Pēc Konkurences padomes (KP) vadītājas Skaidrītes Ābramas trešdien paustā žurnālistiem, OCTA apdrošināšanas tirgus apjomīgā regulācija, kā arī pārmērīgā finanšu un darbības rādītāju publiskošana ir padarījusi pārlieku caurredzamu, kas apdrošināšanas sabiedrībām ļauj viegli sekot līdzi konkurentu darbībai, pielāgoties tai un veikt ekonomiski nepamatotas atkāpes no individuālās cenu politikas. Tā kā OCTA ir obligāts priekšnoteikums dalībai satiksmē, KP rosina atbildīgās institūcijas īstenot nozīmīgas korekcijas sistēmā.
FM uzsvēra, ka tā atzinīgi novērtē KP veikto OCTA tirgus uzraudzības izpēti, pievēršot padziļinātu uzmanību pēdējā laikā novērotajam OCTA cenu kāpumam.
«Respektējot KP kompetenci attiecībā uz konkurences prasību izvērtēšanu un cenu veidošanu, ministrija rūpīgi izvērtēs tās veikto analīzi un identificētos faktorus, kas radījuši esošo situāciju sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas tirgū,» atzina ministrijā.
Citi lasa
Pēc detalizētas iepazīšanās ar KP ziņojumu FM sagatavos priekšlikumus, lai risinātu norādītās nepilnības un aspektus veselīgas un efektīvas konkurences nodrošināšanai. FM jau bija plānojusi uzsākt darbu pie Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) pārvaldības pilnveidošanas jautājuma, un priekšlikumu izstrādē tiks ņemti vērā arī KP ziņojumā norādītie aspekti. Tāpat ministrija meklēs risinājumus veicamiem pasākumiem OCTA tirgus caurskatāmības mazināšanai.
Attiecībā uz KP izteikto aicinājumu vērtēt iespējas noteikt OCTA prēmijas maksimālo apmēru, ministrijā norādīja, ka OCTA cenu ierobežošana nav atbalstāma ņemot vērā to, ka šis nosacījums nonāk pretruna Eiropas Savienības (ES) judikatūrā noteiktajam.
ES tiesas spriedumā, interpretējot direktīvas normas, kas ieviestas nacionālajos normatīvajos aktos, savulaik ir norādīts, ka cenas iesaldēšana ir iejaukšanās cenu politikā, kas atbilstoši ES direktīvu prasībām ir aizliegta.
«Tāpat pastāv risks, ka ierobežojumi var radīt jaunus kropļojumus tirgū un citus konkurenci ierobežojošus nosacījumus, piemēram, personām ar mazākiem riskiem jāsedz citu riski tikai dēļ tā, ka ir noteikts prēmijas maksimālais apmērs, vai arī veicināt apdrošināšanas kompāniju aiziešanu no tirgus,» pauda FM.
Vienlaikus ministrijā uzsvēra, ka ir būtiski, lai OCTA tirgus ilgtermiņā darbotos efektīvi un ievērotu konkurences nosacījumus, tādējādi nodrošinot sabiedrībai vislielākos ieguvumus un stabilitāti un sasniegtu likumā noteikto mērķi, tas ir, aizsargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu intereses.
LTAB aģentūrai LETA norādīja, ka birojs nesniegs publiskus komentārus, kamēr nebūs iepazinies ar pilnu Konkurences padomes atzinumu. Vienlaikus LTAB pavēstīja, ka ar biroja viedokli varēsiet iepazīties preses brīfingā, kas plānots piektdien, 21.jūnijā.