Sarunu klātienē nevienam neatteica
«Tā ir normāla reakcija. Ja ilgi esi bijis vienā valsts atalgotā darba vietā un neesi bijis visnoslogotākais, un tad pēkšņi to visu zaudē, emocijas ņem virsroku,» sarunā ar PDz spriež Dailes teātra direktors Juris Žagars, pār kuru šobrīd gāžas bijušo kolēģu sašutuma vilnis. Īpaši skarbus vārdus viņam velta aktieris Ivars Auziņš, kuru, izrādās, tāpat kā Mārtiņu Poču, Kasparu Zāli, Sarmīti Rubuli un Aiju Dzērvi, tika nolemts atbrīvot no štata vietas teātrī.
Izskanējušo pārmetumu, ka atlaišana bijusi nekorekta – šo ziņu aktieri saņēmuši telefoniski –, Žagars komentē: «Piedāvājumu vienoties par darba attiecību pārtraukšanu attiecīgi ar kompensācijas izmaksu un iekļaušanu aktieri teātra ārštata sarakstā, protams, vispirms izteicu telefoniski, turklāt – nekavējoties, kad šāds lēmums tika pieņemts mākslinieciskajā padomē. Tas bija Covid-19 karstākais laiks – aprīlis, un teātrī pēc reglamenta drīkstēja ierasties tikai darbinieki, kas nevarēja strādāt attālināti.
Loģiski, ka aicināt aktieri pie sevis, lai tikai runātu par vienošanās noteikumiem, nav pareizi. Tad droši vien tagad man pārmestu, ka es bez vajadzības esmu pakļāvis viņus riskam. Tūlīt pēc telefoniskas sarunas visiem tika nosūtīti informatīvi e-pasti ar piedāvājumu, vēlāk arī oficiāli dokumenti.
Nevienam, kas bija izteicis vēlēšanos tikties klātienē un izrunāt to, nav atteikts.
Līdz šim šāda saruna ir bijusi tikai ar Mārtiņu Poču, ar kuru esam par visu vienojušies. Viņš ir ārštatā, un iespējams, ka atgriezīsies kādreiz štatā, kad pieprasījums pieaugs.
Ar Ivaru Auziņu vēlāk tikāmies teātrī un arī, liekas, visu izrunājām. Tajā brīdī viņam nebija nekādu iebildumu, un miermīlīgi parakstīja dokumentus.»
Atlaisto aktieru vietā jauni?
No štata vietām atbrīvotos aktierus aizskāris tas, ka viņu vietā jau paņemti citi. Vaicāts, ar ko skaidrojams šis lēmums – mainīt aktieru sastāvu, Žagars komentē: «Tā nav taisnība. Bijušais Valmieras Drāmas teātra aktieris ir nācis manā vietā, Toms Veļičko un Kārlis Arnolds Avots ir aizņēmuši jau iepriekš brīvās štata vietas. Vai un kad aizpildīsim atbrīvojušās štata vietas, vēl nezinām. Kad teātris atgriezīsies iepriekšējā intensitātes režīmā ar 1300 skatītājiem katru vakaru un trim izrādēm katru vakaru trijās zālēs, tad domāsim.»
Neizpratne no bijušajiem kolēģiem izskan arī par teātra mākslinieciskā direktora – Viestura Kairiša – izvēli.
Viņš Dailes teātrī neesot līdz šim iestudējis nevienu izrādi uz Lielās skatuves.
«Man savukārt šķiet, ka tā ir izcila izvēle. Viesturs Kairišs ir ļoti talantīgs režisors, un mums saskan. Viņš izcili dara savu mākslinieciskā direktora darbu. Tas, ka viņš Dailē uz Lielās skatuves nav iestudējis nevienu darbu, nevar būt relevanti režisora izvēlei, viņš ir ar panākumiem – daudzām nominācijām un balvām – strādājis visos Latvijas teātros, Nacionālajā operā un ārzemēs, ieskaitot Berlīnes komisko operu,» argumentē Žagars.
Žagaram pārmet sliktu saimniekošanu
Ivars Auziņš sarunā ar PDz pauda – Žagars par nodokļu maksātāju naudu esot uzstādījis vairākus simtus plastmasas aizslietņus un tikai pēc tam paprasījis Infekteloģijas centram, vai tas vispār ir lietderīgi. Izrādījies, ka neesot.
«Skatītāju drošība teātrim nevar nebūt svarīga. Organiskā stikla barjeras joprojām ir teātrī starp skatītāju sēdvietām, tās ir uzstādītas atbilstoši SPKC rekomendācijām, un, pateicoties tam, mēs varam sasēdināt zālē 480 skatītāju. Vienas barjeras izmaksas ir tikai 12 eiro, un tās, visticamāk, tiks lietotas vēl vismaz tik ilgi, līdz Covid-19 būs apkarots pilnībā. Skatītājiem patīk, saka – tā jūtas drošāk,» pauž Žagars.
Vaicāts, kādus uzlabojumus un izmaiņas paguvis realizēt, būdams jaunajā amatā pusgadu, Dailes teātra direktors stāsta: «Teātris vispirms ir tā izrādes un skatītāji. Mums ir bijušas lieliskas pirmizrādes. Sākam spēlēt regulārā repertuāra režīmā.
Lielajā zālē var sasēdināt teju 500 cilvēku, Mazajā – 100. Biļetes pērk pārsteidzoši labi, ieņēmumu plāns atbilst prognozei.
Teātris tiek remontēts, būtu grēks šķendēties. Esam optimizējuši personālu, vairāk korekciju nav paredzēts. Strādājam pie teātra tehnoloģiskajiem uzlabojumiem un gatavojamies 100. sezonai.»
Vairāk par šo un arī interviju ar aktrisi Aiju Dzērvi, kas pirmo reizi runā par atlaišanu no Dailes teātra, lasiet jaunākajā PDz numurā!