Kas ir TikTok?
Īsumā – tā ir mobilā lietotne, kurā iespējams izveidot īsus (15–60 sekundes) video, pievienojot mūziku un dažādus efektus. Ja pati nevēlies veidot video, vari tikai skatīties, ko uzmeistarojuši citi.
Katram savs saturs
TikTok radies Ķīnā 2016. gadā ar nosaukumu Douyin, un tur to joprojām pazīst ar šādu nosaukumu. Taču pārējā pasaule lietotni un interneta portālu iepazina jau ar skanīgāku vārdu – TikTok. Abām šīm lietotnēm ir viena programmatūra, taču tās tiek uzturētas atsevišķos tīklos, lai ievērotu Ķīnas cenzūras ierobežojumus.
Tiktoka saturs katram lietotājam ļoti atšķiras, jo lietotnei ir ļoti gudrs algoritms – uzmanīgi tiek vākti dati, kādus video cilvēks skatās ilgāk, kur atstāj savu like, ar kuriem video dalās draugu lokā un kurus komentē. Ņemot vērā šos datus, TikTok plūsmā sāk parādīties tieši tie video, kuri lietotājam varētu būt tuvāki pēc satura. Līdz ar to kādam tie var būt tikai deju vai muļķīgu izaicinājumu video, kamēr citam tās būs interesantas pamācības, dažādi stāsti, noderīgu faktu apskati vai jaunāko notikumu apkopojumi.
Dažādām gaumēm
Tiktoka video plūsma katram sekotājam dalās divās daļās – for you page (lapa tev) un following (lapa ar to lietotāju video, kuriem tu seko). Tāpēc katram ir brīva izvēle – skatīties tikai to, ko pats vēlies, kontrolējot saturu, vai to, ko piedāvā Tiktoks, ņemot vērā tavus paradumus.
Lietotnē iespējams atrast visdažādākos video katrai gaumei – no trikiem, rokdarbu meistarklasēm, ģērbšanās padomiem, skaistumkopšanas pamācībām līdz attiecību ieteikumiem, spēlēm un sporta nodarbībām. Taču ne viss saturs ir rotaļīgs un smieklīgs – daļa lietotāju platformu izmanto, lai reaģētu uz dažādiem svarīgiem aktuāliem notikumiem, piemēram, uz kampaņu #BlackLivesMatter. TikTok ir arī vadlīniju kopums, kas visiem jāievēro. Lietotnes pārvaldītāji nepieļauj vardarbīgu, rasistisku, ekstrēmisma vai seksuāla rakstura saturu platformā un konsekventi to bloķē.
Vai vecāki var justies droši?
Protams, daudziem vecākiem rodas bažas par TikTok lapu saturu, ko var brīvi patērēt bērns, bet arī par to lietotnes radītāji parūpējušies. Pirmkārt, vecākiem ir iespēja bērna profilu padarīt privātu, līdz ar to kontrolēt, ar ko bērns komunicē.
Otrkārt, katrs vecāks var iespējot ierobežoto režīmu, un tas nodrošina, ka pieaugušajiem domātais saturs nenonāks bērna lapās. Treškārt, ar vienu klikšķi iespējams sūdzēties par saturu, ja tas neatbilst tam, ko lietotājs vēlas redzēt. Attiecīgais video uzreiz nozudīs, un līdzīgus lapā Tiktoks vairs nepiedāvās.
Mazliet statistikas
Pašlaik Tiktoku izmanto vairāk nekā 800 miljoni lietotāju visā pasaulē – tas ir visstraujāk augošais sociālais medijs. Pēc Vācijas statistikas vietnes statista.com datiem, TikTok ierindojas pirmajā desmitniekā popularitātes ziņā līdzās tādiem sociālo tīklu gigantiem kā Facebook, Instagram, WhatsApp un citiem.
Jau 2019. gada februārī Tiktoks sasniedza pirmo miljardu lejupielāžu, bet pēc nepilniem astoņiem mēnešiem – vēl pusmiljardu.
Šie skaitļi ir ļoti iespaidīgi, ņemot vērā, ka lietotne kļuva visiem pieejama tikai 2017. gadā. Savukārt jaunākā statistika liecina, ka 2020. gada aprīlī – kovida pandēmijas pirmā viļņa laikā – populārā video lietotne visā pasaulē ir lejupielādēta vairāk nekā divus miljardus reižu. Turklāt tikai šāgada pirmajā ceturksnī vien TikTok tika lejupielādēts 315 miljonu reižu, kas ir vislielākais jebkad pieredzētais lejupielāžu pieaugums lietotnei četru mēnešu laikā.
Tiktoks ir lipīgs
Aprēķināts, ka vidēji viens lietotājs Tiktokā pavada 52 minūtes dienā, kamēr Instagramā 53 minūtes, bet Feisbukā – 58. Ņemot vērā, ka publicēto video garums ir vien 15 līdz 60 sekundes, tas ir liels patērētās informācijas daudzums vienā dienā. Izskaidrojums ir vienkāršs – mūsdienu jauniešu vēlme patērēt saturu ātri, viegli un jebkurā laikā. Jāpiebilst, ka 27% no visiem TikTok lietotājiem ir vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tomēr vislielāko procentuālo daļu (42%) vecuma ziņā aizņem 18–24 gadus vecie. Bet Tiktoku patērē ne tikai jaunā paaudze – jaunākie statistikas rādītāji liecina arī par to, ka ar katru gadu pieaugušo skaits Tiktokā pieaug vairākas reizes, 2020. gadā sasniedzot jau trešdaļu lietotāju.
Interesanti, ka TikTok veidotāji parūpējušies, lai no lietotnes nebūtu nemaz tik viegli iziet – lietotājs var skrollēt šos video bezgalīgi, nejūtot ne laiku, kas pavadīts lietotnē, ne noskatīto video daudzumu. Turklāt Tiktoka saturam var piekļūt ne tikai reģistrētie lietotāji –jebkurš cilvēks viedtālrunī var lejupielādēt TikTok lietotni un skatīties saturu nereģistrējoties. Tiesa, tad nav iespēju sekot satura veidotājiem un laikot īsos video. Apskatīt video var arī interneta pārlūkā tiktok.com.
Tiktoks biznesam
Atšķirībā no Facebook vai Instagram tradicionālo reklāmu attēlu vai video veidā TikTok nav. Taču, strauji pieaugot lietotnes popularitātei, uzņēmēji izdomājuši, kā situāciju vērst sev par labu. Kā piemēru var minēt populārā zīmola Guess kampaņu #InMyDenim. 2018. gadā zīmols aicināja Tiktoka lietotājus veidot video saturu, tērptiem džinsa drēbēs, un izmantot mirkļbirku. Tas uzskatāms par sākumu TikTok un dažādu uzņēmumu partnerattiecībām.
Vēl viens veids, kā zīmoli var izmantot lietotni, ir sadarbība ar populāriem tiktokeriem, lai izveidotu zīmolam raksturīgu reklāmas saturu.
Tas notiek līdzīga kā jebkura cita sadarbība ar influenceriem, atšķirība vien tā, ka viss notiek 15–60 sekunžu video formātā.
Spožākās ārzemju un pašmāju zvaigznes
Protams, Tiktokā ir arī savas zvaigznes, kas ne tikai atpazīstamas interneta vidē, bet arī pelna lielas naudas summas. Viena no tām ir amerikāņu meitene Čārlija Damelio (Charli D’Amelio), viņa ir vispopulārākā satura radītāja Tiktokā – 16 gadu vecumā Čārlija savā kanālā sapulcējusi teju 100 miljonus cilvēku.
Platformā viņa kļuva populāra ar saviem deju video un lipsinku – dziedāšanu līdzi dziesmām. Šobrīd Čārlija jau piedāvā savas nagulaku, kosmētikas un sporta kreklu kolekcijas. Žurnāls Forbes viņu ierindojis otrajā vietā pelnošāko TikTok zvaigžņu sarakstā – Čārlija Damelio 2019. gadā nopelnījusi aptuveni četrus miljonus dolāru. Viens reklāmas posts viņas kontā maksā aptuveni simts tūkstošus. Savukārt vispelnošākā Tiktoka zvaigzne ir Edisone Reī (popularitātes ziņā viņa ir otrajā vietā), kas Tiktokā nopelnījusi teju piecus miljonus dolāru. Interesanti, ka abas meitenes ir arī draudzenes un kopīgi filmē video.
Tiktokā spīd arī mūsu pašmāju zvaigznes, kas pulcē lielu sekotāju skaitu. Viens no populārākajiem latviešu Tiktoka personāžiem ir kāds kungs Pāvels Rodcevičs (lietotājvārds – @dednahype), kuram ir desmit miljoni sekotāju. Pārsvarā šā konta video vēsta par pusmūža vīrieti, kuram ir alkohola atkarība, un viņa ikdienas dzīvi joku formātā. Populāras ir arī Latviešu māsas – divas meitenes, kas savā kontā pulcē pusotru miljonu sekotāju. Viņas skatītājiem iepatikušās savstarpējās izjokošanas dēļ.
TikTok nedienas ASV
Aizvadītās vasaras nogalē Donalds Tramps pieprasīja, lai Tiktoka ASV segments tiktu pārdots vietējam uzņēmumam, jo bažījās, ka Ķīnas kompānijai piederošo lietotni Ķīnas komunistu valdība varētu izmantot spiegošanai, ievācot lietotāju datus un privāto informāciju. Donalds Tramps bija devis laiku īstenot darījumu līdz 15. septembrim, citādi Baltais nams draudēja aizliegt lietotnes darbību ASV.
Tā kā darījums tomēr netika veikts, tāds aizliegums jau bija noteikts, bet dienu pirms tā īstenošanas, 19. septembrī, aizliegumu pārcēla. Tas tāpēc, ka TikTok lietā bija vērojama pozitīva virzība, jo tika panākta vienošanās ar diviem Amerikas uzņēmumiem – datorprogrammatūru kompāniju Oracle un mazumtirdzniecības tīklu Walmart. Paredzēts, ka Oracle kļūs par TikTok datu partneri un Walmart – par komerciālo partneri Savienotajās Valstīs.
Šim nolūkam tiks izveidots uzņēmums TikTok Global, kas būs reģistrēts ASV, bet Ķīnas uzņēmumam piederēs aptuveni 80% tā akciju.
TikTok lietotne arī iepriekš pasaulē piedzīvojusi aizliegumus. Šī gada jūnijā to līdz ar citām 223 Ķīnas lietotnēm aizliedza Indijā – tā bija atbilde uz saspīlētajām abu valstu attiecībām. Oktobrī Tiktoku aizliedza arī Pakistānā, atsaucoties uz it kā amorāliem un nepieklājīgiem videoklipiem, bet desmit dienas vēlāk lietotni atkal bija pieejama brīvai lietošanai.