Lemānas 24 stundu izturības autosacīkstes ir vienas no prestižākajām autosporta pasaulē. Tās ir senākās izturības sacīkstes, kuras pirmo reizi risinājās 1923. gadā. Ņemot vērā lielo interesentu skaitu un unikālo sacensību specifiku, lai startētu Lemānā, pilotiem ir nepieciešama īpaša licence. Jau pavasarī kopā ar komandas biedriem Calko devās uz Franciju, kur ACO (Automobile Club Ouest – lielākais autoklubs Francijā, Lemānas sacensību rīkotājs) sacīkšu simulatorā tika imitēta Lemānas trase dažādos apstākļos, arī lietū un naktī.
Maija vidū aizvadīti arī oficiālie testi trasē, kuru laikā bija jāveic vismaz 10 apļi sacīkšu režīmā, un tikai tad iespējams saņemt licenci startam. 10 apļi varbūt nešķiet daudz, taču jāņem vērā, ka testos jāpiedalās visiem trim pilotiem un vienlaikus jāpārbauda gan tehnikas sagatavotība, gan komandas sadarbība.
Latvijas cerība
Šovasar tiks pāršķirta nezināma, ļoti sarežģīta, taču interesanta lappuse Latvijas autosporta vēsturē. Francijas pilsētā Lemānā 85. reizi startēja leģendārās 24 stundu izturības sacensības. Pirmo reizi sacīkstēs redzam arī Latvijas karogu, kura krāsas pārstāvēs 23 gadus vecais Konstantīns Calko, kas aktīvajā autosportā pavadījis jau 15 gadu, un viņa karjeras mērķis allaž bijis starts Lemānas 24 stundu sacensībās.
2016. gada sezonā daugavpilietis piedalījās izturības čempionātā Asian Le Mans Series, kur ar labo sniegumu LMP3 prototipu ieskaitē palīdzēja slovāku komandai ARC Bratislava izcīnīt iespēju piedalīties Lemānas 24 stundu sacensībās. Konstantīns pagājušā gada nogalē kļuva par pirmo Baltijas valstu pārstāvi, kas piedalījies prestižo WTCC sacīkšu posmā. Pirms tam Kostja aizvadīja lielisku sezonu Radical European Masters čempionātā, kur tikai 4 punkti šķīra viņu no titula iegūšanas.
Sadzīvē vienkāršais, kautrīgais puisis ir lielisks vērotājs, cilvēku pazinējs un ātras domāšanas, kā arī reakcijas īpašnieks.
Konstantīns Lemānā startē ARC Bratislava komandas sastāvā, kur kopā ar viņu brauks arī šīs vienības vadītājs un īpašnieks Miro (Miroslavs) Konopka. ARC Bratislava komanda prestižajās sacīkstēs startēs ar Ligier JS P217 Gibson prototipa automašīnu LMP2 klasē. Pats Konstantīns atzīst, ka grūtākais pārbaudījums bija superlicenču iegūšana. 27. martā netālu no Parīzes piloti aizvadīja testus uz īpaša simulatora.
Virtuālā vidē tika radītas un projicētas dažādas sacīkšu situācijas, kas ļauj spriest gan par pilota reakcijas ātrumu, gan kopējo fizisko sagatavotību. Komandas ARC Bratislava vadītājs Konopka iepriekš Lemānas 24 stundu sacensībās piedalījās arī 2006. un 2010. gadā, līdz ar to viņam jau ir iekrāta pieredze. Calko vēl janvāra beigās ar ARC Bratislava guva ceturto vietu Lemānas Āzijas seriāla sezonas kopvērtējumā LMP3 klasē, kas ļāva tikt pie ceļazīmes uz Lemānas 24 stundu sacīkstēm.
Konstantīns uzskata, ka aizvadītā sezona kopumā bija veiksmīga, jo izpildīts gandrīz viss plānotais. Tikai pēdējā posmā Malaizijā ne viss ritēja tik gludi, jo piedzīvotas tehniskas problēmas. Tomēr beigās, izvēloties pareizo taktiku, tika izcīnīta sestā vieta, bet kopvērtējumā ARC Bratislava palika ceturtie, tas ļāva tikt pie ceļazīmes uz Lemānu.
Liktenīgā tikšanās
Ar Konopku daugavpilietis iepazinās aizpērn Francijā. Abiem izveidojās labs kontakts. Trešais komandas dalībnieks holandietis Riks Breikers, par spīti tam, ka ir tikai 19 gadus vecs, jau piedalījies piecpadsmit 24 stundu sacīkstēs. Sākotnēji bija plānots, ka Lemānā ARC Bratislava startēs ar Oreca prototipa automašīnu, tomēr pēc tam domas mainītas un izvēle kritusi uz Ligier JS P217 Gibson. LMP2 prototipam ir aptuveni 600 ZS dzinējs, un taisnēs tā maksimālais ātrums pārsniedz 300 km/h. Paātrinājums, bremzēšana un aerodinamika šeit jau ir ekstrēmā līmenī.
Ātrākos līkumus trasē var veikt pat ar 270 km/h lielu ātrumu, savukārt apstāties no maksimālā ātruma var dažos desmitos metru.
Pilots norāda, ka šādas pārslodzes prasa ļoti spēcīgu fizisko un psiholoģisko sagatavotību. LMP2 prototipu kategorija Lemānā ir otra ātrākā pēc LMP1 ieskaites, kurā sacenšas Porsche un Toyota rūpnīcas un viena privātā komanda. Cik šāds prototips maksā, Calko atsakās komentēt, vien piebilst, ka Miro pirmajā maksājumā esot pārskaitījis frančiem vairāk nekā 400 000 eiro. Interesanti, ka pašu mašīnu var nopirkt, savukārt tās motoru iegādāties nevar, bet tikai izīrēt, pēc sacensībām dzinējs ir jāatdod atpakaļ. Pašlaik LMP2 klasē pieteikušās 27 mašīnas, savukārt kopā sacensībās varētu startēt ap 60 komandām, jo ir arī divas GT klases. Calko uzsver, ka debijas reizē primārais ir sasniegt finišu, lai var ieraudzīt rūtoto karogu.
Lemānas trase
Skaidrs, ka Lemānā startē tikai ļoti ātri braucēji, tomēr tas nenozīmē, ka ARC Bratislava nebūs izstrādāta taktika, lai tiktu pēc iespējas augstāk. Konopka ir pieredzējis braucējs un labi pazīstams menedžeris, arī veiksmīgs biznesmenis. Saliekot kopā šos trīs iemeslus, Miroslava divu Lemānas sacensību pieredzi ar abu jauno braucēju degsmi un azartu, ir visi argumenti, lai slovāku komanda ar daugavpilieti sastāvā pakutinātu nervus vairāk pieredzējušajiem braucējiem un komandām. Pagaidām viss noticis raiti.
Calko pārstāvētā ARC Bratislava testu dienā veica 66 apļus un uzrādīja 30. rezultātu kopējā ieskaitē un 24. laiku no 25 ekipāžām LMP2 ieskaitē. Ātrāko ARC Bratislava apļa laiku uzrādīja tieši Konstantīns, kamēr jaunākais komandas biedrs holandietis Riks Breikers bija nedaudz lēnāks. LMP2 ieskaitē šogad startēs 25 spēkrati, kuru tehniskie parametri ir strikti standartizēti, nodrošinot aizraujošu cīņu tieši pilotu starpā, nevis uzvarot tehniskajam pārākumam. Sportists atzīst, ka Ligier prototipi, ko izmanto arī ARC Bratislava, aplī ir aptuveni četras sekundes nekā pārējie LMP2 prototipi.
Konstantīns Calko atzīst – izdevās beidzot izdarīt divas lietas: izbraukt pa Lemānas trasi ar sporta auto un pārsniegt 300 km/h robežu.
Trase ir ļoti gara, un tas nozīmē, ka vidējais ātrums ir ārkārtīgi liels. Taisnēs Calko apsteidzis pat LMP1 prototipus, kuri ripo ar 310–320 km/h. Ātrāko apļa laiku testos uzrādīja Toyota GAZOO Racing komanda un tās japāņu pilots Kamui Kobajaši.
Uzziņai
Konstantīns Calko
- Dzimis 1994. gadā Daugavpilī
- 2006. gadā sācis braukt kartingā
- 2011. gadā startējis Baltic Touring Car čempionātā
- 2012. gadā Radical Masters čempions Supersport klasē, pasaules vicečempions kartingā
- 2015. gadā komandas Campos Racing sastāvā debitējis World Touring Car Championship, vadot Seat Leon WTCC
- 2015. gadā SVK by Speed Factory komandas sastāvā izcīnīja trešo vietu LMP3 klases sezonas kopvērtējumā
Intervijas publikācija - 2017. gada jūlijs