Japāņu auto vienmēr ir bijuši gan Auto Bild TÜV ziņojumu, gan ADAC negadījumu statistikas labā gala augšā un allaž tikuši novērtēti ārkārtīgi pozitīvi gan izturības, gan uzticamības ziņā. No šīs labās slavas iegūst visi japāņi, arī tie, kas ierindojas pēdējās, neuzticamajās, vietās. Un tādu nebūt nav maz. Ilgstošs japāņu rūpju bērns ir 2001. gadā klajā nākušais Nissan Primera, P12 tips.
Visu 117 testēto divu līdz trīs gadu veco auto tabulā tas ierindojas 108. vietā, bet četru līdz piecu gadu veco auto grupā tas ir 90. no 109. Salīdzinājumam – no 1996. līdz 2002. gadam ražotais priekšgājējs nepārtraukti atradās testu pirmajā trešdaļā. Arī citiem japāņiem klājas līdzīgi.
Jaunākiem modeļiem gandrīz vienmēr ir sliktāki rezultāti nekā to priekšgājējiem.
Tas arī ir loģiski, jo prasības attiecībā pret braukšanas komfortu un lielāku ekonomiju ir augušas un prasa sarežģītākus tehniskos risinājumus. Senā aziātu recepte – vispirms nogaidīt un tad nokopēt vēl labāk par oriģinālu – mūsdienu ātrajā pasaulē vairs nedarbojas. Un sacensības par pirmajām vietām defektu statistikā var sākties.
Labie piemēri:
Honda Jazz
Mazais milzis
2002. gada sākumā Honda Jazz nomainīja iepriekšējo neveiksmīgo modeli Logo un iepriecināja ar plašu salonu, kā arī elastīgu telpas koncepciju, pateicoties bīdāmajam un nolokāmajam aizmugures sēdeklim.
100 000 km testu tas izturēja ar visai pretrunīgu rezultātu – mazais muzikants gan ne reizi nepalika uz ceļa, taču pēc 60 000 km gals pienāca tā bezpakāpju CVT pārnesumkārbai.
Šāds defekts pēc garantijas beigām varētu izmaksāt vairāk nekā 2500 eiro. Un, tā kā automātiskās kārbas mēdz motoru iedzīt augsto apgriezienu zonā, mēs ieteiktu vairāk pievērsties mehāniskajām ātrumkārbām.
- Tas mūs iepriecināja
Plašais salons un lieliskais aizmugurējā sēdekļa nolocīšanas mehānisms padara Honda Jazz par universālu auto, kurā ietilpst līdz pat 1323 l bagāžas. Bez tam ideāli nostiprināsiet arī bērnu sēdeklīti, ISOFIX stiprinājumi ietilpst standartaprīkojumā. Precīzā, vieglā stūre atvieglo sarežģītus parkošanās manevrus, bet mazais garums – tikai 3,87 metri – palīdzēs viegli atrast vietu stāvvietā. Un motors, vismaz pie zemākiem apgriezieniem, arī ir gana ekonomisks un kluss.
- Tas mūs saniknoja
Ilgstošā testa laikā neglābjami sabojājās CVT pārnesumkārba – visai izplatīta vaina. TÜV ziņojumos minēta arī grīdas un bremžu caurulīšu rūsa, pārmērīgs eļļas patēriņš. Mūsu kritiskie lasītāji visvairāk sūdzas par lētajiem salona apdares materiāliem – paklājiņš pie vadītāja kājām jau pēc dažiem kilometriem var lepoties ar caurumiem. Taču visvairāk uz nerviem krīt cietie amortizatori, kas liek Jazz dejot arī uz gluda ceļa.
- Secinājums
Jazz ar manuālo pārnesumkārbu ir īsts japāņu vecās skolas pārstāvis – atsperes nedaudz par stingru, bet nenolietojamas asis un motors, kā arī nedaudz rūsas. Cena: 2300 eiro Atzīme: 4 / 5 zvaigznes
Subaru Forester
Mežsarga mīlulis
Subaru Forester bija īsts SUV (Sports Utility Vehicle) jau tajā laikā, kad šis jēdziens vēl nemaz nebija izgudrots. Tas nozīmē: daudz vietas, elastīga salona un sēdekļu koncepcija un labas apvidus īpašības, kā arī liela velkamās piekabes masa – līdz pat 2000 kg. Pievienosim vēl arī šo solīdo tehniku. Tie, kas izvēlēsies ko citu, nevis turbodzinēju, gandrīz nekad nesaskarsies ar problēmām. Ja nu vienīgi nedaudz ar aizmugurējiem riteņu gultņiem. Ar mazāku talantu apveltītiem braucējiem varētu izdoties arī pārkarsēt sajūgu. Taču vislielākā problēma Forester gadījumā varētu būt tā iegūšana.
To īpašnieki 99 procentos gadījumu ir visnotaļ apmierināti ar savu auto, tāpēc ļoti reti izvēlas pārdot.
- Tas mūs iepriecināja
Tā gan neizskatās, taču ar savu 190 mm klīrensu un pastāvīgo pilnpiedziņu Forester izbrauks jebkuros, arī vissmagākajos, ceļa apstākļos, pazeminātais pārnesums saudzē sajūgu, un kalnā braukšanas asistents palīdz pārvarēt šķēršļus. Kas vēl? Ērti sēdekļi un kluss boksera tipa motors.
- Tas mūs saniknoja
Motoriem ir gana liels degvielas patēriņš un īsi apkopju intervāli. TÜV dažreiz mēdz izteikt aizrādījumus par rūsu, bojātu apgaismojumu (tipiska meža auto problēma) un neblīvām piedziņas vārpstu manšetēm. Vecākiem auto problēmas varētu sagādāt arī izrūsējušais izpūtējs.
- Secinājums
Šis nav nekāds superstilīgais auto, bet solīds gan. Tā lielākais trūkums – lieli braucēji neatradīs sev tīkamu modeli ar dīzeļdzinēju, bet benzīna motori ir visai izslāpuši. Cena:3700 eiro Atzīme: 3,5 / 5 zvaigznes
Mazda 2
Japānas paraugskolniece
Dīvaini – 2003. gada sākumā radītā Mazda 2 tehniskajā ziņā ir īsta Ford Fiesta dvīņumāsa, taču uzticamības ziņā iegūst daudz augstāku vērtējumu. Varbūt japāņi to daudz rūpīgāk saliek? Tā arī šķiet, jo nostrādāts šis auto ir lieliski, lai arī izmantotie materiāli ir visai vienkārši.
Augstā jumta koncepcija nodrošina daudz vietas kājām, atrodoties taisnā sēdus pozīcijā, arī bagāžas nodalījums ir liels.
Tad jau vairāk traucē tieši trūkumi drošības aprīkojuma ziņā: ABS un sānu drošības spilvenus bija iespējams pasūtīt tikai atkarībā no komplektācijas, bet kombinācijā ar standarta motoru tas bieži vien vispār nebija iespējams.
- Tas mūs iepriecināja
Patīkami pārsteidz plašais salons un labie sēdekļi. Šasija šķiet noregulēta daudz jutīgāk nekā līdzīgas uzbūves Ford Fiesta. TÜV ziņojumos šis ir vislabākais no visiem japāņu auto, būtisku defektu koeficients ir stipri zemāks par vidējo.
- Tas mūs saniknoja
Ķīļsiksnas nomaiņa ir pārāk sarežģīta daudziem servisu mehāniķiem, jo procedūras laikā bieži vien tiek sabojāts ūdenssūknis. Dīzeļdzinējs šķiet saguris. Šā auto lielais svars prasa jāts motoru ar vismaz 80 ZS. Defekti visbiežāk gadās motora elektronikā
- Secinājums
Jauks, kompakts minivens, kam nepiemīt gandrīz nekādi trūkumi. Pat braukšanas komforta ziņā tas apsteidz savus vācu kolēģus. Cena: 2200 eiro Atzīme: 4 / 5 zvaigznes
Sliktie piemēri:
Mitsubishi Colt
Dzelzs, kas rūsē
Arī Colt periodā no 1996. līdz 2004. gadam tiek uztverts kā senās japāņu skolas pārstāvis.
Tomēr Mitsubishi nedaudz pārspīlēja ar tradīciju iedzīvināšanu un piešķīra savam kompaktajam auto arī seno modeļu tieksmi rūsēt.
Daudzie būtiskie trūkumi nodrošina vienu otru sarkanu līniju Auto Bild TÜV ziņojumā. Visai novecojusi šķiet arī Mitsubishi izpratne par drošības aprīkojumu, piemēram, sānu drošības spilveni un ABS vēl 1998. gadā bieži bija pieejami tikai par piemaksu. Toties labas šķiet mazās cenas, kuras gan ir vērts maksāt tikai par mazāk sarūsējušiem eksemplāriem.
- Tas mūs iepriecināja
Ērta šasija un precīza stūre sagādā daudz prieka braucot, turklāt motori vieglajā Colt šķiet ļoti dzīvīgi un arī visai ekonomiski. Tehnika kopumā darbojas bez problēmām.
- Tas mūs saniknoja
Colt ienaidnieks Nr. 1 ir rūsa, tai seko stūres defekti, nepietiekama bremžu darbība un izrūsējuši izpūtēji. Atkarībā no vadītāja talanta ļoti ātri sāk slīdēt sajūgs
- Secinājums
Ja nebūtu šīs tendences rūsēt, Colt varētu uzskatīt par lielisku lietotu auto. Diemžēl rūsa var izmaksāt pārāk dārgi. Cena: 800 eiro Atzīme: 3 / 5 zvaigznes
Nissan Primera
Šim auto neviens pakaļ neraudās
Nissan Primera bija ieteicams pirkums deviņdesmitajos gados. 2001. gada septembrī Frankfurtes autoizstādē parādījās jaunais modelis. Jau tīri vizuāli bija jāpierod pie tā tēla, turklāt tam nebija pat ESP – Golf šī ekstra bija pieejama standartaprīkojumā jau divus gadus iepriekš.
Nebija arī ilgi jāgaida, līdz parādījās pirmās problēmas ar kvalitāti. Nissan automobilī! Agrāk tas bija kaut kas neiedomājams.
Renault piegādātie dīzeļdzinēji bojājās cits pēc cita, divlitru benzīna motoriem plīsa piedziņas ķēdes. 2007. gadā Nissan pielika punktu šai nelaimju virknei, vārdā Primera.
- Tas mūs iepriecināja
Lielākā priekšrocība ir šo lietoto auto mazās cenas, bez tam lielākā daļa eksemplāru var lepoties ar visai bagātīgu aprīkojumu, kas, cerams, arī darbojas. Jēdzīga ekstra ir atpakaļskata kamera.
- Tas mūs saniknoja
Japānim ir neparasti garš defektu saraksts: rūsa, priekšējā ass, stūre, eļļas zudumi, bremžu darbība, turbīna, sensori (modeļa atsaukums to defektu dēļ), logu pacēlāji, logu tīrītāji, degvielas sistēmas noplūdes, aizdedzes spoles u. tml.
- Secinājums
Neatkarīgi no tā, vai tas ir Renault ietekmes dēļ, vai arī kļūdas pieļauj rūpnīca Sanderlendā, Anglijā, šis Primera modelis sagādā vienu vienīgu vilšanos Cena: 2300 eiro Atzīme: 2 / 5 zvaigznes
Daihatsu Cuore
Mazulis vecumdienās slimo
Simpātiju balvu Daihatsu Cuore neiegūs, jo tā virsbūves metāls ir plāns, tā sniegtā drošība visai apšaubāma, komfor ts labākajā gadījumā pieejams teju vai homeopātiskās devās, un no ilglaicīguma nav ne vēsts.
Skatoties no sāniem, mazais Daihatsu attāli atgādina veco Mini, atšķirībā no kura Cuore spēj vismaz piedāvāt cilvēka cienīgu sēdpozīciju.
Pat par spīti mikroskopiskajiem sēdekļiem. Un vēl – ar viena litra trīscilindru dzinēju pilsētā pilnīgi pietiek, arī degvielas patēriņa ziņā tas ir patīkami atturīgs
- Tas mūs iepriecināja
Daihatsu Cuore pieder pie stāvvietu ašo zebiekstu sugas un vienmēr atradīs vietu, kurā ietilpt. Tā trīskameru sirds pukst visai uzticīgi un prasa maz barības, viss savienots kopā visai saderīgi.
- Tas mūs saniknoja
Tā niknākais ienaidnieks ir tehniskās apskates meistars, jo viņš vienmēr atradīs rūsu uz grīdas vai bremžu caurulēm. Bez tam sirsniņai (latviskais tulkojums itāliešu vārdam Cuore) var pārmest arī nejutīgu sajūgu un pārlieku lielu pārnesumkārbas nolietojumu.
- Secinājums
Kā ekonomisks pilsētas auto šis nebūtu sliktākais variants, taču rūsa, nepietiekamais komforts un pārāk zemais drošības līmenis tomēr liks izvēlēties ko citu. Cena: 900 eiro Atzīme: 2,5 / 5 zvaigznes
Rezumējums
Kas gan to būtu domājis? Visādā ziņā uzticamo japāņu vidū gadās viens otrs tipiņš, kas uz stabilitāti un izturīgumu skatās caur pirkstiem. Saraksts patiesībā ir vēl garāks, jo arī Suzuki un Mitsubishi apvidus auto ir atrodami TÜV defektu saraksta zemākajā galā. Un te nu mēs esam nonākuši pie galvenā, proti, japāņi lielākoties ir patiešām uzticami, taču ne visi, kā to pierāda mūsu piemēri. Parasti tā nav elektronika, kas japāņiem sagādā problēmas, bet gan vecu vecā auto liga – agra rūsa nepietiekamas konservācijas dēļ. Žēl!