Apmēram par 30 – 40% mazāki tēriņi degvielai un vairākas reizes zemāks izmešu līmenis – tie ir galvenie iemesli, kuru dēļ cilvēki mēdz izvēlēties ar gāzes iekārtām aprīkotus auto. Latvijā tāda ir katra piecpadsmitā vieglā automašīna.
Viņš uzsver, ka tā ir interesanta Latvijas īpatnība – atšķirībā no citām valstīm, kur ar gāzi darbināmi spēkrati ir populāri lauksaimnieku un transporta kompāniju vidū, pie mums šādu tehnisko risinājumu salīdzinoši biežāk izmanto tieši vieglajās automašīnās. Parasti – divdegvielu dzinējos. Savukārt kravas auto un autobusu segmentā gāze kā degviela tikpat kā netiek izmantota.
Turklāt sen ir beigušies tie laiki, kad mašīna ar gāzes iekārtu bija jāaprīko kādā darbnīcā. Šobrīd vairāki autoražotāji piedāvā divdegvielu auto, kuri ir darbināmi ar sašķidrināto naftas gāzi (LPG) un ar benzīnu vai dīzeļdegvielu.
Citi lasa
Auto gāze ir ekonomiski izdevīgāka degviela
“Viss ir vienkārši – auto gāze ir aptuveni divas reizes lētāka nekā benzīns vai dīzeļdegviela, tādēļ pie līdzīgas iegādes cenas ar LPG iekārtu aprīkota mašīna ekspluatācijā ir izdevīgāka,” atzīst speciālists.
Piemēram, automašīna uz 100 kilometriem patērē septiņus litrus gāzes vai 5,5 litrus benzīna. Tomēr, tā kā abu degvielas veidu cenas atšķiras teju divas reizes (litrs benzīna maksā aptuveni 1,3 eiro, litrs auto gāzes – 0,65 eiro), braucot tikai ar gāzi, var ietaupīt apmēram 40%.
Arī tehniskā apkope īpaši neatšķiras, divdegvielu mašīnai papildus ir jāmaina vien divi filtri. Tieši tādēļ cilvēki, kuriem ir svarīgas iespējami zemākas izmaksas, interesējas par auto ar gāzes iekārtām.
Modernie divdegvielu auto ir droši un tiem ir visas ražotāja garantijas
Sašķidrinātajai naftas gāzei paredzētā izturīgā tērauda tvertne ir izvietota rezerves riteņa vietā, tādējādi saglabājot bagāžas nodalījuma ietilpību. Atkarībā no automašīnas, ar abām pilnām tvertnēm var nobraukt vairāk nekā 1000 km.
“Šī ir būtiska atšķirība no pārbūvētām mašīnām: motors ir piemērots divām degvielām, sašķidrinātās naftas gāzes tvertne ir aprīkota ar modernu drošības sistēmu, kas ļauj iebraukt arī pazemes autostāvvietās, kā arī ražotājs piešķir trīs gadu garantiju. Jāatceras, ka, pašam pārbūvējot auto, zudīs ražotāja garantijas, piemēram, attiecībā uz motoru,” stāsta tirdzniecības salona vadītājs.
Citiem vārdiem sakot, ar mašīnām, kas jau rūpnīcā aprīkotas ar gāzes iekārtām, var brīvi ceļot visā Eiropā, vienīgais ierobežojums – nedrīkst šķērsot Lamanšu pa zemūdens tuneli.
Gāzei ir arī zemāka uzliesmojamība nekā benzīnam. Nīderlandē veikti drošības testi atklāj, ka nopietna ugunsgrēka gadījumā auto pasažieriem ir trīs reizes vairāk laika, lai izglābtos.
Ar gāzi darbināma mašīna ir videi draudzīgāka
Gāze ir tīrāka un videi draudzīgāka degviela. Vairāki dažādos laikos veikti pētījumi ir pierādījuši, ka, salīdzinot ar benzīnu, sašķidrinātā naftas gāze rada par 11% mazāk oglekļa dioksīda (CO2) un piecas reizes mazāk slāpekļa dioksīda (NO2) izmešu. Arī cieto daļiņu emisijas ir līdz pat 80% mazākas. Savukārt avārijas gadījumā gāze iztvaiko, nepiesārņojot grunti un ūdeņus.
Augstākminēto iemeslu dēļ sašķidrinātā naftas gāze tiek vērtēta kā laba alternatīva benzīnam un dīzeļdegvielai. Vairākās Eiropas valstīs arī ar sašķidrinātu naftas gāzi darbināmu spēkratu īpašniekiem ir pieejamas nodokļu atlaides un dažādi atvieglojumi, kas palielina šādu auto popularitāti.