Rīgas kartes akcionāri ir pašvaldības SIA Rīgas satiksme un ASV tehnoloģiju kompānija Conduent. 51% Rīgas kartes pieder Rīgas satiksmei, bet 49% – Francijas uzņēmumam Conduent Business Solutions.
Līdz šim valdes locekļu amatus no Rīgas satiksmes puses ieņēma Jānis Meirāns un Pāvels Tulovskis, bet no Conduent – Ēriks Morizūrs, kurš bija valdes priekšsēdētājs.
Komentējot akcionāru lēmumu, Meirāns aģentūrai LETA atzina, ka valdes locekļu starpā bijis neatrisināms konflikts, taču lēmuma pamatotību nekomentēja. Viņaprāt, izmaiņas gan ir tikai «kosmētiskas», jo pārējie valdes locekļi uzņēmumā saglabās citus amatus un viņu vietā tiek iecelti cilvēki, kuriem neesot atbilstošas pieredzes.
Citi lasa
«Viņu spēja kaut ko mainīt ir jāvērtē kritiski,» uzskata Meirāns.
Vienlaikus viņš pauda viedokli, ka nav saprotams, kā mazākuma akcionārs – SIA Conduent – kurš sevi pozicionē kā ar augstiem pārvaldības principiem strādājošs uzņēmums, desmit gadu laikā nav pamanījis uzņēmumā notiekošo.
«Rīgas kartei tiek pārmaksāti pieci līdz astoņi miljoni eiro gadā, bet neviens nav gribējis redzēt nevēlamas lietas,» sacīja Meirāns.
Viņu vietā valdē iecelta Diāna Šmite, Rīgas kartes juriste Jeļena Loiteršteina; par jauno valdes priekšsēdētāju ir apstiprināta Conduent finanšu direktore Francijā Katrīna Gaurāna.
Šmite ilgstoši bija Emīla Jakrina vietniece laikā, kad viņš ieņēma Rīgas domes satiksmes departamenta pienākumu izpildītāja amatu, taču darbu atstāja pēc tam, kad direktora amatā atgriezās Vitālijs Reinbahs. Savukārt Loiteršteina ir Rīgas kartes juriste un personas datu aizsardzības speciāliste.
Morizūrs turpinās konsultēt jauno valdi un pildīt ģenerāldirektora pienākumus, savukārt Tulovskis – tehniskā direktora pienākumus. Atlaistajiem valdes locekļiem kompensācijas izmaksātas netikšot.
Vienlaikus uzņēmuma pārstāvji aģentūrai LETA atteicās komentēt, kādēļ šādas izmaiņas veiktas.
Jakrins pērnā gada nogalē atkāpās no amata Rīgas satiksmes valdē korupcijas skandāla dēļ. Tomēr šobrīd viņš atkal strādā uzņēmumā – šoreiz Rīgas satiksmes pagaidu valdē, kur viņu iecēla kapitāldaļu turētājs Vadims Baraņņiks.
Rīgas satiksme sīkākus komentārus par akcionāru lēmumu pagaidām nav sniegusi.
Rīgas karte ir 2007. gadā dibināts uzņēmums, kas izveidoja un uztur Rīgas sabiedriskā transporta un autostāvvietu elektronisko norēķinu sistēmu.
Aizdomas par iespējamo atstādināšanu Meirāns pauda jau aizvadītajā nedēļā.
Viņš norāda, ka kopš jūlija vairākas reizes vērsies pie uzņēmuma akcionāriem ar konkrētiem priekšlikumiem par to, kā novērst pārmaksāšanu Rīgas kartes apakšuzņēmējiem.
Aģentūrai LETA Meirāns arī atzina, ka domstarpības ar akcionāriem viņam bijušas ne tikai saistībā ar Rīgas kartes sadarbību ar Rīgas satiksmi, bet viņš arī rosinājis no amata atbrīvot Aleksandru Brandavu.
Brandavam atkāpjoties no Rīgas kartes valdes locekļa amata, uzņēmuma akcionāri nolēma viņu atstādināt no Mārketinga direktora amata pienākumu pildīšanas, taču neatlaist, tādā veidā saglabājot viņam atalgojumu.
Auditorkompāniju veiktā analīze šogad atklājusi, ka abu uzņēmumu sadarbība rīdziniekiem ik gadu rada miljonos eiro mērāmus zaudējumus, taču, neraugoties uz to Rīgas satiksme sadarbību ar Rīgas karti pirms termiņa nelauzīs, kas nozīmē, ka rīdzinieki par šo sadarbību arī nākamgad maksās 20,6 miljonus eiro.
Līgums ar Rīgas karti noslēdzas 2020. gada decembrī.