uz problēmu un ārsts nosūtītu uz tālākiem izmeklējumiem.

    Runājot par miega mērījumiem pulksteņos… Ir labi, ja cilvēks seko līdzi savam miegam, un vēl labāk, ja šie mērījumi disciplinē doties pie miera laikus un gulēt pietiekami. Miegs ir ļoti svarīgs, un bez sakārtota miega režīma ir grūti runāt par sekmīgu veselības uzturēšanu, slimību profilaksi un ārstēšanu.

    Arī zināšanas par pulsu ir svarīgas. Var konstatēt gan pulsa ātrumu, gan ritmiskumu un kā šie mērījumi mainās pie fiziskas un emocionālas slodzes. Novirzes no normas šajos rādījumos var signalizēt par veselības problēmām, kuras iepriekš nav konstatētas. Tas ir brīdis, kad nebūtu slikti  meklēt palīdzību pie ģimenes ārsta, lai izvērtētu, cik tas ir nopietni un vai nepieciešami papildu izmeklējumi. Šajā situācijā brīnišķīgi, ka ārsts kopā ar pacientu problēmu var atrast agrīni.

    Jaunākie pulksteņi veic arī skābekļa saturācijas mērījumus asinīs. Kopumā tas ir svarīgs rādījums, bet pulksteņi to nespēj veikt līdz galam precīzi. Tāpēc nevajadzētu vadīties tikai un vienīgi pēc šiem datiem, pieņemot tos par absolūtiem. Aizdomu gadījumā skābekļa saturācijas mērījumus labāk uzticēt ārstam, jo medicīniskie instrumenti ir daudz precīzāki un spēj sniegt plašāku kopainu.

    Lai ārsts tava gudrā pulksteņa datus varētu izvērtēt, būtiski, lai tie būtu savākti ilgākā laika posmā – mēnesi vai vairākus mēnešus. Atsevišķas epizodes būs grūtāk interpretēt.

    Kur pirkt?

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

     

    Veselība - Parūpējies par savu sirdi!

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Privātā Dzīve

    Vairāk

    Ieva

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un Dārzs

    Vairāk

    AutoBild.lv

    Vairāk

    Astes

    Vairāk

    Klubs

    Vairāk

    Santa+