Jeep dizains
Pēc 12 gadu dzīves cikla, Wrangler JK paaudzi nomainījis jaunais Jaunais Jeep Wrangler (JL). Lai arī ceturtās paaudzes modelis ir patiešām jaunums, nevis tikai nedaudz uzfrišināta Wrangler versija, ārējais dizains uzreiz par to neliecina. Kamēr citi lielās ar perfektu aerodinamikas koeficentu, Wrangler primitīvi kantainā virsbūves forma ir vēja tuneļa bieds un autentiskuma simbols vienlaikus.
Priekšējā daļa vēl joprojām atgādina klasisku amerikāņu smago automašīnu, bet apaļie lukturi un vertikālās gaisa atveres radiatora režģī to neļaus sajaukt ar citu Jeep modeli. Šī ir vienkāršība, kas Wrangler pircējiem simpatizē. Zem klasiskās formas slēpjas jauns rāmis un atvieglota virsbūve, samazinot auto svaru.
Unikāli akcenti šeit ir uz katra stūra. Burtiski. Vēlies atvērt motora pārsegu – atliek atraut tikai divus stiprinājumus un varam rausties uz priekšējā bampera, lai aizsniegtu tālākās motora dzīles.
Citi lasa
Džipa interjers
Interjerā pogu un kloķu netrūkst, taču tas kļuvis sakārtotāks un vieglāk pārskatāms nekā iepriekš. Ja vēlaties, paneli var apšūt ar ādu (ādas interjers maksā 1166 eiro) vai iegūt virsbūves krāsai kontrastējošu sarkanu toni, kas dominēs Wrangler salonā. Lai ieraustos mašīnā, būs jāsper ļoti plats solis augšup. Šo procesu atvieglos masīvie rokturi, kas iebūvēti durvju ailēs.
Lai regulētu sēdekļa atzveltnes pozīciju, jāizmanto pie sēdekļa pamatnes novietotā cilpa. To gan sapratām vien pēc brītiņa, jo sākotnēji šai neuzkrītošajai cilpai piedēvējām stila elementa nozīmi vai uztvērām kā palīgu iekāpšanai. Par godu aprīkojuma versijai sēdekļus rotā Sahara nosaukums.
Tīrība Wrangler interjerā nebūs problēma – grīdu var mazgāt ar ūdeni.
Pēc dubļu brauciena vienkārši atveriet jaunos vienvirziena grīdas drenāžas vārstus un atbrīvojieties no uzkrātā ūdens un netīrumiem. Šīs ir īpašības, kuras mūsdienu autobūvē varam redzēt reti.
Individualizācija
Nākamreiz, kad dzirdēsiet kāda zīmola reklāmas saukli “Šim auto ir neierobežotas individualizācijas iespējas!”, pie sevis varēsiet klusi pasmieties. Jeep personalizēšanu varam iedalīt trīs veidos. Pirmais – krāsas izvēle. Wrangler iespējams izvēlēties koši dzeltenā, zaļā, sarkanā, zilā, oranžā, baltā un dažādos pelēcīgākos toņos.
Otrais – jumta modificēšana. Pircējiem tiek piedāvāti dažādi jumta risinājumi. Freedom trīsdaļīgs cietais jums ļaus noņemt daļu no jumta virs mūsu galvām gluži kā Targa sporta kupejām. Tas izdarāms vien minūtes laikā un divdaļīgo jumtu var ielikt bagāžniekā. Ja vēlaties, jumtu var noņemt pilnībā 15 minūšu laikā. Šādā gadījumā Wrangler pārvēršas gluži par smilšu bagiju, braucēju galvas sargājot metāla dugām.
Ja cieto jumtu nevēlaties ik reizi atstāt garāžā, var izvēlēties auduma jumta versijas – Sky One-Touch (elektriski atverams) un Sunrider (mehāniski atverams). Gluži kā Fiat 500C! Šīs jumtu modifikācijas pieejamas par papildus samaksu, sākot no 1709 līdz 3507 eiro.
Ja līdz šim solim tikuši arī citi ražotāji, tad tālākais stāsts jau pieder Jeep. Metāla konstruktoram līdzvērtīgais Wrangler ir modificējams līdz nepazīšanai dažu minūšu laikā. Wrangler ir iespējams noņemt ne tikai jumtu, bet izņemt arī visas četras alumīnija durvis, turklāt vējstiklu var noguldīt, atbalstot to pret motora pārsegu. Durvju noņemšanai nepieciešamas tā saucamās Torx atslēgas. Par vajadzīgo instrumentu nebūs jālauza galva, jo katrā no šīm skrūvēm iegravēts precīzs izmērs.
Jeep aprīkojums
Ja vēlaties izmantot Wrangler patieso bezceļu potenciālu, Rubicon versijā tas atgūst savu leģendāro statusu. Šajā modifikācijā tas rāpsies cauri grūtībām ar Tru-Lok priekšējās un aizmugurējās ass ierobežotās slīdes diferenciāli, elektroniski atvienojamu priekšējo stabilizatora stienis, kā arī Rock-Trac automātisko griezes momenta pārdali attiecībā līdz 4:1.
Ar bezceļu bravūru Jeep varētu pietikt, tomēr Wrangler apguvis arī dažādas mūsdienu drošības iemaņas. Papildus drošības spilveniem, aklās zonas monitoringam un distances sensoriem, tas ieguvis atpakaļskata kameru, kuras kvalitāte ir viena no labākajām, kādu jebkad esam redzējuši. Kameras acs novietota uz rezerves riepas korpusa, kas atrodas uz bagāžnieka. Tas nozīmē, ka Latvijas apstākļos to nāksies bieži tīrīt.
Netrūkst arī dažādu komforta ekstru. Stop&Start sistēma, divzonu automātiskā klimata kontrole, kruīza kontrole, navigācija, USB/AUX pieslēgvietas, stūres un sēdekļu apsilde, kā arī Apple CarPlay un Android Auto lietotnes. Lielu daļu funkcijas var kontrolēt ar 8,4 collu multimediju ekrānu, kas izskatās kā samazināts Dodge Ram modelī izmantotais displejs. Šeit varam uzraudzīt arī dažādus ar bezceļu braukšanu saistītus rādījumus – sagāzuma leņķi, brauktuves slīpumu utt.
Bagāžniekā vietu okupējis 550 vatu Alpine sabvūfēris, kas atkarībā no komplektācijas savienots ar sešiem līdz deviņiem skaļruņiem. Daļa no tiem atrodas virs braucēju galvām. Noņemiet jumtu un ierodieties ballītē ar stilu. Kaut nesasniedzamākajā kalna virsotnē.
Wrangler tehnika
Garenais motora pārsegs agrīnajos gados tika radīts, lai paslēptu sešus rindā novietotus cilindrus. Tagad šāda eksotika ir sen aizmirsta. Amerikāņi Wrangler var iegādāties ar 3,6 litru V6, bet mūsu tirgū tiek piedāvāti divi četrcilindru motori – 2,0 litru turbo benzīns (265 ZS) un 2,2 l dīzeļdzinējs (200 ZS). Mēs izmēģinājām otro. Tas sajūgts ar debiju piedzīvojušo astoņpakāpju automātisko transmisiju, kurai jātiek galā ar 450 ņūtonu novadīšanu no četrcilindru motora līdz abiem tiltiem.
Jaudas ziņā jaunais dīzelis ir līdzvērtīgs iepriekšējās paaudzes 2,8 l CRD motoram, taču kļuvis ekonomiskāks, nedaudz naskāks un ekoloģiskāks. Blakus standarta dīzeļa uzpildes tvertnei gozējas arī AdBlue uzpildes vāciņš, kas nosedz 18,9 litru tvertni.
Uz šosejas Wrangler ļauj mums brīdi uzgaidīt pirms vēlamies veikt apdzīšanas manevru. Tiklīdz pedāli esam nospieduši līdz galam, neapstrīdami norādot uz mūsu vēlmi paātrināties, astoņpakāpju automāts pārslēdzas uz leju. Pēc ilgstošas pauzes saņemam visu jaudu vienlaikus un Wrangler aizslīd garām lēnāk braucošajiem. Ir skaidrs, ka šī dzinēja un kārbas salikums paredzēts nevis skriešanai, bet gan sūriem darba apstākļiem, kad nepieciešams ieslēgt pazeminātos ātrumus, lai izkustinātu kādu citu auto vai pašiem tikt ārā no ķezas.
Tehnisko datu tabulā nebūs redzams nedz maksimālais ātrums, nedz ieskrējiens līdz 100 km/h. Vairāku lappušu garumā var tikt izvērstas diskusijas un precizēti skaitļi, nosakot tā iegrimes dziļumu ūdenī pie noteikta ātruma, pārnesumu attiecības, slīpuma uzbraukšanas leņķi, pārkari utt. Prioritātes ir acīmredzamas.
Degvielas patēriņš – benzīna motoram ražotājs norādījis 9,5 – 10,1 l/100 km, bet dīzelim 7,6 – 7,9 litrus uz katriem 100 km. Reālā satiksmē būs jāpieskaita aptuveni trīs litri. Ja vēlaties būt pilnīgi droši, pareiziniet norādītos skaitļus ar divi. Wrangler pircējiem ir svarīgi, lai viņu uzticamais auto tiktu līdz galapunktam ar garantiju jebkuros ceļa apstākļos, tāpēc ekonomijas rādītājiem šeit būt tikpat liela loma kā dubļu kārtai uz sānu sliekšņiem.
Gaitas īpašības
Salīdzinot ar iepriekšējo modeli, ikdienā sadzīvot ar jauno Wrangler būs vieglāk, it īpaši, ja jābrauc uz ceļa līdzās citiem satiksmes dalībniekiem. Pārlieku izklaidīgi pie stūres gan nedrīkstam kļūt, jo Wrangler vadāmība uz šosejas vēl joprojām atgādina pirmo pieredzi laivas vadībā. Stūres brīvkustība ļauj brīvi šūpināt stūri 5–10 grādu leņķi, ratiem nereaģējot uz šīm roku kustībām. Kamēr tikpat kantainā G-klase priekšējā balstiekārtā izmanto neatkarīgo piekari, Wrangler pilnvērtīgā rāmja konstrukcija rada neglābjamu virsbūves grīļošanos. Īsts amerikānis!
Gan mēs, gan Wrangler zinām, ka tā īstā vieta būs dažus kilometrus nostāk no ceļa, tāpēc nemaz neizbrīna fakts, ka oranžais džips īsti neizprot savu lomu uz asfalta. Ik pa brīdim tas vēlas ātrāk nogriezties no ceļa, liekot ar stūri piekoriģēt brauciena trajektoriju. Tomēr divas tonnas smagais SUV necenšas izlikties un pie šī patiesuma ātri vien var pierast, adaptējoties attiecīgajam braukšanas stilam.
Wrangler ir īpašs auto kaut tā iemesla dēļ, ka pēc auto startēšanas mums nebija jāveic ikdienišķais rituāls, atslēdzot pārlieku paškontrolējošās drošības sistēmas, kas pēc katras auto iedarbināšanas tiek aktivizētas no jauna. Brauciena laikā nekas nepīkst un lieki netraucē vadītāju, ļaujot tam dzīvot harmonijā ar četrcilindra dzinēja troksni un vēja gaudošanu virs galvas. Vai tādēļ mēs jutāmies nedroši? It nemaz. Atskaitot to, ka atrodamies kantainā metāla kastē ar degungalu, no kura baidītos ikviens drošības testos izmantotais plastmasas gājējs, Wrangler aprīkojumā ir sistēmas, kas mūs ne tikai pasargās, bet arī izklaidēs.
Bezceļš
Ikvienam Wrangler ir Trail Rated zīme. Tā nozīmē, ka katrs modelis tika pārbaudīts sevišķi sarežģītos apstākļos un var pieveikt 76 cm dziļu braslu, tā klīrenss ir vismaz 25 cm. Ūdens šķēršļu pievarēšana ziemā mums nebija aktuāla, taču bez eksaminācijas Wrangler neiztika.
Command-Trac pilnpiedziņas sistēma 4×4 sistēma ietver jaunu pilna laika režīmu, automātiski protot pārslēgties no 2WD uz 4WD režīmu, ja tas būs nepieciešams. Balstoties uz iekšējo riteņu ātrumu un vilces kontroles sensoriem, Selec-Trac sistēma automātiski pieslēgs pilnpiedziņu. Ja vēlaties, ikdienā var braukt arī vientilta piedziņas režīmā, visu darbu uzticot aizmugures tiltam. Mēs priekšroku devām automātiskajai pilnpiedziņai.
