Tai pašā laikā ir nianses, kas vienmēr jāpatur prātā – automašīnai apdrošināšanas prēmija būs augstāka, ja attiecīgajā valstī nav tās ražotāja oficiālās pārstāvniecības. Transportēšanas izdevumi paaugstina remonta kopējās izmaksas un šā iemesla dēļ apdrošināt, piemēram, Peugeot elektrisko automašīnu varēs izdevīgāk nekā Tesla, kam atšķirībā no franču ražotāja Baltijas valstīs nav dīlercentru.
Jāpatur prātā arī tas, ka daudz elektrisko automašīnu mūsdienās tiek importētas no Amerikas Savienotajām Valstīm. To vēsture normālos apstākļos tiek rūpīgi pārbaudīta, tiek pārbaudīts, vai automašīnai ir veikts remonts, vai tas atbilst ražotāja vadlīnijām un tehniskajām prasībām. Ja viss ir darīts kā pienākas, apdrošināšanas nosacījumi neatšķiras, un tie ir tādi paši kā Eiropas ražojuma automašīnām. Tiesa gan, realitātē tas notiek tikai retos gadījumos.
Vienlīdzība, nosakot riska faktorus
Rimvīds Počus, Ergo Insurance Company Biznesa klientu transporta apdrošināšanas portfeļa menedžeris Lietuvā, atgādina, ka obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas prēmiju nosaka vairāki parametri: automašīnas tehniskie dati, satiksmes negadījumu statistika un autovadītāja riska līmenis.
“Mēs nevaram izdalīt elektriskos auto kā atsevišķu transportlīdzekļu kategoriju. Mēs varam pieņemt, ka nobraukums ar šīm mašīnām ir mazāks, jo tie vairāk tiek lietoti kā pilsētas automobiļi, taču tai pašā laikā tie biežāk tiek izmantoti intensīvas satiksmes apstākļos. Tas nozīmē, ka ir faktori, kas gan samazina, gan arī paaugstina risku. Attiecīgi elektrisko automašīnu apdrošināšanas prēmija nevar būt ekskluzīva,” saka apdrošināšanas eksperts.
R. Počus piebilst, ka gadījumā, ja nopietnā avārijā iekļūst elektromobilis, bojāta tiek ne tikai tā baterija.
Tāpat kā parastajām mašīnām, arī elektromobilim ir jāvērtē visu detaļu un mezglu remonta lietderība un izmaksas.
“Liels svars mūsdienās ir tam, kas ir cietušais un cik lieli zaudējumi nodarīti. Līdz ar dzīves līmeņa paaugstināšanos pēdējos gados ir paaugstinājies arī vidējais zaudējumu apmērs (gan īpašumam, gan personas veselībai nodarītā kaitējuma dēļ). Tādējādi apdrošināšanas prēmijas mūsdienās ir atkarīgas ne tikai no elektrisko automašīnu skaita satiksmē, bet arī dažādiem ekonomiskajiem faktoriem, piemēram, inflācijas un citiem.”
Uzrunātais eksperts papildina, ka KASKO apdrošināšanas nosacījumi jauniem elektriskajiem automobiļiem neatšķiras no lietotām automašīnām, taču novērojams, ka savu auto vairāk apdrošina tieši lietoto elektromobiļu īpašnieki. Tomēr tas pēc R. Počus teiktā ir saistīts ar to, ka šādu automobiļu vienkārši ir skaitliski vairāk.
Bojāta baterija nav iemesls mašīnas norakstīšanai
Kaido Nārits, Ergo Transportlīdzekļu apdrošināšanas vadītājs Igaunijā, apliecina, ka elektrisko automašīnu apdrošināšana šajā valstī neatšķiras no cita veida automobiļiem. Viņš saka, ka apdrošināšanas prēmijas apjoms lielākajā mērā ir atkarīgs tieši no automašīnas vadītāja profila un braukšanas vēstures.
Apdrošināšanas jomas pazinējs intervijā atzīst, ka sākotnēji pastāvējušas lielas bažas par elektromobiļu baterijām. K. Nārits atceras izplatīto viedokli, ka avārijās baterijām tiks nodarīti tādi bojājumi, ka remonts kļūs neiespējams un elektromobiļus nāksies norakstīt. Reālā situācija izrādījusies gluži pretēja – apdrošinātāja pieredzē vēl nav bijis neviena gadījuma, kad remonts būtu bijis pārāk dārgs tikai sabojātas baterijas dēļ.
“Gadījumos, kad elektriskie automobiļi tiek norakstīti, bojājumi ir daudz lielāki par cietušu bateriju,” skaidro Igaunijas apdrošināšanas eksperts.
K. Nārits apliecina, ka autoražotājiem ar savām pārstāvniecībām Baltijas valstīs ir priekšrocības, savukārt, ja ražotājam, piemēram, Tesla, nav dīlera, rodas vairākas problēmas. No otras puses viņš piebilst, ka elektriskus modeļus piedāvā aizvien vairāk pazīstamu autoražotāju, kuriem reģionā ir plašs oficiālo autosalonu un servisa centru tīkls. Piemēram, tāpat kā Tesla, arī Peugeot un Volkswagen jau piedāvā vismaz trīs elektriskus modeļus.
Aldis Eņģelis, Ergo Transportlīdzekļu apdrošināšanas vadītājs Latvijā, savukārt skaidro, ka valstī ir izveidota atsevišķa obligātās apdrošināšanas kategorija elektriskajiem automobiļiem, taču prēmiju likmes būtiski neatšķiras no līdzvērtīgas klases automašīnām ar iekšdedzes dzinēju. Tas ir saistīts ar vairākiem faktoriem, ieskaitot nobraukto attālumu.
“Elektriskās automašīnas intensīvi tiek lietotas salīdzinoši neilgi, tādēļ mums vēl nav tik daudz statistikas datu. Tomēr mūsu skatījumā vidējais attālums, kas tiek veikts ar elektroauto, ir mazāks nekā tiek nobraukts ar iekšdedzes dzinēja automašīnu. Tādēļ apdrošināšanas prēmiju likmes ir nedaudz zemākas,” saka apdrošinātāja pārstāvis.
Ne tik jaudīgi, taču pieejamāki
A. Eņģelis papildina, ka obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā nekādu papildus nosacījumu nav. Vēl aizvien nav reģistrēts neviens gadījums, kad avārijā būtu sabojāta elektromobiļa visdārgākā komponente – baterija. “Tomēr mums šādiem gadījumiem jau ir risinājums – nemainīt visu bateriju, bet gan tikai bojātās šūnas.”
Ergo pārstāvis piebilst, ka visas iespējamās izmaiņas auto apdrošināšanā varēs apjaust tikai tad, kad uz Latvijas ceļiem sāksies vērā ņemams elektromobiļu skaita pieaugums. A. Eņģelis saka, ka līdz tam brīdim visas šī tipa automašīnu īpatnības jau būs apzinātas.
“Pagaidām ir zināms, ka ar elektriskajiem auto tiek veikti mazāki attālumi, taču šie auto ir dinamiskāki. Būtiski arī piebilst, ka šī tipa automašīnas ir klusākas nekā automobiļi ar iekšdedzes dzinēju. Šis faktors savukārt palielina risku nonākt konfliktā ar gājējiem un velobraucējiem, kuri tuvojošos elektroauto vienkārši nedzird,” saka A. Eņģelis.
Dažos Amerikas Savienoto Valstu štatos kā obligāts elektrisko automašīnu aprīkojums ir noteiktas papildus skaņas iekārtas. Tām jāsamazina negadījumu iespējamība.
No elektrisko automašīnu parametriem apdrošināšanas prēmiju aprēķinos šobrīd tiek ņemta vērā tikai jauda. Tas nozīmē, ka Tesla Model S ar 270 kW dzinēju atbilst tai pašai jaudas kategorijai kā E46 sērijas BMW M3 un apdrošināšanas izmaksas būs līdzvērtīgas.