• Šobrīd

    weather img

    Rīga -15°C

    Tavs uzticamais atbalsts

    Sekmē tauku šķelšanos, darbojas pret audzēja šūnam jeb viss, ko nezināji par biešu sulu

    Uzturs
    Ilze Lutere
    2. novembris
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Vai zināji, ka bietes uzlabo asins sastāvu un pazemina asinsspiedienu? Tomēr tām piemīt vēl citas labas īpašības. Kādas? Par to stāsta sertificēta uztura speciāliste Ilze Lutere.

    Bietes satur dzelzi, magniju, jodu, kāliju, varu, organiskās skābes. Patiesībā bietes dzelzi satur samērā maz (tikai 0,9 miligramus uz 100 gramiem), tomēr tās iesaka anēmijas profilaksei, jo ir pierādīts, ka bietēs esošie nitrāti organismā tiek pārvērsti slāpekļa oksīdā, kas atslābina asinsvadus, tāpēc nodarbinātajiem muskuļiem tiek piegādāts vairāk skābekļa un uzturvielu. Šis process arī pazemina asinsspiedienu un uzlabo asins sastāvu. Tāpēc biešu sulu iesaka lietot sportistiem, lai uzlabotu rezultātus. Bietes satur arī tikai tām raksturīgas vielas – betacianīnus (sarkanos pigmentus), kas ir spēcīgi antioksidanti un sekmē tauku šķelšanos. Tiem piemīt spēja darboties pret audzēja šūnām.

    Bieti var pat izmantot savā veidā kā tādu eksprestestu. Ja pēc biešu ēšanas urīns izteikti krāsojas sārts (medicīnā tam pat ir nosaukums – betūrija), tas nozīmē ka zarnu traktā pastiprināti uzsūcas un izdalās bietēs esošais pigments betanīns. Betanīnam krāsu noņem dzelzs joni, bet tās deficīta gadījumā to trūkst, tāpēc urīns ir nevis dabiski gaišs, bet sārts. Īsāk sakot, ja šķiet, ka pēc biešu salātu ēšanas urīns ir stipri sārts, palūdz ģimenes ārstam nosūtījumu pārbaudīt dzelzs līmeni asinīs, jo ir pierādīts, ka veseliem cilvēkiem urīns tā iekrāsojas vien 10 procentos gadījumu, bet pie dzelzs deficīta un anēmijas – 50–80 procentos.

    Kā uzturā iekļaut bietes?

    Daudziem patīk dzert biešu sulu. Lieliski! Tā ir ļoti vērtīga, tajā saglabājas visas bioloģiski aktīvās vielas. Sula palīdz arī pie aizcietējumiem. Tomēr jābūt prātīgiem ar svaigas, tīras biešu sulas lietošanu, ja ir jutīgs kuņģa un zarnu trakts.Tad šī sula var radīt spazmas vai citas nepatīkamas sajūtas. Labāk uztaisīt jauku dārzeņu sulu miksli. Piemēram, burkānu, biešu, seleriju un kāpostu sulas kokteilis mazina holesterīna līmeni asinīs un palīdz novērst audzēju risku.

    Man ļoti patīk cept bietes folijā. Tām ir pavisam cita garša! Un tas ir arī ļoti vienkārši. Bieti nomazgā, nosusina, neko lieku nenogriež, lai netek laukā vērtīgā suliņa, ietin folijā un – cepeškrāsnī iekšā.Tādā veidā pagatavota biete saglabā visas vērtīgās īpašības un ir ļoti sulīga. Pēc tam to nomizoju un, piemēram, lieku klāt salātiem. Ja šādi pagatavotu bieti ir vajadzība uzglabāt, tad mizošana jāatliek līdz pēdējam brīdim. Jo miziņa pasargā bieti no uzturvielu, īpaši C vitamīna, zuduma.

    Starp citu – vārot bietes, sāli klāt neliek, tas pasliktina biešu garšu. Sāli pievieno beigās. Tā kā bietei ir salda garša, to var izmantot ne tikai zupās, salātos un sautējumos, bet arī desertos. Kūkās, smūtijos, sorbetos. Garšo labi un izskatās skaisti.

    Ne velti biešu sulu izmanto kā dabisko krāsvielu pat konditorejā. Ja tev netīk bietes saldā garša pamatēdienos, liec tai pretī kaut ko pikantu vai skābenu. Bietēm ļoti piestāv sāļi sieri, piemēram, fetas tipa. Tāpat – citrusaugļu sulas, balzametiķis un – mans pārsteigums, ko nesen atklāju, – koncentrēta granātābolu sula (man sevišķi patīk Azerbaidžānas ražojums). Izmēģini arī dažādas garšvielas – kinzu, kuminu, ķimenes, pētersīļus. Bieti, kā jau ziemeļnieci, vislabāk glabāt ledusskapī. Protams, ja vien nav sava vēsa sakņu pagrabiņa.

    Kam no bietēm jāpiesargās?

    Protams, ja salātos būs daži grami biešu, nekas slikts nenotiks, bet pastiprināti ar biešu ēšanu nevajadzētu aizrauties cilvēkiem, kas lieto asinsspiedienu samazinošas zāles, jo bietēm dabiski piemīt asinsspiedienu pazeminošas īpašības.

    Bet jo īpaši tiem, kuriem ir nieru slimības, jo bietes satur daudz kālija. Bietes satur arī saharozi, glikozi un fruktozi – cukuru. Tāpēc diabēta pacientiem, izvēloties bietes, tās vēlams ēst kopā ar citiem, daudz šķiedrvielu saturošiem, dārzeņiem, piemēram, kāpostiem, kas palīdzēs cukuriem uzsūkties lēnāk.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Privātā Dzīve

    Vairāk

    Ieva

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un Dārzs

    Vairāk

    AutoBild.lv

    Vairāk

    Astes

    Vairāk

    Klubs

    Vairāk

    Santa+