Latvietis, kurš saņēmis Eltona Džona komplimentus – intervija ar vijolnieku Robertu Balanas

Ārpus Latvijas vijolnieku Robertu Balanas pazīst labāk nekā mājās. Viņš ir pārsteidzis pasauli ar saviem virtuozajiem solovijoles aranžējumiem, nojaucot robežas starp klasisko mūziku un citiem mūzikas žanriem. Spēlējis Stradivāri vijoli, saņēmis Eltona Džona komplimentus. Viņš ir eksperimentētājs, pret kuru iesākumā ir piesardzība, kam seko ovācijas.
Gundega Gauja
Gundega Gauja
Foto: Kiril Kozlov

– Tavā mājaslapā ir divas atsauksmes: viena no sera Eltona Džona, tās saturs saīsinot būtu «fantastiski», un otra – no grupas Vulfpeck, kas ir pavisam īsa, – «frīks». Interesanta kombinācija – fantastisks un vienlaikus frīkains?
– Šie mākslinieki ir bijuši ļoti nozīmīgi manā dzīvē un mākslā. Ar viņu kompozīcijām arī aizsākās mans ceļš ārpus klasikas. Esmu iepazinies gan ar Eltonu, gan tiem pašiem Vulfpeck, – funk mūziķiem, kas spēlē ar tādu detalizētu kvalitāti kā klasiskajā mūzikā. Šķērsojot žanrus, esmu saticis ļoti daudz interesantu mūziķu – tā ir tāda mana jaunā taciņa. 

– Par tevi saka – tu nojauc ­robežas. Ko īsti tu gribi ­nojaukt un ko – radīt? 
– Tas viss iesākās kādā mēģinājumā, kur spēlējām Mocarta simfoniju. Kaut kur iesprūdām, un divi mūziķi sāka strīdēties par kādu mazu sīkumiņu, ko neviens klausītājs zālē nemaz nesadzirdētu. Toreiz nodomāju – tas vispār ir svarīgi? Svarīgāk bija, kā mēs spēlējam, kādu enerģiju atdodam un kā izbaudām mūziku. Sapratu, ka klasiskā mūzika var būt ļoti izolēta no realitātes. Gribēju atrast to, kas tiešām būtu mans sauciens. Sāku gan pats rakstīt savas kompozīcijas, gan veidot slavenām dziesmām soloaranžijas vijolei.

Braukājām visapkārt Latvijai – bija Olgas disenīte, Dziesma manai paaudzei ar Fredi un citi pasākumi. Bijām tādi rokenrola mūziķi.

Radīt pilnvērtīgu popdziesmas versiju ar vijoli bija radošs izaicinājums, es daudz iedvesmojos no tādiem mūziķiem kā Tomijs Emanuels, Džango Reinhards un Tims Hensons – ģitāristiem, kas pārvarējuši sava instrumenta limitāciju. Par žanru – man pat grūti pateikt, kur es iekļautos, tas tiešām ir mikslis starp klasisko, fanku, roku. 

– Kurās koncertzālēs un arī frīkainās vietās esi spēlējis?
– Londonā man bijis gods uzstāties Karaliskā festivāla zālē, Vigmora, Karalienes Elizabetes zālē. Esmu koncertējis arī ASV, Kanādā, Japānā un visapkārt Eiropai. Tiesa, audience Latvijā man ir vismīļākā. Septembrī Mežaparka estrādē uzstājos unikālā pasākumā – Latvijas mūzikas Lielajā koncertā. Atrasties uz skatuves tik daudzu savējo priekšā un spēlēt iemīļotas ­latviešu dziesmas bija neaprakstāma sajūta – tas pūlis nekur nav tāds kā Latvijā! Tāpēc arī man ir milzu prieks decembrī atkal atgriezties mājās ar īpašu koncertu Homecoming Nacionālajā operā. 

Par frīkainām vietām… Ir gadījies viss kas – pērn Londonas klubā zem vilcienu tilta atskaņoju Steve Reich’s minimālistisko mūziku, bet jauno gadu sagaidīju ar uzstāšanos Ēģiptē pie Medinet Habu tempļa. 

Lai turpinātu lasīt rakstu, nepieciešams iegādāties abonementu
Esmu abonents
Par 4 nedēļām
1 €
pirmie trīs maksājumi, pēc tam 3.99 €
Akcija spēkā, piesakoties līdz 30. aprīlim!
Izmēģini
plus
Labākais saturs vienuviet no mūsu 12 drukātajiem žurnāliem
plus
Ekskluzīvas intervijas
plus
Pieeja visam saturam jebkurā ierīcē
plus
Samazināts reklāmu daudzums visā portālā
Abonementu var pātraukt jebkurā laikā
Populārākā izvēle
Par pirmo gadu
24.49 €
pēc tam 34.99 €
Abonē
plus
Labākais saturs vienuviet no mūsu 12 drukātajiem žurnāliem
plus
Ekskluzīvas intervijas
plus
Pieeja visam saturam jebkurā ierīcē
plus
Samazināts reklāmu daudzums visā portālā
Raksta abonements
5 €
Derīgs 28 dienas
Abonē
plus
Pieeja vienam rakstam
plus
Santa+ vide bez reklāmām
plus
Pieeja rakstam jebkurā ierīcē
Abonementu var pātraukt jebkurā laikā

Villas Sarunas

Vairāk

Personības

Vairāk

Attiecības

Vairāk

Dzīvesstils

Vairāk

Lasāmgabals

Vairāk

Viedoklis

Vairāk

Praktiski

Vairāk

18+

Vairāk

Abonē