Neilgi pirms testa brauciena beigām nolēmām šķērsot nelielu pļavu, kas savieno divus nomaļus ceļus. Apsnigušais lauka segums sākotnēji neviesa nekādu izaicinājuma garu, iztēlē ļaujot to bez problēmām šķērsot arī pilsētai piemērotajam Renegade modelim. Gluži kā Sanbernārs sniegotajos alpu kalnos, mēs metāmies iekšā pļavā, atstājot visus iespējamos uzstādījumus un iestatījumus automātiskajā režīmā. Tātad režīmā, ko izmantojām arī braucot uz lielceļa.
Sniega kārtai kļūstot arvien dziļākai, lūkojāmies izslēgt pretslīdes sistēmu, lai jaunā ceļa veidošanā gūtu lielāku inerci. Tuvojoties lauka beigām, Wrangler kreisā puse negaidīti ieslīdēja grāvim līdzvērtīgā ieplakā, kas acīmredzot norobežoja pļavu no apstrādātā lauka. Uz brīdi prātā atskanēja dīlercentra pārstāvja teiktais, nododot atslēgas mūsu rīcībā: “Nebrauc pārāk lielos dubļos, virsū stāv ielas M+S riepas nevis offroad”.
Aizliegtais auglis vai apziņa, ka sēžam pie auto stūres, kuru savulaik vadīja pats Magaivers, tomēr mūs noveda līdz situācijai, kurā varējām negaidīti novērtēt Wrangler zināšanas un muskuļus.
Ja šis grāvis pārsteidza mūs nesagatavotus, tad Wrangler rūdījumu šādi pavērsieni itin nemaz nespēja satricināt. Lēnām, bet pamatīgi tas prata izkārpīties no šī nelielā krātera, liekot mums tikai neatlaist gāzi un virzīt riteņus kustībā atpakaļ uz paredzamāku segumu.
Līdz šī auto spēju robežām izdosies tikt tikai retajam, tāpēc atliek vien filozofēt, kādus kalnus šis auto spētu gāzt, ja mēs aktivizētu pazeminātos ātrumu, uzstādītu 32 collu bezceļu riepas un to visu apvienotu Rubicon bloķējošie diferenciāļi un griezes momenta pārdale. Un ne mazāk svarīgi – ja pie stūres atrastos kāds, kurš spētu atpazīt apsnigušu grāvi vēl pirms iebraukšanas tajā.
Par jaunā modeļa izturību šobrīd spriest pāragri, taču, atrodoties pie tā stūres, Wrangler tikai pasmīkņā par mūsu ceļu bedrēm. Rodas sajūta, ka instrumentu komplektā varētu atrasties tikai āmurs, savukārt vārdu salikums “garantijas remonts” Wrangler īpašnieku sarunās tiktu pieminēts kā nepieredzēta anekdote.
Testa auto
- Garums/platums/augstums: 4882/1894/1838 mm
- Riteņu bāze: 3008 mm
- Riepas: 255/70 R18
- Bākas tilpums: 81 l
- Piedziņa: pilnpiedziņa
Motoru veidi
|
2,0 T-GDI |
2,2 CRDi |
Darba tilpums: |
1995 cm3 |
2143 cm3 |
Jauda: |
199 kW (265 ZS) |
147 kW (200 ZS) |
Griezes moments: |
400 Nm |
450 Nm |
Ātrumkārba: |
8AT |
8AT |
Masa: |
2013 – 2574 kg |
2119 – 2630 kg |
Vidējais degvielas patēriņš: |
9,5 – 10,1 l/100km |
7,6 – 7,9 l/100km |
CO2 emisija: |
210 – 220 g/km |
202 – 209 g/km |
Cena eiro: |
No 50 990 |
No 45 990 |
Rezumējums
Wrangler paveic nopietnus uzdevumus pavisam nenopietnā manierē. Ilgus gadus izkoptais tēls ļāvis tam kļūt par neaizstājamu bezceļu biedru, vienlaikus radot aizraujošu brīvdienu auto. 50 000 eiro nebūt nav maza cena, taču šis ir unikāls auto – pamēģiniet kādam citam tik vienkārši noņemt jumtu, durvis un vējstiklu. Bez tam… vienīgais īstais džips ir Jeep!