Izlasi! Bietes uzlabo asins sastāvu un pazemina asinsspiedienu

Veselīgs uzturs
16. janvāris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Vai zināji, ka bietes uzlabo asins sastāvu un pazemina asinsspiedienu? Tomēr tām piemīt vēl citas labas īpašības. Kādas? Par to stāsta sertificēta uztura speciāliste, kura vada klīnisko praksi Rīgas Stradiņa universitātes uztura speciālistiem, ILZE LUTERE.

Bietes satur dzelzi, magniju, jodu, kāliju, varu, organiskās skābes. Patiesībā bietes dzelzi satur samērā maz (tikai 0,9 miligramus uz 100 gramiem), tomēr tās iesaka anēmijas profilaksei, jo ir pierādīts, ka bietēs esošie nitrāti organismā tiek pārvērsti slāpekļa oksīdā, kas atslābina asinsvadus, tāpēc nodarbinātajiem muskuļiem tiek piegādāts vairāk skābekļa un uzturvielu. Šis process arī pazemina asinsspiedienu un uzlabo asins sastāvu. Tāpēc biešu sulu iesaka lietot sportistiem, lai uzlabotu rezultātus. Bietes satur arī tikai tām raksturīgas vielas – betacianīnus (sarkanos pigmentus), kas ir spēcīgi antioksidanti un sekmē tauku šķelšanos. Tiem piemīt spēja darboties pret audzēja šūnām.

Kad pieejamas jaunās, maigās bietītes, nemet laukā lapiņas! Tās satur pat vairāk C vitamīna nekā sakne.

Pievieno tās salātiem, liec klāt zupām un sautējumiem. Bieti var pat izmantot savā veidā kā tādu eksprestestu. Ja pēc biešu ēšanas urīns izteikti krāsojas sārts (medicīnā tam pat ir nosaukums – betūrija), tas nozīmē ka zarnu traktā pastiprināti uzsūcas un izdalās bietēs esošais pigments betanīns. Betanīnam krāsu noņem dzelzs joni, bet tās deficīta gadījumā to trūkst, tāpēc urīns ir nevis dabiski gaišs, bet sārts. Īsāk sakot, ja šķiet, ka pēc biešu salātu ēšanas urīns ir stipri sārts, palūdz ģimenes ārstam nosūtījumu pārbaudīt dzelzs līmeni asinīs, jo ir pierādīts, ka veseliem cilvēkiem urīns tā iekrāsojas vien 10 procentos gadījumu, bet pie dzelzs deficīta un anēmijas – 50–80 procentos.

Kā lietot?

Daudziem patīk dzert biešu sulu. Lieliski! Tā ir ļoti vērtīga, tajā saglabājas visas bioloģiski aktīvās vielas. Sula palīdz arī pie aizcietējumiem.

Tomēr jābūt prātīgiem ar svaigas, tīras biešu sulas lietošanu, ja ir jutīgs kuņģa un zarnu trakts.

Tad šī sula var radīt spazmas vai citas nepatīkamas sajūtas. Labāk uztaisīt jauku dārzeņu sulu miksli. Piemēram, burkānu, biešu, seleriju un kāpostu sulas kokteilis mazina holesterīna līmeni asinīs un palīdz novērst audzēju risku. Man ļoti patīk cept bietes folijā. Tām ir pavisam cita garša! Un tas ir arī ļoti vienkārši. Bieti nomazgā, nosusina, neko lieku nenogriež, lai netek laukā vērtīgā suliņa, ietin folijā un – cepeškrāsnī iekšā. Tādā veidā pagatavota biete saglabā visas vērtīgās īpašības un ir ļoti sulīga. Pēc tam to nomizoju un, piemēram, lieku klāt salātiem. Ja šādi pagatavotu bieti ir vajadzība uzglabāt, tad mizošana jāatliek līdz pēdējam brīdim. Jo miziņa pasargā bieti no uzturvielu, īpaši C vitamīna, zuduma. Starp citu – vārot bietes, sāli klāt neliek, tas pasliktina biešu garšu. Sāli pievieno beigās. Tā kā bietei ir salda garša, to var izmantot ne tikai zupās, salātos un sautējumos, bet arī desertos. Kūkās, smūtijos, sorbetos. Garšo labi un izskatās skaisti. Ne velti biešu sulu izmanto kā dabisko krāsvielu pat konditorejā. Ja tev netīk bietes saldā garša pamatēdienos, liec tai pretī kaut ko pikantu vai skābenu. Bietēm ļoti piestāv sāļi sieri, piemēram, fetas tipa. Tāpat – citrusaugļu sulas, balzametiķis un – mans pārsteigums, ko nesen atklāju, – koncentrēta granātābolu sula (man sevišķi patīk Azerbaidžānas ražojums). Izmēģini arī dažādas garšvielas – kinzu, kuminu, ķimenes, pētersīļus. Bieti, kā jau ziemeļnieci, vislabāk glabāt ledusskapī. Protams, ja vien nav sava vēsa sakņu pagrabiņa.

Kam no bietēm jāpiesargās?

Protams, ja salātos būs daži grami biešu, nekas slikts nenotiks, bet pastiprināti ar biešu ēšanu nevajadzētu aizrauties cilvēkiem, kas lieto asinsspiedienu samazinošas zāles, jo bietēm dabiski piemīt asinsspiedienu pazeminošas īpašības. Bet jo īpaši tiem, kuriem ir nieru slimības, jo bietes satur daudz kālija. Bietes satur arī saharozi, glikozi un fruktozi – cukuru. Tāpēc diabēta pacientiem, izvēloties bietes, tās vēlams ēst kopā ar citiem, daudz šķiedrvielu saturošiem, dārzeņiem, piemēram, kāpostiem, kas palīdzēs cukuriem uzsūkties lēnāk.

Gruzīnu biešu gardums – phalli

SASTĀVDAĻAS:

  • 2 vidēja lieluma bietes,
  • 50 g valriekstu,
  • pušķītis kinzas zaļumu,
  • 1 ķiploka daiviņa,
  • sāls, pipari pēc garšas,
  • nedaudz koncentrētas granātābolu sulas vai ābolu etiķa, vai arī citronu sula.

PAGATAVOŠANA:

  1. Bietes nomazgā, nemizotas un ar nenogrieztu astīti veselas ietin folijā un cep cepeškrāsnī 1,5 stundas 180 ºC.
  2. Atdzisušas bietes smalki sarīvē.
  3. Valriekstus samaļ, sablendē vai citādi sasmalcina.
  4. Sakapā kinzu, ar ķiplokspiedi izspiež ķiploku.
  5. Pēc savas garšas pievieno sāli, piparus, koncentrēto granātābolu sulu, etiķi vai citrona sulu.
  6. Visu masu samīca kopā.
  7. Ar rokām gatavo bumbiņas un kārto uz šķīvja

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs