Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • AdBlue (SCR) sistēma jeb kā sarežģīt autovadītāja dzīvi

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    25. oktobris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Iebraucot degvielas uzpildes stacijā un atverot degvielas bākas vāciņu, šīs desmitgades dīzeļdzinēju īpašnieki blakus tradicionālajai dīzeļa uzpildei var ieraudzīt zilu vāciņu ar uzrakstu AdBlue. Ekoloģisks, bet sarežģīts izgudrojums. Kāpēc šāds AdBlue šķidrums nepieciešams, kad šī tvertne ir jāpapildina, kādi ir šīs sistēmas trūkumi un – galu galā – kā šī tehnoloģija darbojas 10 gadu vecam auto?

    Kas ir AdBlue (SCR) šķidrums?

    Iekļaušanās modernākajās CO2 izmešu regulās kļūst arvien sarežģītāks uzdevums, liekot autoražotājiem izmantot jaunus līdzekļus, kā padarīt auto ekoloģiskāku un sasniegtu jaunākos Euro emisiju standartus. Kvēpu filtriem un citām ledus lāčus glābjošām tehnoloģijām pievienojusies SCR sistēma.

    Aiz trīs burtu salikuma slēpjas Selective Catalytic Reduction jeb selektīvā izplūdes gāzu attīrīšanas sistēma. Tās galvenais uzdevums slāpekļa oksīdu (NOx) samazināšana. AdBlue tvertne atrodas bagāžas nodalījumā, par šīs sistēmas klātbūtni vadītājs var uzzināt no ziņojuma instrumentu panelī par atlikušo tvertnes uzpildes līmeni, kā arī atrodot uzpildes trauku, taču citu indikāciju par sistēmas klātbūtni nav.

    Kā SCR darbojas?

    SCR sistēmas pamatā ir AdBlue šķidrums, katalizators, dozatorsūknis un smidzinātājs. Dzinēja izplūdes gāzes nonāk katalizatorā, kurā tiek iesmidzināta AdBlue piedeva. Savienojuma rezultātā kaitīgie izmeši pārvēršas par ūdens tvaikiem un slāpekli.

    AdBlue patēriņš

    Līdzīgi kā ar degvielu – jo vairāk brauksiet, jo vairāk AdBlue piedeva tiks patērēta. Atkarībā no automašīnas tipa, braukšanas apstākļiem un stila AdBlue izlieto aptuveni 1,5–6% no dīzeļdegvielas patēriņa. Zinot sava auto patēriņu, katrs var aprēķināt, cik bieži būs nepieciešams veikt šķidruma uzpildi, ņemot vērā to, ka AdBlue tvertnes visbiežāk ir 10–20 l.

    Tiek norādīts, ka vieglā automašīna vidēji patērē aptuveni 1–1,5 l AdBlue piedevu katros 1000 km.

    AdBlue uzpilde

    Vienkāršākais veids ir veikt AdBlue uzpildi pie dīlera vai citā sertificētā remonta vietā, taču uzpildi var izdarīt arī paša spēkiem. Šķidrumu var nopirkt degvielas uzpildes stacijā vai servisos. DUS ir pieejami arī īpaši sūkņi, taču tie paredzēti smagajiem auto. Atkarībā no zīmola AdBlue uzpildes tvertne atrodas aiz degvielas bākas vāciņa, zem bagāžas nodalījuma grīdas vai sānu nodalījumos, kā arī zem motora pārsega.

    Daži ražotāji izgatavojuši īpašus uzpildes stiprinājumus, kas ļaus izvairīties no šķidruma nopilēšanas uz auto virsbūves vai jūsu drēbēm. Pieejamas arī ērtas viena litra vai divu litru pudeles, kuras atliek tikai ieskrūvēt uzpildes caurumā un gaidīt, kamēr uzpilde ir veikta. Atkarībā no uzpildes apmēra nākamreiz šo procedūru vajadzēs veikt pēc vairāk nekā 1000 km. 1 l cena ir aptuveni 0,55 centi.

    Temperatūra

    Ņemot vērā, ka AdBlue piedeva nav toksiska viela, tā netiek klasificēta kā bīstama un ir pat ugunsdroša un nesprāgstoša, var rasties jautājums, kā tā reaģē uz dažādiem laikapstākļiem. Īpaši aktuālas ir krasas temperatūras svārstības, kas Latvijā nav retums. Zināms, ka ekoloģiskais šķidrums pie –11 grādiem sasalst. Temperatūrai paaugstinoties, šķidrums atkal atgūst savu konsistenci un nezaudē darbības īpašības. Ja temperatūras stabiņš pārsniedz jau +30 grādus, tad tā ķīmiskās īpašības sāk zust. Tas vairāk attiecas uz šķidruma uzglabāšanu.

    AdBlue sistēma ir izstrādāta tā, lai nepieļautu šķidruma pārkaršanu, kā arī aprīkota ar apsildes funkciju, neļaujot piedevai sasalt, jo neliela daļa AdBlue šķidruma atrodas atsevišķā nodalījumā. Ieslēdzot dzinēju, tas tiek uzsildīts, pēc tam līdz optimālai temperatūrai tiek uzsildīta arī kopējā AdBlue bāka. Strādājot pilnā jaudā, sildītājis patērē daudz elektroenerģijas, tādēļ modernie Commonrail dīzeļi ziemā nav tik ekonomiski.

    Sistēmas problēmas

     Šādi izskatās AdBlue tvertne, kas uzstādīta E-klases Mercedes-Benz

    Kamēr sistēma ir jauna, auto īpašniekam atliek tikai periodiski uzpildīt AdBlue piedevu. Šķidrumu pilnībā iztērēt nedrīkst. Ja tvertne būs tukša, labākajā gadījumā automašīna aktivizēs servisa režīmu. Samazināta jauda, brīdinājuma simboli instrumentu panelī un ceļš uz AdBlue uzpildes vietu ir tuvākais scenārijs. Var gadīties, ka tukšas tvertnes gadījumā auto gluži vienkārši apstāsies un to nevarēs iedarbināt. Par laimi, brīdinājuma signāls par zemu uzpildes līmeni instrumentu panelī iemirdzēsies ilgu laiku agrāk, pirms bāka būs iztukšota. Vienas no pirmajām mašīnām, kas sērijveidā ieguva šo funkciju, pārsniegušas jau piecu gadu slieksni. To vidū ir liela daļa Mercedes-Benz un VW Grupas automašīnu.

    Kā norāda speciālisti, tad lietotam auto AdBlue mezglu remonts ir dārgs. Bojāts katalizators, līmeņa sensors, sprauslas, NOx sensors, elektroniskā vadība, sūknis un vairāki citi elementi, kuru remonts sniedzas vairākos tūkstošos eiro.

    Šādas summas auto īpašniekiem nereti liek pieņemt lēmumu atteikties no šīs sistēmas pilnībā, kā tas līdzīgi ir ar DPF filtriem. Ja radušās problēmas un tām nepievērsīsiet uzmanību, tad, nodzēšot vadības bloka kļūdas, auto pārdesmit kilometrus varēs braukt, pieprasot atkārtoti veikt kļūdu dzēšanu. Jauniem auto problēmas atrisinās garantija, taču tikai tādā gadījumā, ja nebūs pārkāpti noteikumi. Praksē pieredzēti gadījumi, kad, veicot lielu kilometrāžu, vadītāji, nevēloties uzpildīt AdBlue tvertni pie dīlera, meklē lētākas alternatīvas un izvēlas nepiemērota sastāva šķidrumu. Jāņem vērā, ka piedevai jābūt ražotai saskaņā ar DIN 70070 un ISO 22241 standartiem.

    Šķidrumam jābūt gaiši zilā krāsā. Sliktas kvalitātes produkts ātri vien aizkaļķos katalizatoru. Speciālisti arī norāda, ka AdBlue viela nedrīkst nonākt saskarsmē ar citiem produktiem, piemēram, dīzeļdegvielu. Pavirša šķidrumu pārliešana vai uzglabāšana var nodarīt nopietnus bojājumus dzinējam un degvielas sistēmai. Ja piepildās kāds no iepriekšminētajiem gadījumiem, garantija būs zudusi un problēmas būs uz jūsu pleciem.

    Praktiski padomi

    1. Ja sajaucāt dīzeļdegvielas un AdBlue šķidrumus, ielejot nepareizajā tvertnē – nestartējiet auto! Šajā brīdī situāciju vēl varēs saglābt servisa meistari, iztīrot uzpildes tvertnes.
    2. Vieglo auto īpašniekiem AdBlue rezerves nevajadzētu uzkrāt, jo uzpilde nepieciešama reti, un nepiemērota uzglabāšana var sabojāt vielas ķīmisko sastāvu.
    3. Īpaši nav ieteicams vadāt līdzi pusizlietotas vai jau vienreiz atvērtas AdBlue pudeles. Izlīšanas gadījumā viela var būtiski sabojāt auto apdari.
    4. Automašīnai bez SCR sistēmas nedrīkst pievienot AdBlue piedevu.

    Rezumējums

    Līdzīgi kā ar citām ekoloģiskajām sistēmām – kamēr tā ir jauna, tikmēr varam to slavēt. Lietotiem auto par vienu problemātisko mezglu vairāk.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē