Citroen Cactus M kabriolets – jaunais pludmales karalis!

Koncepts
16. aprīlis, 2019
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Auto Bild
Ārā no Frankfurtes autoizstādes un prom uz smiltīm: Citroën Cactus M salīdzinoši nesen pagarināja mums vasaru. Ko par to saka Cactus sencis Mehari?

«Brauciet mierīgi uz pludmali.» Kā, lūdzu? Uz turieni, kur sāls un smiltis ir īsta inde automobiļiem! Taču Cactus M mūs aicina tālāk ūdens virzienā. Aizmugurē rāpo visnotaļ vērtīgs Mehari no muzeja. Nu, labi, tad uz priekšu! Ņemam ārā šortus un pludmales čības, uzvelkam veco salmu cepuri. Cik liels sērferus kārdinošs šarms piemīt Cactus M? Vismaz vizuāli tas ir ļoti liels.

Frankfurtes autoizstādē Citroën demonstrēja atvērtu Cactus, padarot to par sava veida pludmales bagiju. Jumts nolaists, priekšējais stikls un drošības loks stāv pretī vējam. Tirkīza krāsas pludmales krēsls mūs gaida. Šeit, Atlantijas okeāna krastā, Cactus M – tā oficiāli sauc šo koncepta automobili – beidzot no apsmiekla kļūšot par nevērīgu dzīves baudītāju.

 Vizuāli tas ir Cactus, tikai bez gaisa polsteriem sānos: paskat tik, tas ir atšķirīgs arī bez uzpūstajām pumpām.

«Mēs mēģinājām iedomāties, kas divu dienu ceļojumam būtu nepieciešams sērfotājiem,» saka Žans Artūrs Madlēns, Citroën inženieris dizainers, kas savulaik strādājis Kalifornijā BMW un Tesla uzņēmumā un no Malibu piekrastes zina, kas ir nepieciešams tiem, kas izklaidējas gar lieliem ūdeņiem – tā ir ūdensizturīga automašīna.

Cactus M sēdekļi un salona apdare ir no neoprēna un tik raibi kā Havaju salu šorti, turpretī grīdas paklājiņu nav vispār. Pēc pludmales ballītes var pavisam vienkārši ar dārza šļūteni izskalot salonu.

To vietā visa grīda ir nokrāsota virsbūves krāsā, bet pie vadītāja sēdekļa atrodas ūdens noplūdes caurums, gluži kā pavisam robustos apvidus automobiļos. Žans Arturs Madlēns ar roku pārbrauc pāri krāsotajam salonam: «Paskatieties, pateicoties tai pašai krāsai gan no iekšpuses, gan ārpuses, visa automašīna saplūst kā viens vesels – šāda vienotība mūsdienās nepiemīt pat modernajiem kabrioletiem.» Dizainers labprāt runā par aprobežošanos tikai ar pašu būtiskāko.

 Neoprēns vadītāja kabīnē, bet uz grīdas trūkst paklājiņu: ūdenim jānoplūst pa caurumu pie vadītāja sēdekļa. Virve uz durvju malas kalpo par atvērēju gan no iekšpuses, gan ārpuses.

Viņš atzīst, ka ierosmi radikālajam minimālismam guvis no nedaudz noputējuša eksponāta Citroën rūpnīcas muzejā: no Mehari, viņaprāt, vienas no lielākajām šīs markas ikonām. 60. gadu vidū, kad gan VW Buggy, gan Mini Moke atkailinājās tik radikāli kā hipiji pludmalē, Citroën uzlika savai pīlei sauļošanās cepuri no plastmasas. Mašīnā bija tikai viena instrumentu skala, durvju vietā bija virves. Šis automobilis, starp citu, saules gaismu ieraudzīja tieši tajā 1968. gada maijā, kas šodien vairāk pazīstama kā Parīzes studentu nemieru diena.

 Leģendārais Mehari kopš 1968. gada tiek uzskatīts par Francijas pludmales krēslu uz riteņiem. Zems klīrenss un šauri riteņi – Mehari nav nekāda smilšu blusa. Aizmugurē līdzi brauc rezerves ritenis, bet priekšpusē valda viena vienīga atturība. Stūre novietota plakani kā vecā VW autobusā.

Muzeja eksponāts ir 1969. gada izlaiduma auto un ar katru pūsmu, kuru dveš ar gaisu dzesētais boksera tipa motors, arvien vairāk un vairāk atgādina pīli. 600 cm3 šodien atkal būtu modē, bet 28 ZS uz ceļa gan iemieso tikai ātruma samazināšanu. Mehari nekļūst ātrāks, tikai pretvējš – aukstāks.

Šeit jāpasmaida – Mehari esot arī kalpojis par ralliju pavadošo automobili, taču kā tas vispār bija iespējams? Mūsu muzeja eksponāts ātri vien ierakās smiltīs, bet trīs vīriem visai veikli izdevās šo vieglo auto ar šaurajām 135. izmēra riepām izcelt atkal ārā. Visnotaļ nepieciešamā pilnpiedziņa un apvidus braukšanas pārnesums bija tikai dažiem vēlākajiem Mehari modeļiem. Arī Cactus M ir tikai priekšpiedziņa.

Runā, ka esot iespējams pieslēgt četras papildu braukšanas programmas, taču šādas izstāžu automašīnas jau vispār mēdz mētāties ar solījumiem. Patiesībā šai pludmales automašīnai nepiemīt vairāk apvidnieka talanta kā tā priekštecim.

Stilīgie 19 collu riteņi smiltīs ir tikpat noderīgi kā 12 cm papēži uz sērfotāju dēļa.

Turpretī uz ceļa vienīgais eksemplārs pierāda, ka ir uzbūvēts tuvu sērijveida modeļiem. Jaunā sešpakāpju automātiskā kārba beidzot ienes mierīgas dzīves vēsmas, kuru līdz šim tā pietrūka sērijveida Cactus modelī.

 Telts aizmugurē piepūšama ar kompresora palīdzību – kaut ko tādu dizaineri izdomā tikai izstāžu automobiļiem.

Aiz vējstikla gan vairs nepūš tik nevaldāmi kā vecajā Mehari, kur patiesie vēja baudītāji pat varēja nolaist logu, lai pēc tam varētu knibināt no zobu šķirbām ārā ielidojušās mušas. Taču jaunajā mašīnā valda lielāks caurvējš, nekā tas varētu patikt izlutinātajiem SUV braucējiem, kuri, iespējams, apsver Cactus kabrioleta kā sava dzīvesstila simbola iegādi.

2016. gadā Range Rover Evoque mēģinās uzsākt jaunu augsto automobiļu modi ar noņemamu jumtu. Vai tam ir gatavs Cactus M kā franču pienesums jauno tendenču iedibināšanā? «Tīri tehniski tas būtu iespējams,» tā apgalvo dizainers Madlēns.

Mēs domās piefiksējam nepieciešamos soļus: jumts jāpadara ūdens necaurlaidīgāks, pāris paklājiņu arī nenāktu par ļaunu, tādus niekus kā aizmugurē automātiski uzpūšamā telts, protams, nevajag – taču Madlēna saviebtā seja pasaka kaut ko citu: SUV kabrioletam Cactus ir pārāk rotaļīgs un nenopietns.

 Plastmasas virsbūve – šeit tā redzama Beige Hoggar krāsā – ir ugunsnedroša. Šā iemesla dēļ TÜV aizliedza to reģistrēt Vācijā.

Iespējams, ka Citroën ir arī citi projekti, piemēram, nākamais kompaktais vai lielāks SUV modelis, no kuriem neviens negrib atteikties. Riskēt ar automašīnu, kuru, visticamāk, būs grūti pārdot? Nekādi nevar aizmirst, kā 2009. gadā izgāzās ekstravagantais Pluriel.

Šis mazais pārbūves talants pārvērtās – ja vien jums bija eņģeļa pacietība un Mikado spēlmaņa veiklās rokas – par četriem dažādiem kabrioletiem. Tikai diemžēl tas nespēja pārvērsties par vairāk pārdotu automobili. Arī pēc Cactus pagaidām pie dīleriem nestāv potenciālo pircēju rindas. Iespējams, ka šim automobilim popularitāte atnāks vēlāk, gluži kā pirmajam Renault Espace.

Pa to laiku pludmalē ir sācis līt. Citu kabrioletu īpašnieki, nolīstot pirmajām lietus lāsēm, būtu uzreiz pametuši pludmali. Franči vienkārši visu uztver mierīgi – varbūt tiešām pienācis laiks jaunam Mehari?

Īsts 1968. gada auto

Dromedārs bez drošības jostām

Mehari – tā sauca ātri skrienošus vienkupra kamieļus, kurus franču armija izmantoja tuksneša ekspedīciju laikā. Šim automobilim tika izmantota Dyane 6 šasija, uz kuras uzlikta virsbūve no tās pašas plastmasas, no kuras izgatavo arī Lego klucīšus. Ugunsbīstamības dēļ tikai nedaudzi šīs automašīnas eksemplāri nonāca līdz Vācijai.

Atvērtais četrvietīgais automobilis visai aizraujošā manierē šūpojās pa līkumiem un bedrēm, bet pasažieri bija spiesti sēdēt uz maziem sēdeklīšiem bez drošības jostām. No 1968. gada līdz 1987. gadam tika saražoti tieši 144 460 eksemplāri. Ar šo skaitli Mehari spēja aizēnot tādus konkurentus kā Renault 4 Plein Air vai Mini Moke. Citroën neveica tikpat kā nekādas pārmaiņas, vienīgi 1979. gadā iznāca modelis ar pilnpiedziņu un tikpat pieticīgiem 28 ZS – šo modeli var atpazīt pēc rezerves riteņa uz motora pārsega.

Rezumējums

Tā iemieso visu, kas raksturīgs šai automarkai: vienkāršs, atšķirīgs un īpašs. Kabriolets var ne tikai pavilkt uz augšu Cactus modeli, bet raisīt simpātijas pret visu Citroën saimi, ja vien ražotājs pratīs to saprātīgi izmantot.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs