Grūtniecības kalendārs: 25.–28. nedēļa

Grūtniecība
Mans Mazais
Mans Mazais
26. oktobris, 2015
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Var būt, ka šajā laikā gribas biežāk urinēt. Tomēr turi pie rokas negāzēta ūdens pudeli, lai ik pa laikam vari padzerties. Tas aizkavēs roku un kāju pietūkšanu, kas raksturīga šim grūtniecības posmam, īpaši, ja ir karsts laiks. Ja tava seja un rokas izskatās nedabiski uztūkušas vai ja tūska sākas pēkšņi, sazinies ar ārstu – šīs pazīmes var liecināt par preeklampsiju.
Sargi sevi no locītavu sāpēm. Ja tev ilgstoši jāsēž pie datora, ņem īsus pārtraukumus, lai izlocītu ne vien kājas, bet atpūtinātu arī plaukstas, pirkstus un rokas.
Dzemde spiež gan uz urīnpūsli, gan taisno zarnu, un tas var provocēt hemoroīdu veidošanos. Par tiem liecina asas sāpes anālās atveres apvidū, ko rada līdz šim nebijis veidojums pie tūpļa. Hemoroīdi var saasināties gan grūtniecības pēdējos mēnešos, gan arī pēc dzemdībām. Nekautrējies, bet runā par to ar savu ārstu! Tev nav jāciešas, ir svecītes, kas ātri palīdzēs atjaunot pašsajūtu. 
 
Tavs bērniņš
Bērniņš sver aptuveni 900–1000 g un ir 35–37 cm garš. Līdz šim mazuļa plaksti bija aizvērti, bet no 28. nedēļas tie pamazām atveras, viņš var redzēt, kā arī atvērt un aizvērt acis. Bērniņš spēj arī sapņot! Šajā laikā viņš sāk reaģēt uz saldu, skābu un rūgtu garšu. Bērniņa seja un ķermenis ir klāti ar taukainām nogulsnēm, kas aizsargā ādu no ūdens. Augļa plaušas vēl nav pilnīgi attīstītas, jo tajās jāizveidojas surfaktantam – vielai, kas neļauj plaušām izelpas laikā pilnīgi saplakt. Ja mazulītis piedzimtu tagad, viņš izdzīvotu, ja saņemtu speciālu aprūpi.
Nostiprinās bērniņa kauli, un veidojas viela, kas nodrošina viņa plaušu attīstību. Bērns spēj klepot un žagoties, un to māmiņa var sajust kā vieglus sitienus. Kāju un roku muskuļi ir labi attīstījušies, un mazais tos pastāvīgi izvingrina.
 
Attiecības un sekss
Pavadīt laiku kopā – tas ir svarīgi. Bet tikpat svarīgi ir veltīt laiku sev. Pirmajā gadā, kad kļūsiet par vecākiem, jūs būsiet aizņemti ar citām lietām, tāpēc ļaujiet viens otram darīt sevi interesējošās lietas tagad.
 
Uzturs un fiziskās aktivitātes
Lai arī, iespējams, vairs nejūties tik veikla kā grūtniecības sākumā, tu joprojām vari apmeklēt grūtnieču vingrošanu, ūdens aerobiku, kā arī doties garās pastaigās. Aktīvs dzīvesveids palīdzēs tev nepieņemties svarā par daudz, uzturēs stabilu cukura līmeni asinīs, ļaus labāk gulēt.
Ja grūtniecības laikā tev radies aizcietējums, atceries, ka pret to ļoti labi palīdz bietes (gan svaigas, gan vārītas), žāvētas plūmes un skābpiena produkti. Tāpat ieteicams kaut reiz dienā ieplānot brīdi atpūtai un pagulēt uz muguras ar ceļgalos saliektām kājām. 
 
3 padomi labai atpūtai
 
Grūtniecības sākumā daudzām sievietēm tik ļoti nāk miegs, ka varētu aizmigt kaut stāvus. Bet, kad puncītis kļūst aizvien lielāks, mēdz parādīties gan bezmiegs, gan neērtības – spilvens ciets, sega spiež…
 
1. Atpūtini muguru un kājas!
Kad vēders izaudzis jau krietni liels, biežāk jāatvēl brītiņš atpūtai, jo grūtniecības pēdējā trimestrī, cenšoties noturēt lielā punča svaru, mugurkaula jostas daļā rodas pārāk liels izliekums uz priekšu jeb hiperlordoze. Vēlams, lai mugurkauls atpūstos un atgrieztos normālā stāvoklī naktī, tāpēc ieteicams uzlabot guļvietu ar pāris liekiem spilveniem (skatīt 2. punktu!). Tomēr grūtniecei ieteicams atpūsties ne tikai naktī, bet arī pa dienu. Viens no variantiem ir ieņemt mugurai ērtu pozu un sacelt augstāk kājas, jo pēdējos grūtniecības mēnešos tieši mugurai un kājām ir lielākā slodze. 
 
2. Lielais pakavs un spilveni
Laba manta ir speciālais, grūtniecēm domātais pakaviņš – apmēram pusotra metra garš, izlokāms vajadzīgajos leņķos. Grūtniecības beigu posmā visērtākā gulēšanas poza ir uz sāniem, un te pakavs lieti noder, lai to varētu apķert ar roku un pārlikt pāri kāju, tādējādi atvieglojot arī lielā vēdera pozīciju. Ja gultā nav, uz kā atbalstīties, guļot veidojas nepareizs mugurkaula izliekums – pakava apķeršana palīdz! Protams, speciālā pakava vietā var izmantot arī vairākus spilvenus vai sarullētu segu.
 
3. Prātīga pozu maiņa
Pēdējos mēnešos grūtniecei mainās gaita un kustības kopumā – sieviete kustas piesardzīgāk un lēnīgāk. To, lai grūtniece vairs neskraidītu kā senāk, regulē pati daba, darot topošo māmiņu smagnējāku, bet svarīgi arī pašai kustēties apdomīgi. Piemēram, ikdienā jāiemācās pareizi piecelties no gultas – jāpaveļas uz sāniem, jāatbalstās uz apakšdelma, tad uz plaukstām, lēnām jānolaiž kājas pāri gultas malai un tad var nesteidzīgi celties.
 
Kāpēc ir grūti gulēt uz muguras?
Gulēšana uz muguras vairākumam grūtnieču pēdējos mēnešos nav ērta – nereti tādēļ, ka, ilgāk atrodoties uz muguras, lielā vēdera svars traucē asinsriti lielajos asinsvados un var uznākt reibonis. Bet arī muguras dēļ šāda gulēšana nav tā labākā – īpaši tad, ja kājas ir izstieptas taisnas. Tā guļot, pastiprinās arī nepareizais muguras izliekums jostas daļā. Palīdzēt var ceļgalu ieliekšana un kaut kā palikšana zem tiem – spilvena, pakava u. tml., jo tas palīdz jostas daļai piespiesties pie gultas matrača. Šādi reizi pa reizei ieteicams pagulēt arī pēc dzemdībām – tas palīdzēs mugurkaulam, iegurnim un vēderam atgriezties iepriekšējās pozīcijās.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

GADA KOSMĒTIKA 2020

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+