No džipa par bezceļu karali — kādus uzlabojumus jāveic? 3. daļa

Bezceļu braukšana
Toms Timoško
Toms Timoško
16. maijs, 2019
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Auto Bild
Vairums pilnpiedziņas automašīnu nemaz nesastopas ar apstākļiem, kuros vadītājs varētu izjust četru riteņu piedziņas pārākumu. Ja jūsu īpašumā ir SUV, kas ir aprīkots vismaz ar pazeminātajiem ātrumiem, bezceļu piedzīvojumi kļūtu par jaunu hobiju. Kopā ar pieredzes bagātiem bezceļu braukšanas un pārbūves ekspertiem, aplūkosim dažādas standarta auto uzlabošanas iespējas, lai to padarītu piemērotāku bezceļiem. Šī ir rakstu sērijas trešā daļa, kurā aplūkosim snorkeli, tilta diferenciāļa bloķētāju, troses un liftu.

Snorkelis

Motora gaisa ņemšanas pievads jeb tautā sauktais snorkelis. Klasiskajā izpildījumā automašīnas gaisa uztveres vieta atrodas aptuveni vienā līmenī ar priekšējiem lukturiem. Ņemot vērā, ka bezceļu braucienos ūdens un dubļu peļķes dažkārt sniedzas pāri dzinēja pārsegam, pastāv risks dzinējā ieraut ūdeni.

Hidrotrieciens izraisīs klaņu, virzuļu vai pat dzinēja bloka bojājumus. Lai no tā izvairītos, gaisa uztveres punktu ar šādas caurules palīdzību var pagarināt līdz automašīnas jumtam.

Tas papildus samazinās arī putekļu nokļūšanu gaisa filtrā, kas gan vairāk aktuāli ir tuksnešu zonā dzīvojošajiem. Pērkot snorkeli par 400 eiro, uzstādīšana maksās aptuveni 90 eiro. Turpretim, pērkot par 150 eiro, montāža maksās vairāk, ja pietrūks dažādas pārejas un citu elementu. Eksperti iesaka dārgu automašīnu aprīkošanu ar snorkeli uzticēt profesionāļiem, jo iespēja kļūdīties urbšanas procesā ir liela, it īpaši, izmantojot lēto produkciju.

Uzstādīšanas sarežģītība – 2/5

Cena: 200–600 eiro.

Troses zaru atsišanai

Viens no stila elementiem, kuram vizuālā nozīme ir lielāka nekā praktiskā. Trošu funkcija ir atvairīt nokarenus zarus un neļaut tiem triekties vējstiklā, tomēr prakse liecina, ka zari jebkurā gadījumā pamanās sabojāt stiklu.

Ja tomēr vēlaties šādu ekstru, priekšgalā trosi var uzstādīt pie aizsargstieņiem vai cita pamata punkta, nospriegojot to līdz jumta apgaismojumam vai jumta bagāžniekam. Jā, arī izmirkušo apģērbu šeit būs ērti žāvēt.

Uzstādīšanas sarežģītība – 2/5

Cena: 100 eiro.

Tilta diferenciāļa bloķētājs

Standarta diferenciālis ir piemērots ikdienas satiksmei, ļaujot katram ritenim griezties neatkarīgi. Līkumos iekšējais ritenis griežas lēnāk, jo tam jāveic īsāka distance nekā ārējam. Bezceļos katra riteņa vilkme var būt izšķirošs faktors, tāpēc nepieciešams bloķējošais elements.  Ja aizmugures tiltu dažos modeļos var sabloķēt, tad priekšējam tiltam tas ir retums.

No rūpnīcas bloķētājs pieejams reti. Kā piemēru varam nosaukt G klasi un Land Cruiser 80.

Tomēr arī pārējie pie tā saucamā bloķa var tikt. Priekšējais, aizmugurējais vai abi tilti tiek pārveidoti tā, lai viena riteņa izslīdēšanas gadījumā tam līdzi grieztos arī otrs, nodrošinot maksimālu vilkmi. Bloķētāja sistēma neļauj diferenciāļa zobratiem rotēt, liekot pusasīm griezties vienlaikus. Uzlabotā caurgājamība gan nenāks par velti. Bloķējošais elements radīs papildu slodzi uz transmisiju, potenciāli nodarot bojājumus pusasīm un kardāna krustiņiem.

Uzstādīšanas sarežģītība – 5/5

Cena: 1500–2500 eiro.

Lifts

Jo augstāks būs džips, jo mazāka iespēja tam aizķerties vai uzsēsties uz vēdera. Lai to paaugstinātu, nepieciešams veikt tā saukto liftēšanu. Esošās atsperes tiek mainītas uz stingrākām un augstākām atsperēm, vienlaikus nomainot arī amortizatorus. Latvijā atļautais lifts ir aptuveni 5 cm.

No ASV iespējams nopirkt lifta komplektus, kas pacels virsbūvi par 15 cm, tomēr pie mums šādas pārvērtības nebūs atļautas. Jāņem vērā, ka liftēšana neļauj iegūt augstāku klīrensu, tikai attālinās virsbūvi no zemes. Lai augstāk atrastos arī tilti, kuri visbiežāk uzsēdina auto bezceļos, ir nepieciešamas arī lielāka izmēra riepas.

Uzstādīšanas sarežģītība – 3/5

Cena: 800–1200 eiro.

Rūpes

Šī nav modifikācija, bet gan novēlējums visiem – rūpējieties par tehniku! Papildus standarta apkopēm bezceļu mašīnām nepieciešama visai bieža eļļas maiņa tiltos, transmisijā un sadales kārbā. Vecākiem auto ieteicams ievērot triju līdz sešu mēnešu intervālu starp maiņām. Vienmēr nav nepieciešams lietot dārgu produkciju – labāk lētāk, bet biežāk.

Ja ir jācīnās ar dziļiem ūdens šķēršļiem, labāk eļļu nomainīt uzreiz pēc brauciena, lai caur blīvslēgiem nonākušais ūdens nepagūtu sabojāt gultņus u. c. mezglus. Jāseko līdzi, lai dubļi un ūdens neuzkrātos rāmī, sliekšņos un virsbūves detaļās. Iepriekš tās labāk sapūst no iekšpuses ar mastiku, kura balstīta uz vaska bāzes. Visos kardāna krustiņos, kardānos un lodbalstos jāpārbauda smērvielu stāvoklis.

Auto ar neatkarīgo piekari regulāri jāseko līdzi pusasu putekļusargu jeb piļņiku stāvoklim, kā arī priekšējo riteņu lodbalstu stāvoklim un skrūvēm, kuras tos notur vietā.

Šīs ir pirmās lietas, kas kapitulē auto ar neatkarīgo piekari. Regulāri jāpārbauda akumulatora kontakti, lai neveidotos apsūbējums. Eksperti norāda – jo lētāka mašīna, jo dārgāka būs tās uzturēšana.

Gadās, ka Land Cruiser pēc bezceļu pasākuma vajadzēs vien nomazgāt, citi auto uzreiz jādzen uz remontbedres. Izmantojiet oriģinālās rezerves daļas, un auto būs jums pateicīgs.

Eksperta viedoklis

Arnis Namajuns, apvidus auto pārbūves servisa vadītājs:

Ieguldiet naudu automašīnā, kura ir tā vērta. Lētā auto investēt nav racionāli, tāpēc jau sākumā labāk sakost zobus un nopirkt dārgāku, bet mazāk sagurušu auto. Auto būs lielāka atdeve, un jums pašam lielāks gandarījums.

Rezumējums

Pat ar nelieliem uzlabojumiem jūsu ikdienas džips no pilsētas mieramikas var pārtapt par džungļu uzvarētāju. Šī nemanāmi var kļūt par jaunu aizraušanos.

Raksta pirmā un otrā daļa.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+