• Šobrīd

    weather img

    Rīga +6°C

    Kāpēc mēs publicējam kailumu soctīklos?

    Viedoklis
    Iveta Sazonova
    10. marts
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Sociālajos tīklos publicējam it visu – savas gardās brokastu maizītes, jaunos džinsus, brīvdienu braucienus, sasniegumus darbā, izmaiņas attiecību statusā un ko tik vēl ne. Arvien biežāk tur redzami arī atkailināti ķermeņi. Kāpēc sociālo tīklu lietotāji dalās ar tik privātu saturu? Konsultē ANNA KELBERGA, klīniskā psiholoģe, doktora grāda kandidāte un eksperte psihoseksualitātes jautājumos.

    Kailuma tēma ir ļoti kontroversiāla, tā sabiedrībā vienmēr raisījusi diskusijas un ļoti atšķirīgas reakcijas. Ieraugot atklāti demonstrētu kailumu, cilvēki mulst, apbrīno, nosoda – kā nu kurš. «Tas, kā uztveram ķermeņa kailumu, ir atkarīgs no daudziem faktoriem – audzināšanas, kultūras, arī reliģijas,» uzsver klīniskā psiholoģe un eksperte psihoseksualitātes jautājumos Anna Kelberga. «Tāpēc ķermeni un tā publisku izrādīšanu nevaram vērtēt pēc vienas mērauklas, to var aplūkot tikai sociokulturālā kontekstā.»

    Sekstings – daudz izplatītāks, nekā mums šķiet

    Pētījumā noskaidrots – katrs desmitais jaunietis sūtījis kādam savu kailbildi, tātad sekstings (apmainīšanās ar seksuāla rakstura vēstījumiem) mūsdienās ir ļoti izplatīts.

    Protams, sievietes no vīriešiem šajā jomā izjūt lielāku spiedienu – visbiežāk tieši viņi vēlas sarakstēs un čatos ieraudzīt arī plikumus.

    Sievietes šādus attēlus arī publicē. Vai nu tāpēc, ka viņām ir svarīgi justies pievilcīgām citu acīs, saņemt komplimentus un apbrīnu, vai arī, baidoties pazaudēt vīrieti, – «ja nenosūtīšu savu kailfoto, viņš vairs nerakstīs» vai «viņš pieprasīja tik uzstājīgi, ka nevaru atteikt».

    Taču savus kailfoto sūta arī vīrieši – to mēdz dēvēt par dikpiku (no angļu valodas – dick pick jeb peņbilde). Viņi gan visbiežāk to dara tāpēc, ka uz visu šo procesu skatās kā uz darījumu – ar ieceri, ka arī meitene atbildēs ar ko līdzīgu. Nosūta kādai sava dzimumlocekļa attēlu un gaida pretim viņas plikumus. Diemžēl realitātē tas īsti nestrādā, jo sievietes un vīrieši šo procesu uztver atšķirīgi. Piemēram, vīriešiem ļoti svarīgs ir vizuālais aspekts, sieviete savā pastkastītē ilgojas ieraudzīt ne jau to peņbildi, bet apliecinājumu, cik viņa ir skaista un iekārojama.

    Vecumam nav nozīmes

    Skaists jaunas sievietes ķermenis vienmēr un visos laikos piesaistījis uzmanību, tomēr jāsaprot, ka cilvēku tolerance pret kailumu ir mainījusies – šim laikam raksturīga īpaša iecietība un cieņa pret cita cilvēka izvēli ar tādu saturu dalīties. Mēs taču nevaram iedomāties, piemēram, ka mūsu vecmāmiņas savā jaunībā pieliktu savus kailfoto viesistabā vai priekšnamā pie sienas, lai visi garāmejošie to varētu aplūkot.

    «Ar cilvēka vecumu gan tam tiešas saistības nav, drīzāk ar laiku, kurā dzīvojam, tas atkarīgs arī no katra indivīda vērtībām un reliģiozajiem uzskatiem,» skaidro pētniece Anna Kelberga. Ir gana daudz jaunu meiteņu, kuras nekad un nekādos apstākļos neliktu Instagramā savus kailfoto, un otrādi – ir ne mazums sieviešu brieduma gados, kas regulāri ieposto pa kādai pikantai bildei.

    Divi galvenie iemesli, kāpēc to darām

    Ir vairāki iemesli, kāpēc cilvēki publicē kailbildes, un Anna Kelberga min divus galvenos: ārējs spiediens dalīties ar tādām fotogrāfijām un vēlme stiprināt savu pašpārliecinātību. Kādā online pētījumā sievietēm jautāja, kāpēc viņas publicējušas kailfoto, un, lūk, kādas bija biežākās atbildes.

    • «Tas bija mēģinājums justies iekārojamai un pievilcīgai.»
    • «Vēlējos saņemt uzslavas. Uzmanība dod sajūtu, ka esmu pievilcīga. Tas stiprina pārliecību par sevi.»
    • «Es publicēju kailbildes, jo tas ir jautri, un man ir patīkami zināt, ka tik daudz cilvēku tās redz.»
    • «Man patīk dalīties ar tādiem attēliem, jo tas liek man sajusties seksīgai.»
    • «Tas stiprina manu ego. Ir patīkami iztēloties, ka mani iekāro svešinieki.»
    • «Man bija garlaicīgi, vēlējos uzmanību un izpriecas.»
    • «Es to izdarīju, lai atriebtos savam bijušajam. Vēlējos, lai viņš redzētu, cik daudz vīriešu mani grib (un tas nostrādāja – saņēmu no viņa dusmīgu īsziņu).»

    Aizliegtais auglis tas saldākais

    Anna Kelberga stāsta par vēl kādu pētījumu – zinātnieki cilvēku grupu sadalīja divās daļās un visiem iedeva vienādas sieviešu fotogrāfijas ar plikumiem. Vienai daļai pastāstīja, ka sievietes piekritušas attēlu uzņemšanai un izplatīšanai, bet otrai daļai teica, ka fotogrāfijas iegūtas, modelēm nezinot.

    Rezultātā tika noskaidrots – cilvēki, kuriem tika izdalītas fotogrāfijas it kā bez tur redzamo sieviešu piekrišanas, uz attēliem skatījās krietni ilgāk un ar lielāku interesi. Tas arī izskaidro, kāpēc tik populāras ir vietnes, kur vīrieši dalās ar bijušo draudzeņu kailbildēm. Tas ir kaut kas aizliegts, to nedrīkst darīt, un tieši tāpēc izraisa tik lielu interesi.

    Seksīgais tiek labi pārdots

    Vēl viens aspekts – sociālie tīkli paši piespēlē kailus ķermeņus. To algoritmi (veids, kā ieraksti sakārtojas tavos tīklos) darbojas tā, lai lietotāji redzētu arvien vairāk plikumu savā telefona vai datora ekrānā. Piemēram, Instagram nu jau tiek uzskatīts par tādu kā mārketinga kanālu, kur labi var pārdot pakalpojumus vai preces, tāpēc rodas likumsakarīgs jautājums: vai tas, ka vietnē ir daudz pliku ķermeņu, palīdz pārdot produktus un sekmēt reklāmu?

    Kailums reklāmā pirmo reizi tika izmantots 1871. gadā, kad uz cigarešu paciņas tika uzdrukāts kailas jaunavas tēls.

    Ar laiku radies arī jēdziens sex sells jeb viss, kas ir seksīgs, tiek labi pārdots. Instagram algoritma pētījumos secināts, ka attēlam, kurā daļēji redzami sievietes plikumi (piemēram, bikini vai apakšveļā), ir aptuveni 50% lielāka iespējamība nokļūt ziņu lentes augšdaļā. Savukārt attēliem, kuros redzams vīrietis ar kailu augšdaļu, šis skaitlis ir aptuveni 25%. Bet, piemēram, salīdzinājumam – ēdienu receptēm vai dabas ainavām ir teju 60% mazāka iespēja iekļūt tavā tiešsaistes burbulī.

    «Kāpēc es esmu tāda lūzere?!»

    Arvien biežāk sastopama tendence dzīvot dubultu dzīvi – reālo un sociālajos tīklos: gludināt ādu ar facetune, ķermeņa aprises padarīt izteiksmīgākas ar fotošopu un vispār pārveidot savu ikdienu kopumā. Internetā redzamais kailums ir ļoti skaists kailums. Diendienā savā Instagram lentē redzam perfektus ķermeņus, skaistas krūtis, apaļus dibenus, ideālas dzīves, perfektas attiecības un daudz cita, kas īstenībā ir veidots mākslīgi. Lietotājas skatās uz visu šo fake sienu un domā: kāpēc man tā visa nav, kāpēc es esmu tāda lūzere?! Tā veidojas alternatīvā realitāte.

    Kā sevi nepazaudēt šajos it kā perfekto dzīvju džungļos? Vispirms jau jāspēj skatīties uz dzīvi reāli, jāstrādā pie sava pašvērtējuma, nostiprinot to gan no iekšienes, gan balstoties uz to cilvēku vērtējumu, kas ir tev apkārt reālajā dzīvē. Iespējams, vērts limitēt sociālajos tīklos pavadīto laiku un pēc saviem ieskatiem pamainīt to, kas parādās tavā personīgajā ziņu lentē, nevis paļauties uz to, ko tev rādīs mākslīgais intelekts. Piemēram, pārstāj sekot visiem tiem kontiem, kas tev liek justies nedrošai un kaut kādā ziņā sevi apšaubīt, un seko tiem cilvēkiem, kas iedrošina būt tev pašai, rāda arī dzīves trūkumus, atbalsta body positive kustību un rada saturu, kas nav viltots. Arvien vairāk influenceru akcentē reality check tēmu, un paredzams, ka nākotnē tā kļūs arvien aktuālāka.

    Kāpēc publicēju savas plikās bildes?

    SANA TIMMA, influencere:

    «Ja sievietei ir labs augums, viņa sporto un kopj sevi, kāpēc gan neatrādīt savu ķermeni bikini vai skaistā apakšveļā kā reklāmu, saņemot par to labu samaksu? Arī es ar savu izskatu varu nopelnīt, un manā profilā ir šādas fotogrāfijas – viss ir zināmās robežās, estētiski un gaumīgi. No tām nekautrējos – es vienkārši sevi mīlu, rūpējos par sevi, un man patīk labi izskatīties. Tādas fotosesijas uzlabo garastāvokli un ceļ pašapziņu.»

    KATRĪNE SAULIETE, uzņēmēja un influencere:

    «Jā, manā kontā ir arī mazliet kailākas fotogrāfijas, publicētas jau sen, ceļojumā uz Bali. To pat tā īsti nevar izskaidrot – tajā vidē es jutos pavisam citādi, brīvāk, un, ja sanāca kāds skaists attēls, to arī liku tīklos. Man vispār šķiet, ka lielākoties tādas pikantas fotogrāfijas top tieši vietās, kur ir salas, zils ūdens un ļoti, ļoti skaisti. Kopumā esmu par mazliet atkailinātākām fotogrāfijām sociālajos tīklos, ja tas nav vulgāri, bet estētiski skaisti, interesanti un mākslinieciski. Arī man pašai patīk tādus ierakstus apskatīties un arī uzspiest kādu like

    INDRA SALCEVIČA, stiliste, blogere un kustības body positive Latvijā aizsācēja:

    «Uzskatu, ka katrai sievietei, kas dalās ar atkailinātu ķermeni sociālajos tīklos, ir savi iemesli. Es to daru savas ādas slimības kontekstā. Psoriāze man ir jau 20 gadu, un tīklos es rādu, kā mācos ar to sadzīvot un cik ļoti tā ietekmē manu dzīvi. Lai vizualizētu šos stāstus, es, protams, publicēju puskailas fotogrāfijas veļā. Dalos ar tādu saturu arī citu mērķu vadīta, kas saistās ar ķermeņa pieņemšanu un body positive kustību. Uzskatu, ka cilvēkam sevi jāpieņem tādu, kāds viņš ir – ar strijām, rētām, slimībām un citām dzīves pēdām. Nevajag kautrēties un uztraukties, ko padomās citi, jādzīvo ir sev!»

    ELĪNA GLUZUNOVA, dziedātāja, šova X faktors uzvarētāja:

    «Galvenais ir tas, kāds ir kailbildes mērķis. Jā, manā kontā var redzēt pieklājīgas fotogrāfijas apakšveļā, bet tās saistītas tikai un vienīgi ar krūšu plastisko operāciju – piekritu, ka man to veic interneta tiešraidē. Citādi, visticamāk, tādus attēlus nepublicētu, jo man šķiet, ka visi kailumi jāatstāj guļamistabā. Ja tādiem ierakstiem ir kāds cēls mērķis, tad tos var publicēt, bet tādas fotogrāfijas, kur sieviete redzama ar platām kājām izaicinošās pozās, es neatbalstu. Jāsaprot, ka sociālajos tīklos ir arī nepilngadīgie.»

    TRISHA, fitnesa trenere:

    «Atkailinātas fotogrāfijas vairs nav nekas tāds, par ko būtu jānosoda. Tā kā esmu fitnesa trenere, naudu pelnu, pārdodot rezultātu – skaistu bikini ready augumu. Visuzskatāmāk to var parādīt, kad esmu ģērbta visai pieticīgi. Tomēr vienmēr piedomāju, ar kādu mērķi tādas fotogrāfijas publicēju un kādu auditoriju piesaistu. Mana mērķauditorija ir sievietes, kuras būs manas klientes, tāpēc ar saviem ierakstiem cenšos uzrunāt tieši viņas. Taču uzskatu – ja tāda tipa fotogrāfijas nav saistītas ar darbu un nenes ienākumus, tad tā ir tukša publicēšana like vai uzmanības piesaistīšanas dēļ. Bet arī tas nav slikti, katram savs.»

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

     

    Veselība - Parūpējies par savu sirdi!

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Privātā Dzīve

    Vairāk

    Ieva

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un Dārzs

    Vairāk

    AutoBild.lv

    Vairāk

    Astes

    Vairāk

    Klubs

    Vairāk

    Santa+