Ko darīt, ja saplaisājuši papēži?

Padomi
Indra Ozoliņa
17. septembris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: No izdevniecības Žurnāls Santa arhīva
Uz rudens pusi papēžu āda mēdz būt sabiezējusi, raupja, un tajā izveidojušās plaisas. Tā atkal tikt pie maigām, gludām pēdām? Konsultē RITA SŪNA, Derma Clinic Riga podoloģe.

Rēķinies, ka, vasarā daudz staigājot basām kājām, putekļi un dārza melnzeme var veicināt ādas sabiezējumu un plaisu veidošanos papēžos, jo tie zaudējuši pārāk daudz ādas raga kārtas un tauku sekrēta. Savukārt, ja tev ir plāna pēdu āda, putekļi un zeme var papildus sausināt ādu, un rezultātā – āda plaisā. Turklāt siltajā gadalaikā pastiprinās slodze uz kājām, jo parasti mūsu dzīvesveids ir aktīvāks.

Kāpēc plīst

Ādas sabiezēšanu veicina liekais svars un pēdu deformācija, kad uz papēžiem, pēdas priekšējās daļas, kā arī nereti zem pirkstiem un to galos, rodas pastiprināts spiediens. Pie vainas var būt arī pārmērīga svīšana un savairojušās baktērijas.

Galvenais papēžu plaisāšanas iemesls ir ādas sausums un elasticitātes zudums, tāpēc tos nepieciešams mitrināt, mīkstināt un pareizi kopt.

Ja esi iecienījusi slapjo pedikīru – lieko ādu pēc pēdu izmērcēšanas karstā ūdenī vīlējot vai arī sabiezējumus nogriežot ar šķērītēm –, nav brīnums, ka sākumā viss šķiet labi, taču vēlāk āda pārragojas vēl vairāk. Turklāt mēdz veidoties arī saistaudu iekaisumi zem pirkstiem un papēžu pieši.

Pēdām netīk berze kombinācijā ar pastiprinātu svīšanu. Nevajag valkāt apavus, kas neatbilst tavam izmēram un kuros pēdas slīd. Nevēlami ir gumijas zābaki, kuros āda sūt un neelpo, klikatiņas, kuru mala staigājot sitas pret papēdi, un ilgstoša augstpapēžu apavu valkāšana, kuros slodze uz pēdu sadalās nepareizi.

Plaisas papēžos var izraisīt dermatīts, ekzēma, psoriāze un sēnīšu infekcija, taču, to laikus ārstējot, no šīs problēmas iespējams izvairīties. 

Tāpat sabiezējumus un ādas plaisāšanu veicina cukura diabēts un citas endokrīnās slimības, gremošanas trakta un aknu kaites, asinsrites traucējumi un nieru mazspēja.

Ja tu ievēro striktu diētu, ņem vērā, ka ierobežotā uzturvielu uzņemšana, it īpaši A un E vitamīna trūkums, arī mēdz būt pie vainas ādas plaisāšanai.

Daži padomi, lai neplaisātu

  1. Tas gan ir ieteikums tavām meitām vai mazmeitām, taču kāju krēms jālieto jau no pubertātes vecuma, kaut arī šķiet, ka tas nav nepieciešams. Parasti pietiek ar mitrinošu krēmu, taču problemātiska āda jākopj ar barojošiem līdzekļiem. Siltā laikā piemērotāki ir vieglas konsistences mitrinoši geli, želejas un putas, kas ātri uzsūcas, taču pirms gulētiešanas pēdas vēlams palutināt ar barojošu krēmu.
  2. Mazgā pēdas ar dušas želeju, kas mazāk sausina ādu, nevis ar ziepēm. Pēc tam neaizmirsti rūpīgi izsusināt pirkstu starpas, lai tajās neieperinātos sēnīšu infekcija. Ņem vērā, ka mitrums veicina ādas plaisāšanu, it īpaši starp trešo un ceturto, kā arī ceturto un piekto pirkstu, kas apavos vairāk pakļauti spiedienam.
  3. Ja tev ir deformēta pēda un tāpēc pastiprināts spiediens uz papēdi, nevalkā apavus ar stingru, cietu zoli! Tad un arī gadījumos, ja plaisas izraisa iekšķīgas slimības, papēžus no pastiprināta spiediena vari pasargāt ar silikona ieliktņiem apavos vai speciāliem aizsargājošiem plāksteriem.
  4. Nemoki pēdas augām dienām sintētiskās zeķēs un slēgtos apavos! Ja to pieprasa darbavietas etiķete, tām nodarīto ļaunumu centies kompensēt ar rūpīgu pēdu kopšanu.
  5. Aizsargslāni uz papēžiem palīdzēs izveidot parafīna aplikācijas. Parafīnu izkausē ūdens peldē, uzklāj uz marles, tad liec uz papēžiem, aptin ar polietilēna plēvi un turi, kamēr parafīns atdziest. 

 

Rīcības plāniņš

  • Ja papēžos jau ir plaisas, pat siltā laikā būtu vēlams valkāt kokvilnas zeķītes, it īpaši strādājot dārzā. Tu tā tomēr nedari? Tad pirms un pēc došanās laukā profilaktiski uzsmērē uz pēdām pretsēnīšu līdzekli.
  • Ja nav izteiktu problēmu, pietiks papēžus reizi nedēļā noberzt ar pašgatavotu skrubi no kafijas biezumiem, medus, citrona sulas, glicerīna vai olīveļļas. Tas iedarbosies dezinficējoši, attīroši, balinoši un mīkstinoši. Protams, vienkāršāk būs nopirkt un izmantot pīlinga krēmu pēdām.
  • Vispiemērotākā sabiezējušas papēžu ādas apstrādei ir smilšpapīra vīlīte, kurai viena puse ir rupjāka, otra – smalkāka. Sākumā vīlē ar rupjāko pusi un pēc tam pielīdzini ar smalkāko, lai aizvērtos sīkās plaisiņas. To vēlams darīt ne biežāk kā reizi nedēļā pirms naktsmiera, pēc tam uzklājot barojošu krēmu.  
  • Sabiezējumus no pēdām novīlē, kad āda sausa, – sajūtot siltumu, apstrāde jāpārtrauc. Lai neievainotu ādas virskārtu, kustības izdari ādas zīmējuma virzienā, nevis krustām šķērsām. Apstrādā tikai pārragotās vietas, nevis visu pēdu, jo citādi āda var sākt plaisāt arī citviet.
  • Pēdu kopšanai ieteicami līdzekļi, kuru sastāvā ir A, E un F vitamīns, urīnskābe (urea), kumelīšu un kliņģerīšu ekstrakti, tējaskoka eļļa, propoliss, bišu vasks un citas pēdām tīkamas vielas ar atjaunojošām un antibakteriālām īpašībām.
  • Dziļas plaisas palīdzēs dziedēt komprese, ko pagatavo no glicerīna un ābolu etiķa vai citrona sulas vienādās daļās. Uzliec pa nakti kompresi un uzvelc kokvilnas zeķītes. No rīta pēdas noskalo vēsā ūdenī. Dari to 10–12 reizes, pēc tam šo procedūru atkārtojot pēc vajadzības.
  • Pēdas būs pateicīgas par 5–10 minūšu ilgu kontrastdušu vai kontrastvanniņu, kuras uzlabo asinsriti, un tādējādi arī ādas apgādi ar skābekli, un vielmaiņu, kas nepieciešams tās elastības nodrošināšanai. Ūdenim nevajadzētu būt karstākam par 38 grādiem. Tam vari pievienot kumelīšu vai kliņģerīšu drogas, jūras sāli, pilīti ciedra vai lavandas ēteriskās eļļas.
  • Ja tev ir saplaisājuši papēži, uzvelc piemērotus apavus, nevis staigā basām kājām pa dārzu, jo melnzemē ir daudz baktēriju un parazītu, kas var iekļūt plaisās un izraisīt infekciju. 
  • Saplaisājušos papēžus vari ieziest ar zivju eļļu vai rīcineļļu, taču ņem vērā, ka, pārlieku aizraujoties ar treknu līdzekļu lietošanu, āda izsutīs un plaisās vēl vairāk.
  • Ja plaisas iegūtas, valkājot klikatiņas, kas staigājot situšās pret papēžiem, iespējams, pietiks ar vienreizēju dziedējošu procedūru un apavu maiņu.
  • Plaisām ātrāk palīdzēs sadzīt zilo mālu aplikācijas, kuras paturi 15–30 minūtes. Uz papēžiem uzliec marli ar sasildītiem māliem. Aptin ar plēvi, uzvelc kokvilnas vai vilnas zeķītes un dodies atpūsties, lai organisms pilnvērtīgāk uzņemtu vērtīgās vielas. 
  • Ja plaisu veidošanos veicinājušas hroniskas iekšķīgas slimības, konsultējies ar ārstu – endokrinologu vai dermatologu, bet par pareizu pēdu kopšanu ar podologu. Ja tev ir kāda hroniska kaite un papēžos dziļas plaisas, ieteicams podologu apmeklēt katru mēnesi. Taču rēķinies, ka, pēdas nekopjot pašai, rezultāts pēc speciālista apmeklējuma saglabāsies ne ilgāk kā divas nedēļas.  

 Labs ieteikums

Ja papēži, staigājot pa dārzu, kļuvuši melni, tos vari izbalināt, parīvējot ar rabarberiem vai citronu. Citronskābi gan nelieto, tā uz ādu iedarbojas daudz agresīvāk! Turklāt tai nepiemīt dziedējošs efekts. Pēc tam uzklāj mitrinošu vai barojošu krēmu.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

GADA KOSMĒTIKA 2020

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+