Drēbnieks trešajā paaudzē Luka Rubinači: džentlmenis ir diskrēts, bet atmiņā paliekošs

Vīrietis
Sabrina Bamstede
30. janvāris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: No personiskā arhīva
Laikā, kad klasiskais vīriešu stils pārdzīvo īstu renesansi un vīrieši daudz eksperimentē, vēsturiskie drēbnieku nami atkal nokļuvuši uzmanības centrā.

Luka Rubinači tam ir spilgts piemērs. Kā drēbnieku dinastijas Maison Rubinacci mantiniekam viņam nav vajadzības sekot likumiem, jo viņš pats var šos likumus radīt.

Savulaik viss sākās ar Lukas vectēvu Dženaro Rubinači, kuģniecības biznesa mantinieku, kuru pagājušā gadsimta sākumā uzskatīja par vienu no vislabāk ģērbtajiem džentlmeņiem Itālijā. Dženaro nolēma savu kaisli pret apģērbu attīstīt tālāk un nolīga labākos Neapoles drēbniekus.

Tā 1932. gadā tika dibināts uzņēmums Maison Rubinacci (sākotnēji Dženaro to nosauca par London House, jo tolaik Anglijas drēbniekiem bija liela ietekme). Dženaro izstrādāja unikālu uzvalka stilu, ko tagad pazīstam kā Neapoles uzvalku. Tas ir viegls un ērts, vienlaikus elegants, ar īpašu harismu. Dženaro dēls Mariano ir paveicis lielisku darbu, uzturot kvalitātes standartus un saglabājot Maison Rubinacci filozofiju dzīvu – klienta ērtums un individualitāte ir vienīgais, kas jāpatur prātā, šujot uzvalkus.

Ar Lukas Rubinači iesaistīšanos ģimenes biznesā vīriešu modes pasaulē par Maison Rubinacci radies jauns intereses vilnis. Tādos modes pasākumos kā slavenais Pitti Uomo vai Ņujorkas Modes nedēļa fotogrāfi īpaši gaida Lukas parādīšanos, lai notvertu viņa unikālo pieeju drēbniecības stilam. Luka pats izsakās, ka viņam par modi ir maz intereses, bet ir liela kaisle pret stilu.

Luka sociālos tīklus aktīvi izmanto vīriešu izglītošanai par apģērbu un drēbniecības mākslu. Lai gan Maison Rubinacci nemēdz runāt par saviem klientiem, ir zināms, ka viņi ir atbildīgi par lorda Normana Fostera, Saūda Arābijas prinča Feisala, Braiena Ferija, kā arī Lapo Elkana, iespējams, stilīgākā vīrieša vēsturē Džanni Agnelli mazdēla, garderobi.

Luka labprāt sniedza interviju KLUBAM, lai Latvijas džentlmeņiem rastos lielāka interese par sava stila izkopšanu.

– Kas ir pirmais, ko tu pamani džentlmeņa stilā?

– Manuprāt, tu nepamani džentlmeni. Kad viņš ir ielūgts uz pasākumu, tas nav viņa uzvalks, kas ir ielūgts. Vīrietim nav jāizceļas no pūļa. Džentlmenis ir diskrēts, bet vienmēr atmiņā paliekošs.

Viņš var atstāt iespaidu tikai ar to, ko viņš saka, kas viņš ir. Ja tu izcelies no pūļa, tu visdrīzāk neesi pienācīgi apģērbts. Interesants vīrietis ir patīkams un viegls sarunā. Labs apģērbs ir papildu ieskaites punkts.

Mūsdienu džentlmenis savā izskatā dažādās pasaules malās atšķiras. Bet apdomīga pieeja ir atslēga, lai attīstītu savu stilu. Jaunā paaudze pārāk akli seko modei, un modē ne vienmēr ir tas, kas piestāv vislabāk. Būt mūsdienu džentlmenim – tas ir dzīvesveids. Apdomībai jābūt it visā. Ir daudz nianšu, kas atšķir īstu džentlmeni. Tā ir attieksme pret dzīvi, veids, kā viņš komunicē, mijiedarbojas ar cilvēkiem. Viņš var būt lieliski ģērbts, bet uzvesties augstprātīgi. Tā nav mūsdienu džentlmeņa pazīme.

– Kādi vīrieši nāk pie Rubinači?

– Pamatā tie ir vīrieši, kuri atstāj pagātnē tendences, mēģina saspēlēties ar modi un ir gatavi attīstīt savu īpašo stilu.

– Kāda ir tava pieeja, kad tu ģērb vīrieti?

– Mēs ģērbjam vīrieti atkarībā no konteksta. Cilvēki ir atšķirīgi, tādēļ visiem būtu jāģērbjas atšķirīgi. Var sekot modei, bet tā vienmēr mainās. Kad vīrietis vēlas attīstīt savu stilu, viņam ir jāsaprot sevi un savu dzīvi.

Es sāku ar trim jautājumiem, lai saprastu vīrieša kontekstu.

Kur viņš dzīvo? Kādu darbu dara? Kāpēc ir vēlme izskatīties tieši šādi?

– Tu runā par kontekstu. Vari paskaidrot, kā tas attiecas uz dažādu profesiju pārstāvjiem?

– Šorīt, piemēram, atnāca klients, lai pasūtītu lielisku žaketi, kura izceltos. Bet viņam mugurā bija T krekls un sporta kurpes, tāpēc estētiski man nebija nekādu pavedienu, kā interpretēt viņa vēlmes. Klients pastāstīja, ka viņš ir pavārs vairākos Ņujorkas restorānos un reprezentablu apģērbu nēsā tikai atpūtas pasākumos. Kļuva skaidrs, ka viņš vēlas ekscentrisku žaketi.

Viņš nāk no kreatīvas vides, nevis no finanšu vai politiskajām aprindām, kur izcelties nozīmē nēsāt pavisam cita stila apģērbu. Mēs viņam izvēlējāmies violetu kašmira žaketi. Mūsu klienti nāk no dažādām pasaules malām, tiem ir atšķirīga dzīve. Tāpēc saprast kontekstu ir tik svarīgi, lai izdarītu pareizu un korektu izvēli. Vīrieši, kad runa ir par stilu, ne vienmēr var sevi precīzi raksturot.

Vīrietis ir ļoti vienkārša būtne, viņš valkā tikai to, kas viņam patīk.

Ja viņam ir mīļākā kaklasaite, viņš to sien katru dienu. Tas pats notiek ar mīļāko bleizeru. Šīs ļoti vienkāršās un pragmatiskās pieejas dēļ vīrietim ir risks savā stilā kļūt garlaicīgam. Apģērbam ir jākļūst par kaisli, lai viņš atvērtu savu prātu un izbaudītu šo spēli.

– Vīrietis bieži vien ir apjucis, nezina mērķi. Viņš pieprasa vienu lietu, bet viņam varbūt nepieciešama pavisam cita. Kā tu ar to tiec galā?

– Esmu kaislīgs! Cenšos vadīt šādu vīrieti viņa komfortzonā. Tā ir mana sadarbība ar klientu līdz brīdim, kamēr viņš ir laimīgs, korekti ģērbts un ir sajūsmā par rezultātu. Klients bieži vien nevar vizualizēt, kāds būs iznākums. Tas ir mūsu, drēbniecības stilistu, uzdevums – viņu pie tā pievest. Rubinači nekad nesaka – tā tam jābūt! Uzsvars ir uz klientu, nevis uz uzvalku.

– Daudzi Londonas Savile Row* autoritatīvie drēbnieki ir pazīstami ar ļoti raksturīgiem uzvalku stiliem, tāpēc ir diezgan stingri savā pieejā – klientam nedrīkst būt savu uzskatu.

– Tā ir patiesība! Kad man bija 20 gadu, es strādāju Kilgour**. Kad klienti izteica neapmierinātību, drēbnieks vienmēr teica – tā šeit tiek darīts. Drēbnieki vēlas saglabāt savu uzvalku unikālo izskatu, ko cilvēki asociē ar noteiktu drēbniecības namu. Es to saprotu. Man toties patīk paplašināt savu redzesloku un mēģināt jaunas pieejas. Tā ir pavisam cita spēle.

– Esmu pamanījusi, ka ar gadiem drēbniecības ziņā mani klienti ir kļuvuši daudz izglītotāki. Vai tas tavu dzīvi padara vieglāku?

– Noteikti ir kļuvis sarežģītāk! Šie klienti uzskata sevi par zinošiem un uzvedas kā drēbnieks, bet viņi tomēr tādi nav. Mans tēvs joko – klienti sagaida, ka individuāli pašūts uzvalks spēs lidot, bet tā nav! Šāds uzvalks tikai, iespējams, derēs.

– Tu bieži runā par ģērbšanās kaisli un spēles izbaudīšanu. Kā nepārkāpt šo līniju? Kā saglabāt gaumes izjūtu?

– Es tiešām izbaudu ģērbšanos procesu! Mana sieva bieži saka: Luka! Par daudz! Bet man tā ir spēle. Mana garderobe ir ļoti plaša, es izbaudu krāsu kombinēšanu un negaidītus risinājumus. Es dzīvoju Milānā un esmu drēbnieks, es drīkstu eksperimentēt katru dienu. Šodien man mugurā ir ļoti klasisks uzvalks, bet vakar man bija zilās un oranžas krāsas kombinācija.

– Kāda ir tava attieksme pret sievietēm, kuras aktīvi dod padomus savam vīrietim, ko ģērbt mugurā?

– Pozitīva! Sievietes viedoklis vienmēr ir pieņemts un novērtēts. Bet jebkāda pārspīlēšana nav laba. Ir patīkami iepriecināt savu otro pusi, bet jāpatur prātā arī tas, ko vēlies pats. Man tik bieži ir nācies pārģērbties, pirms mēs kaut kur dodamies, jo sievai nepatika tas, kas man bija mugurā! Viņai tas ir svarīgi. Ja vīrietis nav pārliecināts par savu stilu un viņam nākas uzklausīt citus cilvēkus, tas ir drauds, jo nozīmē, ka viņš jūtas neērti savā veidolā. Kompromiss ir svarīgs.

– Kad dodies uz kādu pasākumu kopā ar sievu, centies pieskaņot savu apģērbu viņas tērpam?

– Dažreiz. Es to daru tīšām, bet viņa ne vienmēr to pamana. Nesen mēs devāmies vakariņās, un es uzvilku zaļu kreklu, kas saskanēja ar sievas svārkiem. Kad viņa to vēlāk vakarā pamanīja, bija dusmīga. Visi par mums jokoja. Bet ir jauki darīt ko tādu.

– Vai pastāv kādi universāli likumi, domājot par savu garderobi?

– Jā, ir trīs uzvalki, no kuriem var izveidot vīrieša garderobi. Es aizvien iesaku to, ko mans tēvs man ieteica 18 gados: «Luka, tagad mēs tev uzšūsim vienu zilu uzvalku, vienu pelēku un vienu sporta žaketi.

Zilo uzvalku tu vari valkāt pa dienu, vakaros un pasākumos. Pelēko uzvalku tu valkāsi pa dienu.

Sporta žakete tev noderēs piektdienā, sestdienā.» Es dodu šo pašu padomu maniem klientiem. Zilā žakete salikumā ar pelēkajām biksēm veido lielisku bleizera kombināciju vakariņu apģērbam. Un tās pašas pelēkas bikses, kombinējot ar sporta jaku, dod casual izskatu dienas laikam. Ar šiem trim apģērbiem vīrietim nav jāiegādājas nekas cits.

– Vai ir kas tāds, ko vīrieši nedrīkst vilkt mugurā pēc 40 vai 50 gadiem?

– Kategoriskums nekad nav labs.

– Vai Rubinacci zīmolu var atrast Rīgā?

– Pašlaik gatavās produkcijas Rīgā nav. Bet kā bespoke*** drēbnieki mēs varam atbraukt jebkur. Mēs vēlētos būt viegli pieejami jaunajās valstīs. Drīz es lidošu uz Honkongu, jo daži draugi vēlas iegādāties uzvalkus.

Starp citu, vai tava grāmata par vīriešu stilu jau ir iznākusi? Es vēlos to nolikt manā klubā, lai klienti varētu lasīt.

– Grāmata ir latviešu valodā! Tev ir klienti no Latvijas?

– Vēl nav. Bet man tieši patīk tas, ka tā būs oriģinālvalodā. Tikko pienāca grāmata no Indijas. Ir arī viena no Kazahstānas. Klienti no Kazahstānas vienmēr sajūsminās, kad to redz! Uzturot tādu biznesu kā Maison Rubinacci, kur meistari izgatavo iespējami labāko produkciju, man ir atbildība, lai vēstītu pasaulei par džentlmeņa stilu, par ģērbšanās skaistumu. Ja vīrietis ir izglītots par stilu un kvalitāti, viņš vienmēr izdarīs pareizu izvēli. 

– Par kādām kļūdām tu vēlētos brīdināt vīriešus?

– Kļūda ir akli sekot modei. Šodien drēbniecībai džentlmeņa pasaulē ir liela ietekme un spēks. Runājot par itāļu drēbniecību – ja tu zini likumus, tu vari tos lauzt.

– Jutīgs jautājums. Kādas slavenības ir Rubinači klientu lokā?

– Šajā jautājumā mēs esam ļoti diskrēti. Visi mani klienti ir interesanti cilvēki. Es priecājos, kad klienti piemin mani, bet es nekad par viņiem nerunāju.

Sabrina Bamstede

Dzimusi Latvijā, vīriešu modes un drēbniecības biznesā nostrādājusi vairāk nekā desmit gadu. Šobrīd darbojas Londonā. Beigusi Bedfordas Universitāti (mākslas bakalaurs) un Londonas Modes koledžu (modes mārketings un sabiedriskās attiecības).

Sabrinai ir plaša pieredze vīriešu lietišķās garderobes sastādīšanā, klientu sagatavošanai īpašiem gadījumiem, balvu pasniegšanas ceremonijām un kāzām, atpūtas aktivitātēm – medībām, izjādēm, golfa spēlei.

Kopā ar stila eksperti Ritu Erdmani sarakstījusi vīriešu stila rokasgrāmatu Bruņas, kura šoruden nāks klajā.

* Savile Row. Ielas nosaukums Londonas prestižajā rajonā Mayfair (Piccadilly). 19. gadsimtā šajā ielā savas durvis sāk vērt drēbniecības nami, kas šuva apģērbus sabiedrības augstākajiem slāņiem. Šie nami arī lēnām attīstīja mūsdienu uzvalka formu. Dārgākie individuāli šūtie uzvalki pasaulē joprojām tiek darināti šajā ielā. Cenas ap 5000 £ un vairāk.

** Kilgour. Viens no vēsturiskajiem drēbniecības namiem Savile Row ielā, uzskatāms par diezgan liberālu un modernu. Ilgu laiku skandināvu kreatīvais direktors centās pārveidot Kilgour imidžu, bet pat viņi cenšas aizsargāt sava stila uzvalka piegriezumu.

*** Bespoke ir visaugstākais drēbniecības līmenis – individuālā šūšana ar vairākkārtēju laikošanu. Uzvalki top 4–6 nedēļu laikā ar vismaz divām piemērīšanām, ir iespēja procesa gaitā iejusties uzvalkā, ar drēbnieku līdz sīkākajai niansei pārrunājot savas vēlmes, tā nodrošinot perfektu rezultātu.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

 

 

Noderīgi un interesanti

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs