Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • Degvielas piedevas – jāizvēlās vai jāizvairās?

    Praktiski padomi
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    12. februāris, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Benzīns vai dīzeļdegviela, ko lejam savās automašīnās, mūsdienās vairs nav tīrs naftas sintēzes produkts, bet mērķtiecīgi pilnveidots kokteilis. Bez modernām piedevām šeit neiztikt, tāpēc skaidrosim, kas tās ir un kā tās darbojās.

    Eiropas Savienībā ir apstiprinātas degvielas kvalitātes prasības. Tās nosaka vairāk nekā desmit parametru, kuriem jāatbilst gan benzīnam, gan dīzeļdegvielai, lai tie tiktu akceptēti tirdzniecībai. Tas ir tā saucamais pamatstandarts, kuru ievērojot tiek nodrošināta degvielas pamatfunkciju, kā arī noteikto ekoloģisko normatīvu izpilde. Tomēr, kā izrādās, joprojām kaut kā pietrūkst, lai degviela būtu perfekta.

    Degvielas piedevu veidi

    Degvielas piedevas iedala trīs grupās atkarībā no tā, kur tās tiek pievienota.

    • 1. Rūpnīcas piedevas

    Rūpnīcā tiek pievienotas īpašas piedevas, ar kurām tiek panākta degvielas atbilstība noteiktai specifikācijai, piemēram, piedeva, kas uzlabo eļļošanas spēju, lai degvielas darbība nebūtu kaitīga dzinējam. Dīzeļdegvielai pievieno piedevas, kas aizkavē parafīnu veidošanos un tādējādi neļauj tai sabiezēt pazeminātā temperatūrā.

    Ziemas dīzeļdegvielu iedala piecās tā saucamās arktiskajās klasēs ar atšķirīgiem aukstumizturības parametriem.

    Tad vēl ir biokomponenti. Latvijā kopš 2009. gada spēkā ir norma, kas nosaka, ka visai degvielai ir jāsatur 5% biokomponentu.

    Dīzeļdegvielai tiek pievienota rapšu eļļa, bet benzīnam – bioetanols. (Tiesa, ar etanolu bagātināts ir tikai 95. markas benzīns. Lieta tāda, ka augstā skābekļa satura dēļ, pievienojot bioetanolu 98. markas benzīnam, degvielas oktāna skaitlis pārsniegtu standartu noteikto maksimuma robežu.) Biokomponentus var pievienot gan rūpnīcā ražošanas procesā, gan arī uz vietas terminālī.

    • 2. Mazfunkcionālās piedevas

    Neilgi pirms degviela nonāk mazumtirdzniecībā, tiek pievienotas t.s. multifunkcionālās piedevas. To mērķis ir nodrošināt virkni tehnisku uzlabojumu. Tiek ražotas piedevas, kas pastiprina vai pavājina kādu īpašību. Tostarp ir piedeva, kas samazina dīzeļdegvielas putošanos.

    Tas ļauj samazināt auto uzpildes laiku. Ir antioksidanti, kuru uzdevums ir aizkavēt auto barošanas sistēmas daļu koroziju. Un, protams, piedevas, kas veic dzinēja iekšēju skalošanu, palīdz likvidēt kvēpu (degšanas atkritumproduktu) nosēdumus, kā arī veic preventīvu darbību, proti, neļauj veidoties uzdeguma slānim.

    Tas ir īpaši svarīgi modernajiem dzinējiem, kas ir konstruktīvi smalki mehānismi.
    • 3. Pircēja izvēle

    Piedevas, ko var nopirkt veikalā un ko auto lietotājs pats var pievienot degvielai, cenšoties padarīt to labāku. Piedāvājuma sortiments ir plašs. Ir piedevas, kas nodrošina degvielas sistēmas un/vai dzinēja skalošanu, uzlabo dīzeļdegvielas aukstuma īpašības (gadījumā, ja uznācis sals, bet bākā ir vasaras degviela), ūdens absorbenti, kas mazina sistēmas koroziju un atvieglo dzinēja startēšanu, dīzeļdegvielas pretdūmošanas līdzekļi (acīmredzot tiem, kas par degvielu izmanto krāšņu kurināmo…) u. tml.

    Speciālista komentārs

    Kaspars Skrābāns

    Katrs degvielas tirgotājs tirgū sevi pozicionē nedaudz atšķirīgi. No tā arī atkarīgs, ko tas cenšas akcentēt ar savām specpiedevām. Uzskatāms piemērs ir Shell ar VPower. Kā no nosaukuma itin viegli var noprast, tā ir degviela, kas dod papildu spēku, jaudu, uzlabo auto veiktspēju. Tā pat nokrāsota Shell imidžam atbilstošā sarkanā tonī.

    Arī citiem lielākajiem tirgotājiem ir savas oriģinālās piedevas: Neste ir Futura, Lukoil ir Ecto, Statoil – Ultima un Fortis u. tml. Degvielas piedevas izstrādā un ražo specializēti ķīmiskie uzņēmumi. Nav izslēgts, ka katrs no viņiem sadarbojas ar vairākiem partneriem. Taču ikvienas piedevas receptūra ir unikāla – tapusi ciešā sadarbībā ar konkrēto klientu, kurš pasūta sev vēlamo īpašību komplektu.

    Pat gadījumā, ja degviela tiek ņemta no viena piegādātāja, katram tirgotājam ir savi piedevu rezervuāri, un cisternas uzpildes procesā tiek piejaukts viņa konkrētais komponents.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē