Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • Lietots auto: Jeep Compass (07–17) – ekspertu atsauksmes

    Lietots auto
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    2. aprīlis, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Vienlaikus ar otrpus okeānam plašāk pazīstamo Jeep Patriot 2007. gadā dienasgaismu ieraudzīja arī Compass, kas ražotāja vēsturē pāršķīra jaunu lappusi. Šie bija pirmie divi zīmola mēģinājumi radīt auto ar priekšpiedziņu. Vai to var uzskatīt par īstu Jeep?

    Ilinoisas štatā ražotajam Compass 2007. gadā bija jākļūst par Jeep pārstāvi popularitāti gūstošajā kompakto SUV segmentā, abstrahējoties no visu varošajiem Cherokee un citiem bezceļu grūtībām paredzētajiem modeļiem. Compass bija pirmais priekšpiedziņas Jeep, kuram tikai dārgākajās versijās bija paredzēta pieslēdzamā pilnpiedziņa, un tas lielākoties bija piemērots uz asfalta seguma.

    Īstā bezceļu Jeep piekritējiem šī modeļa ideja nešķita pievilcīga, tāpēc bija jārod jauns, līdz šim vēl neapgūts pircēju loks. Auditorija, kas vēlētos Jeep ar zemākām ekspluatācijas izmaksām nekā lielajiem modeļiem, vienlaikus saglabājot bezceļu braukšanas potenciālu?

    Compass pamatā ir Daimler Chrysler/Mitsubishi GS platforma, kas ļauj vilkt paralēles ar Dodge Caliber, Mitsubishi Lancer un Outlander. Draudzība ar Mitsubishi ļauj vilkt paralēles arī ar tā laika Outland brālīšiem Peugeot 4007 un Citroën C-Crosser. Visi auto ir pietiekami atšķirīgi, un kompasā ir pa druskai no katra.

    Jeep salons

    Overland komplektācijā ietilpst viss, ko Compass spēj sniegt. Masīvie slēdži un interjera kopējā noskaņa neļaus aizmirst, ka atrodamies Jeep.

    Viens no būtiskākajiem Compass plusiem ir tā plašums, lai arī zem uzpūstajiem virsbūves paneļiem slēpjas salons, kas nav īpaši lielāks par Ford Focus iespēto. Brīva vieta galvai un kājām šeit būs pietiekama gan priekšā, gan aizmugurē sēdošajiem. Bagāžas nodalījumam ir līdzena grīda un plašs atvērums, kas neliegs ievietot arī šķietami nepārvadājamus priekšmetus – 458 – 1269 l nolaistu sēdekļu pozīcijā.

    Atšķirība starp Amerikā un Eiropā ražoto auto interjeru allaž bijusi pamanāma ar neapbruņotu aci, un Compass ir uzskatāms piemērs. Šeit galvenokārt izmantota cieta un izturīga plastmasa, atgādinādama komercauto apvāršņus, nevis ģimenes auto. Situācija uzlabojās līdz ar feislifta iznākšanu, kad interjerā augšpusē un durvju apdarē jau varēja ieraudzīt mīkstākus materiālus un dažus hroma akcentus, kas vairāk piestāv pilsētnieciskajam krosoveram.

    Amerikas tehnika

    No bagāžnieka vāka iznirst skaļruņi, bet sānos iebūvēts sabvūfers – īsts ballīšu auto

    Compass pierādīja, ka Jeep prot pieklājīgi uzvesties ne tikai bezceļos, kur tas var tikt tālāk nekā pilsētai radītie konkurenti, bet arī uz cieta seguma. Asfaltētos līkumos kompaktais SUV tur virsbūvi, nepieļaujot nekontrolētas svārstības. Auto izmanto MacPherson risinājumu priekšējā piekarē un daudzsviru tehnoloģiju aizmugures balstiekārtā. Tas nozīmē, ka pilsētā tam ir vieglāk tikt galā ar lāpītajām ielām nekā citiem saimes pārstāvjiem, līdzinoties vairāk Cherokee raksturam, nevis Wrangler.

    ASV Compass kļuva pazīstams ar 2,4 l četrcilindru benzīna motoru, kas attīsta 170 ZS. Tolaik vēl dīzeļus mīlošajā Eiropā popularitāti iemantoja 2,0 l 140 ZS dīzeļdzinējs, kas tika aizlienēts no VW. Benzīna motorus varēja savienot gan ar 5MT, gan CVT variatora transmisiju, savukārt dīzeļdzinēju vienīgā iespēja bija 6MT.

    Lai arī kādu motoru un transmisiju kombināciju izvēlētos, teju visi salikumi līdz 100 km/h aizvedīs lēnāk nekā 10 s.

    Vidējais degvielas patēriņš benzīna motoriem iekļausies 10 l/100 km, bet dīzeļi būs tuvāki 7 l atzīmei. Divus gadus pirms pārejas uz nākamo paaudzi Compass ieguva 6MT, aizstājot neviennozīmīgi vērtēto CVT.

    Dzinēja jauda tālāk tiek nodota riteņiem, kurus mūsu gadījumā griež pilnpiedziņas sistēma. Tās nosaukums ir Freedom Drive, kas pēc būtības ir automātiskā pilnpiedziņas sistēma. Labos apstākļos noteicošais ir priekšējais tilts, aizmuguri pieslēdzot vien saķeres zuduma gadījumā. Sarežģītu šķēršļu pārvarēšanai lēnā ātrumā var aktivizēt 4WD Lock funkciju, novadot vienādu griezi uz abiem tiltiem.

    Dažām Compass versijām pieejama arī no kalna nobraukšanas kontrole. Kad nepieciešams pārvarēt šķēršļu joslu ar ieskrējienu, elektronisko stabilitātes kontroli var izslēgt, paturot slēdzi četras sekundes. Kā jau Jeep pieklājas, Compass ir ievērojami piebraukšanas un nobraukšanas leņķi.

    Compass facelift

    Bezceļu vēstures liecinieks - tas iegravēts aizmugures bamperī

                Pirmās paaudzes Compass ražošanā bija no 2007. līdz pat 2016. gadam, un šajā periodā tas divreiz tika uzlabots – 2011. un 2013. gadā. Svarīgākās izmaiņas notika 2011. gadā, kad Compass attīstības virziens tika pavērsts uz pareizo pusi. Vizuāli tas kļuva līdzīgāks Cherokee ārienei, apaļīgie lukturi ieguva horizontālāku formu, vienlaikus padarot mazāk uzbāzīgus vertikālos radiatora režģus. Jeep uzlaboja arī balstiekārtu, padarot gaitu sakārtotāku un mīkstāku.

    Līdz ar atjaunināšanu Compass saņēma jaunu dīzeļdzinēju – Mercedes-Benz 2,2 l CRD ar 136 ZS vai 163 ZS pilnpiedziņas versiju.

    Benzīnu klāstā 2,0 l benzīns ar 156 ZS. Tie, kuri izvēlējās bezceļu modifikāciju, ieguva pilnpiedziņu, par 2,5 cm augstāku klīrensu un pazeminātos pārnesumus. Standarta aprīkojums ieguva gaisa kondicionētāju, elektriskos logus, apsildāmus spoguļus, bezatslēgas piekļuvi, miglas lukturus, kruīza kontroli un tonētus stiklus. Drošības testos gan neveicās spoži – tikai divas no piecām zvaigznēm.

    Atkarībā no tirgus Compass bija pieejams vairākos aprīkojuma līmeņos, sākot ar Compass, Sport, Latitude, taču bagātīgākā versija lielākoties visur tika saukta par Limited. Šī modifikācija ieguva 18 collu vieglmetāla diskus, ādas salona apdari, 6,5 collu skārienjutīgo ekrānu ar navigācijas sistēmu un 30 GB cieto disku mūzikas un video saglabāšanai. Jāņem gan vērā, ka ekrāns dažos tirgos bija pieejams kā papildaprīkojums un mūsdienās tā aktualitāte ir stipri mazinājusies, ņemot vērā novecojošo grafiku un ekrāna darbības ātrumu.

    SUV iegāde

    Lielākais vērtības kritums ir aiz muguras, un ir īstais laiks iegādāties Compass. No Latvijā reģistrētajiem Jeep tikai 2% ir Compass modeļi, un šī statistika atspoguļojas arī lietoto auto tirgū. Raksta veidošanas brīdī iegādei bija pieejami tikai četri eksemplāri, draudzīgi uz pusēm sadalot benzīna un dīzeļa versijas. Tomēr visi modeļi ir pirms feislifta versijas, cenu amplitūdai sākoties no 4200 līdz 6100 eiro.

    Modernizētās versijas būs jāmeklē Vācijā, kur to cena ir aptuveni no 8000 eiro. Limited versijas modelis ar ādas salonu, pilnpiedziņu, 2,2 l dīzeļdzinēju un nobraukumu zem 150 000 km maksās vairāk nekā 10 000 eiro. No konkurentiem vērts izcelt Land Rover Freelander, kas Eiropas pircējiem būs saprotamāka izvēle, aptuveni maksājot līdzvērtīgu summu.

    Tas mūs nokaitināja

    • DPF filtrs
    • Bezceļu vēsture
    • Elektrības modulis

    Jeep Compass slimo ar kaitēm, kas galvenokārt skar balstiekārtu, elektroniku un CO2 normām nepieciešamos mezglus, turpretim par dzinējiem un transmisijām sliktas atsauksmes dzirdamas retāk.

    Dīzeļdzinējiem ar DPF filtru jāpārbauda tā stāvoklis, jo pilsētas režīmā Compass filtri ātri aizkvēp, jo reģenerācija iespējama, vien braucot pa šoseju. Retos gadījumos būs jāsastopas ar situāciju, kurā filtra reģenerācijas procesā dzinējs ticis izslēgts. Tā rezultātā eļļas kanālos var nonākt degvielas paliekas, ar laiku palielinot eļļas līmeni. Ja šo šķidrumu sajaukšanos laikus nepamanīsit, būsit krietni pietuvojušies dzinēja remontam.

    Ne visi iepriekšējie Compass īpašnieki būs uztvēruši šī modeļa pamatideju par dzīvi pilsētā, paspējot pamocīt kompakto SUV bezceļos.  Vēlams pārliecināties par tā virsbūves apakšdaļas stāvokli uz pacēlāja. Ja vien ikdienas maršrutā nebūs tikai kvalitatīvs asfalta segums, priekšējā balstiekārta var radīt problēmas. Piekarē pastiprināta uzmanība jāpievērš balsta šarnīriem, svirām (plauktiem), stūres šķērsstieņiem un pusass putekļu gumijām. Mazlietotiem Compass ar nelielu nobraukumu konstatēti arī sulojoši aizmugures amortizatori.

    Pirms iegādes rūpīgi pārbaudiet visu elektrisko sistēmu darbību, ieskaitot tik vienkāršas lietas kā vējstikla slotiņas, gaismas.

    Izplatīta problēma ir kļūdaini strādājošs TIPM (Totally Integrated Power Module) elektriskais vadības bloks, kas atrodas zem motora pārsega, vizuāli atgādinot standarta drošinātāju nodalījumu.

    Elektrisko smadzeņu bojājumu gadījumā bez iemesla var tikt ieslēgts skaņas signāls, pārtraukta kādas elektriskās sistēmas darbība (elektriskie logi, degvielas sūknis) vai pat bez iemesla aktivizēti gaisa drošības spilveni. Pēc bloka nomaiņas vai remonta būs nepieciešama piekodēšana. Moduļa nomaiņa maksās aptuveni 300 eiro.

    Tehniskie dati

    Dzinējs   4 cilindru dīzeļdzinējs, šķērsvirzienā
    Vārsti/sadales vārpstas 4 uz cilindru/2
    Motora darba tilpums 2143 cm3
    kW (ZS) pie apgr./min 120 (163)/3600–4200
    Nm pie apgr./min 320/1400–3600
    Maksimālais ātrums 201 km/h
    0–100 km/h 10,9 s
    Pārnesumkārba/piedziņa 6MT/pilnpiedziņa
    Degvielas tvertnes tilpums/degvielas veids 51 l/dīzelis
    Garums/platums/augstums 4400/1810/1630 mm
    Bagāžas nodalījuma tilpums 458 – 1269 l
    Pašmasa 1730 kg

    Mūsu testa auto

    Mūsu Compass no Francijas Latvijā ieradies šogad un ir viens no retajiem eksemplāriem, kas vēl ticis izlaists pirms modeļa modernizācijas, bet jau ieguvis Mercedes-Benz izstrādāto 2,2 l motoru. Tā sauktais pārejnieks ir labs veids, kā iegūt jaunas tehnoloģijas, maksājot mazāku cenu.

    Mūsu iespaidi par braucienu

    Lai arī motors ir no MB, uz vācu ražotāja cienīgu klusumu gan nevajag cerēt. Četrcilindru agregāta troksnis būs dzirdams gan ārpusē, gan salonā. Šo faktu mazāk sāpīgu padara pieņemamais degvielas patēriņš, kas mierīgas braukšanas apstākļos būs aptuveni 7,5 l/100 km.

    Mūsu viedoklis

    Vērtējot Compass gaitu un interjera kvalitāti, Nissan Qashqai vai Ford Kuga pircējiem Eiropā būs saprotamāka izvēle, taču bezceļos Compass ņems virsroku. Dīzeļdzinējs būs prātīgāks pirkums nekā benzīna opcija, ņemot vērā vilktspēju jau zemā apgriezienu diapazonā un mazāku degvielas patēriņu.

    Rezumējums

    Mercedes-Benz dīzeļdzinējs, Jeep pilnpiedziņa un eiropiešiem piemērota salona ietilpība ir Compass gaišā puse. Mēs ieteiktu izvēlēties feislifta versiju.

     

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē