20 praktiski jautājumi, kas jāzina izvēloties auto līzingu. 2. daļa

Auto iegāde
Toms Timoško
4. februāris

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Auto līzings ir lieliska iespēja, kā iegūt sen kāroto mašīnu, negaidot vairākus gadus, kamēr lielajam pirkumam būsi piepildījis krājkasīti. Tomēr šajā nozarē ir daudz skaitļu, likumu un zināšanu, kas jāņem vērā, pirms dodamies parakstīt līgumu. Operatīvais līzings, finanšu līzings, kredīts un citi auto iegādes veidi – mēs meklēsim atbildes uz 20 jautājumiem. Šī ir otrā no divām raksta sērijām.

11. Kāds ir iecienītākais auto līzinga nomaksas termiņš un apmērs?

  • MOGO: 2000–5000 eiro, 3–5 gadi.
  • Nordea: 22 000 eiro, 5 gadi.
  • DNB: 15 000 eiro, 5 gadi. Vidējā auto cena ir, kas, pieņemot, ka tiek izdarīta pirmā iemaksa 15% apmērā, veidotu mēneša maksājumu 226 eiro.
  • UniCredit Leasing: 20 500 eiro jauniem, 12 500 eiro lietotiem auto.

12. Vai ir kādi minimālie un maksimālie eiro apjoma ierobežojumi, izvēloties līzingu vai kredītu?

  • DNB kredīts ir paredzēts līdz 10 000 eiro, savukārt līzings – sākot no 10 000 eiro un bez ierobežojuma.
  • MOGO izsniedz aizdevumus, sākot no 500–10 000 eiro apmērā, bet katrs līzinga pieteikums tiek vērtēts individuāli.
  • UniCredit Leasing nosaka individuāli. Banku līzingiem pārsvarā minimālā summa ir, sākot no 5000–7000 eiro bez maksimālajiem griestiem, turpretī nebanku kreditētāji koncentrējas uz mazākām summām un pārsvarā nelabprāt dod vairāk nekā 10 000 eiro.

13. Kādus pirmo iemaksu procentus iesaka izvēlēties banka, un kāda tā visbiežāk ir praksē?

  • MOGO finansē 90% no auto tirgus vērtības – tas nozīmē, ka minimālā pirmā iemaksa ir 10% no auto vērtības. Visbiežāk cilvēki kā pirmo iemaksu veic šos minimālos 10%, taču ir gadījumi, kad klients ir pārdevis iepriekšējo auto un tagad vēlas būtiski labāku, tad var būt arī 50% iemaksa.
  • Nordea iesaka pirmo iemaksu veikt vismaz 15% apmērā, bet minimālā pirmā iemaksa ir 10%. Šāds iemaksas līmenis apliecina, ka auto iegādes lēmums ir pārdomāts. Apskatot vidējās klientu iemaksas, var novērot, ka vidēji tiek veikta iemaksa 20% apmērā, kas ļauj saglabāt objekta likviditāti tirgū. Tas ir droši arī pašam klientam, jo gadījumā, ja vairs nav iespējas maksāt par auto, tad, visticamāk, auto varēs pārdot vismaz par līzinga atlikumu, tādējādi nepaliekot nevienam parādā.
  • UniCredit Leasing finansētajām automašīnām vidējā pirmā iemaksa ir 16%, bet ieteiktā iemaksa būtu atkarīga no finansētā auto, lai pie nepieciešamības vienmēr automašīnu varētu realizēt par līzinga atlikumu.
Piemēram, iegādājoties samērā dārgu un ekskluzīvu spēkratu, labāk būtu veikt iemaksu virs 20%, bet, iegādājoties pieprasītu lietotu auto par labu cenu, pilnīgi pietiekami būtu ar 10% pirmo iemaksu.

14. Kādas ir prasības pret automašīnu? (Piemēram, vēlos iegādāties antīku, 60 gadu vecu auto)

Vidēji tirgū līzinga perioda beigās automašīna nevar būt vecāka par 10–15 gadiem. Automašīnai ir jābūt ar pieprasījumu otrreizējā tirgū. Otrs ierobežojums ir auto vecums līzinga termiņa beigās. DNB līzings finansē automašīnas, kuras līzinga termiņa beigās var sasniegt pat 18 gadu vecumu. Tas nevar būt unikāls auto, pasaulē vienīgais. Retro automašīna parasti nevar būt kā līzinga objekts, tādēļ prasības ir pret auto vecumu, iespēju piereģistrēt CSDD, un dažām līzinga sabiedrībām arī tiek veikta pārbaude par tehniskās apskates iziešanu. Visos gadījumos līzinga sabiedrība nosaka konkrētā auto tirgus vērtību.

15. Kā tiek noteikta auto patiesā vērtība?

Auto vērtību nosaka sertificēti vērtētāji, pie kuriem līzinga sabiedrības lūdz klientus veikt auto novērtēšanu. Pēdējā laikā arvien ierastāka prakse ir, ka pašas līzinga sabiedrības arī veic auto vērtēšanu, klientam atrādot auto uz vietas.

16. Vai līzingā ir iespējams iegādāties auto no ārzemēm, piemēram, Lietuvas?

MOGO ir uzsākusi arī sadarbību ar e-mobile un vmobile, kas ir oficiālie mobile.de pārstāvji Latvijā, un ir iespējams saņemt finansējumu auto, kas tiek pasūtīti pat no Vācijas, – klientam tiek noformēts līzings, un auto jau sāk ceļot no Vācijas pie klienta, līdz ar to laiki, kad, lai iegādātos no Vācijas vai citām valstīm auto, bija iespējams to izdarīt tikai skaidrā naudā, ir pagājuši.

DNB skaidro, ka auto sākotnēji ir jānopērk par saviem līdzekļiem, jāreģistrē Latvijā, un tad ir iespējams auto iegādāties atgriezeniskajā līzingā. Pa tiešo līzinga kompānijas maksājumus uz ārvalstīm neveic. Izņēmuma gadījumos korporatīvajiem klientiem arī Nordea Finance Latvia piedāvā finansēt arī auto importa darījumus.

17. Vai auto var pārdot, kamēr vēl nav nomaksāts līzings?

Klientam ir atļauts pārdot auto, ja klients ir atradis auto pircēju. Jāsazinās ar līzinga devēju, kas palīdzēs nokārtot darījuma birokrātisko pusi, – klients var auto pārdot, atmaksāt atlikušo līzinga pamatsummu – par turpmākajiem mēnešiem procentu maksājums netiek pieprasīts, kā arī nav paredzētas nekādas komisijas par līzinga pirmstermiņa izmaksu.

18. Ko iesākt ar veco auto, ja grasāmies līzingā ņemt citu mašīnu?

Ir divas iespējas – vienojoties par cenu, piedāvāt veco auto atpirkt jaunā spēkrata pārdevējam vai tomēr pašam likt sludinājumu. Pirmais noteikti ir ērtāks variants, un autotirgotājs varēs to realizēt veiksmīgāk. Ja iepriekšējais auto vēl ir līzingā un par to jāturpina maksāt, tad labāk ir sākumā realizēt veco un tikai tad uzņemties jaunas saistības.

19. Ja esmu kredītpiedzinēju melnajā sarakstā dažu desmitu eiro dēļ – vai man ir kāda iespēja saņemt līzingu?

Ja jums ir regulāri ikmēneša ienākumi, nevajadzētu būt nekādiem šķēršļiem. Šādas situācijas ir jāizrunā individuāli un jāizvērtē, kāpēc tā noticis. Ja ir loģisks skaidrojums un no klienta puses nav bijusi apzināta rīcība saistības nesegt, tad līzinga piešķiršana ir izvērtējama. Ieteikums – sākotnēji nokārtot šīs kavētās saistības.

20. Kas notiek gadījumā, ja tiek kavēti līzinga maksājumi vai arī klients vairs nespēj turpināt plānotos maksājumus?

Galvenais ir atklāta komunikācija no klienta puses. Ja klients ir atvērts un gatavs sadarboties, risinājumi tiek meklēti, un lielākajā daļā gadījumu tie arī tiek atrasti. Ja klients nesadarbojas, tad neatliek nekas cits kā objektu atsavināt un risināt jautājumu tiesas ceļā. Skaidrs, ka šis ceļš nav viegls un ātrs, tāpēc gan klientam, gan līzinga kompānijai izdevīgāk ir rast kompromisu.

Ja klientam sākas grūtības ar turpmāko maksājumu veikšanu, vispirms jāatceras, ka vissliktākais būtu ieslēgt «strausa stratēģiju», izvairoties no kontakta ar līzingu.

Klientam nekavējoties vajadzētu informēt līzinga kompāniju par radušos problēmu un kopīgi jāmēģina saprast, vai šīs ir ātri pārejošas grūtības, vai ar maksājumu nomaksu varētu būt problēmas ilgtermiņā. Ja maksājumu problēmas ir īslaicīgas, ieteiktu noformēt kredītbrīvdienas (pārsvarā līdz 3 mēnešu kredītu brīvdienām līzinga sabiedrības ir pretimnākošas), savukārt, ja īstermiņa risinājums nepalīdzēs, nepieciešams uzsākt automašīnas pārdošanu, lai atmaksātu aizņemtos līdzekļus.

Zemūdens akmeņi

Pieteikties kredītam var arī internetbankā. Tas bieži vien pircējam liek pieņemt pārsteidzīgu lēmumu, kas noved pie nespējas tikt galā ar līzinga maksājumiem, kā rezultātā cilvēks paliek bankas jūgā uz ilgu laiku. Nav ieteicams pārsniegt 30% slieksni no ienākumiem auto iegādei, lai mājsaimniecībā atrastos līdzekļi neparedzētiem tēriņiem.

Neatkarīgi no līzinga veida klientam ir jāmaksā komisijas maksa par līzinga piešķiršanu. To nosaka individuāli, kas ir 1% līdz 1,5% no auto vērtības, minimālā summa ir 120 eiro, taču kredītā 100 eiro. Abiem līzinga veidiem maksimālais auto vecums termiņa beigās ir15 gadi. Transportlīdzeklim, kura cena pārsniedz 12 000 eiro, kredīts nav pieejams.

Kas jāņem vērā?

Operatīvais līzings ir automašīnas noma. Tā nosaka, ka pēc termiņa beigām klients mašīnu atgriezīs pārdevējam konkrētā stāvoklī, lai to atpirktu par konkrētu naudas summu. Automašīnas cenu tiešā veidā ietekmē nobraukums, tādēļ lietošanas laikā jāseko līdzi nobraukumam, kas ir fiksēts un ko pārsniedzot stājas spēkā maksa par katru pārsniegto kilometru, kas ir atrunāts līgumā.

Auto atpirkšanas līgumā ir iekļauts punkts, ka mazāks nobraukums saglabās augstāku automašīnas vērtību. Tāpat pārdevējs vērš uzmanību automašīnas dabiskajam nolietojumam – bojājumiem, kas radušies dabiskā veidā. Piemēram, skrāpējumi ap durvju rokturiem, apskrāpēti diski vai disku uzlikas, atstājot auto pārāk tuvu ceļu apmalēm, vienmērīgs krāsas izbalējums vai skrāpējumi, kurus var likvidēt pulējot.

Sasisti, bojāti lukturi, deformēta virsbūve, sasisti spoguļi, pazudušas virsbūves detaļas vai rūsa nav uzskatāmas par dabiskā nolietojuma pazīmēm, bet gan mazinās automašīnas atlikušo vērtību atpirkšanas brīdī.

Īpašnieki novērtē, ja auto ir reģistrēts uz viņa, nevis bankas vārda, jo tad nav nepieciešams izņemt pilnvaru no bankas, lai spēkratu varētu lietot ārvalstīs. Ja auto iegādāts līzingā, pirms došanās uz ārvalstīm ir jāiepazīstas ar vietējo likumdošanu. Nepieciešamības gadījumā jāizņem izziņa par auto tiesībām lietot ārzemēs.

Kredītā iegādāto auto reģistrē uz klienta vārda, taču būtiski, ka reģistrācija Ceļu satiksmes drošības direkcijā jāveic 30 dienu laikā pēc kredīta līguma parakstīšanas. Līzinga nosacījumi paredz, ka automašīnu reģistrē uz līzinga devēja vārda, bet pats klients tiek norādīts kā automašīnas turētājs.

Galvotāja risks

Ja aizņēmējs nespēj pildīt saistības, tās nāksies uzņemties galvotājam. Tā ir persona, ar kuru aizņēmējam ir kopīga mājsaimniecība, un aizdevuma apmaksa tiek veikta no mājsaimniecības kopīgiem līdzekļiem. Gadījumos, kad maksājumi tiek kavēti, banka ir tiesīga pārskaitīt kavētos ikmēneša maksājumus no galvotāja konta vai piedzīt pilnu parāda summu no galvotāja.

Ja auto tiek pārdots līzinga perioda vidū, ir jāsamaksā auto neizmaksātā vērtība un saistītie izdevumi bankas sadarbības partnerim par tā pārdošanu. Ja auto pārdod pats, tad nerodas papildu izdevumi.

Speciālista komentārs

Kaspars Sausais, Swedbank Privātpersonu finansēšanas daļas līzinga eksperts

Visbiežāk līzingu izvēlās automašīnām virs 10 000 eiro, bet kredītā, ja auto cena ir no 4000 līdz 6000 eiro. Procentuāli 50% izvēlas auto kredītā, 40% līzingā un 10% klientu iegādājas auto operatīvajā līzingā. Kredīta nosacījumi nosaka, ka klientam nav nepieciešama pirmā iemaksa, bet līzingā pirmā iemaksa ir sākot ar 10% no auto vērtības. Pirmās iemaksas priekšrocības ir salīdzinoši mazāks ikmēneša maksājums, jo daļa no auto kopējās vērtības jau ir veikta.

Ivars Šmits, SIA Nordea Finance Latvia valdes priekšsēdētājs

Iegādājoties jaunu automašīnu, nereti dīleri piedāvā atpirkt klienta esošo automašīnu. Iegūtos līdzekļus klients var novirzīt pirmās iemaksas segšanai par jaunu automašīnu.

Rezumējums

Nav jābaidās īstenot savus sapņus, bet pret šo procesu jāizturas atbildīgi. Ar vēsu prātu jāizvērtē gan kopējo maksājumu grafiks un līguma nosacījumi, gan auto, ko vēlaties iegādāties. Nevajadzētu izvēlēties mašīnu, kurai paredzams straujš tālākpārdošanas vērtības kritums, pretējā gadījumā uzreiz pēc līzinga beigām būsiet zaudējis iespaidīgu naudas summu.

Pārējos ar auto līzingu saistītos jautājumus lasi raksta pirmajā daļā.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs