Uzturs ļoti apaļajām dāmām

Veselīgs uzturs
Iveta Troalika
Iveta Troalika
25. jūlijs, 2019
1 komentārs

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Garšīga un veselīga ēdiena zelta vidusceļu dāmām, kuras mēdz cildināt kā Rubensa formu īpašnieces, iesaka Veselības centra Vivendi uztura speciāliste LIENE SONDORE.

Lasītājas vēstuleKad dzirdu, ka sievietes līdz pavasarim vēlas nomest piecus kilogramus, man jāsmejas. Es sveru 130 kilogramu, augums 1,65 metri, vidukļa apkārtmērs 125 centimetri. Mazu mani mājās sauca par apaļvaidzi, tas bija mīļi. Bet skolā – par resno govi. Ļoti sāpēja, tāpēc nolēmu, ka mani tas nesatrauks. Kāda esmu, tāda esmu, gan kāds mani mīlēs dvēseles, gudrības un dzīvesprieka, ne izskata dēļ. Nu, nāk man tas svars visu laiku pamazām klāt, jā, bet tāpēc jau neiešu jukt prātā.

Man garšo ēst, patīk gatavot, un es nespēju pārtikt no zaļiem salātiem, neesmu nekāds trusis galu galā. Turklāt ziniet – neko TĀDU es arī neēdu!

Nekad neesmu ievērojusi diētas, visus rakstus par tievēšanu šķiru prom, jo tie ir pēc vienas šnites – ēdiet mazāk, liesāk, neēdiet vakarā, vairāk kustieties.

Es darbā sēžu pa desmit stundām – kur tad lai izkustos? Un kā lai neēdu našķus? Man nav laika aiziet pusdienās! Un vēl vakarā neēst? Tad jau labāk uzreiz mirt nost. Ja varēsiet pateikt kādu reālu padomu, kā drusku nomest svaru, jo ceļi sāk sāpēt, būšu pateicīga. Maiga

Lienes Sondores ieteikumi

Ai, cik daudz tādu sieviešu kā es pazīstu! Kuras apgalvo, ka viņām viss labi, ka viss dzīvē apmierina, lai gan svars ir stipri pāri normai. Tomēr atklātības brīžos viņas man ir teikušas: «Es nemaz nezinu, kā ir būt tievai… Es neticu, ka es vispār tāda varu būt.» Ja šis mērķis – veselīgais svars, kas tavā gadījumā būtu ap 60 kilogramiem, – šķiet pārāk tāls, tad nevajag uz to uzreiz tiekties. 

Zinu, ka daudzi mani aroda brāļi un māsas – uztura speciālisti un diētas ārsti – man nepiekritīs, bet es domāju, ka labāk ir mierīgi uz neatgriešanos zaudēt piecus kilogramus, pēc tam varbūt pamazām saņemties uz nākamajiem pieciem, nekā ar milzīgiem ierobežojumiem, stingrām diētām, pat badošanos, zaudēt trīsdesmit, bet pēc gada dabūt atpakaļ četrdesmit.

Negribu tevi, Maiga, sabiedēt…bet daba mums nav paredzējusi būt ar tik lielu svaru. To saku, lai tu saprastu situācijas nopietnību: tavi auguma parametri liecina par dzīvībai bīstamu aptaukošanos. Tas vairs nav stāsts par to, ka tev ir grūti atrast kleitu, kas ne tikai patīk, bet vispār der, tas nav stāsts par skatieniem uz ielas vai to, ka vīrietim, kurš tev simpatizē, tu nešķiet pievilcīga.

Tas viss ir pupu mizas, salīdzinot ar faktu, cik nopietni liekais svars apdraud veselību un dzīvību.

Atklāti sakot, kad pie manis atnāk tādas meitenes kā tu, es dusmojos uz viņu ģimenes ārstiem. Protams, pastāv iespēja, ka mēs nedzirdam to, ko negribam dzirdēt, un var jau būt, ka ārsts ir centies norādīt – liekais svars jāsamazina.

Bet ļoti bieži meitenes atbild, ka ģimenes ārsts nosūtījis uz analīzēm un, tā kā tās ir labas, neko tālāk viņi par šo tēmu nav runājuši. Paradoksālais ir tas, ka (jo īpaši, ja esi jauna sieviete) analīzes – cukura, holesterīna līmenis – tiešām var būt normālas. Bet riski veselībai tik un tā ir. Tauku šūnas ir iekaisīgas, un pierādīts, ka onkoloģiskās slimības daudz biežāk ir cilvēkiem ar lielu lieko svaru. Gandrīz droši tev varu apsolīt, ka, tā turpinot, sagaidīsi arī savu otrā tipa cukura diabētu.

Dzīvojot ar šādu liekā svara nastu, cieš visas organisma sistēmas. Ceļi un gūžas nolietojas daudz ātrāk. Sirds var neturēt.

Ļoti nopietns signāls – ja tev, vienkārši ejot, sākas aizdusa. Kas būs, ja tu – nedod die’s – pakritīsi? Viss lēnāk dzīs, ārstam būs grūtāk veikt manipulācijas. Ne velti ķirurgi pirms operācijām, ja tās ir plānveida, liek zaudēt svaru, jo vienkārši nav iespējams kvalitatīvi strādāt. Tā pati galējā lieta ir pēkšņa, priekšlaicīga nāve. Jā, cilvēki liela liekā svara dēļ arī mirst.

Brīnumi nenotiek, un tu zini – ko izdarīsi, tas arī būs. Un jo vecāki kļūstam, jo lēnāka vielmaiņa un svars negribīgāk iet nost. Man šķiet, ka tev nevajag palikt ar šo problēmu vienai. Atrodi uztura speciālistu, ar kuru tev saskan, un sāc par to runāt. Protams, tas ir finanšu un laika ieguldījums, bet – tas ir tā vērts. Cena ir tava dzīvība un veselība. Un nekautrējies! Neviens tevi nekauninās un nerās. Nav vairs tie laiki.

Neko TĀDU neēd, un svars nāk klāt?

Nu – nav tā. Man ir pietiekami liela pieredze savā profesijā, es šos stāstus esmu dzirdējusi tūkstošiem reižu. Visam ir cēlonis un ir sekas. Šo mīklu – nez, no kurienes tas svars rodas? – var atrisināt samērā vienkārši. Papīrs neaizmirst un nemelo. Tev ir jāraksta uztura dienasgrāmata. Pamēģini kaut vai trīs dienas visu, ko liec mutē, reģistrēt blociņā. Maniem klientiem bieži vien pašiem, ieraugot uzrakstīto, daudz kas par savu ikdienas uzturu kļūst skaidrāks, bet, to izanalizējot kopā ar speciālistu, kļūdas būs redzamas uzreiz. Piemēram, īpaši lielos darba kolektīvos, nereti svētki ir katru dienu. Vienmēr ir kāda jubileja un līdz ar to našķi un kūkas.

Ir jāiemācās pateikt nē. Vienkārši: «Nē, paldies!» Tev pat nekas nav jāpaskaidro. Un, ja tupina nākt ar kūkas gabalu virsū, atkārto: «Nē, paldies, es tiešām šobrīd negribu.»

Daudziem patīk visu laiku kaut ko uzkost. Tā nemanot tiek apēstas riekstu, sēkliņu, rozīņu, grauzdiņu pakas, kas nosedz pusi dienas kaloriju normas. Tad labāk uzgrauz ķiršu tomātiņus. Bieža problēma ir pārāk daudz augļu, īpaši vakarā, jo tajos ir daudz cukura. Ja jāzaudē svars, ļoti rūpīgi jāizsver, cik un kādus augļus ēst. Jā, tie ir veselīgi, bet arī veselīgo lietu var būt par daudz.

Starp citu, Maiga, palūdz ģimenes ārstam nosūtījumu uz asinsanalīzēm, lai noteiktu HOMA indeksu. Tas parādīs, kā tavs organisms reaģē uz glikozi. Ja ir tauki ap vēderu un HOMA indekss ir paaugstināts, pēc iespējas jāņem laukā no ēdienkartes cukurs, jo tas nozīmē, ka uzņemtais cukurs vienkārši pārvēršas taukos. Tad ir jāatsakās no saldajiem jogurtiem, alkohola, jāierobežo augļu daudzums.

Tev būtu vērts veikt arī bioimpedances testu, kas parāda, cik organismā ir tauku, cik muskuļu, cik ir kaulu masa. Jo tas ir vēl viens mīts – ak, mani smagie kauli. Visbiežāk arī ļoti apaļajām meitenēm kaulu masa ir vien kādi 2,4 kilogrami.

Tāpēc ir gudri jāizdomā, kā panākt, lai tu justos paēdusi – lai būtu tas pārtikas apjoms, pie kā esi pieradusi, bet mazāk kaloriju.

Sauc talkā dārzeņus!

Ne tikai zaļās lapas, par kurām tu smejies, bet dārzeņi arī siltajā ēdienā – zupās un sautējumos. Tikai nepiešauj klāt krējumu vai sviestu! Protams, tev jāēd arī ogļhidrāti, pāris vārītu kartupeļu, griķi, jo citādi tev sāks sāpēt galva, asinsspiediens nokritīs, kāda kolēģe žēlotāja iedos kūkas gabaliņu, un viss aizies vecajās sliedēs.

Ļoti būtiski ir uzņemt pilnvērtīgas, netreknas olbaltumvielas – vistas gaļu, vājpiena biezpienu, zivis.

Varbūt tu vari izdomāt, kuras divas dienas veltīt atslodzei? Tad tu sev uzvārītu kādu garšīgu dārzeņu, piemēram, puravu, zupiņu bez pievienotām taukvielām (garšvielas gan, cik tīk) un tad ņemtu uz darbu līdzi termosā, un visu dienu pamazām tukšotu. Zupa tev iedos sātu, un nākamajā rītā būs forša sajūta!

Nē smūtijiem (daudz cukura, maz šķiedrvielu), nē desām, cīsiņiem, pelmeņiem! Arī pašgatavotiem ne.

Tev nevajadzētu aizmirst pa dienu arī padzerties. 1,5 litrs ūdens vai nesaldināta zāļu tēja noteikti.

Par fiziskajām aktivitātēm

Tu saki, ka tev tam nav laika, jo visu dienu sēdi. Bet zini, mūsdienās ļoti, ļoti daudzi strādā sēžot. Gan bankas prezidenti, gan kasieres veikalos. Nav variantu, ir vienkārši jāsāk kustēties. Labi, ja negribi iet uz sporta klubu, nevajag, bet sāc staigāt. Divdesmit minūtes, trīsdesmit – bet katru dienu. Pat ja it kā negribas un jūties piekususi.

Izgāji ārā no darba, pastaigājies. Ej līdz mājām, ja dzīvo tuvāk, ja tālāk – kaut vai dažas sabiedriskā transporta pieturas.

Ja tu gribi kaut vai pa drusciņai sākt vingrot, to var darīt arī mājās. Kaut vai veic dažus vienkāršus stiepšanās vingrojumus, soļošanu uz vietas aerobajai slodzei. Nopērc masāžas rullīti un rullējies, lai uzlabojas asinsrite un āda ir tvirtāka.

Iespējams, ka arī es tev ar šo pamācošo vēstuli esmu jau sakritusi uz nerviem. Protams, tu vari turpināt skandināt – es jūtos labi savā ķermenī, kāds tas ir, un mīliet mani ar visiem kilogramiem. Tā ir tava dzīve. Tava izvēle. Bet, ja tu sapratīsi, ka tev jānotievē sevis, savas veselības, nevis kaut kādu tur sabiedrības standartu dēļ, viss kļūs vienkāršāk. Tas ir iespējams. Puskilograms nedēļā ir optimālais svara zudums. Tu to vari! Es pilnīgi noteikti zinu, ka vari.

Receptes ieteicamajām maltītēm

  • Brokastis

  • Pusdienas

  • Vakariņas

  • Atslodzes dienām

1 komentārs

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

Privātā Dzīve

Vairāk

Receptes

Vairāk

Veselība

Vairāk

Ieva

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+