Santa.lv
  • 02.11.2025
  • Latvijas dizaina veiksmes stāsts: unikālas vannas, kuras mīl visā pasaulē

    Ieva Jātniece
    Foto: Publicitātes attēli
    Starp latviešu dizaina zīmoliem, ko žurnāla Deko lappusēs manām, ir daži, kas parādās projektos ar apbrīnojamu regularitāti. Viens no tādiem ir PAA. Tā vannas un izlietnes ne tikai kļuvušas par pašmāju dizaineru un galapatērētāju iecienītu un novērtētu izvēli, bet arī iekarojušas simpātijas ārpus Latvijas.

    Pirms vairāk nekā 30 gadiem tapušais zīmols PAA Pētera Treiča vadībā ir spējis izstūrēt cauri globālo ekonomisko krīžu vētrām, mainīties līdzi pieprasījumam un arvien piedāvāt produkciju izvēlīgiem klientiem: gan tiem, kas novērtē smalkas detaļas un izkoptu gaumi, gan tiem, kas savā dzīves telpā vēlas redzēt ko patiešām ekstravagantu. Šogad skaļš un nebijis notikums Latvijas dizaina vēsturē ir kolekcija PAA x Karim, kura tapusi sadarbībā ar dizaineru Karimu Rašidu, šādi liekot Latvijas vārdam izskanēt pasaules mērogā.

     

    Šogad ISH izstādē Frankfurtē Karims Rašids uzsvēra, ka esat vieni no nedaudziem, kas gatavi riskēt – jūs atsaucāties uzreiz viņa ekstravagantajam redzējumam jaunas kolekcijas izveidē.

    Uz šo sadarbību skatījāmies gan kā uz jauna dizaina radīšanu, gan kā uz mārketinga rīku, gan arī kā uz izrāvienu no rutīnas. Pēdējais uzņēmumam ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi nav mazsvarīgi – profesionālisms ierasti iet roku rokā arī ar piesardzību. Bet ir svarīgi laiku ik pa laikam piedzīvot arī kādu satricinājumu. Sadarbojoties ar Karimu, mūsu mērķis bija radīt produktu ārpus ierastā piedāvājuma.

     

     

    Šī uzdrošināšanās ir jau nesusi arī augļus?

    Jā, tā palīdz vairot mūsu vārdu pasaulē – pēc kolekcijas atklāšanas, kuru izstādē prezentēja Karims, mūs uzrunāja arī cilvēki, kas līdz šim bija rezervēti. Šī uzdrošināšanās parādīja gan mūsu tehnoloģisko varēšanu, gan uzņēmuma vitalitāti.

    Kā jūs nodefinētu, kas ir PAA veiksmes atslēga?

    Grūti atbildēt, jo PAA nav veidojies kā klasisks biznesa uzņēmums ar skaidru plānu un investīcijām. Pati PAA tapšana bija apstākļu sakritību rezultāts.

    Latvija tikko bija atguvusi neatkarību, es biju fizikas students, kas meklēja piepelnīšanās iespējas.

    Tā kā jau no bērnības biju kaislīgs lidmodelists, pratu strādāt ar rokām, turklāt man bija arī tehniskā domāšana. Reiz darbā pie drauga, kurš savukārt bija medicīnas students un piestrādāja krāsu veikalā, ieraudzīju stūra vannu, kas man šķita kā brīnums. Un radās doma: mēs taču arī tādu varam izgatavot! Paveicām to, ko šodien uzskatītu zem sava goda, – vannu nokopējām, izgatavojot citā tehnoloģijā. Mūsu bizness sākās brīdī, kad to pārdevām. Tobrīd cilvēki pēc padomju gadiem raksturīgā trūkuma un vienveidības bija izslāpuši pēc kaut kā jauna – pircēji vēlējās savās mājās redzēt skaistas formas vannas. Uz šī pamata uzņēmums varēja strauji attīstīties. Atskatoties varu sacīt – darbības sākumā ir ļoti labi, ja neesi profesionālis, kas apzinās, kādām grūtībām vajadzēs iziet cauri…

    Vēlāk palīdzēja paša rakstura īpašības – pēc dabas esmu aizrautīgs un ļoti stūrgalvīgs. Arī apkārt pulcēju vismaz dažus šādus cilvēkus, jo ar tiem, kas atnāk tikai nopelnīt naudu, man ir garlaicīgi. Esmu ievērojis, ka bez plānveida darbībām uzņēmums arvien pagriežas tās jomas virzienā, kuru vada aizrautīgs darbinieks.

    Atgriežoties pie veiksmes atslēgas, būtiska ir spēja atteikties. Domāt nevis par to, ko darīt, bet – ko var nedarīt. Ja vēlies paveikt visu, darbu gūzmā tu izšķīsti. Agrāk šķita, ka uzņēmumam vajag arvien paplašināties tirgus segmentācijas un piedāvājumu ziņā, tagad saprotu, ka ir jāfokusējas uz to, kur jūties stiprs un kas patīk. Ja velc kādu nabadziņu līdzi, vienalga, vai runa ir par tehnoloģisku procesu, iekārtu, tirgus segmentu vai personāžu, tas lieki paņem enerģiju. Ir jāspēj drosmīgi atteikties.

    Kuru uzskatāt par beidzamo gadu drosmīgāko lēmumu?

    Sākoties karam Ukrainā, ņemot vērā cilvēcīgās vērtības, aizgājām no Krievijas tirgus, kamēr lielākā daļa Eiropas uzņēmumu – no Ukrainas. Pagājušais gads uzrādīja ļoti labus rezultātus: esam pirmajā vietā ne tikai Baltijā, liels pieprasījums pēc mūsu produktiem ir arī Ukrainā.

     

     

    Uzņēmumam ir svarīgi definēt segmentu, kurā darboties.

    Mēs nekad neesam bijuši stipri lielveikalu segmentā, kaut ko tur vēl darām, bet arī tas mums būtu jāaizmirst. Jo nemākam saražot lētu, vienveidīgu masveida produkciju. Kur runa tikai par cenu, tur pazūd cieņa pret produktu, bet negribu, ka mūsu ražoto pērk tikai cenas pēc.  Tāpēc orientējamies uz stabilu vidusmēru un uz augšu, bet arī neejam otrā galējībā. Esmu sapratis: ja saražoto produktu varu asociēt ar sevi, viss ir kārtībā. Runājot līdzībās – protu uzvesties arī vissmalkākajā restorānā, bet vai man gribas tur būt? Nē! Man būtu neērti braukt ar ekstra smalku auto – tajā nejustos es pats. Līdzīgi ir arī ar mūsu produktiem – tie var būt arī pretenciozi un padārgi, bet tiem jābūt mums saprotamiem.

    Jūs esat vieni no nedaudzajiem, kas ražo arī krāsainas vannas. Turklāt uzsvērāt, ka nav tiesa, ka pieprasīta ir tikai baltā klasika.

    Jau pati pirmā vanna, ko izgatavojām, bija gaiši zaļa. Tagad apmēram 20% mūsu vannu ir dažādos toņos. Un, jo augstākā segmentā ejam, jo to ir vairāk – balto vannu piedāvājums ir liels, ar atšķirīgiem toņiem varam būt klientiem interesantāki. Taču runa nav par košām vannām, toņi ir maigi, jo dzīvē esam redzējuši ļoti neglītas krāsainas vannas, turpretim ar maigajiem toņiem nevar ļoti kļūdīties. Šāda izvēle ir arī ilgtspējīgāka. Dažkārt mums jautā, vai mūsu materiāli ir pārstrādājami. Jā, ir, tomēr ilgtspēju primāri mēs saprotam ar to, ka produkts kalpo ilgi.

    Jums ir atbilde, kāpēc šodienas steidzīgajā laikā cilvēki joprojām vēlas pasēdēt vannā?

    Kāpēc cilvēki iet uz restorānu, nevis ātri iekož mājās? Kāpēc izvēlas apmeklēt labu koncertu, nevis noskatās to internetā? Dzīvojot pārtikušu dzīvi, mēs gribam sevi iepriecināt.

    Vanna ir luksuss. Tā aizņem vietu, ūdens patēriņš ir liels, vannošanās prasa laiku – neracionāla izvēle!

    Bet kas var būt feināk – drēgnā rudens vai ziemas vakarā pārnāc no darba un ieej vannā. Man pašam ar dušu nepietiek, lai mentāli noskaņotos mieram, nepieciešams atlaisties vannā un izbaudīt, kā ūdens noņem dienas spriedzi, palīdz sakārtot prātu un ķermeni. Vannošanās ir mans ikdienas retrīts. Turklāt vanna ir arī stāsts par estētiku – liela daļa cilvēku to izvēlas arī kā skulpturālu elementu mājoklī.

    Kas ir jūsu paša iemīļotākie PAA produkti?

    Viens no man iecienītākajiem ilgdzīvotājiem ir kolekcija Vario – mūsu uzņēmuma klasika. Mums mājās ir vanna Amore – tās forma ir tik lieliska, ka neapnīk, turklāt arī praktiski viegli kopjama. Un, protams, ļoti patīk kolekcija, ko radījām kopā ar Karimu, tā ir nišas produkts.

    Jūsu uzņēmums savu vārdu ir pieteicis arī pasaulē. Kāds būtu ieteikums citiem uzņēmējiem, kas vēl tikai sper pirmos soļus ārpus valsts robežām?

    Vispirms jāuzaudzē muskuļi vietējā tirgū, saprotot, ko cilvēki novērtē, un tikai tad jādodas ārpusē. Jābūt pacietīgiem – jārēķinās, ka būs nepieciešami gadi, lai izveidotu starptautiskas sadarbības. Un jāaudzē stūrgalvība, zinot, ka citviet neesi gaidīts un vajadzīgs, bet tik un tā ej un rādi savus produktus.

    Kad sākām raudzīties ārpus valsts robežām, domāju, kas būs tas elements, kas parādīs, ka esam jau kaut ko sasnieguši. Un tobrīd sev noteicu, ka par to liecinās fakts, ka, aizbraucot uz starptautisku izstādi, būsim kļuvuši par neformālas profesionāļu biedrības dalībniekiem: mūs zinās pēc vārda, ar mums gribēs aprunāties, dzirdēt mūsu viedokli. To esam sasnieguši, un tā ir ļoti forša izjūta, ka ar mums rēķinās, mūs novērtē. Par to esmu pārliecinājies – kur deg acis, tur ar laiku ieceres tiek sasniegtas.  

     

     

     

    Raksts tapis ar VKKF atbalstu. 

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk