Tuvojoties vienam no gada intensīvākajiem iepirkšanās notikumiem – Ziemassvētku dāvanu iegādei, pircēji pārdomā un izvērtē, kā šogad visdrošāk, bet vienlaikus savam dzīvesveidam atbilstošāk sarūpēt dāvanas.
Balstoties uz novembrī veikto aptauju, visās trīs Baltijas valstīs tendences ir līdzīgas. Ja Latvijā šogad dāvanas internetā plāno iegādāties 27% respondentu, tad Lietuvā priekšroku pirkumiem tiešsaistē dos visvairāk iedzīvotāju – 29%, tikmēr iedzīvotāji Igaunijā nedaudz retāk plāno iepirkties internetā. 16% no Latvijas Ziemeļu kaimiņiem ir norādījuši, ka šogad dāvanas tiks sarūpētas tiešsaistē.
Analizējot datus reģionos, atklājies, ka visaktīvākie pircēji, kas šogad plāno iepirkties internetā, dzīvo Rīgā (31%), pēc tam seko Kurzeme ar 28% un Zemgale ar 26%, respondentiem norādot, ka pirkumus Ziemassvētkiem internetā veic regulāri un to plāno darīt arī šogad. Tikmēr 24% respondentu no Latgales atzinuši, ka dāvanas sarūpēs internetā, savukārt Vidzemē – 21%.
Citi lasa
Ja epidemioloģiskā situācija būs stabila un iepirkties klātienē būs droši, Latvijā 44% respondentu plāno iepirkties gan internetā, gan klātienē, savukārt kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā tendences nedaudz atšķiras - attiecīgi 57% lietuviešu un 50% igauņu preces iegādāsies abos veidos.
Joprojām aktīvākie pircēji tiešsaistē ir gados jauni cilvēki. Savukārt vecuma grupā no 60–74 gadiem ir augstākais īpatsvars respondentu, kas plāno iepirkties tikai klātienē – tā norādījuši 35% respondentu.
Savukārt, apskatot aktīvāko tiešsaistes pircēju segmentu, aptaujas dati liecina, ka tradicionāli pircēji vecumā no 18–29 gadiem iepērkas internetā salīdzinoši biežāk. Pirkumus internetā šajā vecuma grupā veiks 39%, no kuriem 16% to darīs pirmo reizi, ņemot vērā pandēmijas radīto ietekmi. Tikmēr klātienē iepirksies 13% jauniešu, ko varētu skaidrot ar to, ka jaunākai iedzīvotāju grupai nereti kopīga iepirkšanās ir daļa no socializēšanās. Tikmēr vecuma grupā no 30–39 gadiem dāvanu sagāde internetā ir ikgadēja tradīcija un to turpinās darīt 27% respondentu, kas varētu būt saistīts ar maksimālu laika ietaupīšanu, ko prasa darba un ģimenes apvienošana.
* Norstat Latvija aptauja Baltijas valstīs. Iedzīvotāju iepirkšanās paradumi Ziemassvētku periodā. Aptauja veikta novembrī, respondenti Baltijas valstīs – 3000.