Latvijā šoruden ienākusi Eiropas tiešsaistes modes un dzīvesstila iepirkšanās platforma Zalando, un tas ir ļoti nozīmīgs jaunums vairāku iemeslu dēļ. Pirmie ieguvēji, protams, ir patērētāji, kas ar platformas palīdzību nu var ērtāk un vienkāršāk piekļūt iespaidīgam modes preču klāstam no augstākiem modes plauktiem līdz pat sporta un atpūtas apģērbam, aksesuāriem, dizaina priekšmetiem un tā tākāk. Ne mazāk svarīgs ir potenciālais atbalsts vietējiem zīmoliem – caur dalību portālā tiem pavērusies iespēja piekļūt vairāk kā 42 miljoniem aktīvu klientu vairāk kā divdesmit Eiropas valstīs. Tomēr šis notikums ir īpašs arī plašākā kontekstā – jo zīmols Zalando pārstāv gluži jaunu uzņēmējdarbības koncepciju, kas straujiem soļiem virzās pretī globālākai aprites ekonomikai.
Ko tas nozīmē? Līdz šim modes industrija – līdzīgi kā neskaitāmas citas – ir darbojusies pēc lineāra principa, proti: “Materiālu ievākšana – ražošana – tirgošana – patērēšana – izmešana atkritumos”. Nekas traģisks, taču darbība pēc šāda modeļa laika gaitā modes industrijas nospiedumu uz apkārtējo vidi ir padarījusi īpaši postošu. Šī iemesla dēļ zīmols Zalando par savu svarīgāko mērķi ir nospraudis šī nospieduma mazināšanu, pārveidojot industrijas darbības principus, ieviešot ražošanas inovācijas, radot jaunas darba vietas, kā arī pozitīvi ietekmējot un mainot patērētāju ieradumus. Ceļā uz šo mērķi uzņēmums ir nācis klajā ar vairākām iniciatīvām, kas uzņēmuma darbību no horizontālas līnijas pārvērš “aplī”, kura ietvaros esošie resursi un materiāli tiek atjaunoti, salaboti, kopīgoti, iznomāti pēc iespējas ilgāk. Šīs stratēģijas mērķis ir gana ambiciozs, proti: līdz 2023.gadam panākt, ka vismaz 50 miljoniem modes preču tiek dāvāta “otrā elpa” – ka, pārstrādāti un atjaunoti, tie turpina kalpot, nevis tiek vienkārši izmesti, papildinot mūžam augošos atkritumu kalnus.
Nē, tas neparedz tikai preču remontu vien – process ir krietni sarežģītāks un paredz uzlabojumus un optimizāciju vairākās jomās.
Ražošanas inovācijas. Šobrīd zīmola inovāciju iniciatīvas ietvaros tiek izstrādātas jaunas tehnoloģijas un risinājumi ilgtspējīgu materiālu un iepakojomu ražošanai. Jau šobrīd Zalando platformā izmantotie iepakojumi tiek ražoti no 100% pārstrādāta papīra un kartona, bet līdz 2023.gadam tiks pilnībā izskausta vienreiz lietojamā plastmasa un izejmateriāli tiks izmantoti vairākkārt.
Uzņēmums ir iesaistīts arī vairākās otrreizējās material pārstrādes iniciatīvās – piemēram, sadarbībā ar uzņēmumu Infinited Fiber Company, kas ražo pārstrādātu šķiedru.
Oktobra sākumā klajā nāca Zalando kapsulkolekcija redeZIGN for circularity , kas radīta no atjaunojamiem otrreizējās pārstrādes materiāliem, turklāt katrā precē ir iestrādāta īpaša digitāla pasīte, kas tās īpašnieku var informēt par preces izcelsmi un optimālo apkopi, lai pēc iespējas paildzinātu tās mūžu.
Aprūpe un atjaunošana. Platformas care&repair iniciatīva ir vērsta uz sadarbību ar vietējām darbnīcām un meistariem, kas lietotām precēm spēj sniegt otru dzīvi – šuvējiem, kurpniekiem utt. Šī iniciatīva šobrīd ir aizsākta Zalando mājvietā Berlīnē, sniedzot darba iespējas vietējiem meistariem un tās ietvaros pilsētas darbnīcās atjaunoti nu jau vairāk kā divsimt tūkstoši preču.
Sabiedrības līdzdalība. Pat vislabāko nodomu vadītās iniciatīvas neko neiespēj, ja tās nerezonē sabiedrībā, šajā gadījumā – pircēju attieksmē un ieradumos. Zalando veiktās aptaujas apliecina, ka koronavīrusa Covid 19 radīās izaiņas atstājušas savas pēdas arī paterētāju uzskatos un rīcībā – aizvien spilgtāk iezīmējas interese par ilgtspējību.
Zalando platform pircējiem sniedz aizvien vairāk dažādu iespēju mazināt katram savu nospiedumu vidē. Tā 2019.gadā “otrā elpa” tika iedvesta vairāk kā miljonam modes preču – ar lietotu preču tirgošanas digitālās aplikācijas Zalando Zircle palīdzību. Tāpat Zalando outlet platforma piedāvā iespēju par samazinātu cenu iegādāties preces ar defektiem, kā arī lietotas preces.
Šobrīd ceļš uz pilnībā “zaļu” modi ir sākuma stadijā – joprojām notiek pētījumi, tiek veikti eksperimenti, tiek meklēti jauni un iedarbīgi risinājumi. Taču skaidrs ir viens: šis ceļš visām iesaistītajām pusēm – ražotajiem, tirgotājiem, patērētājiem – ir viens.