Austeru, koraļļu, vistu čaumalu — kāds kalcijs labāks?

Kalcijs
Ginta Auzniece
19. marts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pexels
Kalcijam ir svarīga loma kaulu veselības uzturēšanā. Ja jālieto kalcijs kā uztura bagātinātājs, gan var apjukt – tik daudz un dažādu veidu! Kuru no tiem izvēlēties, palīdz saprast Una Gailiša, endokrinoloģe un virsārste Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcā.

Galvenokārt, visi līdzekļi, ko var nopirkt aptiekās, ir bezrecepšu, tie reģistrēti kā uztura bagātinātāji. Austeru, koraļļu, vistu olu – būtībā ir vienalga, kuru no šiem veidiem izvēlēties, jo kalcijs ir un paliek kalcijs, un šie visi ir dabas produkti, kuros tā vienkārši ir visvairāk. Bet jāņem vērā, ka kalcijam ir vairāki iespējamie savienojumi – kalcija karbonāts, kalcija citrāts, kalcija laktāts un vēl daudzi citi…

Tāpat jāatceras, ka katrā kalcija preparātā vairāk vai mazāk ir arī piemaisījumi un saistvielas, un, tā kā lielākā daļa šo līdzekļu ir uztura bagātinātāji, nav līdz galam zināms, cik labas vai sliktas ir papildvielas. Nepārsniedzot ieteikto dienas devu, kā uztura piedevu tos, protams, var lietot, bet – ja kalcijs vajadzīgs kā ārstēšana, piemēram, osteoporozei, es dodu priekšroku medikamentiem.

Daudz kalcija ir arī zaļumos, brokoļos un sardīnēs.

Lielākā daļa kalcija preparātu satur arī D vitamīnu. No vienas puses, ļoti pareizi, jo – lai kalcijs uzsūktos, D vitamīns ir vajadzīgs. Bet, no otras, – šajos līdzekļos D vitamīns parasti ir ļoti mazā, dažkārt pat niecīgā, devā, tāpēc uz to vien paļauties nevajag. Jā, tev var rasties šaubas – kā sausā kapsulā var iemontēt D vitamīnu, ja tas ir eļļā šķīstošais vitamīns. Bet – par to nevajadzētu bažīties, jo arī D vitamīnam tāpat kā kalcijam ir dažādas formas. Daudz vairāk mani uztrauc deva… Lielākajā daļā aptieku kalcija preparātu D vitamīna ir ne vairāk par 200 SV jeb starptautisko vienību. Bet lielākajai daļai cilvēku vajag 2000, pat 4000 vai 6000 starptautisko vienību dienā, un ar šiem līdzekļiem to nebūs iespējams uzņemt.

Kā aprēķināt kalcija uzņemšanas devas?

Vairums preparātu satur kalcija karbonāta savienojumu, bet elementārkalcija, tātad – tīrā kalcija —  šajā savienojumā ir aptuveni uz pusi mazāk. Proti, ja preparāta sastāvā ir 600 miligrami kalcija karbonāta, tad tīrā kalcija vienā kapsulā ir tikai 300 miligrami. Savukārt, iesakot optimālās dienas devas, vienmēr norādīts tīrais – elementārkalcijs.

Nelieto kalciju reizē ar kuņģa skābi samazinošām zālēm! Tās kavēs kalcija uzsūkšanos.

Izvēloties kalcija karbonātu, ir vēl dažas lietas, kas jāņem vērā. Būtiskākais – tas uzsūcas tikai tad, ja kuņģī ir pietiekams skābes daudzums. Tātad, ja tu lieto kuņģa skābi samazinošus medikamentus, jārēķinās, ka kalcija karbonāts uzsūksies sliktāk. Arī, ja ir izoperēts kuņģis un skābes izdale ir samazināta, kalcija karbonāts uzsūksies ne visai labi. Tādās situācijās piemērotāks ir otrs variants – kalcija citrāts. Tā uzsūkšanās nav atkarīga no skābes klātbūtnes, bet – lai iegūtu vienu gramu elementārkalcija, nepieciešams četras reizes vairāk kalcija citrāta savienojuma. Tātad – četri grami! Proti, ja viens pulverītis vai kapsula satur 500 miligramus kalcija citrāta, tajā patiesībā ir tikai 125 miligrami tīrā kalcija. Īstākā matemātika! Turklāt, pasekojot līdzi vajadzīgajām devām, kalcija pareiza lietošana var sanākt diezgan sālīta maciņam.

Ir vēl kalcija glikonāti, laktāti un citi savienojumi, bet jāteic, ka tie uzsūcas vēl sliktāk, un zinātniskās publikācijās šiem kalcija veidiem netiek piedēvēts būtisks ieguvums.

Cik daudz kalcija vajadzētu lietot uztura bagātinātāja veidā?

Pieaugušam cilvēkam vidēji būtu jāuzņem viens grams kalcija dienā – ideāli, ja to var uzņemt ar uzturu. Ja tu kaut nedaudz lieto uzturā kādu no kalciju saturošiem produktiem, bet tomēr ne pietiekami, papildus būtu adekvāti uzņemt 500 mg elementārkalcija vienību. Tālāk, vadoties pēc katra līdzekļa formas devas, jārēķina, cik tieši tajā būs tīrais kalcijs. Lietot vari kursa veidā – laiku pa laikam.

Savukārt nedaudz lielāka kalcija deva vajadzīga sievietēm pēc 51 gada vecuma, kad sākas menopauze un kad hormonu kritums veicina osteoporozes attīstību. Optimālā kalcija deva šajā laikā ir 1200 miligrami dienā. Vīriešiem nepieciešamība pēc kalcija pieaug pēc 70 gadu vecuma, jo andropauze jeb, kā tautā saka, vīriešu klimakss, parasti iestājas pakāpeniskāk un vēlāk nekā sievietēm.

Ja runa ir par osteoporozi vai nopietniem uzturvielu uzsūkšanās traucējumiem, reizēm saviem pacientiem ar kapsuliņām iesaku uzņemt pat vienu gramu elementārkalcija dienā. Turklāt tādos gadījumos kalcijs parasti jālieto visu mūžu.

Kalcijs un D vitamīns tiešām ir kā saldais pārītis – nespēj viens bez otra dzīvot!

Kā jālieto kalcija preparāti un kādas ir blaknes?

Kalcija karbonātu labāk lietot ēšanas laikā, kopā ar uzturu, jo ēdot izdalās kuņģa skābe, un tas veicinās uzsūkšanos. Un vēl – ja nozīmēts lietot, piemēram, vienu gramu dienā, to vajadzētu sadalīt vismaz divās daļās – 500 miligramus no rīta un 500 miligramus vakarā.

Tāpat kalcija karbonātu nevajadzētu lietot reizē ar kuņģa skābi mazinošiem līdzekļiem, bet vismaz ar divu stundu starplaiku. Turpretim kalcija citrātu var lietot jebkurā diennakts laikā. Būtiskākā blakne, ko var izraisīt kalcija karbonāts, ir aizcietējumi un vēdera pūšanās. Tāpēc labāk sākt lietot mazāku devu – piemēram, pusi tabletes, ko sadala uz vairākām reizēm dienā. Pakāpeniski devu var kāpināt līdz pilnai devai. Lai aizcietējumu veidošanos aizkavētu, ikdienā jālieto pietiekami daudz šķidruma. Ja aizcietējumi ir tiešām izteikti, var pamainīt kalcija formu un savienojumu – no kalcija citrāta tādas blaknes ir retāk.

Kalcija preparātu lietošana grūtniecības laikā

Ja tev grūtniecības laikā jālieto gan dzelzs preparāti, gan kalcijs, tos noteikti nevajadzētu lietot kopā, jo kalcijs mazinās dzelzs uzsūkšanos. Abus preparātus vajadzētu lietot ar 2–3 stundu starplaiku.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs