Kurš gan teicis, ka krosoveri pārņems pasauli? Visās tā paaudzēs Ford Focus uzrādījis pārdošanas rādītājus, kas nav ļāvuši atslābt tiešajiem konkurentiem. Vieglas vecumdienas netiek solītas nevienam no sāncenšiem, jo klajā nācis ceturtās paaudzes Focus, populārajam modelim svinot jau 20 gadu jubileju.
Hečbeka praktiskums
Pieejams hečbeka, universāļa un pat sedana versijā, Focus veidots uz pilnībā jaunās C2 platformas, kas uzreiz sniegusi ne mazums bonusu. Auto kļuvis izturīgāks drošības triecienu testos, turklāt tas ir vieglāks un aerodinamiskāks nekā priekštecis. Par 53 mm pastieptā riteņu bāze padarījusi to praktiskāku un pievilcīgāku ģimenes acīs. Bagāžnieka ietilpība ir 375 l, nolaižot sēdekļos tā palielinās līdz 1354 l (universālim 608–1653 l).
Focus kompakto hečbeku rindās allaž lepojies ar gaitas īpašībām. Tagad ir pat labāk. Ir pieejami vairāki balstiekārtu veidi, ietverot daļēji vai pilnībā neatkarīgo piekari. Uz cieta seguma tas kļuvis vēl paklausīgāks vadītāja manevriem. Izmēģinot vairākas modifikācijas, īpaši vēlamies uzteikt vācieša uzvedību uz grants ceļa, kas ir gan precīza, gan komfortabla. Ar 17 un 18 collu diskiem tas labprātāk atrastos uz asfalta seguma, bet, atsakoties no zemprofila riepām un izvēloties R16, Focus smilšainajos ceļos kļūst krietni līganāks.
Ford dzinēji
Ford 1,0 l EcoBoost dzinējs jau vairākus gadus ieguvis apbalvojumus par labāko motoru savā klasē. Ar tā 100 vai 125 ZS sparu pilnībā pietiks ikdienas solim. Ja šoseju redzat vairāk nekā pilsētu, pieejamas 1,5 l versijas ar 150 un 182 ZS, kas, starp citu, arī ir trīscilindru ražojums ar cilindru deaktivizācijas tehnoloģiju.
EcoBlue dīzeļu spektrā jaunais 1,5 l agregāts ar 95 un 120 ZS, kā arī uzlabotais 2,0 l 150 ZS. Papildus 6MT jaunais Focus ieguvis jaunu 8AT, kuras vadībai tiek izmantota apaļīga kontroles ripa, gandrīz kā Jaguar Land Rover modeļiem.
ST versijai būs pieejamas divas izvēles. Spēcīgāka no tām – 2,3 litru benzīna motors ar 280 ZS un 420 Nm griezes moments. Alternatīva ir EcoBlue dīzeļdzinējs, kas attīsta 190 ZS un 400 Nm.
Focus salons
Interjerā funkciju pārvaldīšana uzticēta 8 collu ekrānam (standartā 4,5 vai 6 collas), neaizmirstot arī par zemāk novietotu tradicionālo slēdžu un pogu klāstu. Piemaksājot 440 eiro, vadītāja priekšā iespējams izvietot head-up displeju, kurā redzamas navigācijas norādes, braukšanas ātrums un cita informācija.
Ne mazāk ērti datus var pārskatīt instrumentu panelī, kurā starp analogajām mērinstrumentu skalām atrodas 4,2 collu displejs. Aktīvā parkošanās palīgsistēma ar vienas pogas nospiešanu, adaptīvā kruīza kontrole, adaptīvie lukturi palīdz uzturēt komfortu, bet preventīvā stūrēšanas palīgsistēma ļauj izvairīties no sadursmes. Ja tomēr no avārijas nav izdevies izvairīties, pēcsadursmes sistēma nobremzēs auto.
Vērtējot pēc uzņēmumu autoparka standartiem, Focus teju ikvienā kategorijā paveicis lielu darbu. Ietilpības un aprīkojuma ziņā tam ir grūti izteikt kādu aizrādījumu, taču, ja tas kalpos kā jūsu vienīgais ģimenes auto, tad salona kvalitātes ziņā vēl ir solītis izaugsmei. Piemēram, MT ātrumpārslēgs vēl kavējas pie pagājušā gadsimta standartiem, bet krāsu gamma rada visai pelēcīgu noskaņu. Turpretim apdares materiāli ir mīksti, izolācijas materiāli sekmīgi slāpē ārējos trokšņus.
Var secināt, ka salons gluži vienkārši nav ticis līdzi spilgtajai ārienei. Ja interjerā vēlamies ieviest pamanāmus un sportiska stila akcentus, jāizvēlas ST-Line pakotne, kurā būs sportiska stila stūre ar ādas apdari un sarkaniem izšuvumiem, melni griesti, Recaro sēdekļi un citas nianses, vienlaikus atsaucoties arī uz atraktīvāku eksterjeru. Praktiķiem patiks Active versija, kas fokusiņam piešķir dažas krosovera īpašības, savukārt ātrāka braukšanas stila cienītājiem jāgaida ST un RS modeļu ierašanās.
Vērtē Ainars Mielavs
Katru dienu pārvietojos ar auto, jo mūsu dzīvesvietai tuvākais sabiedriskais transports atrodas piecu kilometru attālumā. Sava auto izvēlē esmu pragmatisks un prioritāri novērtēju praktiskās īpašības un izturību. Manu draugu Artjomu Troicki reiz uz lidostu vedis U2 ģitārists The Edge ar golfu. Uz izbrīnu, kādēļ viņš brauc ar dažus simtus vērtu auto, Edžs atbildēja, ka ar šādu auto braucot visi bandīti – tas vienmēr iedarbojas, un vari būt pilnīgi drošs, ka tiksi prom no paparaci.
Es ikdienā braucu ar VW Golf 4 vai Chrysler Voyager. Kamēr viens ir savā uzbūvē ļoti vienkāršs un lampiņas nomaiņai nav nepieciešams izjaukt pusi mašīnas, otrs ir ļoti ietilpīgs ģimenes auto, kas arī pēc garāku distanču veikšanas liek justies fiziska labi. Ir gadījies vilties konkrētu zīmolu automašīnās, taču kopumā man nav svarīgi, kāds ir attiecīgā modeļa prestižs vai nosaukums. Zinu, ka ir daži zīmoli, kas krituši nežēlastībā un par viņiem vēl joprojām stāsta anekdotes no 90. gadiem, taču tagad tie ir pavisam citi auto. Galvenais, lai tas pilda savas funkcijas.
Sevi uzskatu par apzinīgu braucēju. Rūpīgi sekoju līdzi auto tehniskajam stāvoklim un pie stūres vienmēr esmu mierīgs. Tāds esmu pēc dabas. Man nekad nav bijusi vēlme lēkt ar izpletni, taču es šādas aktivitātes saprotu. Man ir ļoti spēcīga iztēle, tāpēc ne visu nepieciešams piedzīvot pašam, lai to izjustu. Atskaitot vienu nekaunīgu atgadījumu no savas pieredzes, kurā avārijas izraisītājs centās novelt vainu uz mani, kopumā Latvijas ceļu kultūra uzlabojas. Protams, līdz Francijas līmenim tāls ceļš ejams, taču esam izpalīdzīgi, palaižam priekšā, pamirkšķinām par neieslēgtām gaismām utt.
Pārlieku šikas ekstras man nav nepieciešamas. Patīkami, ja auto ir pieejama sēdekļu apsilde un kruīza kontrole. Lai arī esmu par zinātnes un tehnikas progresu, neesmu no tiem, kas uzreiz cenšas izmantot visas tehnoloģijas. Tikai pirms dažiem mēnešiem saņēmu dāvanā pirmo skārienjutīgo viedtālruni. Tagad saprotu – ērti.
Pie Focus stūres atrasties ir ērti, un konceptuāli no braukšanas viedokļa viss ir saprotams. Sēdeklis ir patīkams, un parocīgās vietās novietoti arī glāžu turētāji. Jāsaka, ka arī pie virzienu maiņas apaļās sviras varētu visai ātri pierast. Vidū novietota vienkārši saprotama navigācija, un šeit ir fiziski slēdži, kurus var kontrolēt intuitīvi bez skatīšanās. Gan es, gan sieva nespējam dzīvi iedomāties bez mūzikas, tieši automašīnā mūziku sanāk klausīties visvairāk, jo mājās tam gluži vienkārši ir mazāk laika. Lielākoties auto standarta mūzikas sistēmas mani apmierina, un Focus nav izņēmums.
Salīdzinājumā ar manu ikdienas auto Focus ir cietāks, bet to varētu izskaidrot ar riepu izmēru. Lai gan ir neliels dzinējs, tas mudīgi skrien ar mazāko kājas piespiedienu uz gāzes pedāļa. Bagāžas nodalījums nav pārlieku liels, bet ikdienas vajadzībām tas ir pietiekams.
Tie laiki, kad uz koncertiem pašiem bija jāstaipa aparatūra, ir beigušies. Tagad līdzi jāpaņem tikai izgludināts krekls.
Jaunajos auto novērtēju gan lietošanas ērtumu, piemēram, Bluetooth iespējas, gan drošības aprīkojumu, kas ļauj izglābt dzīvību, palīdzot laikus pamanīt cilvēkus vai dzīvniekus. Atslābināties gan pārāk nedrīkst, un par auto vadību braucējs vēl joprojām ir atbildīgs. Šā iemesla dēļ uzskatu, ka autonomie auto ir pārāk garlaicīgi un tik ātri nenomainīs klasiskās mašīnas.
Jāteic, ka jaunie auto kļuvuši ļoti līdzīgi un jābūt lietpratējam, lai atpazītu nianses. Vērtējot Focus dizainu, man šķiet, ka tas sirgst ar tipisku jauno auto problēmu un auto ir identitātes un rakstura meklējumos. No otras puses – zināms konservatīvisms ir nepieciešams, nevajag ļoti izlēkt. Nevajag būtiski mainīt lietas, kas cilvēkam ir viegli uztveramas.
Salona dizains ir vienkāršs, bet no ārpuses auto ir nedaudz dusmīgs. Man gan labāk patiktu apaļīgāks, bez izteiktām un asām formām. Mans sapņu auto līdzinātos 10 gadus veca Jaguar izskatam, kas nedaudz atgādina nepārbarotu dzinējsuni. Toties šim ir glīta krāsa, gandrīz kā Latvijas karogs!
Ainara Mielava secinājums:
Uzskatu, ka jaunais Focus piemērots pilsētas apvidum un itin labi piestāvēs sievietēm.
Motoru veidi
|
1,0 EcoBoost |
1,5 EcoBoost |
1,5 EcoBlue |
2,0 EcoBlue |
||||
Darba tilpums: |
999 cm3 |
1497 cm3 |
1500 cm3 |
1996 cm3 |
||||
Jauda: |
74–92 kW (100–125 ZS) pie 4500–6000 apgriez./min |
110–134 kW (150–182 ZS) pie 6000 apgriez./min |
70–88 kW (95–120 ZS) pie 3600 apgriez./min |
110 kW (150 ZS) pie 3500 apgriez./min |
||||
Griezes moments: |
170 Nm pie 1400–5000 apgriez./min |
240 Nm pie 1600–5000 apgriez./min |
300 Nm pie 1750–2250 apgriez./min |
370 Nm pie 2000–2500 apgriez./min |
||||
Ātrumkārba: |
6MT/8AT |
6MT/8AT |
6MT/8AT |
6MT/8AT |
||||
Pašmasa: |
1322–1371 kg |
1369–1404 kg |
1363–1394 kg |
1462 kg |
||||
Maksimālais ātrums: |
186–200 km/h |
208–222 km/h |
183–196 km/h |
208 km/h |
||||
Paātrinājums 0–100 km/h: |
10,0–12,1 s |
8,3–8,9 s |
10,0–11,4 s |
8,7 s |
||||
Vidējais degvielas patēriņš: |
4,9–5,7 l/100 km |
5,6–5,9 l/100 km |
6,0–6,8 l/100 km |
4,5–4,7 l/100 km |
||||
CO2 emisija: |
110–128 g/km |
125–138 g/km |
95–123 g/km |
116–122 g/km |
||||
Cena eiro: |
no 16 500 |
no 21 320 |
no 18 480 |
no 25 390 |
Testa auto
- Garums/platums/augstums: 4378/1848/1471 mm
- Riteņu bāze: 2700 mm
- Klīrenss: 135 mm
- Riepas: 205/60 R16
- Bākas tilpums: 47 l
- Piedziņa: priekšpiedziņa
- Testa auto Focus Trend Plus cena: 26 690 eiro
Intervija publicēta 2019. gada janvāra-februāra numurā.