Tradicionālo mašīnu lietderību mēs vērtējam pēc motora darba tilpuma, jaudas un efektivitātes, savukārt elektroauto īpašnieki lielu uzmanību pievērš akumulatoru ietilpībai. Galu galā – jo lielāka kapacitāte, jo tālāk var nobraukt ar vienu uzlādi.
Ņemot vērā klientu vajadzības, elektromobiļu ražotāji arvien biežāk savos transportlīdzekļos uzstāda dažādas ietilpības akumulatorus, ļaujot pircējiem izvēlēties piemērotāko katra dzīvesveidam. Tomēr elektroauto patieso veiktspēju var prognozēt, rūpīgāk izpētot ne tikai teorētisko, bet arī reāli izmantojamo akumulatora ietilpību.
Divi uzmanības vērti parametri
Jaunu un lietotu mašīnu tirgū ir daudz elektromobiļu ar atšķirīgiem tehniskajiem datiem un, protams, akumulatora ietilpību. Kompaktajam, šaurām pilsētas ielām piemērotajam Volkswagen e-Up hečbekam tā ir tikai 36,8 kWh, savukārt sportiskais ģimenes SUV Kia EV6 var būt aprīkots ar divkārt ietilpīgāku akumulatoru – 77,4 kWh. Protams, dārgākajiem un veiktspējīgākajiem elektroauto var uzstādīt vēl lielāku, taču patiesībā, salīdzinot divus modeļus, jāņem vērā divi parametri: akumulatora izmantojamā ietilpība (neto) un pilnā ietilpība (bruto).
Citi lasa
Vairākums ražotāju reklāmas rullīšos uzsver teorētisko jeb pilno, nevis reāli izmantojamo kapacitāti. Kāda ir atšķirība? Teorētiskā ir kopējā ietilpība, bet izmantojamā – patiesais daudzums, kas realitātē tiek izmantots auto darbināšanai.
Atkarībā no ražotāja politikas elektromobiļu akumulatoru ietilpība papīros tiek norādīta atšķirīgi. Piemēram, Kia jau kādu laiku publicē tikai izmantojamo ietilpību – lai tehniskie parametri būtu patiesāki un klienti nebūtu pārsteigti par īsāku nobraukumu ar pilnu uzlādi. Latvijas tirgum paredzētajiem Kia EV6 tiek uzstādīts akumulators ar 77,4 kWh izmantojamo kapacitāti, kas ļauj nobraukt 528 km. Savukārt tādi ražotāji kā Porsche publicē gan izmantojamo, gan pilno ietilpību, un tās vienmēr atšķiras. Piemēram, Porsche Taycan var būt aprīkots ar 79,2 kWh vai 93,4 kWh akumulatoru, taču tā ir tikai teorētiskā ietilpība. Patiesā ietilpība šiem Taycan modeļiem sarūk attiecīgi līdz 71 kWh un 83,7 kWh, kas ir aptuveni par 10% mazāk.
Aizsardzība ilgākai lietošanai
Akumulatora ilgmūžība ir svarīga ne tikai elektroauto īpašniekiem, bet arī ražotājiem. Protams, zīmoli dāsni sniedz padomus, kā pēc iespējas labāk pasargāt akumulatoru no nolietojuma, bet, izrādās, lielākais “ugunsmūris” tam ir uzstādīts jau rūpnīcā.
Tā kā akumulatora iztukšošana līdz pēdējam elektronam var to sabojāt ilgtermiņā un samazināt arī pašas mašīnas kalpošanas laiku, ražotāji akumulatoros iestrādā rezervi. Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš ir testējis un pētījis dažādus elektromodeļus un lieliski zina, ka ražotāji rezervi atstāj gan akumulatora izlādes zemākajā, gan uzlādes augstākajā punktā, tādējādi novēršot gan pilnīgu izlādi, gan arī uzlādi līdz 100%. Lai gan šī rezerve ir neliela, tā ir ārkārtīgi svarīga. Tāpat Kārlis uzsver, ka katrs ražotājs akumulatora rezervi izvēlas, ņemot vērā tā moduļu konstrukciju, sastāvu un izmantoto tehnoloģiju. Dažas kompānijas veido 5% rezervi, bet citas dod priekšroku 10 procentiem.
Daži ražotāji nodrošina rezervi zemam izlādes līmenim, lai pēc tam, kad instrumentu panelī atlikušajai sniedzamībai rāda 0 km, auto būtu spējīgs veikt vēl dažus kilometrus. Parasti, sasniedzot kritisko robežu, mašīna aktivizē gliemeža režīmu, kas ierobežo visu elektronisko sistēmu darbību un braukšanas ātrumu un tādējādi palielina iespēju sasniegt tuvāko uzlādes staciju.
Arī rezerve uzlādes augstākajā punktā sniedz vairākas priekšrocības.
Viena no tām ir ātrāka uzlāde. Mūsdienīgi elektroauto, piemēram, Kia EV6, pie uzlādes stacijām stāv daudz īsāku laiku. Dienvidkorejā ražotais elektroauto spēj izmantot 800V tehnoloģijas ātro uzlādi. Šādā gadījumā uzlāde no 10 līdz 80% ilgst tikai 18 minūtes, bet 100 km braucienam vajadzīgā enerģija tiek uzņemta jau 4,5 minūtēs. Salīdzinājumam Kārlis Mendziņš min elektromobiļu atšķirības: “Piemēram, Škoda Enyaq, sasniedzot 90% uzlādes līmeni, tālāk no enerģijas avota spēj uzņemt pavisam nedaudz, turpretī Kia EV6 radinieks Hyundai Ioniq 5 iepriecina ar vairākas reizes lielāku uzlādes ātrumu,” viņš stāsta.
Kārlis arī piebilst, ka iepriekšminētā akumulatora rezerve ļauj efektīvāk izmantot rekuperatīvās bremzēšanas sistēmu. Modeļi bez rezerves, piemēram, Tesla Model S, rekuperācijas efektivitātes maksimumu sasniedz vien tad, kad akumulatora uzlādes līmenis nokrities zem 90%.
Starp citu, jau minētās Kia EV6 vadītājs var izvēlēties kādu no trim rekuperatīvās bremzēšanas režīmiem, nodrošinot, ka akumulatora izlāde 100 līdz 90 procentu robežās būs lēnāka.