Stresa situācijas lidostās var gadīties ikvienam – gan tiem, kas lido reti, gan rūdītiem ceļotājiem. Lai lidojums būtu visiem patīkams, svarīgi ir cienīt apkalpojošo personālu un citus ceļotājus, kā arī ievērot dažus nerakstītus noteikumus, ziņo tūroperators «Novatours».
Laiks pirms izlidošanas
Pirms došanās uz lidostu, parēķini, cik ilgs laiks Tev ir nepieciešams, lai nokļūtu lidostā. Ņemot vērā laiku, kad izbraukt uz lidostu un satiksmes intensitāti šajā laika posmā. Tam laikam klāt ieplāno laiku lidostu obligātajām procedūrām. Ierašanos lidostā ir vēlams ieplānot divas stundas pirms izlidošanas laika, bet vērts arī apdomāt, vai lidosta ir jau labi zināma, vai tā ir sveša un tāpēc var ilgāk nākties meklēt savu ceļu uz izlidošanu. Tāpat arī vērts ir padomāt par lidostu izmēriem, it sevišķi lielās valstīs ar intensīvu gaisa satiksmi vai tālās valstīs ar īpašām drošību pārbaudēm.
Iekāpšana lidmašīnā
Lai iekāpšana visiem pasažieriem būtu maksimāli raita, laicīgi ir jāsagatavo uzrādīšanai lidojuma dokumentus un jāizvairās no liekas drūzmēšanas. Jāatceras, ka lidmašīnā pirmie dodas pasažieri, kuriem nepieciešama palīdzība, un biznesa jeb pirmās klases pasažieri. Ja aviosabiedrība negrupē pasažierus pa iekāpēju grupām, tad pirmajiem būtu vēlams kāpt pie lidmašīnas loga sēdošajiem, tad vidējās vietās sēdošajiem un pēdējie iekāpj pie ejas sēdošie. Tāpat vēlams prātā paturēt – jo tuvāk lidmašīnas ieejai atrodas sēdvieta, jo vēlāk būtu vēlams kāpt lidmašīnā.
Stjuartu cienīšana
Stjuarti ir nozīmīga drošības un komforta daļa. Izturieties pret viņiem ar cieņu, izpildiet viņu norādījumus un atturieties no nevajadzīgiem lūgumiem vai sūdzībām.
Rokas bagāžas novietošana
Jau pirms iekāpšanas lidmašīnā vajadzētu apdomāt, kas no līdzi paņemtās rokas bagāžas būs nepieciešams lidojuma laikā, vēl jo vairāk, lidmašīnas pacelšanās laikā. To ir vērts iepakot atsevišķā maisiņā, ielikt kabatās, paņemt rokās, lai pēc iekāpšanas lidmašīnā nav jāvilcinās ar rokas bagāžas izpakošanu, tādējādi kavējot citu pasažieru iekāpšanu. Bagāžu vēlams pēc iespējas raitāk novietot tai paredzētajā vietā, atbrīvojot lidmašīnas eju citiem pasažieriem.
Personīgās telpas cienīšana
Lidmašīnu sēdvietu platība ir ierobežota, tāpēc jābūt piesardzīgiem, cik daudz vietas katrs pasažieris aizņem – tas attiecas gan uz blakus sēdošajiem, gan priekšā un aizmugurē sēdošajiem.
Roku balsti
Bieži tiek uzskatīts, ka vidējā sēdvieta ir sliktāka par citām, taču, ja visi pasažieri ievērotu vienu nerakstītu pieklājības likumu, tā nebūt nešķistu. Pie loga sēdošais var priecāties par netraucētu skatu debesu plašumos, kā arī viņam ir siena, pret kuru atbalstīties, un loga roku balsts. Savukārt pie ejas sēdošajam ir privilēģija vieglāk par citiem piecelties un izmantot tukšo eju, lai pastaipītos, viņam arī pienākas ejas roku balsts. Un nerakstītais pieklājības likums nosaka, ka abi vidējie roku balsti pienākas vidū sēdošajam, kas sēdēšanu vidū dara krietni patīkamāku.
Krēsla atzveltnes nolaišana
Krēslu nolaišana pamatā ir paredzēta nakts lidojumiem, kad dabiski ir gulēt. Saprotams, ka arī citos lidojumos var nākt miegs, bet tādos gadījumos pieklājīgi būtu pabrīdināt par krēsla atzveltnes nolaišanu aiz muguras sēdošo pasažieri. Aizmugurē sēdošais pasažieris varēs laikus sagatavoties, noņemt personīgās mantas vai ēdienu no krēsla paplātes vai pārkārtoties.
Trokšņu un skaļuma kontrole
Mūzikai, filmām vai spēlēm izmantojiet austiņas. Arī sarunu skaļumam ir vērts pievērst uzmanību. Dodoties ceļā ar bērniem, īpaši ir vērts padomāt, kā viņus nodarbināt garākā lidojumā.
Labierīcību izmantošana
Ja iespējams, labierīcības izmanto pirms iekāpšanas lidmašīnā, lai izvairītos no nepieciešamības to apmeklēt lidojuma sākuma posmā. Uz tualeti lidojuma laikā mēģiniet doties laikā, kad ejā nav ēdienu un dzērienu ratiņi. Ievērojiet ierobežoto telpu un tīrību tualetē.
Izkāpšana no lidmašīnas
Pirmkārt, atsprādzēt drošības jostas un no krēsla celties drīkst tikai tad, kad lidmašīnas panelī iedegas signāls par to, ka to var droši darīt. Gatavojoties izkāpt no lidmašīnas, jāizvairās no liekas drūzmēšanās ejā. Der paturēt prātā vēl kādu nerakstīto likumu – celties un pēc bagāžas sniegties var tad, kad priekšā sēdošā rinda ir devusies uz izeju. Steiga procesu dara tikai ilgāku un haotiskāku.