Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • 50. gadskārtu atzīmē leģendārais «Opel Kadett C» – automašīna ar daudzām sejām

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    24. septembris, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Jaunā «Opel Astra Sports Tourer Electri»c pasaules pirmizrādi svinēja vien pirms dažām dienām IAA Mobility izstādē Minhenē. Ar drosmīgo un tīro dizainu, modernajām tehnoloģijām un pārsteidzošo praktiskumu modelis prasmīgi apvieno aizraujošu braukšanu ar atbildīgu mobilitāti un teju deviņu gadu desmitu garumā veidoto «Opel» kompaktklasi ieved nākotnē. Pirms «Astra» vairākas autobraucēju paaudzes iekāroja «Kadett» sērijas mašīnas. Tagad viena no tām svin apaļu jubileju: tieši pirms 50 gadiem dienas gaismu ieraudzīja «Kadett C» – zibens zīmola kompaktklases bestsellera trešā paaudze, kas bija daudzveidīgāka nekā jebkura cita modeļu saime pirms tās.

    70. gadi: visu nosaka daudzveidība – Kadett dodas pasaulē

    Kadett C modeļu klāstam laikā no 1973. līdz 1979. gadam bija daudz seju – tas varēja būt gan pārdomāts ģimenes auto, gan šiks otrais auto ar praktisku bagāžas nodalījuma vāku, gan sportiska kupeja. Opel Kadett C bija tīras virsbūves formas, jauna priekšējā neatkarīgā dubultsviru balstiekārta un aizmugurējo riteņu piedziņa, un tas debitēja 1973. gada vasaras beigās. Tipiskas dizaina iezīmes bija plakans radiatora režģis, motora pārsegs ar zīmolam raksturīgo vilnīti un izliekts spoilers zem priekšējā bampera.

    «Kadett ne tikai brauc izcili, tas ir arī solīdi uzbūvēts un nostrādāts. Tas neprasa apjomīgu apkopi, ir viegli remontējams un ekonomisks ekspluatācijā,» tolaik rakstīja žurnāla Auto Motor und Sport testēšanas eksperti.

    Ar jauno modeli Opel savus klientus izlutināja, jo katrs varēja izvēlēties tieši savai gaumei atbilstošāko Kadett variantu. Trešās paaudzes Kadett sākotnēji bija pieejams kā divu un četru durvju sedans standarta un luksusa versijās, kā trīs un piecu durvju universālis un arī kā kupeja. Vēlāk sekoja daudzi citi varianti, jo Kadett C jau izstrādes sākumā bija iecerēts kā pasaules auto.

    Tas tika ražots ne tikai uz konveijeriem Vācijā, bet arī Lielbritānijā, kur Vauxhall rūpnīcā tapušais modelis bija pazīstams kā Chevette. Ar nedaudz modificētu virsbūvi un tehnoloģijām, pielāgotām vietējiem apstākļiem, to ražoja arī Āzijā, Austrālijā, Ziemeļamerikā un Dienvidamerikā.

    Vācijā Kadett C sākotnēji tika iebūvēts efektīvs 1,2 litru dzinējs ar 38 kW/52 ZS un 44 kW/60 ZS jaudu. 1975. gada sākumā dzinēju gammu papildināja īpaši ekonomisks 1 litra benzīna motors ar 30 kW/40 ZS, bet tradīcijas Opel turpināja ar 1975. gada Starptautiskajā auto izstādē IAA prezentēto 77 kW/105 ZS GT/E Rallye Kadett, kam bija dzinējs ar degvielas iesmidzināšanas sistēmu.

    Drošība pirmajā vietā: pirmais Kadett ar trīs punktu drošības jostām un eksperimentālais OSV 40

    C paaudze 1973. gadā kļuva par pirmo Kadett, kam priekšējās sēdvietas bija aprīkotas ar trīs punktu drošības jostām. Tām bija stiprinājumi vidējo statņu augšā un apakšā, kā arī fiksācijas punkts slēdzenēs starp sēdekļiem.

    Tā kā šādas drošības jostas varēja viegli lietot ar vienu roku, tās pieņēma un sāka izmantot pat tie braucēji, kas piesprādzēšanos līdz tam uzskatīja par apgrūtinājumu. Turklāt pat ar piesprādzētu drošības jostu visas pogas un slēdži bija viegli aizsniedzami un rādītāji viegli nolasāmi. Tā bija pārdomāta ergonomika, kas šī laika mašīnās nebija pašsaprotami.

    Kadett C lielākā tehniskā inovācija bija dubultsviru priekšējā balstiekārta ar spirālatsperēm. Visām versijām standarta aprīkojumā bija stabilizatora stienis, un, lai vadāmību padarītu vēl labāku, šķērsbāze bija par 20 mm platāka nekā iepriekšējam modelim. Pilnveidotā aizmugurējā ass strādāja perfektā harmonijā ar priekšējo asi, tā nodrošinot neitrālu vadāmību un augstu aktīvās drošības līmeni. Sadursmes gadījumā traumu risku mazināja tādi elementi kā triecienu absorbējoša stūres iekārta, deformācijas zonas priekšā un aizmugurē, kā arī pats salons, kas būtībā bija īsta drošības šūna.

    Tāpēc nav pārsteigums, ka Kadett C tika izmantots kā bāze 1974. gada eksperimentālajam drošības testu auto OSV 40. Sadursmes un apgāšanās gadījumā pasažierus aizsargāja stingras gareniskās un šķērseniskās sijas, kā arī pastiprinātas durvis un sliekšņi.

    Auto bija paredzēts, lai izturētu frontālu sadursmi ar fiksētu šķērsli, braucot ar ātrumu 65 km jeb 40 jūdzes stundā, – tas attiecīgi ir iekodēts šī eksperimentālā auto nosaukumā. Ar šo sērijveida mašīnai pietuvināto prototipu Opel parādīja, ka optimālu pasīvo drošību var panākt ne tikai lieliem un smagiem, bet arī ar kompaktiem un viegliem auto, jo OSV 40 svēra tikai 960 kilogramus. Pieredze, ko Opel guva OSV 40 izstrādes gaitā un testos, tika izmantota daudzos nākamajos sērijveida modeļos.

    Rallye Kadett jaunā veidolā: sportiski panākumi ar Kadett GT/E

    Ar 1975. gada Starptautiskajā auto izstādē IAA debitējušo Kadett GT/E Opel parādīja, ka trešās paaudzes Kadett ir ne tikai drošs, bet arī ārkārtīgi sportisks. Tā 1,9 litru dzinējs ar Bosch L-Jetronic degvielas iesmidzināšanas sistēmu attīstīja 77 kW/105 ZS, kas aptuveni 900 kilogramus smagajam auto nodrošināja maksimālo ātrumu 184 km/h. Tā fascinējošais dizains īpaši priecēja autosporta fanus: virs viduslīnijas GT/E bija spilgti dzeltens, bet zem tās – melns.

    Toreiz par GT/E sapņoja ne tikai gados jaunie autobraucēji – 1976. gadā pie 165 kW/225 ZS rallija Kadett GT/E stūres sēdās pazīstami Opel rūpnīcas piloti Valters Rērls un Rauno Āltonens un demonstrēja ievērības cienīgu startu Montekarlo un Portugāles rallijos. Pie tam Rērls ar stūrmani Johenu Bergeru – pirmo profesionālo stūrmani Vācijā – Montekarlo rallijā sensacionāli izcīnīja ceturto vietu. Ražotāju ieskaitē Opel nokļuva pat otrajā vietā.

    1976. gadā Opel izlaida Kadett, kas piedāvāja citādu braukšanas baudu. Tas bija Aero, kas vadītājam un pasažieriem ļāva sajust vēju matos, dodoties gan tuvos, gan tālos braucienos. Virsbūves speciālisti no Štutgartē bāzētās firmas Baur kompakto Kadett pārveidoja par neredzētu kabrioletu ar drošības stieni, Targa tipa jumtu un atvāžamu pārsegu. Aero būtībā apvienoja vairākas mašīnas vienā: kabrioletu, brīvdienu un ģimenes auto, kā arī universālu braucamo pilsētai un piepilsētai. Mūsdienās Kadett Aero tiek uzskatīts par leģendāru klasiku, kas piesaista entuziastu uzmanību daudzos seno auto saietos.

    Opel Astra Sports Tourer Electric: mūsdienīga braukšana apvienojumā ar atbildīgu mobilitāti

    Arī jaunākās paaudzes Astra dod patiesu braukšanas prieku, bet to dara īpaši atbildīgā veidā. Pirmo reizi garajā Opel kompaktklases mašīnu panākumu stāstā Astra ir pilnībā elektriska. Izlaižot jauno Astra Sports Tourer Electric, kas pavisam nesen tika prezentēta IAA un jau ir pasūtāma, Opel ir kļuvis par vienu no pirmajiem ražotājiem, kas piedāvā elektrisku akumulatoru universāli.

    Elektromotors attīsta 115 kW/156 ZS, un jau ar pirmo pieskārienu akseleratoram tas nodrošina 270 ņūtonmetru griezes momentu, tā garantējot strauju startu un iespaidīgu paātrinājumu. Un, kamēr daudziem citiem elektroauto ātrums ir ierobežots līdz 150 vai 160 km/h, jaunās Astra Sports Tourer Electric maksimālais ātrums ir 170 km/h. Enerģiju līdz 413 kilometrus tālam bezemisijas braucienam nodrošina 54 kWh litija jonu akumulators, kuru nepieciešamības gadījumā var ātri uzlādēt (WLTP dati, ko var ietekmēt dažādi faktori, jo īpaši braukšanas stils, apsilde, dzesēšana, ceļa īpatnības un āra temperatūra).

    Vienlaikus elektriskajam auto piemīt visas ietilpīga universāļa priekšrocības un pašreizējās Astra paaudzes drosmīgais un tīrais dizains. Ar šo novatorisko kombināciju jaunajai Astra Sports Tourer Electric ir viss nepieciešamais, lai turpinātu Opel kompaktklases veiksmes stāstu.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē