Tas ir unikālas konstrukcijas elektromobilis, kuram gaitas pagarināšanai izmantots benzīna motors. Šādas konstrukcijas transportlīdzekļus mēdz dēvēt arī par virknes hibrīdiem. Iekšdedzes dzinējs griež ģeneratoru, tas lādē akumulatorus, kuri nodrošina ar enerģiju elektromotoru, kas savukārt dzen uz priekšu automobili. Kādu laiku, cik nu ļauj akumulatoru ietilpība, šāds transportlīdzeklis var pārvietoties elektromobiļa režīmā. Elektrības rezervēm izsīkstot, talkā nāk iekšdedzes dzinējs, kurš atkal uzlādē akumulatorus.
Jāpiebilst, ka tiešas sasaistes ar riteņiem iekšdedzes dzinējam nav – tas var lādēt akumulatorus, gan mašīnai braucot, gan stāvot. Turklāt tos var uzlādēt arī ar stacionāro lādētāju, tā teikt, no rozetes. OSCar eO mašīnas aizmugures daļā ir iebūvēts Nissan 3,5 litru V6 benzīna motors, kas griež 80 kilovatu ģeneratoru. Šī konstrukcija divās stundās var pilnībā uzlādēt mašīnā iebūvētos litija jonu akumulatorus ar kopējo spriegumu 600 volti.
Citi lasa
Tālāk ar invertora starpniecību vajadzīgo parametru maiņstrāva tiek pievadīta diviem elektromotoriem, katrs no tiem piedzen savu automobiļa asi. Šie elektromotori bremzēšanas rekuperācijas režīmā var darboties kā ģeneratori un atdot strāvu akumulatoriem. Kopējā automobiļa jauda ir 185 kilovati ar iespēju īslaicīgi attīstīt jaudu līdz pat 315 kilovatiem, maksimālais griezes moments 1320 Nm.
Nedaudz sīkāk jāapskata akumulatori, kuri jebkuram mūsdienu elektromobilim veido aptuveni trešdaļu no cenas.
OSCar eO projekta viens no galvenajiem partneriem ir Ķīnas lielākais akumulatoru ražotājs Winston Battery. Kopējais sponsorējuma apjoms ir trīs kubikmetri ar litija jonu akumulatoriem, kuri tikko atceļojuši uz Ogres servisa centru. Tie ir komplekti trīs elektromobiļiem – pirmais tiks izmantots izmēģinājumu mašīnai uz pikapa Nissan Navara bāzes, otrs tiks iemontēts Dakaras rallijreidam paredzētajā OSCar eO, bet trešais ir rezerves akumulatoru komplekts, ko paredzēts ņemt līdzi uz sacensībām.
180 akumulatori ar 700 kilogramu kopējo svaru būs vienmērīgi izvietoti mašīnas priekšdaļā un apakšdaļā. Tie ir standarta litija jonu akumulatori, kurus, saliktus attiecīga izmēra un formas baterijās, izmanto gan mūsdienu sērijveida elektromobiļiem, gan sadzīves tehnikai. OSCar eO akumulatoru jauda ir 60 kilovatstundas, kas ļauj sacīkšu režīmā ar elektrību nobraukt aptuveni vienu līdz divas stundas.
Pārvietojoties pa gludu ceļu, nobraukums, protams, ir ievērojami lielāks. Vēl jāpiebilst, ka parastajam OSCar, ar ko Dakarā tika braukts pirms pāris gadiem, degvielas tvertnes tilpums ir 550 litru, bet topošajam OSCar eO būs 200 litru benzīnbāka. Tiesa, elektriskās versijas projektētā masa ir 3,3 tonnas pretēji parastā Oskara 2,6 tonnām.
Būvētāja vārdiem - Andris Dambis
Idejas autors un realizēts - konstruktors un autosportists Andris Dambis
- Kā radās doma doties uz Dakaru ar paša būvētu elektroauto?
Par elektromobiļiem sāku interesēties jau agrāk, jo grozies, kā gribi, tā ir autobūves nākotne. Latvijā līdz šim vēl nav reģistrēts neviens elektromobilis, tādēļ varu teikt, ka mēs šajā ziņā atpaliekam no pārējās pasaules un pat tuvākajiem kaimiņiem. OSCar eO projekts man ir interesants no diviem aspektiem – sportiskā un biznesa. Dakarā pirmajiem braukt ar elektromašīnu ir ļoti aizraujoši.
Godīgi sakot, kārtējo reizi piedalīties šajās sacensībās ar parasto Oskaru, skaidri zinot, ka augstāk par 12. vietu tikt nav iespējams, mums vairs nav interesanti.
Bet ar OSCar eO varam pierādīt savu tehnisko varēšanu. Gada laikā neliela latviešu kompānija var atrisināt uzdevumu, kas līdz šim nevienam nav bijis pa spēkam.
- Vai esi pārliecināts, ka viss izdosies?
Par visiem simts procentiem. Protams, kaut kas neparedzēts var gadīties vienmēr, no tā neviens nav pasargāts. It īpaši garās un grūtās sacensībās kā Dakara. No sportiskā viedokļa, mums ir uzdevums katru dienu iekļauties atvēlētajā laika normā un veiksmīgi sasniegt sacensību finišu. Pie OSCar eO neķertos klāt, ja nebūtu pārliecības. Septiņu gadu Dakaras pieredze ļauj izvirzīt uzdevumus, kurus, kopīgiem spēkiem izpildot, varam sasniegt mērķi. Projekts ir gana ambiciozs, tajā iesaistīti daudzi nopietni partneri. Kopējās izmaksas ir pusmiljons eiro. Šajā summā ietilpst viss sagatavošanās darbs un dalība sacensībās līdz pat preses konferencei Rīgas lidostā, kad atgriezīsimies mājās.
- Pastāsti sīkāk par OSCar eO tapšanu!
Automobiļa konstruēšanu sākām ar akumulatoriem. Ļoti svarīgi, ka mums izdevās atrast partneri, kas piegādā akumulatorus – lielu Ķīnas kompāniju Winston Battery. Viņiem tas ir nozīmīgs projekts – otrais ārpus valsts robežām. To apliecina uzņēmuma īpašnieka īpaši sūtītais videosveiciens, ko var apskatīt mūsu mājaslapā. Man vajadzēja kārtīgi izstudēt visus ar elektromobiļa uzbūvi saistītos jautājumus un tad to apvienot ar iepriekšējo pieredzi rallijreida automobiļu konstruēšanā. Vispirms uz Nissan Navara bāzes uzbūvēsim izmēģinājuma auto, lai šovasar visus jaunos risinājumus kārtīgi pārbaudītu dabā. Paralēli tam jau notiek darbs pie OSCar eO. Vizuāli tas izskatīsies ļoti līdzīgs pēdējās paaudzes OSCar O3.
Riteņi, pusasis un reduktori arī palikuši tie paši, taču pārējā konstrukcija ir krietni izmainīta. Automobilim nav pārnesumkārbas. Elektromotori var radīt ļoti lielu griezes momentu, bet akumulatori nodrošina lielu jaudu. OSCar eO ir elektromobilis ar nobraukuma pagarināšanai izmantotu iekšdedzes dzinēju. Tā, manuprāt, pašlaik ir labākā konstrukcija, kas nodrošina visas elektromobiļa priekšrocības, vienlaikus neradot atkarību no stacionārajiem uzlādes punktiem.
Tepat Ogrē, sēdēdams savā darba kabinetā, esmu izvēlējies labākos pieejamos komponentus no visas pasaules – akumulatorus no Ķīnas, elektromotorus no Lielbritānijas, elektrosistēmas vadības ierīces no ASV, strāvas lādētāju no Šveices.
- Kā ir ar šāda automobiļa atbilstību sacensību tehniskajiem noteikumiem?
FIA ir alternatīvās enerģijas kauss, kurā doti tehniskie noteikumi šāda tipa automobiļiem. Mēs būsim pirmie, kas saliek kopā šo kausu ar rallijreidu. Cik zinu, ar līdzīgas konstrukcijas elektromobiļiem vai hibrīdiem ir braukuši Lemānas 24 stundu autošosejas sacensībās. Dakarā esam pirmie, citi neko tamlīdzīgu vēl nebūvē. Mūsu situācija izveidojusies īpaša ar to, ka ir izaicinājums ko tādu paveikt un apliecināt savu varēšanu, turklāt tik īsā laikā.