Kā iniciatīvas pārstāvis norādīts Valērijs Tolkačovs. Parakstus plānots iesniegt Rīgas domē.
Iniciatīvas pieteikumā skaidrots, ka vasarā tika sākti A.Čaka un Marijas ielas remonta darbi, kas bijis «jau gadiem gaidīts projekts, kas solījās pozitīvi ietekmēt Rīgas iedzīvotāju mobilitāti». Taču 2. novembrī Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja «izvēlējās ielu upurēt, to padarot privātajam un sabiedriskajam transportam grūti izbraucamu».
«A. Čaka iela ir viena no galvenajām Rīgas centra ielām – ne mazāk svarīga par Brīvības ielu. Lai nodrošinātu transporta plūsmu, transportlīdzekļi A. Čaka ielā pārvietojās četrās joslās, divās katrā virzienā. Kreisā josla kalpo, lai apbrauktu labajā joslā esošo sabiedrisko transportu pieturvietās, kā arī lai apbrauktu sastrēgumus, kas veidojas labajā joslā, transportlīdzekļiem griežoties pa labi. Marijas un Elizabetes ielu krustojumā virzienā uz centru kreisajā joslā esošie transportlīdzekli, tai skaitā trolejbusi Nr.11, 18, 22, 23, griežas pa kreisi, bet labajā joslā braucošie transportlīdzekļi turpina ceļu taisni. Nav grūti iedomāties, kādi būs sastrēgumi, A.Čaka ielā aizverot vienu joslu,» brīdina iniciatīvas autors.
Viņaprāt, minētā situācija bija labi redzama gan A. Čaka ielas ceļa seguma maiņas, gan pazemes komunikāciju pārbūves laikā.
Ierīkojot velo joslas vienā no transportlīdzekļu pārpildītām ielām un samazinot joslu skaitu, būtiski palielināsies sastrēgumi un samazināsies ielas caurlaidības spēja – gan pašā A.Čaka ielā, gan paralēli Kr.Barona ielā. Tas padarīs Rīgas centru vēl neērtāku, nepieejamāku un kavēs turpmāko Rīgas centra attīstību, pārliecināts idejas autors, piebilstot, ka sastrēgumi Rīgā jau kārtējo gadu kļūst aizvien lielāki.
Tolkačovs skaidroja, ka to varot redzēt TomTom Traffic Index ikgadējā pārskatā – 2019. gadā 3% pieaugums, salīdzinot ar 2018. gadu. A.Čaka ielas apkārtnē tiek arī būvētas vai plānotas ēkas ar lielām komercplatībam, kas tikai palielinās cilvēku plūsmu Rīgas centrā, piemēram, centrs Origo One, plānotā būve Marijas ielā 2, 2A, Dzirnavu ielā 114.
Tāpēc iniciatīvā pausts aicinājums Rīgas domei atteikties no jebkādiem joslu samazināšanas plāniem A.Čaka un Marijas ielās – gan uz eksperimenta laiku, gan pastāvīgi. Paralēlajā Kr. Barona ielā jau ir iezīmētas joslas, pa ko var pārvietoties velosipēdisti, un transportlīdzekļu satiksmes intensitāte tur ir daudz mazāka.
«Jānorāda arī, ka eksperimentēšana pandēmijas laikā var būtiski ietekmēt eksperimentā rezultātus, un tas var izraisīt lielas satiksmes problēmas nākotnē, ja lēmumi tiks balstīti eksperimenta rezultātos, kas neatbilst pilsētas standarta dzīves apstākļiem. Jāņem vērā arī Tērbatas ielas eksperiments šovasar – tas saņēma neviennozīmīgu Rīgas iedzīvotāju vērtējumu,» pausts idejas aprakstā.
Tolkačova ieskatā, saglabājot A.Čaka un Marijas ielas līdzšinējo plānojumu, tiktu nodrošināta iespēja ērti pārvietoties vienā no galvenajām Rīgas ielām bez lieka laika patēriņa mākslīgi izveidotos sastrēgumos privātā un sabiedriskajā transportā. Tas dotu arī drošu piekļuvi sabiedriskajam transportam – bez velo joslas šķērsošanas un neapgrūtinot sabiedriskā transporta lietošanu iedzīvotājiem ar bērnu ratiem un cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Čaka iela ir viena no noslogotākajām transporta maģistrālēm Rīgas centrā, kurā automašīnas un sabiedriskais transports līdz šim ir pārvietojušies divās joslās katrā virzienā, un arī tad «pīķa stundās» ielā veidojās lieli satiksmes sastrēgumi.
Plānots, ka velojoslu izveide notiks līdz decembrim un eksperiments ar pagaidu velojoslām ilgs līdz aprīlim.