Svarīgākās uzturvielas barojošām mammām

Kā parūpēties par to, lai ne mammai, ne mazulim ēdienkartē nekā netrūkst? Jādomā par sabalanslētu uzturvielu uzņemšanu! Kā to paveikt, skaidro Veselības centra Vivendi uztura speciāliste Liene Sondore.
Veselīgs uzturs
Iveta Troalika
29. marts

Saglabāt

Foto: Shutterstock

Kas mammām jāzina par olbaltumvielu uzņemšanu?

Ziemeļvalstu uztura rekomen­dācijas iesaka sievietēm pēcdzem­dību periodā un kamēr bērniņš tiek barots ar krūti papildus uzņemt 18–20 gramus olbaltum­vielu (normālos apstākļos rēķina vienu gramu uz vienu tavu kilo­gramu). Olbaltumvielas saturoši produkti jālieto katru dienu, katrā ēdienreizē. Ja organismā trūkst olbaltumvielu, var būt nespēks, nogurums, izteikta saldumu kāre, neremdināms izsalkums. Pilnvērtī­gi olbaltumvielu avoti ir kvalitatīva gaļa (bet ne žāvēta, desas vai pusfabrikāti), piens un tā produkti, olas, zivis, ko ieteicams ēst divas reizes nedēļā, pilngraudu produkti, kas ir bagātāki ar olbaltumvielām, – kvinoja, amarants, griķi, arī pākš­augi, no kuriem tev nav jāvairās. Tāpat labs olbaltumvielu avots ir sojas produkti, teiksim, tofu, īpaši tad, ja tu neēd gaļu.

Kādi ogļhidrāti mammām ir labi, bet kādi – ne tik labi?

 Brušetas ar biezpienu, mocarellu un tomātu

Ik dienas nepieciešams uzņemt arī ogļhidrātus, kas nodrošinās organismu ar nepie­ciešamo enerģiju, balastvielām, B grupas vitamīniem un citām bioloģiski aktīvām vielām. Piena veidošanās procesiem nepiecie­šams vismaz 200 gramu ogļhidrā­tu. Labākā izvēle būs pilngraudu produkti – maize (rudzu, graudu, saldskābmaize), pilngraudu brokastu pārslas (nesaldinātas), biezputras, kartupeļi (vārīti, cepti krāsnī, sautējumos, zupās). Bet jāierobežo vienkāršie ogļhidrāti: konfektes, cepumi, cukurs, saldie jogurti, biezpiena sieriņi, barankas, bulciņas un kūciņas. Atceries, ka arī augļi un ogas satur cukuru. Ieteicamais daudzums die­nā ir 200–300 grami. Žāvēto augļu ieteicamais daudzums ir apmēram 30 grami jeb maza saujiņa dienā.

Ja ārsts nav norādījis citādi, jaunajām mammām nav jāievēro nekādi ēšanas ierobežojumi, vien jāatturas no alkohola un termiski neapstrādātiem dzīvnieku izcelsmes produk­tiem.

Ko mammām var dot pietiekama šķiedrvielu uzņemšana?

 Aveņu un banānu dzēriens

Balastvielas jeb šķiedrvielas ir ļoti būtiskas sievietei pēc dzemdībām un barojot ar krūti, lai zarnu trakts strādātu kā pulkstenis, jo šajā laikā samērā bieži mēdz piemeklēt aizcie­tējumi. Dienā nepieciešamo balastvielu (30–35 gramus) daudzumu var nodrošināt, ēdot pilngraudu produktus, svaigus vai termiski apstrādā­tus dārzeņus, augļus, pākšaugus, riekstus, sēklas.

Vai mammām vajadzētu ēdienkartē ierobežot taukus?

 Gardā forele ar dārzeņiem

Reizēm sievietes pēc dzem­dībām strauji sāk domāt par figūras atgūšanu un tāpēc no uztura izslēdz taukus. Mam­mīt, šis nav īstais brīdis sākt tievēt! Ēdot normāli, staigājot, viss notiks dabiski, rāmi, mierīgi un veselīgi gan tev, gan bēr­niņam. No taukiem atteikties nav prātīgs solis, jo taukiem ir liela loma piena veidošanās procesos – tie ietekmē piena tauku procentu, un tas ir svarīgi normālai bērna attīstībai un augšanai. Tāpat liela nozīme ir garajām polinepiesātinātajām taukskābēm (n-3 un n-6), kas nepieciešamas bērna imūn­sistēmai, redzei, kognitīvajām spējām nākotnē. Vienkāršākais veids ir divas reizes nedēļā ēst zivis. Ja zivis galīgi negaršo, ieteicams izvēlēties linsēklu eļļu, papildināt uzturu ar sēk­lām, riekstiem un aprunāties ar ārstu, vai nevajag papildus arī zivju eļļu. Savukārt taukvielas ieteicams uzņemt ar dabīgiem pārtikas produktiem – gaļa, zivis, piena produkti, sviests, la­bas kvalitātes olīveļļa, avokado.

Vai vēl kas papildus par uzturvielām jāzina mammām – veģetārietēm vai vegānēm?

Mammām, kuras ir veģetārie­tes vai vegānes, īpaša uzmanība jāpievērš tam, lai nepietrūkst visu vajadzīgo uzturvielu, bet jo īpaši B12 vitamīna, kuru, iespējams, vajadzēs uzņemt papildus ar aptiekās nopērka­majiem preparātiem. Bet par šo jautājumu gan jāaprunājas ar savu ārstu.

Izrēķināts, ka laikā, kad sieviete baro bēbīti ar krūti, viņai dienā papildus vajag aptuveni 500 kaloriju.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs