Kokteilis un dziedāšana! Profesionāļu ieteikumi, kā cīnīties pret pavasara nogurumu

Veselīgs uzturs
Gundega Gauja
8. marts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Pavasara nogurums jeb plakanums piemeklē daudzus. Kā ar šo parādību tiek galā populāri ārsti un veselīga dzīvesveida piekritēji? Lasi praksē pārbaudītus ieteikumus un atver pavasarim durvis!

Ir lietas, ko darīt vai sākt darīt vairāk tieši pavasarī!

 Iesaka ILZE APINE, Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) Diagnostiskās radioloģijas dienesta vadītāja.

  1. Pie pavasara plakanuma pirmā un galvenā lieta ir – kārtīgs miegs. Pavasarī jau plkst. 22.00 ir jābūt gultā, lai vēlākais 22.30 jau gulētu un tā līdz 7.00 no rīta. Šī ir neatliekamā palīdzība, ja sāk aptrūkties pulvera.
  2. Aukstumpeldes – šo paņēmienu atklāju sava rudens plakanuma laikā. Izlasīju, ka aukstumpeldes sievietēm ir ļoti veselīga padarīšana, tāpēc pievienojos cilvēkiem, kas agros rītos devās iegremdēties aukstā upē. Vēlāk turpinājām to darīt trijatā vienas pašas Daugavā – Ķīpsalas peldvietā. Turpinājām līdz Jaungadam, kad upi pārklāja ledus. Šopavasar, tiklīdz pazudīs ledus, atkal darīšu to pašu, jo tā diena, kad esi iegremdējies upē, ir pilnīgi atšķirīga no pārējām. Tajos rītos ceļos agrāk, paņemu nūjas, kas palīdz turēt taisnu muguru, un nūjoju minūtes piecpadsmit līdz upes malai, kur pirms tam kārtīgi izvingrojamies, pildām noteiktus elpošanas vingrinājumus un tad iegremdējamies uz minūti aukstajā ūdenī. Es nepeldu. Un tad aši atpakaļ uz mājām. Viss pasākums kopā man aizņem vienu stundu, un tad uz darbu prom.
  3. Mans īpašais rīta kodolreaktīvais kokteilis, ko dzeru pie brokastīm. Kefīru (der arī paniņas vai dabiskais jogurts), sauju spinātu, 1 avokado, 1 daiviņu ķiploka, tējkaroti spirulīnas pulvera, 2 ēdamkarotes linsēklu, sāli un piparus pēc garšas – sablendēju un triepju iekšā! Jo rīta kafija it kā uz mirkli uzlādē, bet pēc tam iztukšo, bet šis kokteilis ir tīra enerģijas uzlāde.
  4. Dziedāšana. Jebkura dziedāšana uzlādē, bet man reiz iemācīja, ka mūsu pašu «Bēdu, manu lielu bēdu» ar savu ram-tai ram-tai ir vienmēr bijusi īsta latviešu šamaņu dziesma. Es šo ram-tai dziedu skaļi, kad man vajag pacelt enerģiju. Kaut vai pie stūres pa ceļam uz darbu. Mēdzu dziedāt arī saviem mazajiem pacientiem bērnu slimnīcā un skaidri redzu, ka gan viņiem, gan man pašai tas tiešām nāk par labu. Dziedam!

Pareizi mosties un uzgrauzt

Iesaka INESE ZIŅĢĪTE, veselīga dzīvesveida piekritēja un vairāku grāmatu autore.

Man tāda pavasara noguruma vispār nemēdz būt! Bet tiem, kam ir, varu padalīties ar lietām, kas būtu jādara vienmēr, ne tikai pavasarī.

  1. No rīta ļoti svarīgi ir pareizi pamosties! Atveru acis un, paliekot guļus gultā, sāku dziļās elpošanas vingrinājumu – ir jāizelpo ārā viss, ko naktī esi sekli saelpojis. Pareiza elpošana nav ar krūtīm un diafragmu, bet gan ar vēdera iegurni, un par vēderu es saucu visu to, kas ir uz leju zem nabas! Tātad guļot uzlieku sev uz vēdera zem nabas abas plaukstas. Lēnām ievelku elpu caur degunu un laižu šo elpu uz leju gar mugurkaulu, līdz pavēdere (vēdera daļa zem nabas) paceļas. Tad ar abām plaukstām maigi uzspiežu pavēderei no apakšas uz augšu, tobrīd tur viss saraujas, un sāku izelpu. Elpa atpakaļceļā iet caur diafragmu uz augšu, līdz izpūšu to caur muti. Izpūst var ar skaņu un bez, kā vēlies. Tā lēnām atkārtoju septiņas reizes. Dienas laikā vari atkārtot šo arī sēžot. Labumi no šī vingrinājuma pavasarī (un ne tikai) ir vairāki. Tā tu noregulēsi asinsriti galvā. Izelpo dziļi, pirms lec ārā no gultas un meklē čības, jo šis vingrojums palīdzēs izvairīties no insulta. Atjaunosies zarnu trakta darbība – uzspiežot plaukstas, zarnas paceļas uz augšu un sanāk neliela masāža – zarnas sāks strādāt un tūlīt gribēs atbrīvoties no sasmakušā vakardienas ēdiena. Būs jāiet uz tualeti, un aizcietējumi nedraudēs! Iegurņa kustināšana šādā veidā neļaus uz tā krāties tauciņiem, jo attiecīgie muskuļi tiek staipīti. Tas līdzēs pret riepiņu pavasarī! Sekos uzlabojumi intīmajā dzīvē – uzspiežot plaukstas apvidum zem nabas, savelkas arī muskuļi tur, apakšā. Kad ievilki elpu, tur viss bija atbrīvots, kad uzspiedi plaukstas un izelpoji – viss savilkās. Tici man – šis reāli palīdz būt formā intīmajai vietiņai.
  2. Pēc mošanās ir svarīgi iekustināt iekšējo sistēmu – pareizi uzgrauzt! Nav labi dienu iesākt ar ūdens glāzi, jo kuņģis un visa iekšējā sistēma tiek iedarbināta ar pavisam citu degvielu – ar siekalām! No ūdens iedzeršanas kuņģa sula neizdalās, tāpēc tā vietā pirms katras ēdienreizes es uzgraužu pāris gabaliņus cieti sakaltētas rupjmaizes. Ar to pietiek, lai sāktu izdalīties siekalas, tad kuņģis un citi orgāni sāks darboties, bet kuņģis ir galvenais komandieris! Tikai pēc tam, kad esi pagrauzusi un pakošļājusi, var sākt niekoties ar visiem tiem zaļajiem smūtijiem, kas tagad tik moderni, bet kur patiesībā vitamīnu un šķiedrvielu palicis maz. Grauzt un vēlreiz grauzt, kaut pilna mute protēzēm!
  3. Tālāk cilvēki dodas savos sēdošajos darbos, bet sēdēt ir jāmāk pareizi! Vairums birojos sēž uz pašas dibena maliņas, uz astes kaula, un tas ir pilnīgi nepareizi, jo tā tiek saspiests mugurkauls. Ir jāsēž uz pilnām ciskām, tad pilnā apjomā sēžam uz apakšējiem dzimumorgāniem un mugurkauls ir taisns, muskuļi strādā pareizi, nepiemeklē hemoroīdi, sievietēm nav dažādu vaginālo saslimšanu, bet vīriešiem viss ir kārtībā ar prostatu. Tad birojos nevajadzēs arī atgāzeniskos krēslus, pret ko stutēt un atpūtināt muguru pavasarī un ne tikai pavasarī!

D vitamīns un jauni zābaki

Iesaka DACE MATULE, ginekoloģe Medicīnas centrā ARS un Matules un Melkas ginekoloģijas privātklīnikā.

Latvijā ir nacionālais D vitamīna trūkums, tāpēc pavasaris mums ir tāds saguruma laiks. Kaut ko šajā lietā darīt var, un man ir dažas receptes.

  • Pirmkārt vajag atjaunot D vitamīnu krājumus un uzturēties saulē. Jāatceras, ka pat aiz mākoņiem ir saule, tāpēc arī es pēc iespējas vairāk laika pavadu ārā – vēlams vismaz stundu dienā. No tā man uzlabojas garastāvoklis un atmiņa, iestājas atvērtība jaunām idejām. Iesaku arī veikt eksperimentu – pastaigājoties uzsmaidi svešiniekam. Tas pārsteigums cilvēku sejās sagādās tev jaunas emocijas!
  • Ļoti svarīgi – vakaros maksimāli attālinos no elektroniskām ierīcēm, un tas sniedz pašsajūtas uzlabošanos. Sevišķi atteikšanās no mobilā telefona gultā, kur ir jānodarbojas ar pilnīgi citām lietām! Arī ar draugiem jākomunicē nevis telefonā, bet jāiet viņus satikt klātienē, it sevišķi pavasarī.
  • Neievēroju nekāda diētas – es neuztraucos un nebažījos par to, ka esmu apēdusi ko lieku. Drīzāk nopērku sev puķes, ja neviens cits neuzdāvina!
  • Atrisinu kādu sen atliktu problēmu – piemēram, ja kopš ziemas domāju, ka laiks aiziet pie kāda speciālista – kaut vai zobu higiēnista –, ņemu un to izdaru pavasarī. Tad ir tik laba sajūta!
  • Nopērku sev pavasarī jaunus zābakus – noteikti uz papēža un varbūt pat ne melnus, bet citā krāsā! Tas iedvesmo un liek aizmirst par sagurumu.

Nē – vīna glāzei, jā – ingvera tējai!

Iesaka ASTRĪDA STIRNA, Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra Narkoloģiskās palīdzības dienesta vadītāja, psihiatre un narkoloģe.

  • Pavasarī var piemeklēt enerģijas kritums, tāpēc sev kaut kā jāpalīdz. Stingri ievēroju dienas režīmu – eju gulēt un no rīta ceļos vienā un tajā pašā laikā (vismaz darba dienās). Ļoti daudz pārvietojos kājām, sevišķi laikā, kad dienas kļūst garākas un no rītiem un vakaros ir gaišs. Tad cenšos pēc iespējas vairāk uzturēties svaigā gaisā, nekādas televizora skatīšanās pēc darba! Tā vietā pavasarī pievēršos savai privātmājai un dārzam.
  • Uzņemu daudz šķidruma – pēc darba, pārnākot mājās, sevišķi pavasaros, gatavoju ingvera, medus un citrona tēju. Sasmalcinu apmēram vienu tējkaroti svaiga ingvera, pievienoju citrona šķēlīti, vienu tējkaroti medus un pārleju ar glāzi karsta ūdens. Šī tēja ļoti labi stimulē imūnsistēmu, mazina nogurumu un dod enerģiju. Pavasarī tradicionāli lietoju arī daudz svaigu, tikko tecinātu bērzu sulu. Sulas izdzeru vismaz 1,5 litrus dienā – tās labi attīra no ziemā sakrātiem sārņiem.
  • Tomēr esmu pret glāzi vīna miega uzlabošanai un pavasara noguruma mazināšanai, ja kādam tas šķiet labs variants. Gluži otrādi – alkohols nomāc centrālās nervu sistēmas darbību, tā ir papildu slodze aknām, un pārslogotu aknu simptomi ir nogurums, stress un garastāvokļa svārstības. Labāk celt pašsajūtu, lietojot D vitamīnu (es lietoju 3 pilienus dienā), jo saulītes arī pavasarī mums ir par maz.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs