Spēja ieklausīties mūsdienās ir kļuvusi par visai retu īpašību. Vismaz cilvēku savstarpējās attiecībās. Taču nejaukās skaņas, kas dzirdamas mūsu mašīnā, mēs pamanām visai bieži. Kolīdz ierastajai motora rūkoņai piejaucas svešāda skaņa, mūs pārņem nelāga nojauta. Klabēšana un grabēšana apgrūtina visādi citādi harmoniskās cilvēka un mašīnas attiecības.
Turklāt katra nepareizā skaņa norāda uz kādu defektu.
Piemēram, pēc ilgākas stāvēšanas dzirdēsiet zem motora pārsega ne vienu vien aizdomīgu troksni. Pie vainas lielākoties ir hidrauliskie vārstu bīdītāji, kuri iesākumā skaļi tikšķ sliktas ieeļļošanās dēļ. Pēc pārtraukuma skaļāk čīkstēt mēdz arī bremzes. Autovadītājam tad ir jāņem vērā: jābrauc uzmanīgāk un jāieklausās. Ja nelāgās skaņas nepazūd, vajadzētu mērot ceļu uz servisu.
Salons
Citi lasa
- Pazīmes: krakšķēšana šuvēs.
- Defekts: braukšanas laikā plastmasas detaļas rīvējas cita gar citu.
- Ko darīt? Pirmā palīdzība būtu ieeļļošana ar silikona aerosolu, kas pieejams autopiederumu veikalos. Tomēr ilgstoši visvairāk līdzēts būs ar gumijas vai filca gabaliņu ielīmēšanu šuvēs.
Steidzamība: 1/5
Vadi/caurulītes
- Pazīmes: klaudzošas skaņas.
- Defekts: caurulītes sitas pret metālu un rada vibrāciju.
- Ko darīt? Vaļīgos vadus piestiprināt mašīnas virsbūvei ar stiprinājumiem. Ja caurulītes vēl papildus aptin ar gumiju, tad klusums parasti iestājas uz ilgāku laiku.
Steidzamība: 2/5
Sīkumu novietnes
- Pazīmes: klabēšana mašīnas salonā.
- Defekts: aizmirsti sīkumi – no skrūves līdz kompaktdiska vāciņam.
- Ko darīt? Kārtīgi visu sakopt. Bieži aizmirstas vietas, kurās atstāti sīkumi var izraisīt nepatīkamu troksni: bagāžnieka sānu daļa, rezerves riteņa iedobe, sīkumu novietnes un pelnu trauki mašīnas aizmugurē, telpa zem aizmugurējā sēdekļa.
Steidzamība: 1/5
Amortizatori
- Pazīmes: grabēšana vai čīkstoņa.
- Defekts: atbalsta gultnis izsists, amortizators vaļējs, amortizatora stienis nolietojies.
- Ko darīt? Amortizatora defekta gadījumā palīdz tikai brauciens uz servisu, izmaksas no aptuveni 90 eiro. Mehāniķiem amatieriem vajadzētu turēties pa gabalu no šasijas detaļām.
Steidzamība: 5/5
Izpūtējs I
- Pazīmes: skaļas atgāzu izplūdes skaņas, krakšķēšana.
- Defekts: neblīvas vietas izplūdes sistēmā, plaisas izplūdes kolektorā.
- Ko darīt? Neblīvo vietu visvienkāršāk var atrast, ja izpūtēja galu aizklāj ar lupatu. Ja plaisa ir tikai vienā caurulē, tad ir vērts ieguldīt tās remontā (ap 30 eiro ). Ja bojājumi ir apjomīgāki, ieteicams būtu nomainīt visu sistēmu.
Steidzamība: 3/5
Izpūtējs II
- Pazīmes: klaudzošas skaņas mašīnas apakšējā daļā.
- Defekts: metāla turētāji, resp., izpūtēja gumijas ir atnākušas vaļā.
- Ko darīt? Paraustot izpūtēju, noskaidrojiet, vai tas turas, kā nākas. Vaļīgas gumijas mehāniķi amatieri atradīs autopiederumu veikalā par pavisam nelielu summu. Ja nolūzis metāla stiprinājums, to par aptuveni 25 eiro iespējams piemetināt servisā.
Steidzamība: 3/5
Riteņu gultņi
- Pazīmes: malšanai līdzīgas skaņas riteņu griešanās laikā.
- Defekts: riteņu gultņi nolietoti.
- Ko darīt? Šo darbu nedrīkst veikt amatieris! Bojātie riteņu gultņi jānomaina servisā. Atkarībā no mašīnas modeļa tas var maksāt no 60 eiro un dārgāk, ieskaitot darba izmaksas.
Steidzamība: 5/5
Bremzes
- Pazīmes: čīkstošas un slīpēšanu atgādinošas skaņas.
- Defekts: smagnēja mehānisma darbība, brīvkustība, aizsargpārsega berze.
- Ko darīt? Servisā vajadzētu bremzes izjaukt un iztīrīt, nomainīt nolietotas uzlikas, ieeļļot skavu. Jāpārbauda aizsargpārsegs, cena no 55 eiro.
Steidzamība: 3/5
Atsperes
Pazīmes: krakšķēšana, automašīna ir sašķiebusies uz vienu pusi. Defekts: daudzos gadījumos ir pārlūzis pēdējais vijums. Ko darīt? Salauztas atsperes jāmaina servisā, cena ir no 100 eiro, ieskaitot darba izmaksas. Uzmanību: ja riskēsiet mainīt atsperi, kas atrodas zem sprieguma, iespējams savainoties. Steidzamība: 5/5
Sēdekļi
- Pazīmes: čīkstēšana, braucot pa grambainu ceļu.
- Defekts: nepietiekami ieeļļots korpuss vai bīdāmās sliedes.
- Ko darīt? Ja paveicas, dažreiz pietiek tikai nedaudz ieeļļot atzveltnes regulēšanas mehānismu. Taču bieži sēdeklis ir jāizņem no sliedēm un visbeidzot kārtīgi jānotīra visas savienojuma vietas un tās jāieeļļo.
Steidzamība: 1/5
Rezumējums
Kas prot klausīties, var ietaupīt dzīvu naudu – jo daudzi defekti mūsu auto bieži paziņo par savu ierašanos krietni pirms to novēršana pārvēršas par dārgu pasākumu. Vienīgais, kas jums jāizdara, – laicīgi jānogādā savs auto uz servisu. Tur profesionāļi novērsīs visus nepatīkamo skaņu iemeslus.