Četri ieteikumi vieglākām dzemdībām

Grūtniecība
Evija Pēda
Kristīne Vasiļevska
23. augusts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Freepik
Dzemdībām topošajai māmiņai jāgatavo ir ne tikai ķermenis, bet arī prāts. Konsultē: Liene Grigāne, fizioterapeite un dūla, vada topošo māmiņu vingrošanu, Ieva Jurgena, fizioterapeite, strādā arī ar grūtniecēm, Gita Ruttasa, ginekoloģe, dzemdību speciāliste, ultrasonogrāfijas speciāliste ginekoloģijā un dzemdniecībā.

Veselīgs, sabalansēts uzturs

Pirmām kārtām grūtniecei nebūtu jāēd par diviem. Netici, ja omīte vai kaimiņiene tev mēģina to iegalvot. Grūtniecības laikā sievietei katru dienu papildus būtu jāuzņem tikai 200 kalorijas, ko var pielīdzināt vienai bļodiņai graudaugu produktu.

Grūtniecības laiks nav paredzēts, lai našķotos ar visu, ko sirds kāro. Šajā laikā sievietes strauji pieņemas svarā, un tas ir liels slogs kauliem un locītavām, pareizs uzturs palīdzēs neuzkrāt liekos kilogramus! 

«Mūsdienās pārtikai ir augsta enerģijas vērtība un tā ir ļoti kārdinoši noformēta, saprotams, ka ir grūti no tās atturēties. Ja ļoti kārojas, ik pa laikam var atļauties notiesāt kādu gardumu, bet visu ar mēru. Grūtniecēm būtu jācenšas izslēgt no uztura kviešu un rafinētu ogļhidrātu produktus, kas, par nelaimi, atrodas desertos, šokolādē, maizē, cepumos utt. Kviešu produkti rada ūdens aizturi organismā, un tas var veicināt maksts audu uztūkumu un ierobežot dzemdes kakla vieglu atvēršanos un paplašināšanos. Turklāt, atsakoties no kviešu produktiem, organismā labāk uzsūksies dzelzs un būs mazāk jālieto dzelzs preparāti. Jācenšas reizi dienā ēst gaļu ar salātiem, tas palīdzēs izvairīties no anēmijas – dzelzs trūkuma. Anēmijas gadījumā audiem ir mazāk skābekļa un tie nevar pilnvērtīgi strādāt, bet dzemdībās ir nepieciešams ļoti daudz enerģijas. Jācenšas samazināt arī cukura un cukuru saturošu produktu lietošanu.» Var būt dienas, kad jūties neapmierināta un dusmīga par to, ka nevari ēst visu, ko vēlies un cik daudz vēlies, bet jāatceras, ka pašreizējais kompromiss vēlāk atmaksāsies.

Sakārtotas emocijas

Dzemdības prasa no sievietes ne tikai fizisku piepūli, bet arī daudz emociju, tāpēc emocionālā sagatavošanās ir ļoti nozīmīga, skaidro ginekoloģe, dzemdību speciāliste Gita Ruttasa. Grūtniecības laikā jācenšas nodibināt emocionālo saikni ar bērniņu. Var sarunāties ar viņu, glaudīt vēderu, klausīties sev mīļu mūziku, ko vēlāk varēs atskaņot dzemdībās. «Dzemdību process būs ļoti atkarīgs no sievietes psihoemocionālā stāvokļa. Ja grūtniece izjūt bailes no dzemdībām un dzemdību sāpēm, tas var kavēt šo procesu. Radušās pirmsdzemdību bailes var mēģināt pārvarēt, lasot pozitīvus dzemdību stāstus, uzklausot citu sieviešu pieredzi. Reizēm uzmundrinājumu var iegūt no mammas, kurai ir bijusi laba dzemdību pieredze. Ieteicams nelasīt slikto par dzemdībām, neveiksmēm dzemdību laikā.

Bailes ir lielākais šķērslis vieglām dzemdībām, jo tās atbrīvo adrenalīna hormonu, kas rada muskuļu savilkšanos. Tas var apturēt dzemdes kakla atvēršanos un traucēt efektīvas dzemdes kontrakcijas.

«Grūtniecības laikā sievietei ir ļoti svarīgi būt kontaktā ar savu ķermeni, just sevi un ieklausīties savā intuīcijā,» atgādina arī fizioterapeite un dūla Liene Grigāne. Topošajai māmiņai ik dienu jāatrod laiks atbildēt uz jautājumu: kā es jūtos fiziski un kā – emocionāli? Vai man patīk tas, ko jūtu? Un, ja ne, ko varu darīt, lai to mainītu? Fizioterapeite atzīst, ka grūtniecei nekas nebūtu jādara ar piespiešanos vai tikai tāpēc, ka tā jādara. «Sievietēm grūtniecības laikā ir svarīgi ķert oksitocīnu – mīlestības un laimes hormonu. Darīt to, kas iepriecina ķermeni un liek sirdij gavilēt. Būt nomodā par savām sajūtām un nepiekarināt sev birkas, jo tas, kas viņai nepatika vakar, ļoti iespējams, patiks rīt. Aicinu sievietes ieklausīties savā intuīcijā – tā mums bieži saka priekšā, ko darīt un ko ne, ļauj apjaust mūsu patiesās vajadzības un vēlmes. Ja kaut kas sagādā diskomfortu, tas ir jāņem vērā un jāmēģina saprast šī diskomforta cēloni,» stāsta Liene.

Fiziskās kustības

Daudzas sievietes, iestājoties grūtniecībai, samazina fizisko aktivitāšu daudzumu. Pašā grūtniecības sākumā tas ir saprotami, jo ir iespējams nespēks, sliktā dūša vai citas sūdzības neļauj pilnvērtīgi pievērsties dažādām aktivitātēm, tomēr, kad sliktās sajūtas atkāpjas, būtu svarīgi saglabāt kaut nelielu fizisko aktivitāti. Piemērotākās aktivitātes gaidību laikā: grūtnieču vingrošana, grūtnieču joga, peldēšana, nodarbības baseinā, pastaigas, nūjošana.

Fizioterapeite Liene Grigāne skaidro, ka grūtniecība noteikti nav piemērots laiks, kad izmēģināt jaunus sporta veidus vai sasniegt rekordus. Fizisko aktivitāšu intensitātei jābūt tik lielai, lai to laikā, ja būtu nepieciešamība, sieviete varētu brīvi sarunāties, bez aizelšanās.

Daudzviet tiek organizētas speciālās grūtnieču vingrošanas, kurās fiziskās kustības apvieno ar nelielām lekcijām par mazuļa gaidīšanu un dzemdībām, arī ar relaksācijas tehniku apgūšanu, kas nereti ietver elpošanas vingrinājumus. Liene Grigāne, kura arī vada grūtnieču nodarbības, atzīst, ka topošo māmiņu atsauksmes pēc šādas vingrošanas, parasti ir pozitīvas: «Māmiņas bieži stāsta par viegluma sajūtu ķermenī pēc nodarbības un to, ka tajā gūst iekšēju mieru. Tāpat ir bijušas atsauksmes, ka piedzīvotais un dzirdētais vingrošanas laikā bijis noderīgi dzemdībās, piemēram, apgūtās vizualizācijas tehnikas un elpošana.»

Fizioterapeite Ieva Jurgena atgādina, ka grūtniecības laikā pat līdz šim aktīva sieviete var sastapties ar dažādām fiziskām grūtībām: «Topošās māmiņas ātrāk nogurst, viņām var trūkt elpas, mainīties muskuļi, arī mobilitāte, kas ietekmē kustību ātrumu.» Tādēļ ir svarīgi ieklausīties savā ķermenī un novērtēt, kuras aktivitātes šajā brīdī vērts nolikt malā, kurām pievērsties. Pat ja neej uz speciālām nodarbībām, ikdienā vari vienkārši vairāk staigāt. Ginekoloģe Gita Ruttasa uzsver, ka tieši pastaigas ir īpaši ieteicamas grūtniecei: «Staigāšanas laikā pie katra soļa tiek kustināta bērna galviņa, kas var pastiept dzemdes kaklu.

Vēlams staigāt ritmiskā solī, bet bez aizelšanās, lai pastaigu nejustu kā apgrūtinājumu. Pastaiga gar jūru vai priežu mežu palīdzēs gūt arī mieru un iekšējo harmoniju.

Arī peldēšana ir īpaši ieteicama grūtniecēm – tā palīdz bērnam ieņemt pareizo guļu, kā arī atslogo grūtnieces locītavas, ir laba slodze visai asinsritei. Arī grūtnieču vingrošana vai joga ir labs veids, kā speciālista pavadībā stiprināt fizisko izturību. Lai dzemdības būtu vieglas, ir svarīgi, lai muguras lejasdaļas, krustu un astes kaula rajona locītavas būtu kustīgas.»

Elpošana

Mazināt satraukumu un bailes var palīdzēt elpošanas vingrinājumi. Pareiza elpošana dzemdībās, pirmkārt, pilnvērtīgi apgādā ar skābekli gan sievieti, gan mazuli. Otrkārt, novērš uzmanību no sāpēm. Ginekoloģe Gita Ruttasa iesaka apgūt tā dēvēto diafragmālo elpošanu. Apsēdies krēslā vai stāvi kājās, iztaisnojot muguru. Ja vēlies, vari arī apgulties uz grīdas, svarīgi, lai pamatne būtu stingra. Uzliec vienu roku uz krūtīm, otru uz vēdera, lēni ieelpo caur degunu, skaitot līdz četri. Pamazām piepildi vēderu ar gaisu, lai tas paceļas uz augšu kā bumba. Lēni izelpo caur muti, skaitot līdz seši. Roka uz vēdera, ar vieglu piespiešanu var palīdzēt diafragmai nolaisties. Vingrinājumu ieteicams veikt vismaz vienu divas reizes dienā, katru dienu. Tikai tā organisms iemācīsies atpazīt elpošanas relaksējošo iedarbību. Dziļā elpošana labvēlīgi iedarbojas uz veģetatīvo nervu sistēmu, mazina trauksmes simptomus un neļauj tiem pieaugt. Ņem vērā, ka, praktizējot šo elpošanu, izelpai vienmēr jābūt garākai nekā ieelpai.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+