• Iepirkšanās anatomija - vai internetā mūs pavada tās pašas sajūtas, kas veikalā?

    Psiholoģija
    Santa.lv
    Santa.lv
    22. septembris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Iepirkšanos un pastaigas pa veikaliem lielā mērā ietekmē emocionālais noskaņojums, piemēram, ļoti labs garastāvoklis vai, tieši otrādi, dziļa vilšanās un diskomforts. Ja cilvēkam ir pacilāts garastāvoklis, tas viņu mudina iepirkties vairāk, nekā esot sliktā noskaņojumā. Vai šīs emocionālās sajūtas ir mainījušās, iepērkoties internetā, skaidro psihoterapeite Zane Siliņa.

    Lai arī paradumu maiņa ir ilgtermiņa process, iepirkšanās internetā sniedz pavisam jaunu emocionālo pieredzi, sākot ar saskarsmi ar apkārtējiem un beidzot ar lēmumu pieņemšanu par to, vai pirkumu veikt, vai tomēr atlikt. Tieši gūtās emocijas nereti ir tās, kas liek vienu vai otru paradumu nostiprināt kā daļu no ikdienas rutīnas.

    “Kopumā pircējā ir apvienoti divi apziņas veidi – loģiskais un emocionālais. Loģiskā apziņa salīdzina preču cenas, sortimentu un kvalitāti, pieņemot racionālu lēmumu par nepieciešamību iegādāties preci. Savukārt emocionālā apziņa pirkumus izvērtē pavisam citādi – priekšplānā izvirzās nepieciešamās vēlmes un sajūtas, tādā veidā cilvēks kļūst brīvāks un neierobežots savās izvēlēs. Turklāt pētnieki norāda, ka iepērkoties cilvēkiem uzlabojas garastāvoklis, pazūd trauksme un nomierinās nervi,” skaidro Zane Siliņa.

    Saskaņā ar interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma Gemius datiem*, Latvijā pēdējo sešu mēnešu laikā 77% interneta lietotāju ir veikuši tiešsaistes pirkumus, savukārt 30% norāda, ka internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī.

    Kā norāda psihoterapeite, iepirkšanās internetā atbilst mūsu mentalitātei – justies brīvam un neatkarīgam, neesot pārāk intensīvā kontaktā ar apkārtējiem. Un tas nav raksturīgs tikai gados jauniem pircējiem, jo tieši šis gads parāda, ka tiešsaistē iepērkas dažādas paaudzes, arī tie, kuri līdz šim to nebija darījuši.

    Attiecībā uz atlaižu laiku psihoterapeite skaidro, ka tās var mudināt uz spontānu pirkumu veikšanu, piemēram, ieraugot akcijas preces, lieta ko cilvēks nav plānojis iegādāties, pat gadījumā ja nepietiek līdzekļu, tiek nopirkta. “Pētnieki norāda, ka izpārdošanas laikā autonomā nervu sistēma, kas atbild par „sastingt vai cīnīties” reakciju, pārņem noteiktu orgānu kontroli, liekot ķermenī parādīties reakcijai, kura bija līdzīga mūsu senčiem, saskaroties ar plēsēju. Tās var būt bailes palaist garām izdevīgu pirkumu, līdz ar to cilvēkiem ir grūtāk kontrolēt vēlmi nopirkt, pirms to izdara citi.  Novērojumi liecina, ka, iepērkoties internetā, cilvēks tomēr var veikt pārdomātākus pirkumus, jo ir iespēja izvairīties no kontakta ar citiem," atzīst speciāliste.

     *Gemius pētījums “E-komercijas tirgus Latvijā 2020” (2020. februāris).

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē