Trenējies, sporto, bet ķermenis… uzblīst

Sports dara mūs veselus, laimīgus un skaistus – tas nav apspriežams. Tomēr pēc intensīvākiem treniņiem ķermenis var uzblīst. Kāpēc tā?
Sports
Ieva Smilga
13. jūnijs

Saglabāt

Foto: Shutterstock

Tu, cilvēks, cītīgi ej uz treniņiem, jo zini, ka sportošana padarīs tevi tievu un svari sajūsmā lēkās no tā, cik skaisti kusīs skaitļi uz ekrāna, tomēr pēc pirmajām treniņu nedēļām konstatē, ka svars ir pieaudzis un jau sāk spiest pat ērtie džinsi. Kas notiek?

Ir trīs galvenie iemesli, kāpēc, uzsākot treniņus, cilvēki mēdz uzblīst, nevis kļūst slaidi un stingri:

  1. Muskuļos uzkrājas ūdens
    Sākot intensīvus treniņus, muskuļiem ir zināms šoks, un tajos nenovēršami notiek ūdens aizture. Trenējoties vielmaiņa kļūst fiksāka, līdz ar to organisms palielina muskuļos esošās ūdens rezerves, jo muskuļi pieprasa vairāk ūdens nekā iepriekš. Ūdens daudzums palielinās, un muskuļi kļūst lielāki, līdz ar to pieaug arī svars.

    Cilvēkam, kurš trenējas, muskuļos vienmēr būs lielāka ūdens aizture nekā tam, kurš netrenējas. Muskuļi gan ļoti ātri pielāgojas jaunajiem apstākļiem, tāpēc svara pieaugums, kas radies uz ūdens rēķina, drīz vien pazūd. Neliels svara pieaugums pirmajās intensīvo treniņu nedēļās ir uzskatāms par labdabīgu. Ja pēkšņi parādās pampums, ūdens aizture un vispārēja ķermeņa tūska, kāda iepriekš nav novērota, iespējams, tiek uzņemts pārāk daudz sāls – tam ir tendence ķermenī aizturēt ūdeni. Tad vislabāk vērsties pie speciālista un pārbaudīt nieres.
  2. Superkompensācija
    Sākot treniņus, dienā patērējam vairāk enerģijas, vielmaiņa strādā aktīvāk un parādās milzu apetīte – organisms ir stresā un meklē papildu enerģiju. Īpaši var prasīties saldumu un citu ogļhidrātu, kas organismu varētu nodrošināt ar tūlītēju enerģiju. Milzīgajai apetītei gan ar laiku vajadzētu pazust, atgriežoties normas robežās, jo organisms aprod ar jaunajiem apstākļiem un nomierinās. Ja zvērīgā apetīte netiek pamanīta un mēs tai nododamies, ēzdamas visu, kas pagadās, ar attaisnojumu, ka es taču sportoju, neizbēgami sekos svara pieaugums, jo tiks uzņemts vairāk kaloriju, nekā patērēts.

    Jāņem vērā arī, ka tad, kad netrenējamies, ēdienkartei jābūt nedaudz citādai nekā tajās dienās, kad ir treniņš. Jo mazāk kustamies, jo mazāk kaloriju būtu jāliek uz šķīvja. Superkompensācija var nepāriet arī tad, ja cilvēkam nav sakārtots uzturs, – ja maltītes ir neregulāras, organisms var protestēt un pieprasīt pārtiku ogļhidrātu un saldumu veidā.

    Tiem, kam ir kārtīgas, pareizas brokastis, kā arī tiek paēsts pirms treniņiem un pēc tiem, šādām problēmām nevajadzētu būt. Lai sasniegtu vislabāko rezultātu, pirms intensīvu treniņu sākšanas vēlams aiziet pie uztura speciālista, kurš izpētīs līdzšinējo ēdienkarti un ieteiks labāko ceļu, lai visefektīvāk sasniegtu savus mērķus.
  3. Nepareizi izvēlēta treniņu metodika.
    Nereti izvēlamies nepareizus treniņu veidus, vairāk strādājot ar spēka vingrojumiem, aizmirstot par kardioslodzi, kas trenē izturību. Tad gribot negribot muskuļu masa pieaugs: ķermenis pielāgojas tam, ko darām, – tas ir nemainīgs zelta likums.

    Ja skrienam un gribam kļūt izturīgāki, ķermenis svaru samazinās, kļūstot mazāks, tievāks un izturīgāks. Ceļot svarus, pieaugs muskuļu masa, spēks un svars. Arī treniņi pārlieku augstā vai zemā pulsā nenesīs cerētos rezultātus, tāpēc pirms treniņu uzsākšanas vērts konsultēties ar sporta ārstu par savas sirds veselību un pulsa zonām, kurās notiek tauku dedzināšana. Ja svars, par spīti treniņiem, turpina augt, ir jāpārskata vai nu treniņu metodika, vai uzturs, vai viss kopā.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs