• Automašīnas 10 gadu laikā mainījušās līdz nepazīšanai – kas to veicinājis?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    23. aprīlis
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Krasula / Shutterstock
    Vēl pirms desmit gadiem elektrisks vieglais auto ar vairāku simtu kilometru sniedzamību bija retums, Eiropā par ekoloģiski tīrāko tika uzskatīts dīzeļdzinējs, bet ekrāns salonā ar navigāciju bija luksuss.

    Tagad pat vienkāršiem elektriskajiem krosoveriem vairs nav pogu, ekrāni rāda visdažādākos datus un bāzes auto ir aprīkoti ar tādām drošības sistēmām, par kādām toreiz nesapņoja pat premium modeļu īpašnieki. Pēdējā desmitgadē ar auto notikušas krasas pārmaiņas. Kādas tās ir, un kas tās noteica?

    Pirms 10 gadiem tā nebija, bet tagad mēs bez tā nevaram dzīvot

    Automašīnas no pašgājējas karietes līdz ātram, efektīvam un drošam personīgajam transportam ir attīstījušās vairāk nekā simt gadus. Šajā laikā industrija ir piedzīvojusi dažādas inovācijas, veiksmīgus un neveiksmīgus eksperimentus, neskaitāmas dizaina tendences un nemitīgu tehnoloģiju attīstību. Šos notikumus vienu no otra šķir gadu desmiti, un tas ir ilgs laiks. Taču pēdējos 10 gados auto ir mainījušies līdz nepazīšanai.

    Tieši pirms 10 gadiem Google radīja lietotni Android Auto, bet Apple nāca klajā ar CarPlay. Bez tām moderns auto nav iedomājams. Tāda drošības funkcija kā braukšanas joslas saglabāšana bija pieejamas tikai augstākās klases modeļos. Ar tehnoloģiju, kas ne tikai brīdina par novirzīšanos no joslas, bet arī pati piekoriģē stūri, atgriežot auto savā joslā, varēja lepoties Mercedes-Benz S-klase W222 sērijā, kas joprojām izskatās grezni.

    Tagad bez vadītāja iejaukšanās veikt dažādus manevrus var pat Kia Ceed, Volkswagen Golf un citi kompaktie hečbeki, savukārt lielāki braucamie, piemēram, Kia EV6, paši maina braukšanas joslu, izvērtējot, kad tas ir droši.

    Tehnoloģijas autobūvē šobrīd attīstās zibenīgā tempā. Piemēram, ESP sistēma, kas 1995. gadā debitēja Mercedes-Benz S-klasē, visos jaunajos automobiļos tika uzstādīta tikai pēc divām desmitgadēm. Agrāk premium zīmoli dažādas inovācijas ieviesa savos flagmaņos un tikai pamazām tās integrēja arī vienkāršākos modeļos.

    Lai šādas ekstras iegūtu arī lētāka plauktiņa automašīnās, cilvēkiem bija jāgaida gadu desmitiem. Tagad situācija ir krasi mainījusies, jo inovācijas ievieš pat vidējās klases ražotāji. Piemēram, Kia un Hyundai bija vieni no pirmajiem, kas sānskata spoguļos integrēja videokameras. Tiklīdz tiek ieslēgts pagrieziens, instrumentu panelī parādās aklās zonas attēls.

    Programmēšana ir vieglāka nekā inženierzinātnes

    Tik spēju attīstību nosaka tehnoloģiju laikmets. Mehāniskie komponenti gadsimta laikā ir sasnieguši teju augstāko pakāpi, tāpēc šajā jomā mēs neredzam daudz novitāšu, turpretim elektronika progresam ir devusi jaunu impulsu.

    «Vēl pirms 10 gadiem ekrāns automašīnā tika uzskatīts par greznību, bet tagad šķiet, ka jūs vadāt nevis auto, bet gan datoru. Visvieglāk un visrentablāk attīstīt ir tieši tehnoloģijas, tam tikai nepieciešami jaudīgāki datori un prasmīgāki programmētāji,» saka žurnāla Profi Latvija galvenais redaktors un ilggadējs Latvijas Gada auto tiesnesis Guntars Pulss.

    Tomēr pēdējā desmitgadē visvairāk progresējusi ne tik daudz elektronika, bet gan piedziņas elektrifikācija.

    Kā savā ziņojumā raksta Pasaules ekonomikas forums, desmit gados elektroauto ražošana ir palielinājusies vairāk nekā 50 reizes: 2012. gadā pasaulē no konveijera noripoja 130 tūkstoši šādu auto, bet 2022. gadā tik daudz tika saražots katru nedēļu. Savukārt 2023. gadā šis skaitlis pieauga vēl par trešdaļu – pērn uz ceļiem nonāca 10 miljoni elektroauto. Attīstītajās valstīs šo tirgus daļu jau var saukt par ievērojamu, un tie jau tagad apmierina ļoti daudzu cilvēku vajadzības.

    Brauciens uz Liepāju bija kā loterija

    Pirms 10 gadiem elektrisko auto stūrēja tikai šīs nozares entuziasti, kas bija gatavi upurēt dažādas ērtības. Teiksim, maršrutā Rīga–Liepāja–Rīga bija vajadzīgas vairākas uzlādes, kas ceļu padarīja ne tikai ilgāku, bet arī neērtāku.

    Tolaik tika organizēti arī speciāli braucieni, lai salīdzinātu dažādus elektroauto. Piemēram, 2014. gadā kaimiņzemē Lietuvā notika pirmās sacensības, kuru maršruts bija Viļņa–Palanga. Tajās uzvarēja ekipāža ar Kia Soul. Nedaudz vairāk kā 300 km distanci viņi veica sešarpus stundās, un auto tika lādēts divas reizes.

    Pagājušajā gadā sacensību noteikumi tika mainīti – prioritāte tika piešķirta laika patēriņam. Jaunais Kia EV6 gandrīz 560 km attālumu veica sešās stundās, izcīnot komandai otro vietu. Maršruts ietvēra pilsētas, lauku ceļus, paātrināšanos uz šosejas un vairākas īslaicīgas apstāšanās uzlādei. Nepārkāpjot satiksmes noteikumus, šādu attālumu būtu iespējams veikt arī ar iekšdedzes auto.

    Elektriskā piedziņa, kas no inženieriem prasīja pilnīgi jaunas zināšanas, diezgan spēcīgi mainīja arī zīmolu hierarhiju.

    Visus pārsteidza Tesla – savulaik nezināmais zīmols uzlēca populārāko auto desmitnieka augšgalā, un gan pārdošanas rādītāju, gan tehnoloģiju ziņā no tās atpalika ļoti daudzas Eiropas kompānijas. Savukārt korejieši pārsteidza ar savu 800 voltu sistēmu.

    Elektriskā piedziņa uzreiz deva gan lielu jaudu, gan labu dinamiku, kas iekšdedzes modeļos bija reta kombinācija. Iepriekšminētais Kia EV6 ir aprīkots ar diviem elektromotoriem. Tas nozīmē, ka ietilpīgais un ģimenei draudzīgais krosovers pie luksofora var noskriet vecākas paaudzes sportiskos auto, jo 100 km/h sasniedz tikai 5,2 sekundēs.

    Automašīnas ir kļuvušas pārāk ērtas

    Ir vēl kāda svarīga lieta – tagad automašīnas jau ir kļuvušas tik ērtas, dinamiskas un labi vadāmas, ka autovadītājam var rasties grūtības ievērot ātruma ierobežojumus, kas ieviesti senā pagātnē. Tas rada jaunus izaicinājumus.

    «Gan elektriskie, gan hibrīda auto brauc pavisam citādi nekā agrākās automašīnas. Šobrīd, salīdzinot ar vecās paaudzes turbomotora sportkāriem, elementāri vadāmi ir pat vienkāršākie krosoveri. Protams, krosoveram nav tāda šarma, taču lielākajai daļai cilvēkiem tas diez vai ir svarīgi.

    Agrāk pa veco Vidzemes šoseju žiguļi drīkstēja braukt ar 90 km/h, bet arī tas bija diezgan drosmīgs ātrums.

    Tagad mēs šādā ātrumā jūtamies krietni pārliecinošāk un nejūtam nekādu ne bīstamību, ne adrenalīnu. Varētu pat teikt, ka zināmā mērā kļūst tā kā garlaicīgi. Taču, lai arī ir daudz drošības sistēmu, kas uzņemas vadību un uzrauga situāciju, tomēr jāatceras, ka galvenais noteicējs pār visu joprojām ir cilvēks,» iesaka neaizmirst Guntars Pulss.

    Lai samazinātu negadījumu skaitu un dažādus riskus, ražotāji turpina ieviest arvien jaunas palīgsistēmas un pasīvās drošības tehnoloģijas. Tāpēc domājams, ka tuvākajā nākotnē tendences auto tirgū noteiks tieši tās.

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē